Doel:€250.00
Donaties:€35.00

Per saldo:€-215.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-09-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
Vandaag om 22:19:32
Update: baan in de tropen door Noordernet
Vandaag om 22:18:15
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door gdh
Vandaag om 22:13:00
Testdiorama door Cyril Mariën
Vandaag om 21:58:17
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 21:51:09
Haandrecht zolderdam H0 door bask185
Vandaag om 21:51:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:42:34
Westerdijk NL pendelbaan H0 door Ruben90
Vandaag om 21:41:49
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:40:10
Aansluiting wissels en ontkoppelrails door bask185
Vandaag om 21:20:22
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:15:59
Greater Leek Junction, een nieuw project - spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 21:13:16
Ronald bouwt aan een echte Micro Layout! (H0 0,3m2) door Ronald Halma
Vandaag om 20:59:55
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Rob Bennis
Vandaag om 20:58:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:51:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Chris Westerduin
Vandaag om 20:45:44
NS 1600-1700-1800 fotodraadje door Cc72000
Vandaag om 20:38:10
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord door MiHe
Vandaag om 20:34:04
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Arjan6511
Vandaag om 20:28:09
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:10:51
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 20:08:29
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Biessendorf
Vandaag om 19:33:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door DJV
Vandaag om 19:19:53
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 19:08:49
Worstelen met de ESU LocPilot/LocSound 5 decoders door Ben
Vandaag om 18:58:43
C 7401/5 BTD deel 5 1988 Bedrijfsgegevens voor de Treindienst door Hans Reints
Vandaag om 18:52:29
Modelspoor enquete door Ben
Vandaag om 18:23:31
C 7401/5 BTD deel 5 1972 Bedrijfsgegevens voor de Treindienst door Hans Reints
Vandaag om 18:21:57
Storing op mijn Multimaus. door bask185
Vandaag om 18:10:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 17:54:40
  

Auteur Topic: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda  (gelezen 5205 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 24398
    • Pagina van klaas
Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
« Reactie #45 Gepost op: 03 februari 2023, 21:35:03 »
Voordeel van de Jacobs draaistellen is dat je een mooiere doorloop tussen de bakken krijgt. En een bijna doorlopend zicht door de hele trein. Dat is gunstig voor het veiligheidsgevoel.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1585
Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
« Reactie #46 Gepost op: 03 februari 2023, 21:51:44 »
Wat betreft de lengte en bakborden, er hebben vertaaltabellen in de cabines gehangen. Of die er nog hangen weet ik niet. Misschien zit het wel in de TimTim.
Zit inderdaad in TimTim
Groeten Joop, machinist Lls

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3025
    • SpoorObjecten
Dit was aan de hand van de eerste 2 foto's.


l]

Later op de dag zijn de eerste spotfoto's binnen gekomen.


En ondertussen is de gehele set al naar de printer toe:




Tada,, vandaag eindelijk even alle draaistellen eronder:



Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 3791
    • Bahnstrecke 5867
Jij hebt hem eerder in de dienstregeling dan de NS  ;D mooi gemaakt  (y) (y)
En we stomen door....

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8358
Jeroen

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3268
    • Mijn van-alles website
Ik zie niet goed wat het met de capaciteit heeft te maken. Die wordt niet bepaald door de lengte van de afzonderlijke bakken, maar door de lengte van het hele stel en uiteindelijk de trein. SLT bestaat niet voor niets zesdelig.
Toch heeft het wel degelijk invloed: 1 bak DDM/IRM/ICM/ICR is met 26,4 meter maximaal (dat zal niet voor elk genoemd materieeltype gelden) beduidend langer dan 1 bak SLT/FLIRT/SNG, omdat er voorbij het draaistel geen rijtuigruimte meer zit voor extra zitplaatsen. De ruimte tussen de draaistellen is echter net zo lang, want langer zou door de overhang in bochten niet kunnen.

Dus ja, het ligt natuurlijk aan de totale lengte, maar een ICNG-6, voor zover die bestaat (? weet het even niet meer) is nog altijd ruim veel korter dan een IRM-6 of elk ander pre-jacobsdraaistel-tijdperk zesje, idem voor een SLT-6 en 3 SGM-II's.

@ Jeronimos: zoals ik verwachtte dus vooral economische motieven ;)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 7887
  • Spoor N
Je zegt nu dat een trein met korte bakken korter is dan een trein met langere bakken als deze uit evenveel bakken bestaan.  ???
In ieder geval heeft een ICM-IV van 107 meter meer zitplaatsen dan een ICNG-V van 110 meter (300 tegenover 276).
In het artikel worden zes voordelen genoemd waarvan er eentje over kosten spreekt, dat is niet bepaald vooral.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21250
Zesdelig bestaat inderdaad niet, wel vijf- en achtdelig. Daarmee kan je aardig combineren en treinen op soortgelijke lengte brengen als met Koplopers of wat dan ook.
Ik begrijp dat er boven de draaistellen geen stoelen kunnen staan en dat scheelt iets. Het zijn weer wel fijne staanplaatsen en dat kan je van een gewone bakovergang niet zeggen.  :D

Voor zover ik weet heeft de reden die Klaas noemt een belangrijke rol gespeeld. Zelf ben ik ook wel gecharmeerd van de ‘open’ treinen.
Voor zover ik interieur heb gezien, valt me wel weinig coach-opstelling van de banken op. Dacht eigenlijk dat uit reizigerspeilingen bleek dat mensen grote voorkeur hadden voor coach-opstelling.
Tafeltjes zijn ook leuk, maar met mate.
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2023, 09:22:41 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3799
Als ik even google op interieur foto's van ICNG, dan staan er gewoon stoelrijden met hun rug strak tegen de kopwanden van de rijtuigen, en dan dus ook precies boven de draaistellen :p?

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 361
  • Steel is king!
Het zijn weer wel fijne staanplaatsen en dat kan je van een gewone bakovergang niet zeggen.  :D
  ???

Daarom reis ik nog steeds met de auto. Als ik dan toch moet staan (file's) dan kan ik in elk geval fijn zitten.  (y)
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje