Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Besselspoor
Vandaag om 10:15:20
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:34
Perronhoogte TP3 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:00:51
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: Knuppels, Plakken en Brammen  (gelezen 1399 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12298
    • sleutelspoor
Knuppels, Plakken en Brammen
« Gepost op: 07 december 2022, 16:21:31 »
Transport- voor het vervoer van zware stalen producten,
Grootbedrijf; Brammen, Plakken en knuppels


Bij het op de Maasvlakte gevestigde op- en overslagbedrijf C. Steinweg-Handelsveem worden sinds alweer een aantal jaren, Braziliaanse 'ruwstaalbrammen' behandeld. Op jaarbasis gaat het om zo’n twee miljoen ton staal. Deze brammen zijn afkomstig uit de fabriek van ThyssenKrupp (CSA Siderúrgica do Atlântico) in de deelstaat Rio de Janeiro. In deze fabriek word jaarlijks zo'n vijf miljoen ton staal produceert. Hiervan gaat ruwweg drie miljoen ton naar een ThyssenKrupp-fabriek in Alabama en twee miljoen ton naar de Europese fabrieken van deze Duitse staalgigant. Met een tussentijd van gemiddeld tien dagen, doet een Panamaxschip, vanuit de Braziliaanse haven Santa Cruz, Rotterdam met 70.000 ton staalbrammen aan.


000 Panamaxship

Na lossing in Rotterdam gaat het staal met binnenvaartschepen van ThyssenKrupp Veerhaven of per trein naar de verwerkingsinstallaties in de landen waar ThyssenKrupp actief is. Steinweg-Handelsveem, veruit het grootste opslagbedrijf in de Rotterdamse haven, sloot enkele jaren geleden al een contract met ThyssenKrupp voor de afhandeling van het pakket en ontwikkelde op basis daarvan een nieuwe terminal (500 meter kade, 12 hectare) op een nieuw havenareaal op de bestaande Maasvlakte, de zogenoemde Hartelstrook. De diepgang is er 17 meter en er staan vier kranen, die de brammen met elektromagneten lossen. De brammen krijgen in Brazilië een RFID-chip, die volautomatische behandeling tijdens de volledige transportweg mogelijk maakt.


002 Vervoer van ruw plaatmaterialen per binnenvaartschip


003 Staaltrein langs de Moezel (Mosel)


004 Brammen zijn stukken voor gewalst staal van rechthoekige doorsnede, welke dienen voor het maken van dik plaatstaal. Een staalbram in de vorm van een dikke staalplaat weegt gemiddeld zo'n 25 ton.


005 Vierassige CT-DEMEL Slmmnps is een wagen van defensie die in rustige tijden uitgeleend kan worden aan particulieren voor hun zwaar transport. Deze CT heeft als lading 3 blokken, of Brammen. Deze vorm van Brammen is anno nu ook alweer achterhaald.


006 zesassige Salmmnsp DEMEL wagen beladen met de nu gangbare Brammen.


007 Een plak is eenhalf fabricaat van gietstaal waarvan de breedte en lengte meerdere malen de dikte is. Plakken zijn grote dikke platen staal van 1 tot 1,5m breed en ongeveer 12m lang . Plakken worden verder verwerkt door ze te walsen tot een dunner product.


008 Een OBB Smms staat aan de Waalhaven te wachten op verdere afhandeling. Volgens de voorschriften is, ondanks hun gewicht, het voorgeschreven dat de stalen rongen opstaan


009 Hier is ook nog eens goed te zien dat de platen gebundeld en afgekegt zijn.


010 Bundelen doe je met bandijzer


011 Maximaal 6 plakken per wagen!


012 Als aternatief voor de defensie wagens kan je ook een Sahmmns nemen. Bij deze zesassige Sahmmns. bestaat de mogelijkheid om over de goten heen te laden. Dit wordt gedaan bij het transport van de dikke plakken staal. Tijdens het vervoer van deze plakken worden de rongen van de wagen opgezet om zijdelingse bewegingen tegen te gaan. De maximale belasting van de wagen is 64.5 ton.


013 Lange rijen platte wagens staan bij de Hoogovens en staalfabrieken van de Sidmar in Gent te wachten op hun inzet.


014 Een knuppel is een staaf met een vierkante of ronde doorsnede, meestal uit ruwijzer of staal. De term knuppel bestaat in meerdere metaalindustrieën en duidt op de afwerking van het product. Het is namelijk een halffabricaat, bedoeld om verdere bewerkingen te ondergaan.


015Een andere naam voor een knuppel is 'bloom' of 'bloem'; dit is een staaf met rechthoekige doorsnede. Naast knuppels bestaan er ook nog plakken.


016  Een Salmmnps beladen met knuppels ergens in Duitsland.


Model Brammen, Plakken en Knuppels


000


001 Een staaltrein is een blikvanger op de modelbaan; een zwoegende loc met een lange sleep wagens die van de miniatuur hoogovens op weg zijn naar de afnemer in het achterland trekt altijd de aandacht. Over het algemeen zijn dit bloktreinen met een het zelfde type wagen, maar uitzonderingen zijn er ook, Denk maar aan de drie productentreinen.


002 Voor de grote rollen blank geolied plaatstaal, de zogenaamde coils, zijn speciale wagens in dienst gesteld. Deze Shhimms zijn voorzien van drie of vier huiven die twee aan twee over elkaar heen geschoven kunnen worden en waterdicht af te sluiten zijn. Het laden en lossen van deze wagens dient in een afgesloten inrichting van boven af met een kraan te gebeuren. Foto internet


003 De huifwagens Shimmns-ttu zijn bedoeld om in gesloten treinen van A naar B te rijden. Rangeren en/of beladen aan de openbare weg of langs de kade aan het water komt bij deze wagens niet of nauwelijks voor. Voor de modelspoorders is het vervoer van niet vochtgevoelige staalsoorten op open platte wagens een stuk interessanter.


004 Een van deze typen wagen is de zesassige Sahmms. Deze wagen met een eigen gewicht van 31 ton wordt gebruikt voor o.a. het vervoer van niet geoliede “coils” die wel nat mogen worden en bestemd zijn voor o.a. de scheeps- en constructiebouw. Voor de coils zijn op de wagen 7 goten aangebracht. Hierin passen de rollen perfect. Deze rollen worden net als in de huifwagens met speciale bevestigingsmiddelen vastgezet.


005 Er bestaat ook een mogelijkheid om over de goten heen te laden. Dit wordt gedaan bij het transport van dikke plakken staal, de z.g.n. brammen. Tijdens het vervoer van deze brammen worden de rongen van de wagen opgezet om zijdelingse bewegingen tegen te gaan. De maximale belasting van de wagen is 64.5 ton..


006 Een veel voorkomende wagen in het vervoer van halffabricaten is/zijn de CT-DEMEL Slmnp ( vierassig) en


007 Salmmnps (Zesassig). Het grootste deel van deze z.g.n. DEMEL-wagens zijn eigendom van het Ministerie van defensie en worden ingezet voor het vervoer van landmacht materieel. In rustige tijden verhuurd defensie deze wagens aan o.a particulieren, spoorwegaannemers, spoorwegmaatschappijen en staaltransporteurs. Deze ondernemingen/bedrijven zetten deze wagens in voor het transport van o.a. funderingen voor bovenleidingportalen en zware staal halffabricaten.



008 Twee Salmmnps355 beladen met in totaal 8 plakken.


009 Een andere vorm van halffabricaten zijn de zgn Knuppels hier op een  Belgische  Sa Type 3000F3. Op deze manier mogen de pakketten niet vervoerd worden. De voorschriften schrijven voor dat de stalen rongen vierkant opgezet moeten zijn.



010 Diverse modelspoorfabrikanten leveren de Slmnp, Slmmnps met een lading Knuppels, de modelspoorder moet zelf de codes op de lading aanbrengen om het enigszins waarheidsgetrouw te maken.


011 Belgische TYPE 3000F3 beladen met Knuppels, echter zonder opgezette rongen.


012 Nederland-Belgie


013 Slmnp CT-Demel


« Laatst bewerkt op: 07 december 2022, 20:05:01 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3784
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Knuppels, Plakken en Brammen
« Reactie #1 Gepost op: 07 december 2022, 16:51:37 »
en hoe in H0 dan zelfs spaghetti tot staal kan worden getransformeerd lees je hier http://www.friesemodelbaanclub.nl/belading.html
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Knuppels, Plakken en Brammen
« Reactie #2 Gepost op: 07 december 2022, 16:59:36 »
Dankewol Snits.

Dat linkje meteen even bij de favorieten gezet :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Dick55

  • Offline Offline
  • Berichten: 281
Re: Knuppels, Plakken en Brammen
« Reactie #3 Gepost op: 07 december 2022, 20:23:21 »
en ook hier het linkje in de favorieten gezet.
Thanx

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12298
    • sleutelspoor
Re: Knuppels, Plakken en Brammen
« Reactie #4 Gepost op: 07 december 2022, 20:31:17 »
Er komen nog heel wat items over beladen! ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6127
  • ***
Re: Knuppels, Plakken en Brammen
« Reactie #5 Gepost op: 07 december 2022, 21:32:04 »
 (y)
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
    • Midland
Re: Knuppels, Plakken en Brammen
« Reactie #6 Gepost op: 07 december 2022, 21:34:11 »
Als ze maar niet te beladen zijn ;D

Fraai weer.  (y)

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 750
Re: Knuppels, Plakken en Brammen
« Reactie #7 Gepost op: 07 december 2022, 21:46:20 »
leuk topic om weer te volgen!  (y)
René

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12298
    • sleutelspoor
Re: Knuppels, Plakken en Brammen
« Reactie #8 Gepost op: 22 mei 2023, 13:57:35 »




Essen (B) 1998
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.