Doel:€250.00
Donaties:€206.00

Per saldo:€-44.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn webstek verdwijnt binnenkort door Fred Eikelboom
Vandaag om 17:00:48
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 16:58:24
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:54:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:54:23
Bouw Br 44 002 DRG. door Wim Vink
Vandaag om 16:33:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 15:51:01
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 15:15:36
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 14:53:12
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door Wim Vink
Vandaag om 14:46:34
US diorama in H0 door MaraNCS
Vandaag om 14:40:35
Station Baarn HIJSM door MaraNCS
Vandaag om 14:05:59
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:22:17
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Benelux795
Vandaag om 13:06:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
Vandaag om 12:52:09
Vingeroefeningen door Edsko Hekman
Vandaag om 11:50:39
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door MathynK
Vandaag om 11:27:33
marklin 76372 en 76397 circuit boards, zijn die hetzelfde ? door frits959
Vandaag om 11:22:08
Modelbouw 1:1, de Blauwe Tram herleeft! door Jelmer
Vandaag om 11:11:01
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Jelmer
Vandaag om 11:07:09
Nachlösewagen decals, waar te plakken? door Ronald69
Vandaag om 11:05:37
PIKO 52462 NS2000 geluid door erbink
Vandaag om 10:58:20
Vandaag 50 jaar geleden door Jelmer
Vandaag om 10:57:33
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Jeronimos
Vandaag om 10:22:25
Zee. Land. door hervé
Vandaag om 10:02:39
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 09:49:56
Van Biervliet RFO 62 cabineverlichting werkt niet door bellejt
Vandaag om 09:38:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 08:45:01
bescherming voor op buro zon groene met die vakjes erop door djharry
Vandaag om 07:24:41
Ketelwagens, welke hebben jullie? door ES44C4
Vandaag om 00:14:09
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Schachbrett
17 July 2024, 23:29:15
  

Auteur Topic: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots  (gelezen 72898 keer)

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 732
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #600 Gepost op: 24 June 2024, 21:00:58 »
Afgelopen weekend niets aan het bouwen kunnen doen, maar had vanavond zin om de staanders op hun plaats te zetten. Er zat een licht hoogteverschil in de bamboe deklatjes, maar deze zijn met een scherp mes prima bij te schaven.



De eerste 8 staanders staan op hun plek, gelijk ook een beetje verband erin gemaakt met de eerste van vele leidingen.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
    • Midland
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #601 Gepost op: 25 June 2024, 21:09:33 »
Ziet er super uit, Koen.

Gr. Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 732
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #602 Gepost op: 25 June 2024, 22:16:47 »
Dank je wel Koen!

Mvg Koen :D

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 732
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #603 Gepost op: 01 July 2024, 05:12:19 »
Zaterdag strips gehaald voor het eerste spant, en zit al in elkaar. Nu eerst prijzen opvragen voor grote aantallen, dat lukt niet meer voor de vakantie alles binnen te hebben dus andere klusjes mee op vakantie.

Heb nu T-strip 1,5mm gebruikt, en net als in het echt geeft dit voldoende stevigheid na het maken van de schoren. Hij blijft keurig recht ondanks de overspanning van bijna 30cm. (y)







Er komen nog platen met klinknagels op een aantal hoeken, denk van papier met secondelijm zoals elders op het forum beschreven.


defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 732
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #604 Gepost op: 06 July 2024, 22:36:36 »
Volgende week maar eens proberen om uit lamellen de strips voor de dakspanten te snijden. De zijkanten van de lamellen zijn iets dikker, wellicht dat dat verdikte randje op 2 mtr afstand voor T strip door zou kunnen gaan.

Als dat niet wil kan ik altijd nog prijzen aanvragen voor grote aantallen evergreen, maar mijn voorkeur ligt bij hergebruik van materialen dus ga ff kijken of dat acceptabel wordt.

Verder zit ik te denken om de treinreizen met m'n vader foto's, gewoon in dit draadje te plaatsen. Die reizen waren niet in de jaren '50 maar zijn wel onderdeel van m'n roots.

Er zijn meer draadjes waar dit gecombineerd wordt dan heb ik alles wel op 1 plek. En een apart draadje zakt idd verder naar beneden als de laatste reis is toegevoegd. Miss toch wel een leuke optie om hier op te nemen, net zoals m'n stage bij de NS foto's.

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #605 Gepost op: 07 July 2024, 23:12:37 »
Het combineren van verschillende belevenissen in een bestaand draadje als dit, vind ik wel een goed idee.
Dan blijft jouw info bij elkaar. je kunt altijd de titel nog aanpassen.
De groeten van Rob

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 732
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #606 Gepost op: 10 July 2024, 13:54:41 »
Hierbij een eerste deel van de treinreizen met m'n vader, diverse keren hebben we meerdaagse reizen gemaakt maar ook vaak genoeg losse daagjes trein spotten, in Rotterdam, Amsterdamse haven, Hengelo, Amersfoort e.d. Daarnaast waren ook sommige daagjes uit trein gerelateerd.

Om te beginnen, zijn we in 1992 via de hofpleinlijn, naar de bouw van de Maastunnel in Rotterdam geweest. De foto's tonen de aanbruggen van de hefbrug, toen nog in gebruik, naast de bouw van de tunnelbak.

Op de achtergrond de openbare bibliotheek, een serie 1600 trekt op tegenliggend spoor de ballastwagons de tunnel in.













defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 732
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #607 Gepost op: 10 July 2024, 14:10:23 »
De volgende trip in 1992, ging via Zwolle en Goor naar Hengelo.

In Zwolle zien we de van de NMBS gehuurde M2 rijtuigen onder de monumentale voetgangersbrug. Te Goor stond als monument deze oude wisselbediening, uit de tijd van de trekdraden. Deze was op mijn eerste baan als voorbeeld, ik was toen begonnen met werkende trekdraden voor mijn wissels. Deze baan staat nog bij mijn ouders op zolder maar nooit afgemaakt.

In Hengelo de staat de NS 1501 met internationale trein aan het perron.

Diverse locs en internationale wagons stonden opgesteld.

Het station is station Dalfsen.

De foto's zijn soms niet al te best, vroeger bestelden we ze vaak in glans. Lastig om netjes erop te krijgen nu, dus geen soms wat weerschijn. 'K probeer het zoveel mogelijk te voorkomen maar zelfs met de scanner viel het niet mee, tis niet anders.
















defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 732
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #608 Gepost op: 10 July 2024, 14:24:19 »
In oktober 1992 maakte we een uitstapje terug naar de jaren 50, naar de SSN te Rotterdam.






defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 732
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #609 Gepost op: 10 July 2024, 14:28:47 »
Maart 1993, te Den Haag Hollands Spoor, kwamen we deze voorloper van de Krols tegen, in een Strukton werktrein.






Later dat jaar, een dagje uit naar Nienoord te Leek (Groningen). De tijd dat tickets ( toen nog kaartjes ;) ), 1 gulden kostte.








defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 732
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #610 Gepost op: 10 July 2024, 14:52:06 »
We slaan een jaartje over, en komen in 1995 via Amersfoort CS, langs het oude Amersfoort NCS. Hier worden we gepasseerd door een Koploper uit de 4000 serie, in dit geval de 4007, de tijd dat de doorloopkoppen nog functioneel waren. Dat was altijd een mooi gezicht met aan- en afkoppelen.

Ik heb jaren met deze treinstellen heen en weer getreind in de weekenden, van Rotterdam CS naar Zwolle. Ik dacht in Utrecht, ging de er dan een deel naar Leeuwarden en een deel naar Groningen, dat was nog opletten dat je in het juiste deel zat, anders zat je zo in het verkeerde deel van het land.






In Zwolle komen we het nog vrij nieuwe DM '90 tegen, terwijl een werkplaatsloc een treinstel over het terrein verplaatst. Er staat ook een fiks beschadigde DE II.






De zomervakanties hebben we destijds meerdere keren in Hattem doorgebracht. Vlak naast de oprit van de  IJsselbrug, heeft jarenlang deze oude tramwagon?, in een tuin langs het fietspad gestaan.




Vanuit Hattem was je op de fiets zo de brug over naar opstelterrein in het Engelse Werk, waar erg leuk was om rond te kijken, zoveel mat. '54 bij elkaar. Mooi bruggetje naar mijn versie van mat'54 in aanbouw, in m'n werkspoorloods van Utrecht in de jaren '50.









defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 732
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #611 Gepost op: 10 July 2024, 14:54:54 »
In juli 1995 bestond Haarlem 750 jaar, hierom was er een materieelshow georganiseerd waaraan diverse musea meededen. Een mooie reden voor een dagje uit.




defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 732
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #612 Gepost op: 10 July 2024, 15:19:10 »
In 1996 zijn we in Vorden, waar 2 gekoppelde DE2 en DE4 als gekoppeld aankomen en weer vertrekken. (Aangepast nav latere opmerking Rick)





Te Rotterdam CS komt een 1600 voorbij met plan W en ICR.




Zomers was er een open dag van het Stoomgemaal Hertog Regnout, aan de dijk bij het IJsselmeer tussen Spakenburg en Nijkerk. Hier zijn we vaak vanuit de Spakenburgse haven heengefietst, als we bij mijn oma waren. Vandaar ook dat ik de Spakenburgse haven aan het bouwen ben (y). Deze dag was er een mini stoomdag, met verschillende stoom gerelateerde deelnemers.









Te Amersfoort kwamen we deze loc van Railbouw Leerdam nog tegen.

« Laatst bewerkt op: 12 July 2024, 00:11:00 door defender. Reden: vlgns Rick kan DE4 niet dus moest 2x DE2 »

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 732
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #613 Gepost op: 10 July 2024, 15:44:26 »
In juli 1996 waren we wederom in Hattem met vakantie, dus ook weer naar het Engelse Werk. Hier stonden nog steeds veel hondekoppen, ook het groene 2tje die er in juli 1995 al stond. Deze heeft behalve een rode neus, ook een rode lijn door deze post, want we komen hem diverse keren nog tegen. Die staat on model nog wel eens op mijn wensenlijstje, maar dan moet er een correct 2tje uitgebracht worden want de zijramen van de piko ben ik niet kapot van. Daarom had ik eerder al eens losse Artitec neuzen gekocht, maar materieel ombouwen is niet echt mijn ding dus dat wordt niks.







Ook waren er in die vakantie diverse slooptransporten van Zwolle Rangeer naar de Amsterdam Westhaven. Hier zien we het groene 2tje al weer terug, terwijl op de achtergrond een VAM trein passeerd. Links vd hippel zien we nog juist een werkplaatswagon met wielstellen.








De volgende keer dat we het groene 2tje tegenkomen, is met open dagen  te Rotterdam. Tijdens een materieelshow met onder anderen Eurostar, Thalys, 1501, DE2, 1300 en Koploper, is dit een bijzondere combi mey de skyline van Rotterdam als decor. Ook de benelux stuurstand en een ongevallen trainingwagon van NS Cargo zijn van de partij.









In de herfstvakantie zijn we op 31 oktober 1996, een dagje naar de VSM geweest. En wárm dat het was met de voetplaatrit! Maar wel heel leuk (y).











De 3de en laatste keer dat we het groene 2tweetje ontmoeten, is op 23 november 1996, tijdens een open dag van de lijnwerkplaats Leidschendam, waar ik ca een jaar later mijn ns stage heb gelopen. Mede hierom ben ik een werkplaats aan het bouwen. Divers museum materieel fleurt de dag op. In de jaren 50 waren dd treinen toch echt diverser en kleurrijker dan nu.
Ook de 1501 is van de partij, maar dan in de British Railways kleuren.
















We zien ook nog de oude Jules. En een wit blokkendoos rijtuig, zie daar de link naar de noodwoning van een oude witte rode kruis blokkendoos wagon waar ik aan bezig ben.


defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 732
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #614 Gepost op: 10 July 2024, 16:07:32 »
Juni 1997, NSS te Valkenburg, Zuid Holland. Wat mij net opvalt, dat je vroeger veel spaarzamer foto's maakte,  alleen van wat je écht mooi vond, anders was zo je rolletje vol. Nu heb je 15.000 foto's op je pc en kijk je er nauwelijks meer naar...



Behalve zomervakantie in Hattem, zijn we ook een paar keer naar Nijkerk geweest. Hier zien we in de zomer van 1997 station Nijkerk, een 1600/1700 met containertrein, en een koploper in Lage Landen kleuren.









Vanuit Nijkerk naar het spoorwegmuseum in Utrecht geweest, en in Amersfoort komen we de 1144 en 1132 met botsneuzen tegen.








Als je zo terugkijkt, kom je toch meer jaren 50 materieel tegen dan ik eerder dacht. Ook al is divers materieel later verbouwd ( botsneuzen op de 1100, luchtfilters op de uitlaten van DE2 en DE4)  het valt mij nu op dat toch zeker de helft van de foto's aan de jaren 50 te linken is.