Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 06-02-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Train-o-matic smart power pack aansluiten door Henk Veenstra
Vandaag om 14:50:02
Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide? door ReinBijlsma
Vandaag om 14:49:18
Solderen wil maar niet (goed) lukken door Eric B
Vandaag om 14:49:01
Leiden Centraal op N schaal door Besselspoor
Vandaag om 14:44:58
Advies loeplamp door Montanbahn
Vandaag om 14:35:19
Verdrahtung CONRAD-Weichenantireb mit ESU-Komponenten door noffie99
Vandaag om 14:30:48
Karl Bub Nuremberg Locomotief en wagons spoor 0 door orientexpress
Vandaag om 14:27:17
Marklin/Trix koploper door henk
Vandaag om 14:26:31
Ronald bouwt een basic micro van 0,2 m2 voor een demo op OntraXS door Ronald Halma
Vandaag om 13:52:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 13:44:28
't Is niets (h0, opp=0,46 m2) door André 1976
Vandaag om 13:24:24
NTM Veewagen. Messing Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 12:50:31
De Hoekse Lijn nader bekeken. door hrp
Vandaag om 12:45:48
Brand bij VSM, Historische wagons verwoest door Markoes
Vandaag om 12:40:57
Houten op Rail(s) 10-11 februari 2023 door Ronald Halma
Vandaag om 11:53:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door CKLX
Vandaag om 11:33:21
The Summer of 69 door NS264
Vandaag om 11:02:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:43:17
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:30:39
Daz door Huup
Vandaag om 09:55:56
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door Eric B
Vandaag om 09:45:09
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:28:54
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 09:06:19
Bauarbeiten im gange door Jelmer
Vandaag om 09:05:37
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 09:04:59
Schwarzburg door tuurtje
Vandaag om 08:15:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Remunj
Vandaag om 08:02:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door eemstede
07 februari 2023, 23:18:40
19 Toen door GerardvV
07 februari 2023, 23:11:15
Nieuwe baan epoche 2 door Stefan88
07 februari 2023, 22:40:32
  

Auteur Topic: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0  (gelezen 6628 keer)

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 6206
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in h0
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #75 Gepost op: 20 januari 2023, 22:49:18 »
Lijkt mij een ingenieuze oplossing!
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 652
  • Carpe diem
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #76 Gepost op: 21 januari 2023, 03:55:33 »
Het idee van simpel werken snap ik. Slim idee  (y)
Maar bij een losbungelend paneel lijkt het me toch minder simpel werken.
Ook voor het wederom vastzetten moet én het paneel naar achteren worden geduwd, en het haakje moet worden gedraaid. Dit lijkt mij een zeer vervelende ervaring voor je rug.

Het concept uitvoeren op de achterste L- balk lost dit probleem op, maar is uiteraard wel weer lastiger werken. Eenmaal opgeklapt hangt je electronica dan wel weer stofvrij.
Het schommelen van het paneel kan je nu makkelijk opvangen tegen de muur. Je zal echter wel iets dieper onder de baan moeten duiken.

Just my two cents.
Carpe Diem

wke

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #77 Gepost op: 21 januari 2023, 08:08:39 »
Of wat magneet sluitingen aan de muur kant. Geen gepriegel met haakjes om het opgeklapt te laten.

Enkel nog een klein handvat om het los trekken wat te vergemakkelijken.

Misschien is een rij neodymium magneetjes al voldoende. Zijn klein, niet duur en makkelijk te verzinken in hout.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 3239
    • Bahnstrecke 5867
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #78 Gepost op: 21 januari 2023, 11:14:03 »
Weer slim bedacht Klaas  (y). Maar met genoemde 🧲 sluiting zou het nog mooier zijn.
En we stomen door....

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 18153
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #79 Gepost op: 21 januari 2023, 11:16:20 »
Erg slimme oplossing Klaas  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 23600
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #80 Gepost op: 21 januari 2023, 13:49:31 »
@Biessendorf, maak je geen zorgen over mijn rug, die doet het nog. Omdat de baan ondiep is en tamelijk hoog staat, kan ik er makkelijk bij.
De klep laten scharnieren aan de achterste balk heb ik ook overwogen. Voordeel is dat de elektronica dan op de klep ligt en zo beschermd is. Nadeel is dat ik dan toch onder de baan moet zitten om er aan te werken.
Het idee met de magneetsluitingen ga ik proberen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 23600
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #81 Gepost op: 24 januari 2023, 21:15:32 »
Het volgende gedachtenspinsel gaat over de rijwegbesturing. In het station kan gekozen worden tussen 4 sporen.
Elk spoor is verdeeld in twee helften, west en oost. Zo kunnen er twee treinen achter elkaar op een spoor staan.
Elke stationshelft krijgt een eigen besturing. Ik beschrijf die voor de westelijke helft. De oostelijke helft wordt identiek.

Op het bedieningspaneel komt per spoorhelft een drukknop. Daarmee wordt dat spoordeel ingeschakeld en tevens de wissels gesteld. De wissels staan in de ruststand allemaal naar spoor 4 gericht. Waarom dat zo is komt bij de beschrijving van het schema.


De drukknop in het spoor set een flipflop. Diezelfde flipflop wordt gereset door de 3 knoppen van de andere sporen, zodat er altijd maar één spoor actief is. Hier is de f-f van spoor 1 getekend, de andere 3 zijn identiek.
Als de f-f geset is, stuurt hij via transistors 2 relais aan. Het ene relais schakelt het spoor in, het andere relais brengt het wissel in de actieve stand.

Hier blijkt waarom de wissels default naar spoor 4 staan. Zo hoeft per spoorkeuze maar 1 wisselrelais te worden gestuurd. Voor spoor 1 alleen wissel 1, voor spoor 2 alleen wissel 2 en voor spoor 3 alleen wissel 3. Voor spoor 4 hoeft geen wisselrelais te worden aangestuurd.