Doel:€250.00
Donaties:€40.00

Per saldo:€-210.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 13-03-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald bouwt een basic micro van 0,2 m2 voor een demo op OntraXS door Ronald Halma
Vandaag om 09:15:49
Delft NGSF door hrp
Vandaag om 08:41:50
trein en wissels doen het niet door spoorijzer
Vandaag om 08:22:36
Maasmuiden Haven door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 08:21:21
Huisvuil Rome naar Amsterdam door Rick
Vandaag om 08:17:02
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
Vandaag om 08:04:34
Artitec Ford 5000 door C-rails
Vandaag om 05:59:57
Piko NS 2000, materieelbespreking. door henk
Vandaag om 05:57:41
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 00:29:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2023, 23:54:01
Daz door Huup
28 maart 2023, 23:50:09
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
28 maart 2023, 23:19:20
Personen rijtuigen door Knootje
28 maart 2023, 23:02:57
Module MOx door basjuh1981
28 maart 2023, 22:37:08
BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat. door MOVisser
28 maart 2023, 22:34:38
Digikeijs? door Martijn193
28 maart 2023, 22:24:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
28 maart 2023, 21:57:13
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
28 maart 2023, 21:41:43
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
28 maart 2023, 21:29:11
Frans loodsje et cetera door Noordernet
28 maart 2023, 21:21:12
25 jaar geleden door timtrein
28 maart 2023, 21:14:37
Haandrecht zolderdam H0 door orientexpress
28 maart 2023, 21:07:01
Puttense treinkelder door phdirk
28 maart 2023, 21:03:19
Fotoimpressie van mijn HO baan. door HST
28 maart 2023, 20:42:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
28 maart 2023, 20:38:25
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Pauldg
28 maart 2023, 20:25:13
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Golfer
28 maart 2023, 20:01:05
Wageningse gasfabriek 1920 door ingenium
28 maart 2023, 19:57:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robkop
28 maart 2023, 19:53:22
US dieselmaterieel H0 door Ronald Halma
28 maart 2023, 19:49:17
  

Auteur Topic: BVZ  (gelezen 1086 keer)

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 406
BVZ
« Gepost op: 17 december 2022, 21:31:02 »
Goeienavond,

Uit nostalgische overwegingen heb 'k enkele BVZ-dingen (Bemo-h0m-materieel).     BVZ = voor 't jaar 2000, om 't simpel te houden. (geen MGB)
Was, als kind, de eerste maal in Zermatt in 1964.  Nog met het oude houten station dus. En twee-assige rijtuigjes in een gemengde trein.
Later er nog 'n paar keer gelogeerd steeds tijdens zomervakanties. Laatste keer in 1985. 't Is geen goedkoop dorp, nietwaar?
Deh 4/4 waren toen de 'moderne' locs voor o.a. de rit van/naar Täsch.  De sterkere HGe 4/4 II waren er toen nog niet, dacht 'k.

Maar de "Edelweiss"-hut, hoog boven het station van Zermatt, was subliem.  En de Gornergrat-Bahn, niet te vergeten.

Vraag:  zijn er hier BVZ-kenners dan wel bouwers, tussen die groep RhB-liefhebbers ?
« Laatst bewerkt op: 18 december 2022, 00:22:12 door hervé. Reden: correctie »

brsbvz

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1
  • BVZ meister
    • Tandrad.nl
Re: BVZ
« Reactie #1 Gepost op: 17 januari 2023, 22:59:16 »
Hallo Hervé,

Ook mijn voorliefde in modelspoorwereld is Brig Visp Zermatt-Bahn, inderdaad van voor het jaar 2000 voor de MGB. :laugh:
Herken mij zo in jou beleving in wat je schrijft. (y) Kom al 30 jaar in Wallis, en dan natuurlijk bij de BVZ.

Ik bouw al jaren naar voorbeeld van deze maatschappij in modulevorm en materieel schaal 1:87 H0m.
Zie www.tandrad.nl

Deze site is niet helemaal up to date. Moet ik nodig eens iets aan doen  ;)
Was je op zoek naar iets specifieks?

Ik hoor het wel,
Groet, een BVZ fan.

VvKan

  • Gast
Re: BVZ
« Reactie #2 Gepost op: 28 januari 2023, 15:18:38 »
Voorkeur ook bij mij voor BVZ (en FO).
Heb de "oude tijd" nog meegemaakt, maar weet niet precies of het nou '64 of '65 was.
Ben nog "zeeziek" geworden in de Deh 4/4. Geweldig, die luchtvering.
Ben er ook in de modernere tijd geweest, oa. bij toeval in de eerste trein gezeten die weer Zermatt kon bereiken na de Bergsturz bij Randa.
Leuk om te horen dat er meer ouwe knarren of knarrinnen zijn, die speciaal hierin interesse hebben. Hoeft niks met leeftijd te maken hebben, ik bedoel de "oude" tijd.
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2023, 16:56:50 door VvKan. Reden: correctie »

Silvolde

  • Online Online
  • Berichten: 1418
Re: BVZ
« Reactie #3 Gepost op: 28 januari 2023, 16:10:37 »
Hallo Hervé,

Ook ik ben geïnspireerd door smalspoorlijn, voornamelijk in Zwitserland. Geïnfecteerd door Bemo ben ik daarna h0m(z) modellen gaan verzamelen van zowel Bemo alsmede van een aantal kleinserie producenten. Mijn beide in aanbouw zijnde FO HGe 4/4/ I locs heb ik met support van Hr. Breitenmoser (†) een volledige tandradaandrijving op alle assen gegeven. In 2010 was ik voor het laatst in de regio, heb de Matterhorn bewonderd en uiteraard ook de museumlijn over de Furka bezocht. Ik heb trouwens de laatste ritten van de FO met de Old Furka Express over het oude traject met de HGe 4/4 I meegemaakt. De vermaarde Steffenbach klapbrug wacht nog op de bouw als module.

Groet,
Rob


hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 406
Re: BVZ
« Reactie #4 Gepost op: 16 februari 2023, 20:29:49 »

    Alvast dank voor de reacties.
   
    'k Herinner me de oude rijtuigjes die in goederentreinen meereden.  Te snel dacht 'k dat het 2-assertjes waren.  Maar na het bestuderen van
    foto's van het BVZ-materieel zouden het eerder 4-assige draaistelrijtuigen geweest zijn, of . . . ?

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 406
Re: BVZ
« Reactie #5 Gepost op: 16 februari 2023, 22:40:52 »
Voorkeur ook bij mij voor BVZ (en FO).
Heb de "oude tijd" nog meegemaakt, maar weet niet precies of het nou '64 of '65 was.
 . . . / . . .

Zeker niet 1963 want dat was het jaar van de  ***-epidemie.    (*)
Mijn ouders waren in de zomer ervoor en erna in Zermatt, maar dus niet in dat rampjaar.
Nav van deze calamiteit is echter de Vispe gekanaliseerd en dat was esthetisch ook een ramp, maar ja.
Het betonneren van Zermatter Bahnhof was een andere visuele bergkemel, maar ja  (bis)   :-\
Idem voor alle betonnen galerijen op het BVZ-traject.   Nodig maar lelijk.

( (*)   de epidemie was nu éénmaal een tyfusuitbraak, maar dit woord wordt er hier uitgegooid, raar-maar-waar.
          Verhip, in de combinatie met uitbraak lukt het wel    :))
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2023, 10:14:36 door hervé. Reden: correctie »

VvKan

  • Gast
Re: BVZ
« Reactie #6 Gepost op: 17 februari 2023, 09:54:23 »
Nav van deze calamiteit is echter de Vispe gekanaliseerd

Of dat er een direct verband mee had weet ik niet, maar zal vast ook geholpen hebben.  Oorzaak was niet de afvoer maar de aanvoer van (vervuild) drinkwater.   En typhus, tja, ook een scheldwoord in BNLS algoritme ?

Of het ligt aan jou, want nou blijft het wel staan.    Maar ik schrijf het ook met ph,  dat andere ***-woord, met een f dus, wordt wel aangepakt.  Lachen  ;D
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2023, 09:58:17 door VvKan. Reden: toevoeging »

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 406
Re: BVZ
« Reactie #7 Gepost op: 17 februari 2023, 10:53:09 »

    Goeievoormiddag,
     
    Op z'n Zwitsers werd zowel aanvoer als afvoer van water, plus afvalverwerking, zorgvuldig  'gesaneerd'.
    ( de bouw van de Grande Dixence zou iets te maken hebben met het terecht komen van de teringbacterie in het toenmalige drinkwater
      de epidemie was in ieder geval een belangrijk studieobject voor wetenschappers in o. a. Zwitserland, Engeland )
    Herinner me niet of ik persoonlijk, als kind,  de vrijlopende Vispa nog heb gezien in 1964.  Partieel misschien.   Moet 'k 8mm filmpjes gaan
    digitaliseren en bekijken  :)
    Ondertussen is het dorp Zermatt  'ontploft'  en werden er nog meer openbare werken allerhande uitgevoerd.
    Zou 'k er nog eens mogen terechtkomen overvalt me misschien een grote desilutie. 
    Misschien is het beter een nostalgische herinnering vast te houden aan de rode en bruine treintjes en de minder verknoeide natuur.
    Bijvoorbeeld, wij gingen nog te voet naar Sunnega, niet met een, hoe is 't mogelijk, metro .   ;)
   
   
     

   

VvKan

  • Gast
Re: BVZ
« Reactie #8 Gepost op: 17 februari 2023, 11:48:09 »
Naar mijn weten werd het veroorzaakt door het ongecontroleerde, dwz niet voldoende ontsmette, water uit een gebied waar ook dierlijke faecaliën (stront en zeik dus) vrij de rivier in kon komen. Zowel de inlaat is toen hogerop gelegd (maar dat kostte Franken) als de waterzuivering verbeterd.
De invloed van de bouw van de Grande Dixence is mij onbekend, maar lijkt mij onwaarschijnlijk.
    Zou 'k er nog eens mogen terechtkomen overvalt me misschien een grote desilutie. 

    Bijvoorbeeld, wij gingen nog te voet naar Sunnega, niet met een, hoe is 't mogelijk, metro .   ;)

Dat is een reden, waarom ik niet graag terug zou gaan naar bijvoorbeeld Saas Fee.   Geen gletsjer meer te zien. Alles totaal bruin, kale rots.  Zermatt idem dito.
En Sunnega ?  Wat dacht je van de Kleine Matterhorn ?  Ganndeg Hütte, Theodul Hütte en dan de volgende ochtend vroeg op stap.  Nu met de kabelbaan en een lift in de rots.
Voortschrijdende tijd of verrotte tand des tijds ?  De toekomst zal het uitwijzen, maar dat gaan wij niet meer meemaken.