Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken  (gelezen 2517 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
« Reactie #15 Gepost op: 06 december 2022, 09:48:49 »
Misschien was het wel handig geweest om Cab control te googlen  ;D

Citaat
Dus Bas, een tweede poging ? Deze is uitdagender 
Ik heb tenminste weer een leuk PCB ontwerpje voor mijn website in wording.

Ik was stiekempjes al begonnen met een analoge blokprint die wel traploos kan werken. Het schema van mijn traincatcher kan ik deels hergebruiken en het is ook niet bijzonder veel of lastig ofzo  :P Dan heb ik ook nog wat software van mijn seinmodule die ik kan gebruiken. Ik had ooit helemaal zelf bedacht dat het een vet goed idee was om blokken elkaar seinstanden door te sturen met een bepaalde frequentie. Later ontdekte ik dat men dat het in het echt ook toepaste..  :P

Nou heb ik in de tussentijd cab control gegoogeld. En ik kwam tot de conclusie dat dat al deels bestaat in het dinamo systeem. Dan kan je loconet handregelaren en WLAN multimausen gebruiken om analoge treinen te bedienen. IMO niet zo leuk als echte analoge blok modules. + dit kost bij elkaar heel veel geld... dinamo kaarten, loconet interface, de handregelaren zelf, iTrain PRO licentie en niet te vergeten.. een computer.

Natuurlijk heb ik nooit een tekort aan briljante ideeën (al zeg ik het zelf  :P) :angel:. Ik heb al een half uitgewerkt idee liggen om een soort versimpelde versie van dinamo te bouwen. Het idee bestaat net als hier boven uit 1 blok per print. Elk blok heeft dan stroomdetectie aan de uiteindes. Blokken doen onderling met elkaar babbelen om treinen aan elkaar door te geven. De PWM signalen worden dan per blok gegenereerd en is tijdens het trein-doorgeven gesynchroniseerd.

Daarbij komt dan ook nog iets van een bus systeem, zijnde Xnet of Lnet. Zodat je er ook handregelaars op kan aansluiten. Als je dan een trein ergens op de baan zet, dan druk je eerst op de een knopje op de juiste print genaamd "add train", dan zet je de trein er op en dan draai je even aan je handregelaar draaiknop en vanaf dat moment is die trein gelinkt aan het adres wat je aanstuurt. Met het knopje "remove train" zou je dan de trein weer uit het systeem kunnen halen.

Elke analoge trein heeft een pseudo adres die je kan aansturen met je handregelaar. En de blokken houden onderling (peer2peer) bij welke trein zij bedienen.

Buiten de handregelaar bediening om, doen de blokprinten ook meteen als bloksysteem werken. Als een print doorgeeft aan de vorige print van: "joe, ik ben bezet". Dan laat de vorige print geen trein meer door. Als je dan een kopspoor heb, of een wissel geeft het signaal niet door (omdat de stand niet goed staat). Dan weet een blokprint door de afwezigheid van de buurman dat hij de trein moet stoppen op de achterste melder. En afhankelijk van de seinstand, doen de blokken ook de snelheid van de trein correct regelen. De maximum snelheid blijft dan de snelheid die jij het laatst met je handregelaar heb opgegeven.

Theoretisch kan dit ook met DCC werken. Ik zou dan iets van een functie misbruiken om aan te geven dat een trein digitaal is of niet. Om het 'makkelijk' te houden, zou je alsnog elk pseudo adres kunnen gebruiken die je wilt. Under the hood zouden de printen met adres 0 (broadcast adres) werken.

In mijn hoofd werkt dit idee perfect en ik zie de treintjes al rijden en vliegen  ::). Het moet alleen nog uitgewerkt worden....

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
« Reactie #16 Gepost op: 06 december 2022, 11:36:04 »
Ik heb overleg gehad met de TS. Het eerste concept met de drie relais heeft zijn voorkeur. Geen cab control dus.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
« Reactie #17 Gepost op: 06 december 2022, 23:10:58 »
Citaat
ze komen alleen met gebogen pinnen maar die kan je zo buigen
Die relais zijn bedoeld voor SMD montage. Dat betekent dat ze niet bedoeld zijn om door de print heen te steken maar je soldeert ze vast aan pads op de print. Ik zou ze niet recht buigen.

Ik moet toch een footprint maken, dus daar houd ik dan wel rekening mee. Dan heb je alleen geen printvoetjes.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
« Reactie #18 Gepost op: 07 december 2022, 00:05:27 »
Ik heb een nieuwe footprint gemaakt. Gaat natuurlijk wel ten kosten van het 3D beeld, maar je kan niet alles hebben  :P.

Het zijn wel kleine relaitjes. Het printje kan zo ook wel wat kleiner  :police:



Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

EricS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
« Reactie #19 Gepost op: 07 december 2022, 00:11:37 »
Nice,

Zijn inderdaad heel klein, wel mooi in gebruik. Heb op ali ook de DIP versie gevonden maar zal nog wat SMD versies bestellen. Ben ook benieuwd naar de achterkant helemaal met dit relais 😉

Ardin

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
« Reactie #20 Gepost op: 07 december 2022, 08:51:22 »
Als het SMD relais worden hoe kunnen die dan gesoldeert worden met zo'n kleine tussenruimte?

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
« Reactie #21 Gepost op: 07 december 2022, 09:51:52 »
tbh, dat heb ik nog nooit gedaan. Ik wilde bij JLC ooit een pcb laten bestucken met smd relais, maar die waren toen op...

Anyways, als ik de datasheet bekijk, ziet het er prima 'doebaar' uit.



Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

EricS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
« Reactie #22 Gepost op: 07 december 2022, 12:48:30 »
Ok, en kan het ook een combinatie zijn, gaatjes en SMD? ik heb bij wat andere prints die ik heb gemaakt die pinnetjes gewoon voorzichting recht gebogen en hem op de print gezet. Ik heb ook wat DIP versies die binnenkomen dus beide is handig maar niet perse noodzakelijk.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
« Reactie #23 Gepost op: 07 december 2022, 12:57:36 »
Dat is mogelijk  ;). Het maakt printboeren niet zo veel uit. Ik kan makkelijk een gat maken in zo'n smd pad. Ik hoef er eigenlijk alleen maar een IC voet overheen te zetten. Beetje dirty manier misschien, maar wel effectief  ;)

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
« Reactie #24 Gepost op: 07 december 2022, 22:27:34 »
Ik had een heel verhaal getikt, maar er ging iets mis.. dus ik laat het voor nu bij plaatjes.










Short story shorter. Het is gelukt. Ik heb nu hybride through-hole / SMD pads. Er waren wat... obstakels, maar die heb ik overwonnen  :police:

De print is klaar om besteld te worden, maar ik moet er nog een nachtje over slapen en een extra visuele inspectie uitvoeren.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

EricS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
« Reactie #25 Gepost op: 07 december 2022, 23:39:48 »
Wow weer helemaal anders om te begrijpen  ;D  wel mooi weer.

Lijkt erop dat de naamgeving U2 en U3 omgedraaid zijn maar wat functionaliteit niet als ik hem refereer aan het eerste schema. U2 = K3 en U3 = K2. U1 is wel K1. Zijn de plus lijnen niet zichtbaar? Zoals ik hem begrijp zijn de blauwe lijnen onder de print en de rode boven?

Mvg,

Eric

EricS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
« Reactie #26 Gepost op: 07 december 2022, 23:42:07 »
Oh begrijp het al, die naamgeving en nummering is volgordelijk waarschijnlijk bij het plaatsen van de componenten door de software.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
« Reactie #27 Gepost op: 07 december 2022, 23:55:11 »
Ja dat klopt. Meestal laat ik het de computer voor me de nummering kiezen maar het hangt er net van af wat ik maak. Voor een print met 3 relais en 5 diodes vind ik het wel best zo.

Ik heb bijvoorbeeld deze mosfet print ontworpen. Maar hier heb ik de nummering wel zelf gedaan. Dat was ook wel nodig om een bepaalde ordening met mijn schema te behouden.


Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ardin

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
« Reactie #28 Gepost op: 08 december 2022, 00:01:02 »
Om SMD componenten met een geautomatiseerd process te solderen word er gebruik gemaakt van een z.g. solder paste mask. D.w.z. een metalen plaat met uitsparingen waarmee vloeibbaar soldeer word gedeposeerd op de pads van de componenten. De pads op jouw ontwerp hebben gaten voor de PTH componenten, volgens mij word dit niet geaccepteerd omdat een deel van de gedeposeerde soldeer 'in het gat' verdwijnt.
Volgens mij ben je beter af als je de SMD footprints verwijdert en de layout alleen voor traditioneel PTH montage ontwerpt. Ook kan je dan voetjes plaatsen zodat de relais verwijdert kunnen worden voor testen of hergebruik.
Het probleem bij het handmatig solderen van de SMD relais is dat je niet tussen de relais kunt komen met je soldeerbout.
Enfin ... mijn 2 centen ....

EricS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Bloksysteem icm Cab-control om zo meerdere PWM's te gebruiken
« Reactie #29 Gepost op: 08 december 2022, 00:04:20 »
Haha dat snap ik, in jouw hoofd is dit kinderspel denk ik en ik breek mijn hoofd er over.

Toch en correct me if I am wrong, lijkt U1 mij omgedraaid. Als de reed verbinding maakt gaat hij via D5 door gelust naar D7 en nog even via D8 naar punt 6 van U1. Bij de relais gekozen maken dan punten 3 (com) verbinding met 4. Dan wordt U1 verbonden met Fast en Green ipv Off en Red op U3 (K2)

Gr
« Laatst bewerkt op: 08 december 2022, 00:21:09 door EricS84 »