Doel:€250.00
Donaties:€154.00

Per saldo:€-96.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-05-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Frans loodsje et cetera door tothebeach
Vandaag om 14:51:26
DR5000 track output kapot? door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:41:23
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:33:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door klusser
Vandaag om 14:31:03
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Karst Drenth
Vandaag om 14:18:54
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door SBBcargo
Vandaag om 14:15:19
Vandaag 50 jaar geleden door GerardvV
Vandaag om 13:46:36
Wat voor koppeling is dit? Fleischmann FOX! door Besselspoor
Vandaag om 13:28:51
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 13:13:55
Nu met google maps: plaats jouw spoorlocatie op de BNLS spoorkaart! door Peter.v.L
Vandaag om 13:09:52
decal, transfer, sticker door MaraNCS
Vandaag om 13:03:20
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 12:52:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:01:59
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 11:46:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:15:14
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:44:07
Mafen NS sein met cijferbak - aansturing door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:28:49
schakelrail werkt niet meer door borotof
Vandaag om 09:57:49
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 09:34:46
Kan iemand mij aub vertellen uit welke jaren deze pet komt? door Pauldg
Vandaag om 09:32:40
Forum mittelrhein niet bereikbaar door ronaldvd2000
Vandaag om 09:21:06
BR218 van roco, digitaal reageert niet meer door ronaldvd2000
Vandaag om 09:08:49
ICM 4011 klaar voor de toekomst door Thom
Vandaag om 00:58:20
Baanplan - N - Bills Railway door Reinout van Rees
22 mei 2024, 23:56:22
VERPLAATST: Baanplan - N - Bills Railway door Reinout van Rees
22 mei 2024, 23:55:24
18 mei modelspoorbeurs Houten door KNed
22 mei 2024, 23:53:16
Van HO naar N door bask185
22 mei 2024, 23:38:53
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
22 mei 2024, 23:14:29
Beekdaelen in H0 door DJV
22 mei 2024, 22:42:51
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Edsko Hekman
22 mei 2024, 22:41:32
  

Auteur Topic: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0  (gelezen 39663 keer)

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 862
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #105 Gepost op: 27 maart 2023, 18:10:51 »
 
    Goeienavond,
   
    Is toch ook nuttig als er iets misloopt onderweg. Met de wissel-zelf, de aandrijving en/of de solderingen. Of overkomt je zo'n calamiteit nooit ?   
    Persoonlijk wil 'k op die wijze m'n Peco's code 75 wegneembaar houden. Voor in 't geval dat.
   

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25403
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #106 Gepost op: 27 maart 2023, 20:44:03 »
Als de plaat met wissels eenmaal klaar is, dan wordt hij ingebouwd en zal hij uiteindelijk moeilijk verwijderbaar zijn.
Over solderingen maak ik me geen zorgen, als ik iets vast soldeer dan komt het nooit meer los. :)

De aandrijvingen komen onder de 9 mm basisplaat. Daar kan ik altijd nog bij.

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4551
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #107 Gepost op: 27 maart 2023, 21:01:32 »
Hoi Klaas,

Mij is vroeger op de Hogere Zeevaart school geleerd om het einde van een draadje als je deze onder belasting zet nooit te vertinnen, bijvoorbeeld onder een suikertje  ???
Dit omdat tin koud vloeibaar is, heb jij hier ervaring mee?

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25403
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #108 Gepost op: 27 maart 2023, 21:18:28 »
Arthur, ik heb er geen ervaring mee. Ik weet wel dat het in de NEN1010 verboden is voor installaties op netspanning.
Het probleem is dat op de overgang van de soldering naar het soepele deel van draad makkelijk een breuk kan ontstaan. En dan vooral als de zaak aan trillingen onderhevig is.

Draden die in kroonklemmen (suikertje) gaan voorzie ik dan ook bij voorkeur van een adereindhuls. Maar soms moet ik zo veel draden in een klem proppen dat het met adereindhulzen niet lukt, dan soldeer ik ze wel. Nooit problemen mee gehad; de trillingen op een modelspoorbaan zijn dan ook te verwaarlozen.
Wat ik verder doe is de draad zo kort mogelijk bij de klem vastbinden met een tierap bijvoorbeeld.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25403
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #109 Gepost op: 29 maart 2023, 16:24:34 »
De dwarsliggers van de wisselstraat zijn bruin geschilderd en de ballast is aangebracht, voor zover die tussen de spoorstaven ligt. Dat is veiliger dan achteraf ballast aanbrengen, want dan loop je kans om de wisseltongen vast te plakken.



Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7566
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #110 Gepost op: 29 maart 2023, 22:02:23 »
Even intekenen op de volglijst  :P

JoopSpoort

  • Online Online
  • Berichten: 506
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #111 Gepost op: 30 maart 2023, 11:42:47 »

De verkanting wordt zeer bescheiden. De kartonnen opvulling wordt maximaal 1 mm, waardoor de effectieve verkanting van het spoor 0,33 mm wordt.
Verkanting is technisch niet nodig, maar het is mooi om een trein scheef door de boog te zien gaan. Daarom kies ik voor een minimale verkanting, je kunt zien dat het er is, maar meer ook niet.
Hallo Klaas, hoe heb je de effectieve verkanting berekend? Is dat zoiets als een gemiddelde de pvr?
Hartelijke groet,
Joop
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25403
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #112 Gepost op: 30 maart 2023, 12:09:03 »
Joop, ik heb de verkanting niet berekend. Bij een modelspoorbaan is verkanting technisch gezien nergens voor nodig. Ik breng de verkanting alleen aan voor het zichteffect.
In de NEM normen staat ergens dat de maximaal geadviseerde verkanting voor H0 1 mm is. Ik leg aan de buitenkant van de boog een kartonstrip onder de triplex laag. Die is 50 mm breed, daarmee komt de verkanting in het spoor op ongeveer 0,33 mm. Voor het effect is dat voldoende.

JoopSpoort

  • Online Online
  • Berichten: 506
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #113 Gepost op: 30 maart 2023, 12:11:50 »
Thanks, Klaas. Ik was benieuwd naar de berekening. Een langlopende beroepsdeformatie  ;)
Joop
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25403
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #114 Gepost op: 30 maart 2023, 12:26:39 »
Joop, ik kan wel een (voorbeeld)berekening laten zien. Maar misschien weet je allang hoe zo'n berekening gaat, dan hoef ik geen moeite te doen. :)

JoopSpoort

  • Online Online
  • Berichten: 506
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #115 Gepost op: 30 maart 2023, 13:45:00 »
Nou laat maar zien Klaas. Ik weet het namelijk niet. Ik was gewoon nieuwsgierig. Nice to know, not necessary to have.  :)
En aangezien sommetjes maken een groot deel van mijn werkzame leven  in beslag nam.....
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25403
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #116 Gepost op: 30 maart 2023, 16:22:28 »
Joop, ik ga er vanavond een apart draadje van maken: Hoe bereken je de verkanting.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6205
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #117 Gepost op: 31 maart 2023, 00:13:04 »
Blijkt dus 0,5 mm te zijn. Onder diverse aannamen.
Daar zou ik dus niet wakker van liggen.

Daarbij geeft Klaas aan dat 150 mm het maximum is bij grootbedrijf.
is 150/87 =  1,7 mm voor H0.

Verkanting? Voor het gezicht dus.

Ronald Visser
(of in een Helix)
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 25 mei in Poortugaal en Houten 22 juni sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25403
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #118 Gepost op: 31 maart 2023, 10:09:53 »
Juist niet in een helix. Door de trekkracht in de trein, vooral bij het klimmen, worden de wagens naar het midden getrokken. Als je dan ook nog verkanting toepast vergroot je de kans dat ze naar binnen kantelen.
Zoals ik eerder stelde: op een modelspoorbaan is er geen technische noodzaak voor verkanting, het is alleen voor het mooi.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6205
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #119 Gepost op: 31 maart 2023, 11:43:26 »
Ja, maar dan vallen ze niet naar beneden..... :angel:
Want aan de binnenkant is valbeveiliging aangebracht.....

Vanaf de buitenkant is de zaak bereikbaar.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 25 mei in Poortugaal en Houten 22 juni sta ik er weer. Ook met N-schaal.