Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 06-02-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide? door RBlok
Vandaag om 06:49:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Lolke Bijlsma
Vandaag om 05:49:26
Houten op Rail(s) 10-11 februari 2023 door Martin Domburg
Vandaag om 02:09:00
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door mDDM
Vandaag om 01:12:03
Marklin/Trix koploper door Bahn-AG
Vandaag om 00:55:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door eemstede
07 februari 2023, 23:18:40
19 Toen door GerardvV
07 februari 2023, 23:11:15
NTM Veewagen. Messing Spoor-1 door FritsT
07 februari 2023, 22:57:18
Nieuwe baan epoche 2 door Stefan88
07 februari 2023, 22:40:32
The Summer of 69 door tuurtje
07 februari 2023, 22:38:16
Solderen wil maar niet (goed) lukken door Bert55
07 februari 2023, 22:29:10
Schwarzburg door tuurtje
07 februari 2023, 22:22:03
LIMA ICR-'s veranderen naar FYRA-rijtuigen in H0 door StefanNL_Plays
07 februari 2023, 22:21:37
MRDIRECT op 'moderne' PC door Hans1963
07 februari 2023, 22:16:33
Arlbergbahn.. ? door T.Spat
07 februari 2023, 22:14:33
Heen, En en Weer: de tram. door Huup
07 februari 2023, 21:44:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
07 februari 2023, 21:22:24
Rheinburg, TP V/VI door basjuh1981
07 februari 2023, 21:18:32
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door Wim Vink
07 februari 2023, 21:14:42
On traXS 2023 17 t/m 19 maart Spoorwegmuseum. door Reinout van Rees
07 februari 2023, 20:55:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door VictorPM
07 februari 2023, 20:02:10
Rotterdam CS: Tijdelijke winkel met spullen uit NS-materieel, 6 t/m 11 februari door Reinout van Rees
07 februari 2023, 19:32:05
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 0 door sncf231e
07 februari 2023, 19:22:35
KM1 2023 door FritsT
07 februari 2023, 19:20:20
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door VvKan
07 februari 2023, 19:14:52
Bauarbeiten im gange door 741230
07 februari 2023, 17:55:23
Dieselstadt door V200-G2000
07 februari 2023, 17:48:42
Daz door Huup
07 februari 2023, 17:40:57
Roco 1600 (1611'/1627 e.d.) schokt met ESU decoders door Ben
07 februari 2023, 16:39:47
Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker door everh003
07 februari 2023, 16:10:26
  

Auteur Topic: Hoe sluit je Edits booster aan?  (gelezen 577 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 23598
    • Pagina van klaas
Re: Hoe sluit je Edits booster aan?
« Reactie #15 Gepost op: 29 november 2022, 17:02:27 »
10 ampere op 1 booster... hoe bedenken ze het ook...  ::)
Er blijkt een variant te bestaan van de Edits booster waarbij er 4 uitgangen zijn van 2,5A per stuk met ieder een eigen stroombegrenzing. Dus eigenlijk 4 boosters in één. Ik heb dat schema nog niet uitvoerig bekeken, maar volgens mij gaan alle uitgangen plat als er één een overbelasting constateert.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 20910
Re: Hoe sluit je Edits booster aan?
« Reactie #16 Gepost op: 29 november 2022, 17:21:03 »
Je gaat me toch niet vertellen dat je deze bedoelt Klaas?



Overigens wordt al heel lang geadviseerd de booster via apart gezekerde uitgangen op secties van de baan aan te sluiten, maar dan bijvoorbeeld via zelfherstellende zekeringen.

Uit mijn hoofd: volgens mij is dat samen met C7 een RC om een vertraging te hebben in de kortsluitmelding. Je wilt niet een melding voor elke glitch.

Ja, dat klopt. Overigens moest je bij aansluiting op de oorspronkelijke Editsprint C7 en R11 juist niet plaatsen, omdat ook de vertraging op de print was opgenomen. Maar in alle andere gevallen dus wel.
« Laatst bewerkt op: 29 november 2022, 17:29:57 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 2849
Re: Hoe sluit je Edits booster aan?
« Reactie #17 Gepost op: 29 november 2022, 17:32:09 »
Citaat
heb hier 8 amps boosters van esu staan en nog nooit problemen gehad.
Dan zijn je draden dik genoeg. Het gevaar bij een te sterke booster is dat een te dunne draad een dusdanig hoge weerstand kan hebben dat bij een kortsluiting de maximale stroom net niet overschreden wordt. Dat voorkomt dan dat je booster afschakelt, terwijl die wel bijna zijn maximale stroom output richting een kortsluiting aan het sturen is.

Bij ons op de club is dat het geval, daar hebben we de CS3 boosters maar met 'te grote' voeding. Die leveren dus 5A. De ringleiding zelf is dik genoeg, maar de aftakkingen op sommige plaatsen niet en die kunnen nog wel eens lang zijn. Ik kan op sommige plaatsen op de clubbaan bewust een kortsluiting maken zonder dat de booster ooit afschakelt. Je ziet wel alle treinen stilvallen en de spanning kakt in, maar die geweldige marklin booster... schakelt niet af. Dat is dus net afhankelijk van waar het gebeurt.

Ik heb ook wel eens mee gemaakt dat een trein lekker kortsluiting stond te maken voor.. een minuut of twee.. met iets onder de 5A waarschijnlijk. Ik moest even gauw naar het toilet Gevolg was dat ik mijn fikken verbandde aan de kortsluitmakende as. Die heeft meerdere minuten iets van ~5A staan te geleiden.

En wat ik zelf echt spannend vind, is de schade die dat zulke stromen aan je treinen zou kunnen maken. Als de stroom 2x zo hoog is, is de warmte ontwikkeling 4x zo hoog. Ik moet er niet aan denken dat er een 8 ampere vloeit door een stroomafname van een rijtuig door een stroomvoerdende koppeling en via een andere stroomafname weer terug gaat. Dat kan niet mogelijk gezond zijn voor een trein en moet haast dus wel kwaad kunnen. Heb je nooit die foto's gezien van die mat '46 die vlam vatte, welliswaar een andere oorzaak maar toch..

Risico = kans x effect. De kans dat er iets misgaat is misschien heel klein ook met 8A, maar het effect kan heel groot zijn. Dus dat jij (nog) geen problemen ervaren heb, wilt niet zeggen dat het maar veilig is. Het hele idee van die boosters is om meerdere secties te creëeren precies omdat je niet een mega booster wilt gebruiken.

Mvg,

Bas

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 2849
Re: Hoe sluit je Edits booster aan?
« Reactie #18 Gepost op: 29 november 2022, 17:33:58 »
Citaat
Overigens moest je bij aansluiting op de oorspronkelijke Editsprint C7 en R11 juist niet plaatsen
Ja die vat ik nu. Zelf doe ik die kortsluit vertraging ook in software oplossen. Mijn PWM regelaar mag maar 50ms overbelast zijn voordat ik hem afschakel.

Mvg,

Bas

GMA70

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
    • Lydo.nl
Re: Hoe sluit je Edits booster aan?
« Reactie #19 Gepost op: 29 november 2022, 22:36:23 »
Als je dit zou willen implementeren, hou er rekening mee dat je vanuit de edits booster een kortsluitmelding krijgt als er geen data op de lijn staat.  Er moet dus echt wat specifieke logica ingebouwd worden om een echte kortsluiting te herkennen en voorkomen dat er dan weer automatisch data op de lijn wordt gezet. Andersom wil je ook niet dat een melding vanwege geen data weer voorkomt dat je data juist op de lijn kan zetten.
Met vriendelijke groeten,  Gertjan