Doel:€250.00
Donaties:€35.00

Per saldo:€-215.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-09-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 23:15:33
Raadplaatje door Rody v. G.
Vandaag om 22:54:44
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Michiel 80
Vandaag om 22:43:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 22:40:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door CKLX
Vandaag om 22:33:08
Buitenlust door Forever Rocofan
Vandaag om 22:11:00
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 22:07:44
Esu SignalPilot 51840 programmeren door jodelo
Vandaag om 21:53:58
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Overlast
Vandaag om 21:39:16
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 21:24:07
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:02:18
Module MOx door NS264
Vandaag om 21:01:19
Modelspoor enquete door Peter van der Leek
Vandaag om 20:55:59
Toon hier je (model)TRAM foto's. door RobK
Vandaag om 20:48:34
PB (V)IRM, hoe waarschijnlijk? door Jeroen Water
Vandaag om 20:40:52
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Pauldg
Vandaag om 20:33:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:25:54
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord door Almar
Vandaag om 20:15:02
PB models: koplopers (voorbespreking) door René 4312
Vandaag om 19:38:31
Traxx software problemen? door BrightonBelle
Vandaag om 19:25:29
Daz door gdh
Vandaag om 19:04:25
Mehano Lint - Motorproblemen? door Fritsprt
Vandaag om 18:47:21
Digitale Infodag 2023 - Zaterdag 23 september - Ermelo door MartinH0
Vandaag om 18:25:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:15:10
Roco wisselspoel wil niet digitaal door bask185
Vandaag om 18:03:25
Al mijn goede ideeën... door Bert55
Vandaag om 17:14:12
Marklin/Trix koploper door Ronald Halma
Vandaag om 16:41:55
Piets Pieck Plein door Ronald Halma
Vandaag om 16:18:04
Lux stofzuiger veroorzaakt kortsluiting op Intellibox door jerrytrein
Vandaag om 16:01:14
Vraag over Graan/Veevoer per spoor. door Arjan6511
Vandaag om 15:51:09
  

Auteur Topic: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda  (gelezen 5180 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 24378
    • Pagina van klaas
Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
« Reactie #45 Gepost op: 03 februari 2023, 21:35:03 »
Voordeel van de Jacobs draaistellen is dat je een mooiere doorloop tussen de bakken krijgt. En een bijna doorlopend zicht door de hele trein. Dat is gunstig voor het veiligheidsgevoel.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
« Reactie #46 Gepost op: 03 februari 2023, 21:51:44 »
Wat betreft de lengte en bakborden, er hebben vertaaltabellen in de cabines gehangen. Of die er nog hangen weet ik niet. Misschien zit het wel in de TimTim.
Zit inderdaad in TimTim
Groeten Joop, machinist Lls

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3014
    • SpoorObjecten
Dit was aan de hand van de eerste 2 foto's.


l]

Later op de dag zijn de eerste spotfoto's binnen gekomen.


En ondertussen is de gehele set al naar de printer toe:




Tada,, vandaag eindelijk even alle draaistellen eronder:



Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 3772
    • Bahnstrecke 5867
Jij hebt hem eerder in de dienstregeling dan de NS  ;D mooi gemaakt  (y) (y)
En we stomen door....

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8357
Jeroen

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3266
    • Mijn van-alles website
Ik zie niet goed wat het met de capaciteit heeft te maken. Die wordt niet bepaald door de lengte van de afzonderlijke bakken, maar door de lengte van het hele stel en uiteindelijk de trein. SLT bestaat niet voor niets zesdelig.
Toch heeft het wel degelijk invloed: 1 bak DDM/IRM/ICM/ICR is met 26,4 meter maximaal (dat zal niet voor elk genoemd materieeltype gelden) beduidend langer dan 1 bak SLT/FLIRT/SNG, omdat er voorbij het draaistel geen rijtuigruimte meer zit voor extra zitplaatsen. De ruimte tussen de draaistellen is echter net zo lang, want langer zou door de overhang in bochten niet kunnen.

Dus ja, het ligt natuurlijk aan de totale lengte, maar een ICNG-6, voor zover die bestaat (? weet het even niet meer) is nog altijd ruim veel korter dan een IRM-6 of elk ander pre-jacobsdraaistel-tijdperk zesje, idem voor een SLT-6 en 3 SGM-II's.

@ Jeronimos: zoals ik verwachtte dus vooral economische motieven ;)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 7872
  • Spoor N
Je zegt nu dat een trein met korte bakken korter is dan een trein met langere bakken als deze uit evenveel bakken bestaan.  ???
In ieder geval heeft een ICM-IV van 107 meter meer zitplaatsen dan een ICNG-V van 110 meter (300 tegenover 276).
In het artikel worden zes voordelen genoemd waarvan er eentje over kosten spreekt, dat is niet bepaald vooral.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21244
Zesdelig bestaat inderdaad niet, wel vijf- en achtdelig. Daarmee kan je aardig combineren en treinen op soortgelijke lengte brengen als met Koplopers of wat dan ook.
Ik begrijp dat er boven de draaistellen geen stoelen kunnen staan en dat scheelt iets. Het zijn weer wel fijne staanplaatsen en dat kan je van een gewone bakovergang niet zeggen.  :D

Voor zover ik weet heeft de reden die Klaas noemt een belangrijke rol gespeeld. Zelf ben ik ook wel gecharmeerd van de ‘open’ treinen.
Voor zover ik interieur heb gezien, valt me wel weinig coach-opstelling van de banken op. Dacht eigenlijk dat uit reizigerspeilingen bleek dat mensen grote voorkeur hadden voor coach-opstelling.
Tafeltjes zijn ook leuk, maar met mate.
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2023, 09:22:41 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
Als ik even google op interieur foto's van ICNG, dan staan er gewoon stoelrijden met hun rug strak tegen de kopwanden van de rijtuigen, en dan dus ook precies boven de draaistellen :p?

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 361
  • Steel is king!
Het zijn weer wel fijne staanplaatsen en dat kan je van een gewone bakovergang niet zeggen.  :D
  ???

Daarom reis ik nog steeds met de auto. Als ik dan toch moet staan (file's) dan kan ik in elk geval fijn zitten.  (y)
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje