Doel:€250.00
Donaties:€178.00

Per saldo:€-72.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 25-01-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door Modellbahnwagen
Vandaag om 01:05:01
Mijn Roco DC Sound "Sik " reageert nergens op door FreekH
Vandaag om 00:28:04
Buitenlust door Robkop
Vandaag om 00:16:52
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
Vandaag om 00:14:30
Sudexpress 2023, Eurodual-nieuws van de fabrikant door Dion
01 februari 2023, 23:55:38
Challenge, creatief zijn met niet voor de hand liggende voorwerpen in modelbouw. door Robkop
01 februari 2023, 23:54:27
Marklin/Trix koploper door Martin Domburg
01 februari 2023, 23:42:42
Märklin 2023, nieuws van de fabrikant. door willyTEE
01 februari 2023, 23:20:53
Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving door Karst Drenth
01 februari 2023, 23:04:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
01 februari 2023, 22:57:42
Een simpel H0 fantasie baantje door gdh
01 februari 2023, 22:46:40
On traXS 2023 17 t/m 19 maart Spoorwegmuseum. door Martin Welberg
01 februari 2023, 22:31:19
Realistische spoordijk, tips gevraagd door NS264
01 februari 2023, 22:15:13
(BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen door St00mboy
01 februari 2023, 22:05:53
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Biessendorf
01 februari 2023, 22:01:44
Raadplaatje door Arjen52
01 februari 2023, 22:00:39
Aachenau West door wob
01 februari 2023, 21:57:16
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Blausee-Mitholz
01 februari 2023, 21:56:25
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
01 februari 2023, 21:51:11
VERPLAATST: Challenge, creatief zijn met niet voor de hand liggende voorwerpen in modelbouw. door Duikeend
01 februari 2023, 21:29:05
TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie" door Ronald Halma
01 februari 2023, 21:23:30
A.C.M.E. 2023, nieuws van de fabrikant door Duplex
01 februari 2023, 21:14:05
Artitec 2023: speculatie, wensen, verwachtingen, dromen... door Eric B
01 februari 2023, 21:12:17
Amintiri Ferroviare 2023, nieuws van de fabrikant. door 4020 281-4
01 februari 2023, 21:05:16
Vraag over sneeuwblazer en bovenleiding. door Menno
01 februari 2023, 21:01:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
01 februari 2023, 20:50:01
Bahnstrecke 5867 door 741230
01 februari 2023, 20:33:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
01 februari 2023, 20:28:29
Dieselstadt door V200-G2000
01 februari 2023, 20:21:04
Loks schokken en een vraagje over uitlezen twin decoder FL. door zuyderduyn
01 februari 2023, 20:20:02
  

Auteur Topic: Pakken licht en middelzwaar plaatstaal  (gelezen 427 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11872
    • sleutelspoor
Pakken licht en middelzwaar plaatstaal
« Gepost op: 09 december 2022, 10:20:48 »
Transport- en beladingvoorschriften voor het vervoer van zware stalen producten

Pakken licht en middelzwaar plaatstaal













001 Een andere manier om plaatstaal te verzenden is dat in pakken. Meestal is dit dun of middel zwaar plaatstaal. Dun is tot 3 mm en middelzwaar van 3 tot 4.75 mm dik. Bij het samenstellen van de pakken moet er op toegezien worden dat de platen van gelijke grootte zijn. De gedragingen tijdens het transport en de invloeden hierop (stapeling, aard van het oppervlak) bepalen de verpakking wijze van de pakketten: (a) Met een metalen omhulsel, (b) Met U-vormig kantbescherming, (c)Zonder kantbescherming


002 Pakketten plaatstaal bijeen gebonden volgens de geldende voorschriften.

Al deze verpakkingsvormen zijn al dan niet met meegebonden houten onderleggers ten behoeve van de overslag. De hoogte van de pakketten mag bij figuur 4 niet hoger zijn dan 75 cm en bij figuur 5 niet meer dan 50 cm. De pakken moeten met bandstaal bijeen gebonden worden. Bij pakken zonder kantbescherming worden L-vormige stukken plaatstaal tussen de randen en tussen de staalbanden gelegd. Het aantal bindingen in de lengte en tevens in de breedte minstens twee zijn. Bij een kantlengte van meer dan 140 cm per 70 cm een binding; en bij een kantlengte van 210 cm of minder moet naar boven toe worden afgerond. Afwijkingen van het hiervoor gestelde zijn pakketten in een laag geladen en die niet onwrikbaar zijn vastgelegd. Voor deze wijze van belading geldt een andere bindingsprocedure: Bij een hoogte van de pakketten van meer dan 15cm tot 35 cm drie bindingen Meer dan 35 cm tot 50 cm vier bindingen Meer dan 50 cm tot 75 cm zes bindingen. Voor deze bindingen moet een goede handelskwaliteit staaldraad gebruikt worden van 20 mm2. Voor de keuze van de wagen moet uitgegaan worden van een wagen met metalen wanden en een vaste kopwand. De pakken moeten in een op houten onderleggers geplaatst worden, los in de lengterichting van de wagen. Deze onderleggers mogen ook aan de pakken vastzitten. De hoogte van de stapels mag ten hoogste 125 cm bedragen en de totale dikte van alle platen zonder houten onder of tussenleggers mag ten hoogste 75 cm zijn.

Model
Zoals hiervoor gesteld komen de gesloten Hbis schuifwandwagens en open platte wagens in aanmerking om beladen te worden. De Hbis valt af door de beperkingen van speel mogelijkheden Een goede optie is de vierassige platte rongenwagen Rs met zijboorden en een stalen kopwand. Deze wagen is welhaast bij elk merk en in elke schaal leverbaar. Hoe beladen we onze Rs zo realistisch mogelijk?


003 Tekeningen met de gegevens van een Hbis


004  Een model van een Roco promowagen omgebouwd tot dienst/magazijn/terrein wagen.


005  De RH promowagen van een Hbis. Duidelijk is te zien dat er maar heel weinig “speel” mogelijkheden zijn om deze wagen in te zetten aan een laad of losweg.


006 technische tekening van een Rs


007 De Rs met opgezette rongen en stalen kopschotten.


008 Een vierassige bedrijfswagen van de Hoogovens beladen met in plastiekfolie verpakte pakketten dun plaatstaal wachten op transport naar het overlaadstation van NS.


009  Beladen model van Eric den Boer. De belading tart elke vorm van de beladingsvoorschriften Het is leuk voor de foto maar dit is absoluut niet toegelaten op welk spoor dan ook.




Fig. 1 (Blad 1.1.1)
Pakketten worden zowel in de lengte als in de breedte van de wagen samen gebonden. Let op de beschermhoeken onder de staalbanden


Fig. 2 (Blad 1.2.4)
Het te gebruiken staaldraad voor de verbindingen moet hier een gezamenlijke dikte van 10 mm hebben. Als de platen tegen de rongen rusten moet de binding op minstens 30 cm vanaf de hoeken worden aangebracht.


Fig. 3 (Blad 1.2.4)
Schematische voorstelling van de bindingen bij een wagen zonder kop- en zijbescherming. Het indraaien van de draden gebeurd door middel van een Spaanse takeling.

Fig. 4 (Blad 1.2.1)
Verpakking met U-vormige kantbescherming. De voorschriften laten de gebruiker vrij in de materiaal keuze voor de kantbeschermingen.


Fig. 5 (Blad 1.2.1)
Verpakking zonder kantbescherming. Onder het staalband zit op de kanten de in de tekst genoemde L-vormige beschermplaatjes.


Fig. 6 (Blad 1.2.1)
Meegebonden houten onderleggers


Fig. 7 (Blad 1.2.1)
Meegebonden houten onderleggers andere vorm.


Fig. 8 (Blad 1.2.1)
Een pakket van drie zijde bekeken. Zoals te zien is het gebruik van hoekplaten en/of verstevigingstukken gewenst. Door het gewicht en het vervoer is door snijden van de staalbanden niet ondenkbeeldig.


Fig. 9-10-11 12 en 13 (Blad 1.2.3)
Diverse vormen van beladen zoals in de hoofdtekst beschreven bij dun tot middelzwaar.








« Laatst bewerkt op: 11 december 2022, 13:41:06 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1119
Re: Pakken licht en middelzwaar plaatstaal
« Reactie #1 Gepost op: 09 december 2022, 15:53:18 »
Hallo hans,

Mooi dat je het plaatst.  het is een hele studie!

groeten jandcargo