Doel:€250.00
Donaties:€548.00

Per saldo:€298.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-11-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door NS 1607
Vandaag om 01:00:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 00:33:14
Digikeijs DR5000 Centrale, vragen en antwoorden door PatjeP
Vandaag om 00:30:22
Modeltrein foto's uit je oude familiealbum door Deetrein
Vandaag om 00:27:51
9 december 2023 - NVM Modelbouwbeurs Houten door MOVisser
Vandaag om 00:06:47
Bart Zegers overleden door MOVisser
Vandaag om 00:04:59
Raadplaatje door Benelux795
01 december 2023, 23:56:51
Schema Arduino DCC decoder door Bert55
01 december 2023, 23:47:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robkop
01 december 2023, 23:31:26
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
01 december 2023, 23:25:53
Arsigdec en Nano door bask185
01 december 2023, 23:21:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Robkop
01 december 2023, 23:16:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
01 december 2023, 22:56:15
fleischmann 891315 oudje door harryw
01 december 2023, 22:43:28
Welke Marklin locomotief nummers hebben wisselstroommotoren (allstroom) door barry1972
01 december 2023, 22:17:49
Rondom Charlois door Priegelman
01 december 2023, 22:15:27
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Oosterspoor
01 december 2023, 22:11:07
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
01 december 2023, 21:27:37
Containerdraagwagens door T.Spat
01 december 2023, 21:22:58
Bf Kibronn door Marijn
01 december 2023, 21:21:06
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door Scratchbuilt
01 december 2023, 21:20:45
Ronald gaat vreemd! En bouwt een keertje Duits :) door Ronald Halma
01 december 2023, 20:52:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
01 december 2023, 20:48:13
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door 1795
01 december 2023, 19:58:22
Laag-Baarlo door Benelux795
01 december 2023, 19:41:44
Nieuw in de winkel! door barry1972
01 december 2023, 19:21:29
Port MacArthur 009 (een freelance Schotse smalspoor modulebaan) door Scratchbuilt
01 december 2023, 19:03:32
Lima NS 1220 door Carl
01 december 2023, 18:55:42
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
01 december 2023, 18:12:31
Welke seinen in station door basjuh1981
01 december 2023, 17:43:43
  

Auteur Topic: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo  (gelezen 1281 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 24612
    • Pagina van klaas
Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
« Reactie #30 Gepost op: 28 november 2023, 16:52:14 »
....overhangende tak en je isolator ligt eraf...
Hij hoeft er niet eens af te liggen. Een geringe beschadiging betekent al afkeur. Reparatie van zo'n isolator is vrijwel niet mogelijk. En het zijn geen dingen die je voor twee tientjes in de bouwmarkt haalt.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 7929
  • Spoor N
Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
« Reactie #31 Gepost op: 28 november 2023, 20:34:59 »
Maar zelfs als de wagon helemaal is geoptimaliseerd naar aslast; voor de genoemde 6-assige Uaaik 761 staat 80mt max.
http://www.familie-linberg.de/bahn/archiv/tiefladewagen/db/html/ba761.html
Dus lijkt mij het simpel: 90 is nou eenmaal meer dan 80  :angel:
Mijn geheugen liet mij in de steek, de NS-achtasser was geschikt voor 103 ton lading maar alleen als speciaal vervoer met lage snelheid. Voor de normale dienst was het maximum 59 ton, ik dacht dat dit meer was en iets soortgelijks voor de vierassers en Duitse wagens gold.
Gezien de reactie van Klaas is de lading voor de Rivarossi te zwaar en voor de Roco realistisch. Eventueel kan de kleinere Roco trafo dan op de Riva gezet worden, dat lijkt me te passen.

Citaat
De 788 is een andere wagon, uit midden '70. Het Fleischmann model is ex-DRG; zie het verschil in vormgeving van de draaistellen. Dus ik gok daarom de 784.
Daar staan geen gegevens van online, het ging om de 95 ton die best kan kloppen. :P
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3599
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
« Reactie #32 Gepost op: 28 november 2023, 20:52:44 »
Die conclusie was er al...  ;D

Dat is'm exact!!! :D En dus 90mt.. Bijna 3x het toelaatbare laadgewicht van de Uaik 721!

Maar voor de Roco nog steeds niet realistisch: trafo weegt 90mt volgens link in Reactie #12 en capaciteit Uaaik 761 (Roco 67470) is 80mt max. Of zie ik iets over het hoofd?

Maar wel leuke puzzel; ik heb Kleinspoor gevraagd of ze wellicht transfers hebben voor 'Nederlandse' trafo's; wellicht zelf iets printen.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
« Reactie #33 Gepost op: 28 november 2023, 22:25:57 »
... trafo weegt 90mt volgens link in Reactie #12

De transformator in de link weegt 90 ton maar dat betekent niet dat de transformator van Rivarossi ook 90t weegt, of dat op model zou vertegenwoordigen. Het zou een ander type kunnen zijn dat net 80t weegt. Dat lijkt mij wat licht voor zo een gevaarte maar ik kan niet goed inschatten wat het gewicht van een transformator ongeveer zal zijn.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3599
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
« Reactie #34 Gepost op: 28 november 2023, 22:40:39 »
Jan-Peter is het dan toch gelukt om er 1 te vinden die er heel erg op lijkt...  ;D Afijn, duidelijk.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 7929
  • Spoor N
Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
« Reactie #35 Gepost op: 29 november 2023, 07:06:04 »
Maar voor de Roco nog steeds niet realistisch: trafo weegt 90mt volgens link in Reactie #12 en capaciteit Uaaik 761 (Roco 67470) is 80mt max. Of zie ik iets over het hoofd?
Het verschil tussen met en zonder olie, of is de 90 ton een lege?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3599
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
« Reactie #36 Gepost op: 29 november 2023, 07:54:36 »
Aangezien de isolatoren er ook al op zitten, zal die ook wel gevuld zijn ;)

Het einige wat we weten is de 90mt die in de link wordt genoemd; om dan aan te nemen dat tie sowieso lichter is, is mi een losse conclusie. Als je overigens googled op "transformator umspannwerk 40MVA gewicht tonnen" komt je ook 75 en zelfs 60 tegen. Dus of dit is een zware jongen, of ze weten het allemaal niet :)

(Jaja, of hij is lichter en het verslag uit Neuenkirchen zat ernaast en hij past wel op een Uaaik 761)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn