Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 06-02-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Train-o-matic smart power pack aansluiten door Martin Domburg
Vandaag om 14:03:41
Leiden Centraal op N schaal door 1200blauw
Vandaag om 14:00:28
Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide? door Ronald Halma
Vandaag om 13:57:23
Ronald bouwt een basic micro van 0,2 m2 voor een demo op OntraXS door Ronald Halma
Vandaag om 13:52:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 13:44:28
Verdrahtung CONRAD-Weichenantireb mit ESU-Komponenten door Ronald Halma
Vandaag om 13:43:27
't Is niets (h0, opp=0,46 m2) door André 1976
Vandaag om 13:24:24
Solderen wil maar niet (goed) lukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:02:23
NTM Veewagen. Messing Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 12:50:31
De Hoekse Lijn nader bekeken. door hrp
Vandaag om 12:45:48
Brand bij VSM, Historische wagons verwoest door Markoes
Vandaag om 12:40:57
Advies loeplamp door Rondje_HO
Vandaag om 12:37:30
Marklin/Trix koploper door Bahn-AG
Vandaag om 12:24:28
Houten op Rail(s) 10-11 februari 2023 door Ronald Halma
Vandaag om 11:53:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door CKLX
Vandaag om 11:33:21
The Summer of 69 door NS264
Vandaag om 11:02:52
Karl Bub Nuremberg Locomotief en wagons spoor 0 door VvKan
Vandaag om 11:01:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:43:17
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:30:39
Daz door Huup
Vandaag om 09:55:56
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door Eric B
Vandaag om 09:45:09
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:28:54
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 09:06:19
Bauarbeiten im gange door Jelmer
Vandaag om 09:05:37
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 09:04:59
Schwarzburg door tuurtje
Vandaag om 08:15:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Remunj
Vandaag om 08:02:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door eemstede
07 februari 2023, 23:18:40
19 Toen door GerardvV
07 februari 2023, 23:11:15
Nieuwe baan epoche 2 door Stefan88
07 februari 2023, 22:40:32
  

Auteur Topic: Knuppels, Plakken en Brammen  (gelezen 729 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Online Online
  • Berichten: 11868
    • sleutelspoor
Knuppels, Plakken en Brammen
« Gepost op: 07 december 2022, 16:21:31 »
Transport- voor het vervoer van zware stalen producten,
Grootbedrijf; Brammen, Plakken en knuppels


Bij het op de Maasvlakte gevestigde op- en overslagbedrijf C. Steinweg-Handelsveem worden sinds alweer een aantal jaren, Braziliaanse 'ruwstaalbrammen' behandeld. Op jaarbasis gaat het om zo’n twee miljoen ton staal. Deze brammen zijn afkomstig uit de fabriek van ThyssenKrupp (CSA Siderúrgica do Atlântico) in de deelstaat Rio de Janeiro. In deze fabriek word jaarlijks zo'n vijf miljoen ton staal produceert. Hiervan gaat ruwweg drie miljoen ton naar een ThyssenKrupp-fabriek in Alabama en twee miljoen ton naar de Europese fabrieken van deze Duitse staalgigant. Met een tussentijd van gemiddeld tien dagen, doet een Panamaxschip, vanuit de Braziliaanse haven Santa Cruz, Rotterdam met 70.000 ton staalbrammen aan.


000 Panamaxship

Na lossing in Rotterdam gaat het staal met binnenvaartschepen van ThyssenKrupp Veerhaven of per trein naar de verwerkingsinstallaties in de landen waar ThyssenKrupp actief is. Steinweg-Handelsveem, veruit het grootste opslagbedrijf in de Rotterdamse haven, sloot enkele jaren geleden al een contract met ThyssenKrupp voor de afhandeling van het pakket en ontwikkelde op basis daarvan een nieuwe terminal (500 meter kade, 12 hectare) op een nieuw havenareaal op de bestaande Maasvlakte, de zogenoemde Hartelstrook. De diepgang is er 17 meter en er staan vier kranen, die de brammen met elektromagneten lossen. De brammen krijgen in Brazilië een RFID-chip, die volautomatische behandeling tijdens de volledige transportweg mogelijk maakt.


002 Vervoer van ruw plaatmaterialen per binnenvaartschip


003 Staaltrein langs de Moezel (Mosel)


004 Brammen zijn stukken voor gewalst staal van rechthoekige doorsnede, welke dienen voor het maken van dik plaatstaal. Een staalbram in de vorm van een dikke staalplaat weegt gemiddeld zo'n 25 ton.


005 Vierassige CT-DEMEL Slmmnps is een wagen van defensie die in rustige tijden uitgeleend kan worden aan particulieren voor hun zwaar transport. Deze CT heeft als lading 3 blokken, of Brammen. Deze vorm van Brammen is anno nu ook alweer achterhaald.


006 zesassige Salmmnsp DEMEL wagen beladen met de nu gangbare Brammen.


007 Een plak is eenhalf fabricaat van gietstaal waarvan de breedte en lengte meerdere malen de dikte is. Plakken zijn grote dikke platen staal van 1 tot 1,5m breed en ongeveer 12m lang . Plakken worden verder verwerkt door ze te walsen tot een dunner product.


008 Een OBB Smms staat aan de Waalhaven te wachten op verdere afhandeling. Volgens de voorschriften is, ondanks hun gewicht, het voorgeschreven dat de stalen rongen opstaan


009 Hier is ook nog eens goed te zien dat de platen gebundeld en afgekegt zijn.


010 Bundelen doe je met bandijzer


011 Maximaal 6 plakken per wagen!


012 Als aternatief voor de defensie wagens kan je ook een Sahmmns nemen. Bij deze zesassige Sahmmns. bestaat de mogelijkheid om over de goten heen te laden. Dit wordt gedaan bij het transport van de dikke plakken staal. Tijdens het vervoer van deze plakken worden de rongen van de wagen opgezet om zijdelingse bewegingen tegen te gaan. De maximale belasting van de wagen is 64.5 ton.


013 Lange rijen platte wagens staan bij de Hoogovens en staalfabrieken van de Sidmar in Gent te wachten op hun inzet.


014 Een knuppel is een staaf met een vierkante of ronde doorsnede, meestal uit ruwijzer of staal. De term knuppel bestaat in meerdere metaalindustrieën en duidt op de afwerking van het product. Het is namelijk een halffabricaat, bedoeld om verdere bewerkingen te ondergaan.


015Een andere naam voor een knuppel is 'bloom' of 'bloem'; dit is een staaf met rechthoekige doorsnede. Naast knuppels bestaan er ook nog plakken.


016  Een Salmmnps beladen met knuppels ergens in Duitsland.


Model Brammen, Plakken en Knuppels


000


001 Een staaltrein is een blikvanger op de modelbaan; een zwoegende loc met een lange sleep wagens die van de miniatuur hoogovens op weg zijn naar de afnemer in het achterland trekt altijd de aandacht. Over het algemeen zijn dit bloktreinen met een het zelfde type wagen, maar uitzonderingen zijn er ook, Denk maar aan de drie productentreinen.


002 Voor de grote rollen blank geolied plaatstaal, de zogenaamde coils, zijn speciale wagens in dienst gesteld. Deze Shhimms zijn voorzien van drie of vier huiven die twee aan twee over elkaar heen geschoven kunnen worden en waterdicht af te sluiten zijn. Het laden en lossen van deze wagens dient in een afgesloten inrichting van boven af met een kraan te gebeuren. Foto internet


003 De huifwagens Shimmns-ttu zijn bedoeld om in gesloten treinen van A naar B te rijden. Rangeren en/of beladen aan de openbare weg of langs de kade aan het water komt bij deze wagens niet of nauwelijks voor. Voor de modelspoorders is het vervoer van niet vochtgevoelige staalsoorten op open platte wagens een stuk interessanter.


004 Een van deze typen wagen is de zesassige Sahmms. Deze wagen met een eigen gewicht van 31 ton wordt gebruikt voor o.a. het vervoer van niet geoliede “coils” die wel nat mogen worden en bestemd zijn voor o.a. de scheeps- en constructiebouw. Voor de coils zijn op de wagen 7 goten aangebracht. Hierin passen de rollen perfect. Deze rollen worden net als in de huifwagens met speciale bevestigingsmiddelen vastgezet.


005 Er bestaat ook een mogelijkheid om over de goten heen te laden. Dit wordt gedaan bij het transport van dikke plakken staal, de z.g.n. brammen. Tijdens het vervoer van deze brammen worden de rongen van de wagen opgezet om zijdelingse bewegingen tegen te gaan. De maximale belasting van de wagen is 64.5 ton..


006 Een veel voorkomende wagen in het vervoer van halffabricaten is/zijn de CT-DEMEL Slmnp ( vierassig) en


007 Salmmnps (Zesassig). Het grootste deel van deze z.g.n. DEMEL-wagens zijn eigendom van het Ministerie van defensie en worden ingezet voor het vervoer van landmacht materieel. In rustige tijden verhuurd defensie deze wagens aan o.a particulieren, spoorwegaannemers, spoorwegmaatschappijen en staaltransporteurs. Deze ondernemingen/bedrijven zetten deze wagens in voor het transport van o.a. funderingen voor bovenleidingportalen en zware staal halffabricaten.



008 Twee Salmmnps355 beladen met in totaal 8 plakken.


009 Een andere vorm van halffabricaten zijn de zgn Knuppels hier op een  Belgische  Sa Type 3000F3. Op deze manier mogen de pakketten niet vervoerd worden. De voorschriften schrijven voor dat de stalen rongen vierkant opgezet moeten zijn.



010 Diverse modelspoorfabrikanten leveren de Slmnp, Slmmnps met een lading Knuppels, de modelspoorder moet zelf de codes op de lading aanbrengen om het enigszins waarheidsgetrouw te maken.


011 Belgische TYPE 3000F3 beladen met Knuppels, echter zonder opgezette rongen.


012 Nederland-Belgie


013 Slmnp CT-Demel


« Laatst bewerkt op: 07 december 2022, 20:05:01 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3663
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Knuppels, Plakken en Brammen
« Reactie #1 Gepost op: 07 december 2022, 16:51:37 »
en hoe in H0 dan zelfs spaghetti tot staal kan worden getransformeerd lees je hier http://www.friesemodelbaanclub.nl/belading.html
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1961 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6205
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in h0
Re: Knuppels, Plakken en Brammen
« Reactie #2 Gepost op: 07 december 2022, 16:59:36 »
Dankewol Snits.

Dat linkje meteen even bij de favorieten gezet :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Dick55

  • Offline Offline
  • Berichten: 229
Re: Knuppels, Plakken en Brammen
« Reactie #3 Gepost op: 07 december 2022, 20:23:21 »
en ook hier het linkje in de favorieten gezet.
Thanx

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Online Online
  • Berichten: 11868
    • sleutelspoor
Re: Knuppels, Plakken en Brammen
« Reactie #4 Gepost op: 07 december 2022, 20:31:17 »
Er komen nog heel wat items over beladen! ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6023
  • ***
Re: Knuppels, Plakken en Brammen
« Reactie #5 Gepost op: 07 december 2022, 21:32:04 »
 (y)
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 7967
    • Midland
Re: Knuppels, Plakken en Brammen
« Reactie #6 Gepost op: 07 december 2022, 21:34:11 »
Als ze maar niet te beladen zijn ;D

Fraai weer.  (y)

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
4NonBlondes -Train.

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 696
Re: Knuppels, Plakken en Brammen
« Reactie #7 Gepost op: 07 december 2022, 21:46:20 »
leuk topic om weer te volgen!  (y)
René