Doel:€250.00
Donaties:€35.00

Per saldo:€-215.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-09-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Dick55
Vandaag om 18:49:05
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door Martijn
Vandaag om 18:48:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:26:32
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 18:20:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:15:05
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door Bram w
Vandaag om 18:00:59
Verlichting Roco Blokkendoos (Sneak preview) door De eerste Ivo
Vandaag om 18:00:29
Marklin/Trix koploper door Martijn193
Vandaag om 17:56:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door hrp
Vandaag om 17:55:56
Het eiland Doodstil in H0 <0,5m2 door Noordernet
Vandaag om 17:42:19
C 7401/5 BTD deel 5 1972 Bedrijfsgegevens voor de Treindienst door Hans Reints
Vandaag om 17:41:29
Testdiorama door Cyril Mariën
Vandaag om 17:29:50
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
Vandaag om 17:23:36
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door the_gold
Vandaag om 17:18:08
Storing op mijn Multimaus. door henk
Vandaag om 16:50:02
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 16:27:52
PB Models Herfstnieuwtje 2023 door Lolke Bijlsma
Vandaag om 16:23:16
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:12:26
Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen door hansberekvam
Vandaag om 16:04:55
Arcomora: ARLOCO bezetmelder door Overet
Vandaag om 14:28:21
Overloopwissel in iTrain (i.c.m. Dinamo) door Josephes
Vandaag om 13:53:30
Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan? door Erik
Vandaag om 13:42:26
Rondom Charlois door Hans Reints
Vandaag om 13:33:23
Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen' door Robert39
Vandaag om 13:27:22
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1. door FritsT
Vandaag om 12:17:50
Piets Pieck Plein door Voorschot
Vandaag om 12:15:28
Ronald bouwt aan een echte Micro Layout! (H0 0,3m2) door Ronald Halma
Vandaag om 11:54:00
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 11:22:37
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 11:11:59
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 11:11:09

Auteur Topic: Wat neem ik mee met vakantie? Het is een Philotrain kit van de 7700.  (gelezen 6183 keer)

Harm Boer

• Offline Offline
Re: Wat neem ik mee met vakantie? Het is een Philotrain kit van de 7700.
« Reactie #45 Gepost op: 05 september 2023, 20:01:09 »
hoe schilder je zoiets eigenlijk.. gaat ie dan weer uit elkaar?

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 05 september 2023, 20:34:35 »
Deels. En deels stapsgewijs met afplakken van onderdelen. En allemaal airbrush werk. Ik schilder vrijwel niks, behalve sommige leidingen.

mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 08 september 2023, 00:06:31 »
Het laatste uitdagende aan deze lok is natuurlijk het in elkaar zetten van het drijfwerk met de Allan schuifbeweging. Het is een veelheid aan stangen en klinknagels en hoe moet dat in elkaar:

De tekening van Philotrain klopt wel, maar is niet altijd duidelijk. Ook vraag ik me een beetje af of het echt klopt, maar het ziet er overtuigend uit. Eén ding klopt in elk geval niet en dat is de schaar. Dat is dat kleine verticale stangetje met 5 gaatjes. Alleen was dat in het echt geen stang met gaatjes, maar een schaar met een sleuf waarin je de schuifstang naar boven en beneden kunt instellen voor de richting en de vullingsgraad. Maar dan wordt het wel heel ingewikkeld en zoals met alle stoomloks in model staat ook deze schuifbeweging keurig in de middenstand, dus neutraal.

Ik heb links een en ander al in elkaar gezet en rechts zie je alle losse delen.

Overigens ben ik er nog niet uit hoe dit definitief in de lok moet komen, met name omdat onduidelijk is of en hoe de lijbanen aan de achterkant zijn opgehangen of in model vrij blijven om alle beweging mogelijk te maken.

Maar dat is de volgende stap.

Nog een paar foto's:

mvg,
Ivo

*

TonM

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 08 september 2023, 08:51:21 »
Overigens ben ik er nog niet uit hoe dit definitief in de lok moet komen, met name omdat onduidelijk is of en hoe de lijbanen aan de achterkant zijn opgehangen of in model vrij blijven om alle beweging mogelijk te maken.

Hoi Ivo,

Heb je hier iets aan? Deze foto's zijn van een 7700 die door Philotrain zelf is gebouwd.

Grtz, Ton

Sicco Jan

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 08 september 2023, 09:26:50 »
mooi ding. Op de foto's lijkt het of je goud in handen hebt. Of gouden handjes. Of.. In elk geval heel mooi werk.

Groet, Sicco Jan

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 08 september 2023, 09:50:47 »
@Ton,

Bedankt voor de foto's. Eén ding is meteen duidelijk en dat is dat de leibanen aan de achterkant loshangen. Dat hoort natuurlijk niet in het echt, maar was naar mijn idee in dit model de enige oplossing. Ook zie ik dat ze de schuifbeweging een fractie omhoog hebben gebogen door de ophanging van het geheel, dat bij de voetplaat uitsteekt ter hoogte van de wentelas, omhoog is gebogen. In het echt beweegt dit natuurlijk mee om de wentelas, om de de vulling van de cylinders in te stellen. Hier lekker starre ophanging. :)
Op je laatste foto zie je ook nog dat om de excentriekstangen in het excentriek te krijgen, deze is doorgeknipt. Op de plaats van de knip zie je dat het niet echt recht is teruggebogen.

Altijd fijn om te zien dat mijn gedachten lijken te kloppen. :)

@ Sicco Jan, waar dat goud zit weet ik niet. Wel weer een doos die van plat messing ineens een stoom model wordt. En een mooie kit van Philotrain met slechts hier en daar kleine aanpassingen. Maar dat hoort erbij.

« Laatst bewerkt op: 08 september 2023, 09:52:42 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

meino

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 08 september 2023, 21:02:17 »
Op je laatste foto zie je ook nog dat om de excentriekstangen in het excentriek te krijgen, deze is doorgeknipt. Op de plaats van de knip zie je dat het niet echt recht is teruggebogen.

Ik heb heel veel jaren geleden ook deze kit gebouwd. Destijds (pre WWW-internet) had ik geen flauw idee hoe die om de excentriek te krijgen, uiteindelijk dat ook maar doorgeknipt en na montage terug gebogen. Maar ik heb altijd een knagend gevoel gehad dat het anders had gemoeten. Dus blij om te zien dat ook de Philotrain gebouwde dat op die manier heeft gedaan.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 08 september 2023, 23:06:02 »
 ;) (y)

Inderdaad. Aanvankelijk heb ik me dat ook afgevraagd. Ik dacht eerst om de excentriek stangen in de oven te leggen op bijv 200 graden en de excentriek zelf in de vriezer. Maar al heel hauw hoorde ik het knip verhaal. Ik vind het wel een beetje lomp, maar het is niet anders.

mvg,
Ivo

*

Piet Groot

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 09 september 2023, 11:55:20 »
Zocht je nog de loc- en fabrieksplaten van 7742 van Philotrain?
Dan zoek ik in mijn onderdelen.

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 09 september 2023, 13:54:30 »
Dag Piet,

Bedankt. Maar je hoeft geen moeite te doen al vind ik het een mooi aanbod. Nee, ik ga gewoon de 7715 maken, dus zonder tramaanpassingen op de bufferbalken en in het machinistenhuis.
« Laatst bewerkt op: 09 september 2023, 21:14:21 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Piet Groot

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 09 september 2023, 19:13:22 »
Graag gedaan!

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 11 september 2023, 11:22:26 »
Kleine update  ;). Niet voor mij overigens. Het is meerdere keren weer uit elkaar gehaald en opnieuw gesoldeerd. Ik heb er een voorkeur voor de klinknageltjes te solderen ipv te klinken. Ik kan het gewoon onvoldoende goed vastzetten als ik het klink en ik heb ook geen pen klein genoeg om in het gaatje te persen/slaan. Ik smeer gewoon de plekjes die moeten kunnen draaien in met en beetje vet en zorg dat de te solderen delen schoon blijven. Lukt niet altijd, ik heb 3 verbindingen die keurig helemaal vast zaten weer uit elkaar moeten halen, maar de aanhouder wint:

Hier ligt het volledige drijfwerk dat moet worden verbonden bij elkaar. Alleen moeten de 4 ophang punten nog aan de wentelas worden geklonken en de zie je los erboven liggen.

Vervolgens het avontuur om de excentriek slangen aan de achterkant los te knippen en in de excentriek te zetten. Dat lukte wonderwel eenvoudig, hoewel het nog op punten hapert. Maar de beweging zit er goed in:

Overigens (en dat kun je op de vorige foto zien) heb ik voor de linkerkant een fout gietdeel voor de kruiskop. Het smeerpotje moet boven zitten. In mijn kit zitten 2 rechter kruiskoppen en gelukkig heeft een TM vriend in een kit 2 linker. Die ruilen we dus om en dan hebben we beide de juiste onderdelen. Jammer dat deze kits onvoldoende zorgvuldig zijn ingepakt.

mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 11 september 2023, 13:50:23 »
Vraag:

Als ik op de tekeningen en foto's kijk zie ik vaak een bel linksvoor op de rookkast zitten en rechtsachter op het machinistenhuis. Ik zie ook kant en klare 7700 loks met die bellen, maar in de kit zitten ze niet en staan ze ook niet op de tekeningen.

Iemand enig idee?

Bellen zitten in elk geval niet in het onderdelen programma van Phildie en het zijn ook niet de tenderbellen die wel eens geleverd zijn.

mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 17 september 2023, 14:08:22 »
Naast het in elkaar zetten van de schuifbeweging moet ook het geheel in elkaar worden  gezet. Veel ruimte is er niet, maar stapsgewijs ga ik het opbouwen. De eerste stap is om de 3 assen geveerd in het chassis op te hangen en de koppelstangen eraan te zetten. Kijken of het loopt. Hoewel de 3 assen met koppelstangen keurig vrij liepen, liep het van geen kanten met de aandrijving erop. Die bleef elke omwenteling ergens hangen. Daarom eerst de aandrijving maar eens testen. Deze bleek zelf te blijven hangen. Oplossing was de boutjes waarmee de 2 delen op elkaar zitten geschroefd van de tandwielkast iets losser te draaien. Eigenlijk vind ik dat best gek. De tandwielkast is niks anders dan de motor as met worm in bronzen lagers voor en achter de worm welke een nylon wormwiel aandrijft. Maar dit leek toch de oplossing. Daarna begon de aandrijvng en het chassis redelijk te rijen, maar nog niet foutloos. Ik ga de gaten in de koppelstangen voor de 1e en de 3e as nog iets ruimen en dan zou het gewoon goed moeten lopen. Huidige stand van zaken:

Filmpje:

mvg,
Ivo

*

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #59 Gepost op: 17 september 2023, 23:45:49 »
je ziet aan het rolbokje dat de middelste aangedreven as heen en weer gaat.
voorste gat in de koppelboom is ruim genoeg , die zie je ook heen en weer gaan op het borstboutje.