Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-05-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:37:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 01:20:09
Bypass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Rody v. G.
Vandaag om 01:05:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door NS1220
Vandaag om 00:44:34
Vrijdag 9 juni Veronica Express (De Karel) door Seinhuis
09 juni 2023, 23:56:07
probleem met Fleischmann draaischijf door Frederikus
09 juni 2023, 23:49:30
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
09 juni 2023, 23:39:01
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
09 juni 2023, 23:19:21
Ton bouwt goederenwagens door TonM
09 juni 2023, 22:24:34
Haandrecht zolderdam H0 door Benelux795
09 juni 2023, 21:41:46
Daz door Huup
09 juni 2023, 21:41:22
Raadplaatje door MarcNL
09 juni 2023, 21:12:50
Ronald gaat vreemd! En bouwt een keertje Duits :) door Ronald Halma
09 juni 2023, 21:11:19
Witmoosdorf door Jelmer
09 juni 2023, 21:03:42
NTM Veewagen. Messing Spoor-1 door FritsT
09 juni 2023, 20:49:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
09 juni 2023, 19:36:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door VictorPM
09 juni 2023, 19:30:57
BiensBacherWalt door Robs Biensbacherwalt
09 juni 2023, 19:19:01
RET - autobussen aan de Dnjepr ? door Eelco Storm
09 juni 2023, 18:33:56
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS1220
09 juni 2023, 17:23:58
Restauratie Fleischmann 1215 (kunststof versie), waar onderdelen verkrijgbaar? door Ferdinand Bogman
09 juni 2023, 17:06:47
Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door VAM65
09 juni 2023, 16:41:51
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
09 juni 2023, 15:52:49
Is dit een Taigatrommel? door Wim Vink
09 juni 2023, 15:33:01
Roco koppeling roco 94975 vs br 50 43293 door C_Jabaaij
09 juni 2023, 15:18:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
09 juni 2023, 15:04:02
ACME Traxx BNL openen door Chris
09 juni 2023, 14:51:21
Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm. door Edsko Hekman
09 juni 2023, 14:38:14
AMC Amsterdamse Modelbouw Club door schipcas
09 juni 2023, 14:24:37
Plaatsen waar vroeger ooit eens een spoorlijn liep. door hrp
09 juni 2023, 13:06:25
  

Auteur Topic: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0  (gelezen 18321 keer)

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 443
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #105 Gepost op: 27 maart 2023, 18:10:51 »
 
    Goeienavond,
   
    Is toch ook nuttig als er iets misloopt onderweg. Met de wissel-zelf, de aandrijving en/of de solderingen. Of overkomt je zo'n calamiteit nooit ?   
    Persoonlijk wil 'k op die wijze m'n Peco's code 75 wegneembaar houden. Voor in 't geval dat.
   

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 24029
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #106 Gepost op: 27 maart 2023, 20:44:03 »
Als de plaat met wissels eenmaal klaar is, dan wordt hij ingebouwd en zal hij uiteindelijk moeilijk verwijderbaar zijn.
Over solderingen maak ik me geen zorgen, als ik iets vast soldeer dan komt het nooit meer los. :)

De aandrijvingen komen onder de 9 mm basisplaat. Daar kan ik altijd nog bij.

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4001
    • Lacus Flevo
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #107 Gepost op: 27 maart 2023, 21:01:32 »
Hoi Klaas,

Mij is vroeger op de Hogere Zeevaart school geleerd om het einde van een draadje als je deze onder belasting zet nooit te vertinnen, bijvoorbeeld onder een suikertje  ???
Dit omdat tin koud vloeibaar is, heb jij hier ervaring mee?

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 24029
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #108 Gepost op: 27 maart 2023, 21:18:28 »
Arthur, ik heb er geen ervaring mee. Ik weet wel dat het in de NEN1010 verboden is voor installaties op netspanning.
Het probleem is dat op de overgang van de soldering naar het soepele deel van draad makkelijk een breuk kan ontstaan. En dan vooral als de zaak aan trillingen onderhevig is.

Draden die in kroonklemmen (suikertje) gaan voorzie ik dan ook bij voorkeur van een adereindhuls. Maar soms moet ik zo veel draden in een klem proppen dat het met adereindhulzen niet lukt, dan soldeer ik ze wel. Nooit problemen mee gehad; de trillingen op een modelspoorbaan zijn dan ook te verwaarlozen.
Wat ik verder doe is de draad zo kort mogelijk bij de klem vastbinden met een tierap bijvoorbeeld.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 24029
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #109 Gepost op: 29 maart 2023, 16:24:34 »
De dwarsliggers van de wisselstraat zijn bruin geschilderd en de ballast is aangebracht, voor zover die tussen de spoorstaven ligt. Dat is veiliger dan achteraf ballast aanbrengen, want dan loop je kans om de wisseltongen vast te plakken.



Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 6604
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #110 Gepost op: 29 maart 2023, 22:02:23 »
Even intekenen op de volglijst  :P

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 236
  • Een uit de hand gelopen ovaaltje
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #111 Gepost op: 30 maart 2023, 11:42:47 »

De verkanting wordt zeer bescheiden. De kartonnen opvulling wordt maximaal 1 mm, waardoor de effectieve verkanting van het spoor 0,33 mm wordt.
Verkanting is technisch niet nodig, maar het is mooi om een trein scheef door de boog te zien gaan. Daarom kies ik voor een minimale verkanting, je kunt zien dat het er is, maar meer ook niet.
Hallo Klaas, hoe heb je de effectieve verkanting berekend? Is dat zoiets als een gemiddelde de pvr?
Hartelijke groet,
Joop
Joop ter Laak

Geef een modelspoorder de ruimte

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 24029
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #112 Gepost op: 30 maart 2023, 12:09:03 »
Joop, ik heb de verkanting niet berekend. Bij een modelspoorbaan is verkanting technisch gezien nergens voor nodig. Ik breng de verkanting alleen aan voor het zichteffect.
In de NEM normen staat ergens dat de maximaal geadviseerde verkanting voor H0 1 mm is. Ik leg aan de buitenkant van de boog een kartonstrip onder de triplex laag. Die is 50 mm breed, daarmee komt de verkanting in het spoor op ongeveer 0,33 mm. Voor het effect is dat voldoende.

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 236
  • Een uit de hand gelopen ovaaltje
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #113 Gepost op: 30 maart 2023, 12:11:50 »
Thanks, Klaas. Ik was benieuwd naar de berekening. Een langlopende beroepsdeformatie  ;)
Joop
Joop ter Laak

Geef een modelspoorder de ruimte

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 24029
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #114 Gepost op: 30 maart 2023, 12:26:39 »
Joop, ik kan wel een (voorbeeld)berekening laten zien. Maar misschien weet je allang hoe zo'n berekening gaat, dan hoef ik geen moeite te doen. :)

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 236
  • Een uit de hand gelopen ovaaltje
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #115 Gepost op: 30 maart 2023, 13:45:00 »
Nou laat maar zien Klaas. Ik weet het namelijk niet. Ik was gewoon nieuwsgierig. Nice to know, not necessary to have.  :)
En aangezien sommetjes maken een groot deel van mijn werkzame leven  in beslag nam.....
Joop ter Laak

Geef een modelspoorder de ruimte

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 24029
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #116 Gepost op: 30 maart 2023, 16:22:28 »
Joop, ik ga er vanavond een apart draadje van maken: Hoe bereken je de verkanting.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5248
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #117 Gepost op: 31 maart 2023, 00:13:04 »
Blijkt dus 0,5 mm te zijn. Onder diverse aannamen.
Daar zou ik dus niet wakker van liggen.

Daarbij geeft Klaas aan dat 150 mm het maximum is bij grootbedrijf.
is 150/87 =  1,7 mm voor H0.

Verkanting? Voor het gezicht dus.

Ronald Visser
(of in een Helix)
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten augustus 2023 :) sta ik er pas weer. Ook met N-schaal

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 24029
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #118 Gepost op: 31 maart 2023, 10:09:53 »
Juist niet in een helix. Door de trekkracht in de trein, vooral bij het klimmen, worden de wagens naar het midden getrokken. Als je dan ook nog verkanting toepast vergroot je de kans dat ze naar binnen kantelen.
Zoals ik eerder stelde: op een modelspoorbaan is er geen technische noodzaak voor verkanting, het is alleen voor het mooi.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5248
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #119 Gepost op: 31 maart 2023, 11:43:26 »
Ja, maar dan vallen ze niet naar beneden..... :angel:
Want aan de binnenkant is valbeveiliging aangebracht.....

Vanaf de buitenkant is de zaak bereikbaar.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten augustus 2023 :) sta ik er pas weer. Ook met N-schaal