Doel:€250.00
Donaties:€40.00

Per saldo:€-210.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 13-03-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Knutselen met Holland Rail door Pauldg
Vandaag om 12:28:31
Rivarossi Panoramarijtuig, door MTE, wordt "niet" geproduceerd: toch wel door Hans Reints
Vandaag om 12:19:26
Marklin overweg 7192 geleidelijk openen en sluiten, inclusief geluid en licht door Holz1
Vandaag om 12:12:41
Testdiorama door spoorijzer
Vandaag om 11:59:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:57:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Pauldg
Vandaag om 11:27:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:58:20
LS Models / Models World 2022, nieuws van de fabrikant. door Edwin2121992
Vandaag om 10:23:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:06:40
Gemeentetram Eemstede door hrp
Vandaag om 09:36:32
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
Vandaag om 09:34:04
Digikeijs? door Arjan6511
Vandaag om 08:59:52
On traXS 2023 17 t/m 19 maart Spoorwegmuseum. door tothebeach
Vandaag om 08:51:15
Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn) door spoorijzer
Vandaag om 08:40:04
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 08:33:39
Artitec Ford 5000 door Duikeend
Vandaag om 08:13:53
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:51:43
H0 baan van een (her)starter door Rob S.
Vandaag om 07:22:31
.. En wat maak ik van de restjes? door Besselspoor
Vandaag om 00:12:00
FS couchette rijtuig 2e klasse door nighttrain1
26 maart 2023, 23:32:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
26 maart 2023, 23:22:42
Rhb treinen door Willem1951
26 maart 2023, 23:08:17
Het einde van de wereld door T.Spat
26 maart 2023, 22:47:43
Buitenlust door Rob Ellerman
26 maart 2023, 22:37:10
RhB H0m, Albulisch door Boertje
26 maart 2023, 21:48:26
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door frederik19630
26 maart 2023, 21:37:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 maart 2023, 21:32:16
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Peter Kleton
26 maart 2023, 21:32:07
Rondom Charlois door Alewijn
26 maart 2023, 21:27:32
Bray valley - Voorzichtig opnieuw beginnen door 741230
26 maart 2023, 20:41:51
  

Auteur Topic: Een messing dak walsen, maatje groter  (gelezen 551 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 8287
    • nulpunt
Een messing dak walsen, maatje groter
« Gepost op: 27 januari 2023, 13:46:10 »
Veel zelf bouwers zullen de HBM 3-in-één wals wel kennen of hebben. Je hebt die wals in diverse afmetingen, maar dat is niet de bepalende factor welke je aanschaft. Dat is het gewicht. De 30 cm wals weegt nog altijd 40 kilo en een maatje groter, 60 cm komt al op 105 kilo. Dus niet even een stukje gereedschap dat je makkelijk verplaatst. De 30 cm heeft dan ook bij velen de voorkeur.

Maar wat nu als je een wagen wilt maken die een dak van meer dan 30 cm nodig heeft?.....

Ik heb de 60 cm wals aangeschaft en die staat op een karretje, dus na gebruik gaat die weer in de hoek.

Gister kwam het verzoek..Kan je me helpen aan 3 daken voor C-8 coupérijtuigen in Spoor-0 ? ".....
Omdat mijn andere bouwprojecten net klaar waren, kon ik aan dat verzoek voldoen. Toch wel een werkje dat niet in een kwartiertje klaar is, maar goed...ik wil graag helpen en als het kan, dan doe ik dat.
Gelijk maar een beeldverslag gemaakt.

Drie daken van 30-32 cm lang....daar is een beste plaat messing voor nodig. Ik heb 0,5mm dik gebruikt.


Het instellen van de wals is belangrijk.
Tussen de trek-rollen  ook 0,5 uitmeten, aan beide kanten.  Niet dunner want dan ga je de plaat pletten  en wordt die krom.


De kromming wordt bepaald door de achterste rol. Triall and Error met een stukje restmateriaal.


En vooral weer checken op afstand van de rollen aan BEIDE zijden.. Dat doe ik met boortjes. in dit geval 8,0 mm.


Zijranden zijn dus nooit haaks, dus moest eerst worden uitgemeten en gesneden.


Wat heb ik nodig?


Dat weer afsnijden.
En de gulden stelregel bij dit werk voordat je de hefboom van de snijmachine beweegt.
1.METEN = WETEN
en
2. DRIEDUBBELCHECK


Die ene plaat is dus voor 3 daken.....gaan we weer,


En dus 1x 320 mm en 2 x 300 mm.


De eerste plaat in vorm brengen.


Omdat door de constructie van de rollen, de laatste paar centimeter niet worden gerold, moet er een breder stuk plaat worden gebruikt. De niet gekromde delen verwijder je later weer en het middelste stuk wordt dus het dak.
METEN = WETEN.
De laatste 3-4 cm ga ik verwijderen.
Maat is zictbaar dmv tape.


Die tape moet EXACT gepositioneerd in de snijmachine liggen alvorens.....knippie knippie.
EN de plaat moet vastgezet worden om verschuiven te voorkomen


Dan pas zet ik de drukstang ik de machine en....check, check...knip.


Als de zijkanten klaar zijn, dan vervolgens de maat bepalen. Dat was in dit geval makkelijk want ik had de wages al gebouwd.




En dan na  een hele sessie knippen en plakken....(en koffie)


Er kan gebouwd gaan worden.
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2023, 13:48:19 door FritsT »

M. Ardon

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
Re: Een messing dak walsen, maatje groter
« Reactie #1 Gepost op: 27 januari 2023, 17:28:02 »
Wat een leuk verslag om zo te lezen. En wat een werk gaat er nog in zitten voor een mooi dak.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5449
  • Team Mitropa
Re: Een messing dak walsen, maatje groter
« Reactie #2 Gepost op: 28 januari 2023, 00:06:44 »
Hallo Frits,
Dit is inderdaad heel leerzaam (y)
En dankjewel voor de moeite. ;D

ijzeren rijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re: Een messing dak walsen, maatje groter
« Reactie #3 Gepost op: 28 januari 2023, 10:03:15 »
dit is net zo mooi dan zelf bouwen. Dit is genieten. Genieten van het vakmanschap en , voor mij, de duidelijkheid in het proces en het waarom.bedankt

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 8287
    • nulpunt
Re: Een messing dak walsen, maatje groter
« Reactie #4 Gepost op: 28 januari 2023, 10:46:23 »
dit is net zo mooi dan zelf bouwen.

Neeeeeee. Zelf aan de slag gaan is nóg leuker.

Ook ik heb dit moeten leren. Veel mislukkingen gehad, maar uiteindelijk.... en dat heet dan "ervaring" en die geef ik hier (ongevraagd) door. Gewoon doen en proberen én....kritisch blijven. Maatvoering en goed gereedschap zijn het belangrijkste.

Maar leuk dat jullie zo reageren. Dan weet ik waarvoor ik het doe.