Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: NS-6000 in Spoor-1  (gelezen 57414 keer)

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9556
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #390 Gepost op: 26 mei 2023, 14:18:23 »
In de onderkant van de bodemplaat het ik een rechthoek uitgesneden zodat ik makkelijk aan de binnenkant van de kolenbunker kan komen.


De "bodem" van de kolenbunker laat ik rondom op L-profielen steunen. 1,5 mm verzakt tov de rand. Als de plaat er in ligt blijft er circa 1 mm over, net zoals de waterbak aan de voorkant.




Aan de onderkant van de plaat heb ik voor de stevigheid nog 2 extra profieltjes gezet.


26270
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2023, 14:26:36 door FritsT »

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9556
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #391 Gepost op: 27 mei 2023, 14:35:24 »
De zijkanten van de kolenbunker kan je gaan klinknagelen. Maar LET OP, niet alles . De rij tussen de gele lijnen zie je later terug als een L-profiel aan de buitenzijde en dan zitten geponste klinknagels in de weg.


Ik denk dat door het vergroten van 1:43,5 naar 1:32 er een nog onbekend probleem is ontstaan... de afmeting van de vouwnaad
-de horizontale plaat is te breed
-de verticale plaat staat te ver naar achter
Ik heb de twee delen los van elkaar gehaald en de horizontale plaat smaller gevijld, geen succes. De klinknagels komen echt te dicht op de rand. Oplossing... nieuwe platen op maat maken. Met de combinatie van de klinknagelpers met een kruistafel gaat dat appeltje-eitje.

Na wat berekeningen in Excell kom ik perfect uit op volgende maten:
Afstand tussen de horizontale klinknagels: 2,35 mm
Afstand verticale klinknagels (verticale plaat) 2,60 mm
Afstand vanaf de rand 1,0 mm.



Als steun voor de horizontale plaat heb ik een op maat geslepen U-profiel (oude bufferbalk) gebruikt.


Plaat er op en van binnenuit solderen, klaar.


De verticale plaat geeft nu geen problemen.


26442
« Laatst bewerkt op: 27 mei 2023, 14:43:51 door FritsT »

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9556
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #392 Gepost op: 29 mei 2023, 08:56:02 »
Kolenbunker afwerken met L-profiel 2x2 en T-profiel 2x4


28380

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9556
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #393 Gepost op: 29 mei 2023, 15:33:53 »
Mijn andere werkplaats...


En dan lekker in het zonnetje 24 tapjes M0,8 zetten voor de imitatiebouten op de luiken van de watertank...relax,
Knupfer M0,8 typ 801




Eerder op de dag heb ik de regengoten aangebracht
U-profiel 1,0x1,5


Ook nog de handgrepen achter op de kolenbak
Draad 0,7


Aan de binnenkant gesoldeerd.


Zo komen we de dag wel door,  ;D
Alhoewel, was toch best frisjes om te zitten.


29025
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2023, 12:42:13 door FritsT »

gdh

  • Offline Offline
  • Berichten: 791
    • Station Lemmer
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #394 Gepost op: 29 mei 2023, 16:12:44 »
mooie werkplaats, alleen je moet geen kleine onderdelen kwijtraken daar.
Wordt mooi (y)

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9556
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #395 Gepost op: 29 mei 2023, 19:54:20 »
Naast de twee kozijnomlijstingen moeten er 7 secties halfrond draad (1,0 mm = 18G) tegen de wanden worden aangebracht. Dat vereist aandacht en minimaal soldeer, maar het moet wel vast.

Eerst heel dun voorvertinnen, en natuurlijk ook de draad.


Dan de draad om de 2 cm tijdelijk vastzetten en vooral ver weg blijven van de klinknagels  voordat die vollopen. Soldeer dus van bovenaf aanbrengen en met de combinatie vlam/bout verdelen. Het is een geduldwerkje.


Op de hoeken natuurlijk in verstek. Vandaar het uitstekende stukje.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #396 Gepost op: 30 mei 2023, 17:08:47 »
halfrond draad (1,0 mm = 18G)


Is dit de aanduiding, waarmee we dit draad moeten vinden bij een leverancier? Wordt zoeken  ;).

En je hebt de deksels op de waterbakken met 0,8mm boutjes en moertjes  vastgezet? Die dan maar bestellen bij Knupfer.
mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9556
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #397 Gepost op: 30 mei 2023, 19:36:30 »
Ad 1:
Deksels moeten open kunnen, dus geen klinknagels.
Je kan nog kiezen tussen zeskantbouten of imitatie bouten.

Ad 2:
Daar hebben we Google toch voor... "half round soft brass wire"
Europese maat 1,0 mm
Angelsaksische maat: 18G

-HARD, niet buigbaar Ms-58 draad: ALLEEN VOOR RECHTE STUKKEN
Te verkrijgen bij bijvoorbeeld:
1.  https://www.hassler-profile.li/index.php/produkte/profileallg/halbrund-profile/halbrundprofil-hr34
-SOFT: goed buigbaar op het platte vlak buigbaar, rond de ramen
Te verkrijgen bij bijvoorbeeld:
1.https://www.amazon.com/Brass-Half-Round-Wire-Dead/dp/B07Y7PYP6N?th=1
2.https://www.sayila.nl/sieraden-maken/wire-elements-craft-wire-koperdraad-half-rond-21-gauge-07mm-4-yd-37-meter-e03033/si/71112?gclid=EAIaIQobChMI8aiP6Zqf_wIVh-53Ch0IbwwJEAQYASABEgI7kPD_BwE


Alweer een probleem opgelost.  ;D

« Laatst bewerkt op: 31 mei 2023, 11:12:19 door FritsT »

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9556
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #398 Gepost op: 30 mei 2023, 20:07:07 »
Nu snel doorgaan met het aanbrengen van de halfronde strip....niet dus. Eerst wat items aan de binnenkant machinistenhuis waarbij eventueel veel warmte moet worden toegevoegd aan het materiaal en daarmee loop je het risico dat de strip  weer los gaat.

Het gaat om een gedeelte van de kolenbunker en de deurtjes. Die had ik bij het handmonster ivm. het voorkomen van vollopen van de scharnieren bij het zandstralen, als los element gemaakt. Dat gaf veel gepriegel om die in of uit te nemen en heb ik besloten het anders te doen. Ik heb de deurtjes nu eerst apart vastgezet aan de zijwand en daarna de kolenbunker gemonteerd, vast.

Scharnieren (bv. 16x12) waarvan de pen losgemaakt moet worden (hamertje tik  ;D) en wordt vervangen door een stukje 1,0 mm staaldraad
Knupfer: https://knupfer.info/shop/index.php/catalogsearch/result/?q=scharnier








De scharnieren zitten nu in de weg voor de bunkerplaat, maar daar kan je natuurlijk een inkeping in maken. Daar zie je dus niks meer van.  :D


Dan zit je weer met het volgende probleem... hoogte horizontale plaat tov de rails voor de ramen. Die rails (U-profiel) moet dus even hoog komen als die op de waterkast aan de voorkant.
Op de achterwand heb ik een L-profiel aangebracht zodat de horizontale plaat daarop en op de voorwand rust.


Veel passen en meten, maar het lukt.
Op de gele lijnen komt de rails voor de ramen.


Dan kan de kolenbunker vast worden gezet. Tzt het opbouwstuk er nog opzetten. Maar nu kan de halfronde strip zonder gevaar voor loslaten eindelijk worden aangebracht.
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2023, 23:15:17 door FritsT »

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9556
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #399 Gepost op: 31 mei 2023, 09:48:29 »
Die halfronde sierrand moest maar even wachten want ik had meer zin om de schuifbare kozijnen te maken.

De kozijnen in de etsplaat zijn horizontaal precies pas en kunnen daardoor kieren laten. Ik heb ze verlengd met strip 0,5x1,5
In verticale richting moet/kan je ze op maat brengen zodat de zichtbare randen, van buitenaf gezien,  overal even dik zijn. Freubelwerkje, leuk.
Voor de rails gebruik je U-profiel 1x1.
Handgrepen aan de binnenkant (moet ik nog doen)

Buitenkant,


Binnenkant,




U-profiel op de deur,


29596

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9556
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #400 Gepost op: 31 mei 2023, 10:17:55 »
Nog een leuk freubelwerkje.....
0,3 draad verenstaal een stuk of 10 keer rond 1,0 mm staaldraad draaien tot een veertje.



29612

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9556
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #401 Gepost op: 31 mei 2023, 14:53:02 »
Ik heb de halfronde sierrand (rechte stukken van de kwaliteit hard MS-58) rondom klaar. Nu wordt het tijd voor de kozijnen en dat kan alleen maar met de kwaliteit SOFT..

Strip en zijwand voorvertinnen en beginnen maar.  Solderen vanaf de open kant en soldeer evt onder aandrukken doortrekken met de vlam.


ZIJDELINGS rondbuigen om staf 16 mm (geen 15 en geen 17 !!)
Daarom heb je de kwaliteit SOFT nodig.


Positioneren en vastzetten.


Bij het eind een markering geven waar geslepen moet worden.
Hiervoor zijn de 0,2 slijpschijfjes van Komet (te verkrijgen bij de firma Drijfhout of elders, maar dan moet tandarts met een BIG-registratie zijn)
De schijfjes zijn niet goedkoop maar eenmaal gebruikt of gezien (ook de 0,3 en 0,5) dan wil je niks anders meer. Alle mijn andere (brekie brekie) slijpschijven heb ik in de prullenbak gekieperd.
https://shop.drijfhoutnl.com/doorslijpschijfjes-komet.html




Daar dus.
Doorslijpen met een beschermplaatje er onder.


En dan heb je dit.


29673
« Laatst bewerkt op: 31 mei 2023, 15:01:55 door FritsT »

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9556
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #402 Gepost op: 31 mei 2023, 21:14:39 »
De bovenste in tweeën gedeelde opbergkastjes zijn natuurlijk appeltje-eitje uit restanten materiaal.
Nu nog de andere 3 opbergkasjes in het onderste gedeelte, boven de "kolenopening" en nadenken  hoe ik de handrem ga maken.


29750


Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #403 Gepost op: 31 mei 2023, 22:44:27 »

Nu nog de andere 3 opbergkasjes in het onderste gedeelte, boven de "kolenopening" en nadenken  hoe ik de handrem ga maken.


Zoals ik het altijd maak op kleinere schaal is met een aantal in elkaar passende buisjes met in de bovenste een voor die schaal te grote handrailhouder en daar dan een dwarsstang doorheen, die je aan één kant haaks omzet. In schaal 1 zit er misschien nog een handvat aan. Weet ik eerlijk gezegd niet.





mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9556
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #404 Gepost op: 31 mei 2023, 23:34:36 »
Geen handvat dus.