Doel:€250.00
Donaties:€160.00

Per saldo:€-90.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029 door Gino
Vandaag om 22:47:09
Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn. door Willem1951
Vandaag om 22:30:12
241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat door T.Spat
Vandaag om 22:29:22
Roco railjet voorzien van een decoder door DBCargo
Vandaag om 22:20:50
Frans loodsje et cetera door T.Spat
Vandaag om 22:20:37
19 Toen door Benelux795
Vandaag om 22:19:52
Bouw Tiger II in 1 op 35 van Hobby Boss. door T.Spat
Vandaag om 22:17:05
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Montanbahn
Vandaag om 22:16:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 22:14:25
Milliputty wordt niet hard door Peter Kleton
Vandaag om 22:10:23
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 21:54:07
Metalen hekjes Roco 2200 door AlbertW
Vandaag om 21:50:55
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 21:44:11
9 november 2024 Modelspoorbeurs en Houten digitaal * de voor- en nabeschouwing door WimM
Vandaag om 21:39:57
De fabriek - Spoor 0 door hervé
Vandaag om 21:21:17
Rondom Charlois door Keska
Vandaag om 20:40:01
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
Vandaag om 20:25:58
Zee. Land. door hervé
Vandaag om 20:24:25
3D printen, modelbouw? door NS264
Vandaag om 19:31:49
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door NTM
Vandaag om 19:26:27
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Cor--24
Vandaag om 19:15:03
Diorama Daarhuizen door HenkN
Vandaag om 19:07:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:31:29
Locomotiefloods(?) Terneuzen door **Jelle**
Vandaag om 18:15:11
Station Klaassen door 1200blauw
Vandaag om 17:49:04
Spoortijdlijn.nl door spoorijzer
Vandaag om 16:14:45
Gewoon wat busfoto's door R1954
Vandaag om 16:00:44
9 november overbrenging DM90 door NL-modelspoor
Vandaag om 15:47:17
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 15:26:41
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
Vandaag om 15:24:30
  

Auteur Topic: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots  (gelezen 88318 keer)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1979
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #720 Gepost op: 14 October 2024, 08:55:04 »
Netjes toch? Wat heb je gebruikt voor het water?

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 834
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #721 Gepost op: 14 October 2024, 22:03:28 »
Wordt erg mooi  (y)

Bedankt Frank! Wel spannend met dat water want tis best een beeldbepalend groot deel van de hele oppervlakte,  maar gaan het zien.

Mvg Koen

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 834
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #722 Gepost op: 14 October 2024, 22:05:50 »
Die werf, daar blijf ik naar kijken, heel fraai gedaan en wordt nog mooier.  (y)

Groeten,
Jelmer

Bedankt Jelmer! Lekker blijven kijken, er komen nog een hele berg details op zoals stalen schragen met handgereedschap, een buiten takel, touwen en kettingen, en niet te vergeten de kaapstander waarmee het paard het linkse schip de helling mee optrekt...

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 834
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #723 Gepost op: 14 October 2024, 22:11:19 »
Netjes toch? Wat heb je gebruikt voor het water?

Dank je! Ik twijfel nog wat over de kleur, en zag vanavond dat de ergste golfjes al wat gekrompen zijn na droging. Wel lopen de kleuren van de ondergrond iets uit door de lak. Ik gebruik Ruwa jachtlak, daar heb ik nog een half blik van staan. En wordt knetterhard na droging. Meerdere lagen gaat ook een bollere glans geven( tenminste dat was op m'n houten 1:1 bootje zo), dus ik verwacht daar gelijk meer dieptewerking van.

Nu alleen de randen vd helling nog dicht laten trekkeen, want de lak loopt net als water onder de planken ::) dus na droging blijft er een klein kuiltje achter, dat moet nog gedicht worden voor ik de rest van het water ga lakken want dat bepaald de uiteindelijke hoogte.

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 834
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #724 Gepost op: 21 October 2024, 21:48:18 »
De laatste snij-restjes redutex samen op een achteraf muurtje. Deze wordt nog geschilderd en denk wat klimplanten om de boel wat te camoufleren. Maar dan zijn in ieder geval ook de restanten uit raamsponningen e.d. goed gebruikt.



Tevens nog even een foto van de achterse woning die op de rand van het diorama staat, nog schuin ook dus was ff puzzelen om dat passend te krijgen. Ook de dakkapel moet half gebouwd worden, zelfs dwars door de raamkozijnen. De dichte zijkant wordt later zwart, net als de rand van het diorama.






spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1979
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #725 Gepost op: 22 October 2024, 08:14:24 »
Je kan een dergelijk muurtje ook wit stucken? Dat kwam ook vaak voor.....

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 834
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #726 Gepost op: 22 October 2024, 18:34:19 »
Goed idee! Bedankt dat zal ik doen (y)

Mvg Koen

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 834
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #727 Gepost op: 28 October 2024, 12:42:09 »
Bij deze, eerst maar eens grof opgezet, na uitharden bijschuren en kleuren.

Meteen uit evergreen restanten vd oersik, planken gesneden voor de schuur ernaast. Meteen een ander gezicht, echter de watergedragen verf kieperd er zo weer af dus ontkom toch niet aan een primer. (Had ik wel gelezen elders op 't forum, iets met eigenwijs en toch zonder primer proberen...) dus dat moet overnieuw.

Maar voor het idee toch maar n plaatje:





Het stuc is nog niet wat ik wil maar hier en daar er weer wat afkrabben bleek het redutex te zijn opgelost in de stuc dat veeg je er nu zo af. Nog even uit laten harden hopen dat het goedkomt, anders moet ook dat overnieuw. Nou ja, in ieder geval weer een paar uurtjes ziet geweest.

Mvg Koen

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 834
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #728 Gepost op: 04 November 2024, 05:37:04 »
Gisteren bij m'n ouders hun oude kruidenrekje meegekregen, zodat eindelijk alle verf eens overzichtelijk in kan zetten.



Verder wat planken van echt hout op de helling gemaakt, zo komen er ook in de botterloods en elders op de werf nog stapels hout. De planken zijn uit de scheepsmodelbouw en door verschillende kleuren en diktes meteen zonder schilderen te gebruiken.





Verder kwam ik zaterdag bij toeval op marktplaats een plan E postrijtuig tegen van messing. Nou ja, alleen de zijwanden dan. Maar kon die niet laten schieten dus die is onderweg, zal erg leuk zijn in de werkspoorloods als postrijtuig eerste serie die werd in 1953 bij Werkspoor gebouwd. Bij Artitec een los dak besteld de rest wordt dan in aanbouw. De messing wanden zijn denk van mkmodelbouw en komt zo te lezen ook uit de eerste serie van hem, want die had nog geen meegegoten dak.






defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 834
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #729 Gepost op: Vandaag om 18:31:29 »
Zo, het dak voor het postrijtuig in aanbouw is alvast binnen. De messing zijwanden komen met een omweg via familie dus dat duurt nog even.

Maar een leuk vooruitzicht in ieder geval. Ga er nog kopwanden in maken en 'stalen' evergreen profielen, draaistellen heb ik nog van een andere plan E, die kunnen er miss onder en anders 2 noodraaistellen.




Voor de spanten van de loods heb ik in de tussentijd hout gehaald. 2x2mm latjes uit de scheepsmodelbouw. Deze zijn 1 mtr lang wat voldoende is voor 1 spant. Ik ga eens kijken wat dat op 2 mtr afstand verschilt van 1,5mm Tstrip van evergreen, want het is E0,25 per houten spant en 6,- voor een evergreen spant. En dat x 13 spanten en daarna alle dwarsverbindingen, kraandragers e.d. nog dus hout is een veel budget vriendelijkere oplossing als dat goed staat. En verteerd niet t.o.v. de evergreen die ik eerder toch vond tegenvallen.

Ben benieuwd. Daarnaast zit te denken om de loods deelbaar te maken in 2x 2 sporen ipv 1x4. Dan zou hij openklapbaar moeten worden, zodat op beurs of in vitrine een 140cm lange loods krijgt met 2 sporen, en in dubbelgeklapte toestand 70cm x 4 sporen zoals hij nu is.

Met dat ik het schrijf denk miss 60 of open 120 cm ook een optie is, ivm evt bnls forumbaan module die zijn 120 cm. Eens over nadenken. 4 sporen zou daar al niet oppassen ivm voorgeschreven h.o.h. maten vd doorgaande hoofdsporen, daarom dacht ik miss opklapbaar maken zodat 120 cm 2 sporen wél op de module past.

En de spanten moeten dan iets van een steuntje krijgen want die zijn op schaal 27cm overbrugging over de 4 sporen. Die kan je niet zomaar halveren en dan laten zweven.

Een laatste optie zou zijn 120 cm loods met 2 sporen die tegen een vaste achterwand, en dan niet opklapbaar naar 4 sporen. Maar ja, je hebt dan wel minder dieptewerking die ik bij 4 sporen mooier vind. Keertje proefopstelling maken denk.