Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Helaas geen EUROSPOOR2023  (gelezen 18639 keer)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Helaas geen EUROSPOOR2023
« Reactie #150 Gepost op: 28 januari 2023, 14:33:40 »
Het is een tijd van onzekerheden. Het wordt alsmaar duur en duurder. Het besluit van Leo om het niet door te laten gaan vind ik best begrijpelijk. Maar zoals een spreekwoord zegt, wat in het vat zit,verzuurd niet. Hopelijk toch weer een Eurospoor in 2024?

Het is inderdaad jammer voor de organisatie om het besluit te moeten nemen. Goed, het is al eerder in het draadje aangegeven: Het is een heel duur evenement om te organiseren. Andere beurzen zoals de vakantiebeurs zijn makkelijker te doen. Daar heb je bij 100% inkomsten van de deelnemers en dan nog eens van de bezoekers. Bij modeltreintentoontenstellingsbeurzen mag je als organisatie ongeveer 50% of meer  van je vloeroppervlak gaan inzetten voor de modelbanen. De meeste deelnemers komen ook niet voor een appel en een ei. Zij maken ook kosten voor vervoer en verblijf. Daar zijn ook kosten. Wil je wat (mooie) buitenlandse modelbanen hebben dan zijn die duurder dan de meeste die je uit NL laat komen. Naast de transportkosten zijn nog de verblijfskosten. Een buitenlandse deelnemer moet ergen slapen, dan mag je een hotel regelen. Bij een modelbaan zit je dan zo op 500 tot 1000 euro per baan. Een beetje afhankelijk hoe groot de baan is, hoeveel man er moeten blijven pitten en of ze uit het buitenland moeten komen.

Dan weet je ook wat je moet halen aan bezoekersaantallen. Dan zal de huidige 12.000 - 14.000 bezoekers van afgelopen editie voor toen genoeg zijn. Misschien nu niet meer en is het een groot financieel risico geworden. Dus het is maar te hopen dat het terugkomt in 2024. We blijven hopen.  :)
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

VvKan

  • Gast
Re: Helaas geen EUROSPOOR2023
« Reactie #151 Gepost op: 28 januari 2023, 19:25:23 »
Daar waar de beginner bij Eurospoor enthousiast gemaakt kon worden is dat gewoon moeilijk bij een evenement als Ontraxs wat vooral is ingesteld op hoge school modelbouw waar je alleen vol bewondering naar kunt kijken.
Nou, in bijna elk filmisch verslag is te zien, dat er ook door kinderen (of zo nodig volwassenen die zich jong genoeg voelden) een "hoge school modelbouw" baan zelf bediend kon worden, op instructies van een seinhuiswachter/treindienstleider.
Rijden/rangeren, toeteren en voor de hoogst ontwikkelden het bedienen van een draaiknop voor de simulatie van dag en nacht. Voor zover ik heb begrepen is het 3 dagen bijna continu druk geweest, dringen geblazen.

Ik geef toe, dat dat meer zou moeten gebeuren, maar ik ben niet op OnTraxs geweest, dus daarover kan ik niet oordelen.  Ik zie wel heel veel kinderen op de filmverslagen, bij heel leuke banen. Die ikzelf eerder als attractie zou beschouwen dan als modelbaan, maar dat is een totaal andere, en waarschijnlijk vergeefse, discussie.

En Floris, mocht je vinden dat dit over Eurospoor MOET gaan:  zie je eigen woorden.
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2023, 19:28:35 door VvKan. Reden: correctie »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Helaas geen EUROSPOOR2023
« Reactie #152 Gepost op: 28 januari 2023, 22:52:40 »
Zo, een onnodige nare bijdrage + luidkeels geruzie en te begrijpen reacties weggehaald.
Ter info...

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7832
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Helaas geen EUROSPOOR2023
« Reactie #153 Gepost op: 29 januari 2023, 12:01:20 »
Versta je daar ook alle lokale kleine (tentoonstellings)beurzen? Hier in NL zijn ook diverse kleinere beurzen die door lokale modelspoorverenigingen georganiseerd worden. Naar verhouding is in NL veel te doen voor de modelspoorder.

Een lokale beurs in GB is niet altijd als een Nederlandse lokale beurs. Er zijn veel door de lokale modelspoorvereniging georganiseerde evenementen die met een tweedaags evenement toch een expo van formaat neerzetten. Zie hier de beurs in Southampton/Eastleigh waar ik gisteren met Marc tramt heen ben geweest, met naast standaardbanen ook enkele topbaantjes. Veel modelbanen en veel handel. Een ééndaagse expo is meestal wat kleiner, maar nog steeds vol met uitgenodigde banen. Niet alleen die van de organiserende modelspoorclub.




Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Helaas geen EUROSPOOR2023
« Reactie #154 Gepost op: 29 januari 2023, 14:46:57 »
 :)
Interessant Sven.
Zijn er duidelijke verschillen in het modelspoorvereningingsgebeuren in UK en NL?
Zo ja is dat verklaarbaar. Is de hobby er meer ingeburgerd dan hier?
Groet.
Ronald
Groet,
      Ronald

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2202
  • Duitsland TP III
Re: Helaas geen EUROSPOOR2023
« Reactie #155 Gepost op: 29 januari 2023, 15:09:03 »
Als ik voor mijzelf mag spreken zie ik dat modelspoor in Engeland als "normaal" wordt gevonden. Vertel je daar dat je doet aan modelspoor dan zijn ze geïnteresseerd met waar je mee rijdt of waar je interesses in ligt.
Duitsland idem dito, daar vind men het de normaalste zaak van de wereld dat jij aan modelspoor doet.
Behalve hier in Nederland. Hier wordt je voor achterlijk aangekeken en wordt er gevraagd of je ook met een spiegelei, fluitje en pet met je treintjes rijdt. Ja, zoals bij opa Flodder wordt er dan gezegd. Oftewel, hoe een serie een fatsoenlijke hobby volledig naar de kloten heeft geholpen. 
Grt, Ronald.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Helaas geen EUROSPOOR2023
« Reactie #156 Gepost op: 29 januari 2023, 16:37:27 »
Werkelijk?
Mij is echt nog nooit gevraagd of ik als opa Flodder met treintjes bezig ben.
Wel boven een bepaalde leeftijd de vraag Märklin of Fleischmann.  :)
“Digitaal” is dan mijn antwoord en meestal wil men dan wel weten wat dat is. Waarna blijkt dat daar weinig achterlijks aan is.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

class 37

  • Offline Offline
  • Berichten: 698
  • class 37 verslaafd
Re: Helaas geen EUROSPOOR2023
« Reactie #157 Gepost op: 29 januari 2023, 17:00:36 »
Dat ze er in Engeland anders mee omgaan klopt helemaal ze organiseren veel beurzen 1 keer per jaar en vaak zijn ze door plaatselijke spoor verenigingen georganiseerd,bij bijna alle beurzen is het een combinatie van kopen en banen kijken, Ze zijn over het algemeen veel opener vind ik persoonlijk.En er komt bij dat er in de UK meer intresse is doordat er nog veel rijdende museumlijnen zijn waar men met het gezin heen gaat als uitje (y) daardoor krijgt de jeugd van jongs af aan al de liefde voor de spoorwegen mee.Dat leeft hier gewoon minder helaas
Groet Ray British Rail Diesel fan

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: Helaas geen EUROSPOOR2023
« Reactie #158 Gepost op: 29 januari 2023, 17:37:47 »
Als ik voor mijzelf mag spreken zie ik dat modelspoor in Engeland als "normaal" wordt gevonden. Vertel je daar dat je doet aan modelspoor dan zijn ze geïnteresseerd met waar je mee rijdt of waar je interesses in ligt.
Duitsland idem dito, daar vind men het de normaalste zaak van de wereld dat jij aan modelspoor doet.
Behalve hier in Nederland. Hier wordt je voor achterlijk aangekeken en wordt er gevraagd of je ook met een spiegelei, fluitje en pet met je treintjes rijdt. Ja, zoals bij opa Flodder wordt er dan gezegd. Oftewel, hoe een serie een fatsoenlijke hobby volledig naar de kloten heeft geholpen.

Toch was ik een keer bij iemand in Nottingham om zijn zolderbaantje te bewonderen, die mij vertelde dat hij tegen bijna niemand durfde te zeggen dat hij aan modeltreinen deed.  :-\
Ook daar wordt het dus door velen als een soort ongewenste intimiteit gezien...  ;)

Leen.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Helaas geen EUROSPOOR2023
« Reactie #159 Gepost op: 29 januari 2023, 18:06:41 »
Meestal krijg ik positieve reacties, en niet eens omdat ik digitaal rijd, want ik rij (nog :angel:) niet digitaal. Wel humor om de pet, de fluit en het bord. En om de soms fanatieke twistgesprekken op dit forum onderling (die men niet te lezen krijgt, want er wordt geveegd tot en met hier, zie de moderatormededelingen om de paar berichtjes  :)), vooral als het om beurzen/tentoonstellingen gaat. Toch wel een apart volkje. En wij willen graag normaal gevonden worden.  :)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7832
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Helaas geen EUROSPOOR2023
« Reactie #160 Gepost op: 29 januari 2023, 20:06:23 »
Ik denk dat de houding van het "algemene" publiek tov modelspoorders in GB hetzelfde is als in Nederland. Mijn vriendin stelde voor dat ik tegen anderen zeg dat ik mij bezig hou met "micro engineering". Het ligt er helemaal aan wie je treft, wat toch wel hetzelfde is als in NL. Ik kan het niet meer echt vergelijken. In de afgelopen 20 jaar heb ik maar 3 jaar in Nederland gewoond. Als je jezelf niet schaamt voor je hobby, heb je niks te verbergen en als iemand er wat van vindt, is niet ons probleem. Ik kom meer mensen tegen die het interessant vinden wat ik doe, maar dat is niet gebonden aan GB.

Hier in GB is modelspoor echt een way of life. Je ziet op de evenementen vaak dezelfde mensen. Er zijn ook mensen die een expositiebaan overnemen van de bouwer om er dan zelf mee te gaan exposeren. Gewoon omdat ze dat leuk vinden: treintjes rijden, praatje maken, met de collega-exposanten buurten. Een expo is meer dan alleen treinen kijken, maar ook met vrienden rondhangen. Afin, da's bij jullie niet minder. Maar er is gewoon vaker iets te doen in de buurt, dus je kunt er helemaal in op gaan. Niet slechts een enkele keer per jaar.
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2023, 20:41:57 door Sven »
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: Helaas geen EUROSPOOR2023
« Reactie #161 Gepost op: 29 januari 2023, 21:04:30 »
Geluksvogel!  ;D

Leen.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Helaas geen EUROSPOOR2023
« Reactie #162 Gepost op: 30 januari 2023, 13:10:20 »
Er zijn ook mensen die een expositiebaan overnemen van de bouwer om er dan zelf mee te gaan exposeren. Gewoon omdat ze dat leuk vinden: treintjes rijden, praatje maken, met de collega-exposanten buurten.
hmm.... Interessant concept ;)

Groet,
michel

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Helaas geen EUROSPOOR2023
« Reactie #163 Gepost op: 30 januari 2023, 13:12:07 »
Ja, maar niet origineel. Zou het zelf nooit doen, je pronkt met andermans veren. Lekker zelf wat bouwen, geeft veel meer voldoening.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re: Helaas geen EUROSPOOR2023
« Reactie #164 Gepost op: 30 januari 2023, 13:13:12 »
Hmm, precies dat: pronken met andermans veren. Bovendien wil je toch van de bouwer het verhaal hebben? Hoe kwam je hierop? Hoe heb je dat gemaakt en dit en dat opgelost? Eh - geen idee? Ik heb de baan alleen maar gekocht.  ???
Boomshanka!