Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
MartinRT
Vandaag
om 16:57:19
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
Montanbahn
Vandaag
om 16:53:46
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee?
door
Martin Welberg
Vandaag
om 16:49:28
Aachenau West
door
Montanbahn
Vandaag
om 16:32:57
Gewoon wat busfoto's
door
mass am see
Vandaag
om 16:27:11
Raadplaatje
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 16:24:12
diorama, voor lange treinen.
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
bask185
Vandaag
om 15:50:37
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
Vandaag
om 14:52:20
Station Roodeschool
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Hans Reints
Vandaag
om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
Vandaag
om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
mass am see
Vandaag
om 14:07:41
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog
door
MartinRT
Vandaag
om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje
door
NS264
Vandaag
om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf
door
AlbertG
Vandaag
om 12:10:11
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024
door
RBlok
Vandaag
om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:14:31
19 Toen
door
spoorzeven
Vandaag
om 10:12:46
Cranicher Altbahn
door
Eric v C
Vandaag
om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn
door
Eric v C
Vandaag
om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein?
door
3dbuildr
Vandaag
om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport
door
ijzeren rijn
Vandaag
om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634)
door
T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Pakken licht en middelzwaar plaatstaal
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Pakken licht en middelzwaar plaatstaal (gelezen 749 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12332
Pakken licht en middelzwaar plaatstaal
«
Gepost op:
09 december 2022, 10:20:48 »
Transport- en beladingvoorschriften voor het vervoer van zware stalen producten
Pakken licht en middelzwaar plaatstaal
001 Een andere manier om plaatstaal te verzenden is dat in pakken. Meestal is dit dun of middel zwaar plaatstaal. Dun is tot 3 mm en middelzwaar van 3 tot 4.75 mm dik. Bij het samenstellen van de pakken moet er op toegezien worden dat de platen van gelijke grootte zijn. De gedragingen tijdens het transport en de invloeden hierop (stapeling, aard van het oppervlak) bepalen de verpakking wijze van de pakketten: (a) Met een metalen omhulsel, (b) Met U-vormig kantbescherming, (c)Zonder kantbescherming
002 Pakketten plaatstaal bijeen gebonden volgens de geldende voorschriften.
Al deze verpakkingsvormen zijn al dan niet met meegebonden houten onderleggers ten behoeve van de overslag. De hoogte van de pakketten mag bij figuur 4 niet hoger zijn dan 75 cm en bij figuur 5 niet meer dan 50 cm. De pakken moeten met bandstaal bijeen gebonden worden. Bij pakken zonder kantbescherming worden L-vormige stukken plaatstaal tussen de randen en tussen de staalbanden gelegd. Het aantal bindingen in de lengte en tevens in de breedte minstens twee zijn. Bij een kantlengte van meer dan 140 cm per 70 cm een binding; en bij een kantlengte van 210 cm of minder moet naar boven toe worden afgerond. Afwijkingen van het hiervoor gestelde zijn pakketten in een laag geladen en die niet onwrikbaar zijn vastgelegd. Voor deze wijze van belading geldt een andere bindingsprocedure: Bij een hoogte van de pakketten van meer dan 15cm tot 35 cm drie bindingen Meer dan 35 cm tot 50 cm vier bindingen Meer dan 50 cm tot 75 cm zes bindingen. Voor deze bindingen moet een goede handelskwaliteit staaldraad gebruikt worden van 20 mm2. Voor de keuze van de wagen moet uitgegaan worden van een wagen met metalen wanden en een vaste kopwand. De pakken moeten in een op houten onderleggers geplaatst worden, los in de lengterichting van de wagen. Deze onderleggers mogen ook aan de pakken vastzitten. De hoogte van de stapels mag ten hoogste 125 cm bedragen en de totale dikte van alle platen zonder houten onder of tussenleggers mag ten hoogste 75 cm zijn.
Model
Zoals hiervoor gesteld komen de gesloten Hbis schuifwandwagens en open platte wagens in aanmerking om beladen te worden. De Hbis valt af door de beperkingen van speel mogelijkheden Een goede optie is de vierassige platte rongenwagen Rs met zijboorden en een stalen kopwand. Deze wagen is welhaast bij elk merk en in elke schaal leverbaar. Hoe beladen we onze Rs zo realistisch mogelijk?
003 Tekeningen met de gegevens van een Hbis
004 Een model van een Roco promowagen omgebouwd tot dienst/magazijn/terrein wagen.
005 De RH promowagen van een Hbis. Duidelijk is te zien dat er maar heel weinig “speel” mogelijkheden zijn om deze wagen in te zetten aan een laad of losweg.
006 technische tekening van een Rs
007 De Rs met opgezette rongen en stalen kopschotten.
008 Een vierassige bedrijfswagen van de Hoogovens beladen met in plastiekfolie verpakte pakketten dun plaatstaal wachten op transport naar het overlaadstation van NS.
009 Beladen model van Eric den Boer. De belading tart elke vorm van de beladingsvoorschriften Het is leuk voor de foto maar dit is absoluut niet toegelaten op welk spoor dan ook.
Fig. 1 (Blad 1.1.1)
Pakketten worden zowel in de lengte als in de breedte van de wagen samen gebonden. Let op de beschermhoeken onder de staalbanden
Fig. 2 (Blad 1.2.4)
Het te gebruiken staaldraad voor de verbindingen moet hier een gezamenlijke dikte van 10 mm hebben. Als de platen tegen de rongen rusten moet de binding op minstens 30 cm vanaf de hoeken worden aangebracht.
Fig. 3 (Blad 1.2.4)
Schematische voorstelling van de bindingen bij een wagen zonder kop- en zijbescherming. Het indraaien van de draden gebeurd door middel van een Spaanse takeling.
Fig. 4 (Blad 1.2.1)
Verpakking met U-vormige kantbescherming. De voorschriften laten de gebruiker vrij in de materiaal keuze voor de kantbeschermingen.
Fig. 5 (Blad 1.2.1)
Verpakking zonder kantbescherming. Onder het staalband zit op de kanten de in de tekst genoemde L-vormige beschermplaatjes.
Fig. 6 (Blad 1.2.1)
Meegebonden houten onderleggers
Fig. 7 (Blad 1.2.1)
Meegebonden houten onderleggers andere vorm.
Fig. 8 (Blad 1.2.1)
Een pakket van drie zijde bekeken. Zoals te zien is het gebruik van hoekplaten en/of verstevigingstukken gewenst. Door het gewicht en het vervoer is door snijden van de staalbanden niet ondenkbeeldig.
Fig. 9-10-11 12 en 13 (Blad 1.2.3)
Diverse vormen van beladen zoals in de hoofdtekst beschreven bij dun tot middelzwaar.
«
Laatst bewerkt op: 11 december 2022, 13:41:06 door Hans Reints
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
jandcargo
Offline
Berichten: 1195
Re: Pakken licht en middelzwaar plaatstaal
«
Reactie #1 Gepost op:
09 december 2022, 15:53:18 »
Hallo hans,
Mooi dat je het plaatst. het is een hele studie!
groeten jandcargo
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Pakken licht en middelzwaar plaatstaal