Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 06-02-2023
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Train-o-matic smart power pack aansluiten
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 14:50:02
Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
door
ReinBijlsma
Vandaag
om 14:49:18
Solderen wil maar niet (goed) lukken
door
Eric B
Vandaag
om 14:49:01
Leiden Centraal op N schaal
door
Besselspoor
Vandaag
om 14:44:58
Advies loeplamp
door
Montanbahn
Vandaag
om 14:35:19
Verdrahtung CONRAD-Weichenantireb mit ESU-Komponenten
door
noffie99
Vandaag
om 14:30:48
Karl Bub Nuremberg Locomotief en wagons spoor 0
door
orientexpress
Vandaag
om 14:27:17
Marklin/Trix koploper
door
henk
Vandaag
om 14:26:31
Ronald bouwt een basic micro van 0,2 m2 voor een demo op OntraXS
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:52:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Eric B
Vandaag
om 13:44:28
't Is niets (h0, opp=0,46 m2)
door
André 1976
Vandaag
om 13:24:24
NTM Veewagen. Messing Spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 12:50:31
De Hoekse Lijn nader bekeken.
door
hrp
Vandaag
om 12:45:48
Brand bij VSM, Historische wagons verwoest
door
Markoes
Vandaag
om 12:40:57
Houten op Rail(s) 10-11 februari 2023
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:53:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
CKLX
Vandaag
om 11:33:21
The Summer of 69
door
NS264
Vandaag
om 11:02:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 10:43:17
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 10:30:39
Daz
door
Huup
Vandaag
om 09:55:56
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog
door
Eric B
Vandaag
om 09:45:09
25 jaar geleden
door
Willem1951
Vandaag
om 09:28:54
NS-6000 in Spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 09:06:19
Bauarbeiten im gange
door
Jelmer
Vandaag
om 09:05:37
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
Vandaag
om 09:04:59
Schwarzburg
door
tuurtje
Vandaag
om 08:15:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Remunj
Vandaag
om 08:02:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
eemstede
07 februari 2023, 23:18:40
19 Toen
door
GerardvV
07 februari 2023, 23:11:15
Nieuwe baan epoche 2
door
Stefan88
07 februari 2023, 22:40:32
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
Vorige
-
1
...
4
5
[
6
]
Omlaag
Auteur
Topic: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 (gelezen 6628 keer)
Eric B
Online
Berichten: 6206
NS tijdperk III b/c
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
«
Reactie #75 Gepost op:
20 januari 2023, 22:49:18 »
Lijkt mij een ingenieuze oplossing!
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Biessendorf
Offline
Berichten: 652
Carpe diem
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
«
Reactie #76 Gepost op:
21 januari 2023, 03:55:33 »
Het idee van simpel werken snap ik. Slim idee
Maar bij een losbungelend paneel lijkt het me toch minder simpel werken.
Ook voor het wederom vastzetten moet én het paneel naar achteren worden geduwd, en het haakje moet worden gedraaid. Dit lijkt mij een zeer vervelende ervaring voor je rug.
Het concept uitvoeren op de achterste L- balk lost dit probleem op, maar is uiteraard wel weer lastiger werken. Eenmaal opgeklapt hangt je electronica dan wel weer stofvrij.
Het schommelen van het paneel kan je nu makkelijk opvangen tegen de muur. Je zal echter wel iets dieper onder de baan moeten duiken.
Just my two cents.
Gelogd
Carpe Diem
wke
Offline
Berichten: 36
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
«
Reactie #77 Gepost op:
21 januari 2023, 08:08:39 »
Of wat magneet sluitingen aan de muur kant. Geen gepriegel met haakjes om het opgeklapt te laten.
Enkel nog een klein handvat om het los trekken wat te vergemakkelijken.
Misschien is een rij neodymium magneetjes al voldoende. Zijn klein, niet duur en makkelijk te verzinken in hout.
Gelogd
Frank 123
Offline
Berichten: 3239
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
«
Reactie #78 Gepost op:
21 januari 2023, 11:14:03 »
Weer slim bedacht Klaas
. Maar met genoemde 🧲 sluiting zou het nog mooier zijn.
Gelogd
En we stomen door....
Wim Vink
Online
Berichten: 18153
Eens komt het goed.
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
«
Reactie #79 Gepost op:
21 januari 2023, 11:16:20 »
Erg slimme oplossing Klaas
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Wim
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 23600
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
«
Reactie #80 Gepost op:
21 januari 2023, 13:49:31 »
@Biessendorf, maak je geen zorgen over mijn rug, die doet het nog. Omdat de baan ondiep is en tamelijk hoog staat, kan ik er makkelijk bij.
De klep laten scharnieren aan de achterste balk heb ik ook overwogen. Voordeel is dat de elektronica dan op de klep ligt en zo beschermd is. Nadeel is dat ik dan toch onder de baan moet zitten om er aan te werken.
Het idee met de magneetsluitingen ga ik proberen.
Gelogd
Projecten:
"Heuvelland"
,
"Uit en Thuis"
Dubbelom
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 23600
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
«
Reactie #81 Gepost op:
24 januari 2023, 21:15:32 »
Het volgende gedachtenspinsel gaat over de rijwegbesturing. In het station kan gekozen worden tussen 4 sporen.
Elk spoor is verdeeld in twee helften, west en oost. Zo kunnen er twee treinen achter elkaar op een spoor staan.
Elke stationshelft krijgt een eigen besturing. Ik beschrijf die voor de westelijke helft. De oostelijke helft wordt identiek.
Op het bedieningspaneel komt per spoorhelft een drukknop. Daarmee wordt dat spoordeel ingeschakeld en tevens de wissels gesteld. De wissels staan in de ruststand allemaal naar spoor 4 gericht. Waarom dat zo is komt bij de beschrijving van het schema.
De drukknop in het spoor set een flipflop. Diezelfde flipflop wordt gereset door de 3 knoppen van de andere sporen, zodat er altijd maar één spoor actief is. Hier is de f-f van spoor 1 getekend, de andere 3 zijn identiek.
Als de f-f geset is, stuurt hij via transistors 2 relais aan. Het ene relais schakelt het spoor in, het andere relais brengt het wissel in de actieve stand.
Hier blijkt waarom de wissels default naar spoor 4 staan. Zo hoeft per spoorkeuze maar 1 wisselrelais te worden gestuurd. Voor spoor 1 alleen wissel 1, voor spoor 2 alleen wissel 2 en voor spoor 3 alleen wissel 3. Voor spoor 4 hoeft geen wisselrelais te worden aangestuurd.
Gelogd
Projecten:
"Heuvelland"
,
"Uit en Thuis"
Dubbelom
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
Vorige
-
1
...
4
5
[
6
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0