Vraag en antwoord > Algemeen

welke borden/tekens waar op het station?

(1/3) > >>

rjr:
Hallo,

Ben intussen bezig met de aankleding van mijn eerste kleine station. Een doorgaand station aan een enkelsporige lijn.


3 doorgaande sporen, en wat korte sporen. Zal eerst even een uitleg geven van het idee.
Trein kan van 2 richting komen en 2 richtingen vertrekken. boven aan stationsgebouw met perron. Hier stoppen alleen personen treinen.
Hieronder het doorgaande spoor. In princiepe stopt hier niet echt een trein, al kan het een keer voorkomen dat hij toch even moet wachten op ander verkeer.
onderste spoor doet dubbel dienst. Hier kan ook een personen trein stoppen, b.v. om een trein van beide richtingen binnen te laten komen en elkaar te passeren.
Hier kan echter ook een goederen trein binnen komen die voor verder rangeerwerk komt.
Boven aan is nog een kort spoor, die doet ook dubbel dienst. Een railbus kan hier binnen komen voor een pendel dienst. Maar aan de andere kant van het spoor zit een hoger perron voor afhandelen van lokale goederen. Die trein kan dan binnen komen via spoor bij nummer 1, en dan achteruit neer dat spoor voor het plaatsen van de wagens.
Spoor bij nummer 2 is een lokale aansluiting voor goederen.
Bij spoor 3 is ook een goederen aansluiting, maar ook 1 spoor met een kleine loods voor het lokale rangeer lokje.
De orange strepen over de sporen is de overgang voor de reizigers om naar het onderste perron te lopen.

Er is dus normaal trein verkeer over de hoofdsporen, en er wordt wat gerangeerd tussen de nummers 1, 2, 3, het kopspoor bij het station, en de benodigde sporen om die te bereiken. Zo veel mogelijk via het onderste spoor, maar soms via het middenste spoor.

Tijdperk is III, al zit ik daar niet heel strak aan vast. Land duitsland. Langs de 3 hoofdsporen staan armseinen. naar beide kanten.

Vraag is nu, welke andere borden en tekens zouden er waar langs het spoor moeten staan in deze situatie? Denk b.v. aan snelheids aanduiding, maar staan die op een station? Borden voor rangeer acties? Had b.v. iets gevonden van, tot hier mag je rangeer acties uitvoeren op de hoofdbaan.
Dit om een levendige, maar wel beetje natuurgetrouwe weergave van dit gebied te geven.

Alvast dank voor het meedenken,
Roelco

deBult:
Interessante vraag, beginner, dus kan nog niet helpen.

Maarten

rhberk:
Bij de rangeersporen horen stopontspoorblokken om te voorkomen dat goederenwagens het hoofdspoor oprollen.
Verder moet er voor het inrijsein een bord komen met de tekst "Halt für Rangierfahrten". Deze moet aan de linkerzijde van het spoor staan; lijkt een beetje onlogisch daar aan de linkerkant maar is voorschrift van de DB.
Verder zou je de rangeerbewegingen in het station extra kunnen beveiligen door voor de hoofdseinen bij het onderste spoor sperseinen te plaatsen, maar in kleine stations werd de goedkeuring voor rangeerbewegingen meestal vanuit het seinhuis gegeven via lichtsignalen of gewoon een armbeweging vanuit het raam.......
Snelheidsseinen worden soms voor een hoofdsein geplaatst om aan te geven wat de maximale snelheid is waarmee deze mag worden gepasseerd.





Willem1951:
Hallo,
Als je echt het naadje van de kous wilt weten, dan zou ik de 4 boekjes van Stefan Carstens over de duitse signalen proberen in te zien.
Het zijn boekjes uit begin 2000.
De uitgever van deze Miba Reports heeft er van de 4 nog 3 in de aanbieding (ook als download)
Zie: https://www.vgbahn.shop/signale-band-3?number=9783896102386
Maar misschien zijn die boekjes ook ergens te lenen of in te zien.
Succes.
Wim van der Ent

Rolf S:
En als je die boekjes ooit zou kopen en je vind het te duur om er 4 te kopen, koop dan alleen delen 2 en 3, daar staat het meeste in dat je nodig gaat hebben. Groeten, Rolf

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie