Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: blokken en melders  (gelezen 1403 keer)

Hans1963

  • Offline Offline
  • Berichten: 301
  • Spoor 0, dat wordt wel wat!
Re: blokken en melders
« Reactie #15 Gepost op: 28 november 2022, 22:02:43 »
dat kan b.v met "virtuele blokken".
Meerdere blokken achter elkaar reserveren voor een lange trein kan met "Blokgroepen en Kritische secties"
Een alternatief hierop is een z.g. "staging" blok. Even nakijken in de wiki hoe dat werkt.






https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=block-gen-nl

https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=blockgroups-nl.

« Laatst bewerkt op: 28 november 2022, 22:41:37 door Hans1963 »
vr. groet,  Hans

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
Re: blokken en melders
« Reactie #16 Gepost op: 28 november 2022, 22:41:38 »
maak de stop, of in rij secties overal even lang.
de lengte van de blokken maakt niet uit, die klop je in de software.

wissels zou ik ook digitaal meepakken.

en als je nu met reed switches werkt en al magneten op de locs zitten, waarom dan slijpen in de rails?

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: blokken en melders
« Reactie #17 Gepost op: 29 november 2022, 08:51:13 »
Hoi Teuntje,
Om maar direct met je vragen te beginnen:
- Rocrail gebruikt het begrip secties niet. Ik gebruik de Rocrail naam 'melder'. De lengte van zo'n melder is niet zo relevant. Het kan namelijk ook een punt zijn zoals een Reed relais of een Hall sensor. 20 cm zoals jij voorstelt is dus lang genoeg.
- Hoe meer blokken je hebt, hoe meer treinen er achter elkaar over de baan kunnen rijden. Maar een blok moet zo lang zijn dat de langste trein er in past en ook nog tot stilstand kan komen voordat de loc in het volgend blok of op een wissel staat. Dus de lengte van de langste trein bepaalt hoeveel blokken je op een baan kunt maken.
- Ik neem aan dat je 2-rail rijdt. Ik help (als 3-rail rijder) een vriend met zijn 2-rail baan. Daar gebruiken we een in de Rijrichting een Rode draad aan de Rechterkant van de rails. Aan de andere rails gebruiken we een Gele draad en die rails wordt doorgeslepen of van een kunststof raillas voorzien om een melder te maken. Voor de melderdraad gebruiken we zwarte draad. Dus je moet je rails altijd aan dezelfde kant doorslijpen. En het isoleren van 1 rails volstaat. (Bij het Dynamo systeem moet je wel overal beide rails isoleren)
- Als je je treinen mooi wil laten rijden gebruik je 2 melders per blok. Met BBT kun je een trein mooi laten stoppen bij het perron. Ik heb geen ervaring met 3 melders per blok.
- Je kunt geluid afspelen via elke melder die de loc onderweg tegenkomt.
- Een wissel hoort niet bij een blok. Als er een trein naar een station rijdt maar er is geen vrij spoor dan gaat de snelheid bij de Enter melder van het voorgaande blok omlaag. Dat gebeurt ook als de trein met een lagere snelheid over het wissel moet rijden.

Ik hoop dat hiermee je vragen beantwoord zijn.
Bekijk anders eerst nog eens rustig een paar van mijn video's, waaronder die over het indelen van je baan in blokken (in de serie digitaal modelspoor voor beginners)

Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: blokken en melders
« Reactie #18 Gepost op: 29 november 2022, 09:45:27 »
Waarom mag een trein niet langer zijn dan een blok? Als je zorgt dat een blok alleen maar uit meldsecties bestaat en de trein op meerdere punten stroom afneemt, dan ziet de besturing toch dat er 2 of 3 opeenvolgende blokken bezet zijn?

MRdirect

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
  • Marco Roede
Re: blokken en melders
« Reactie #19 Gepost op: 29 november 2022, 09:57:15 »
Waarom mag een trein niet langer zijn dan een blok? Als je zorgt dat een blok alleen maar uit meldsecties bestaat en de trein op meerdere punten stroom afneemt, dan ziet de besturing toch dat er 2 of 3 opeenvolgende blokken bezet zijn?

Helemaal waar! Indien de trein langer is dan een “te kort” blok zal deze pas naar dat blok gaan rijden als ook het daarop volgende blok vrij is. Dus de trein zal nooit stoppen in dat te korte blok.
Zo kan je zelfs meerdere “te korte” blokken achter elkaar maken.

Succes, Marco
Sinds april 2020 IntelliBox 650 ipv MRdirect en via LocoNet twee Power4 boosters.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman stappenmotor draaischijf mbv Peter Giling hardware en eigen ontwerp DCC-decoder.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: blokken en melders
« Reactie #20 Gepost op: 29 november 2022, 09:59:52 »
Dus de trein zal nooit stoppen in dat te korte blok.
En dan stel ik weer een kritische vraag: waarom mag dat niet?

MRdirect

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
  • Marco Roede
Re: blokken en melders
« Reactie #21 Gepost op: 29 november 2022, 10:23:03 »
En dan stel ik weer een kritische vraag: waarom mag dat niet?
Ik bedoel de te lange trein zal daar nooit stoppen.
Sinds april 2020 IntelliBox 650 ipv MRdirect en via LocoNet twee Power4 boosters.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman stappenmotor draaischijf mbv Peter Giling hardware en eigen ontwerp DCC-decoder.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21631
Re: blokken en melders
« Reactie #22 Gepost op: 29 november 2022, 10:37:47 »
Opnieuw, waarom niet?
Waarom zou alleen een rijdende trein meerdere blokken bezet kunnen houden en een stilstaande trein niet?

In Koploper en Itrain kan een 'te lange' trein zeker wel stoppen in een 'te kort' blok en dan twee of meer blokken bezet houden. Dat is op twee manieren te regelen: door lengte van de trein en de blokken in te typen of door bezetmelding.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MRdirect

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
  • Marco Roede
Re: blokken en melders
« Reactie #23 Gepost op: 29 november 2022, 10:47:22 »
Opnieuw, waarom niet?
Waarom zou alleen een rijdende trein meerdere blokken bezet kunnen houden en een stilstaande trein niet?

In Koploper en Itrain kan een 'te lange' trein zeker wel stoppen in een 'te kort' blok en dan twee of meer blokken bezet houden. Dat is op twee manieren te regelen: door lengte van de trein en de blokken in te typen of door bezetmelding.

Ik was wat te snel! Sorry, Julie hebben gelijk.
Mijn Koploper baan heb ik zo ingesteld dat niet in te korte blokken wordt gestopt. Dit om onnodige blokkering van wisselstraten op een rangeerterrein te voorkomen. Maar in de vrije baan zou het geen probleem mogen zijn.

Gr. Marco
Sinds april 2020 IntelliBox 650 ipv MRdirect en via LocoNet twee Power4 boosters.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman stappenmotor draaischijf mbv Peter Giling hardware en eigen ontwerp DCC-decoder.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21631
Re: blokken en melders
« Reactie #24 Gepost op: 29 november 2022, 10:56:48 »
Ah ja, ook dat is instelbaar in Koploper.

Maar het ging over Rocrail.  :)
Misschien kan Albert de vraag van Klaas dan beantwoorden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: blokken en melders
« Reactie #25 Gepost op: 29 november 2022, 12:51:52 »
Ik ben iets te stelling geweest met 'een blok moet....'
Los van wat er allemaal mogelijk is in de besturingsprogramma's is mijn advies de baan in te richten zoals het bedoeld is. En dat betekent volgens mij dat een trein altijd in een blok past. En waarom? Om aanrijdingen en andere problemen te voorkomen.
Is dat op groot spoor ook niet zo? Als een trein stilstaat voor een sein, kan het dan gebeuren dat de achterkant nog voorbij het voorgaande sein staat? Of in een wissel?

Daarnaast is het, ook in Rocrail, op verschillende manieren mogelijk hieraan voorbij te gaan. Virtuele blokken, kruisende blokken, zelf rijwegen maken. Zoveel mogelijkheden dat vooral beginnende gebruikers er makkelijk in kunnen verdwalen.

Gelukkig is modelspoor een hobby waar iedereen zijn eigen opvattingen en ideeën mag toepassen. Dus wat mij betreft is het geen punt van discussie als iemand het anders doet.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21631
Re: blokken en melders
« Reactie #26 Gepost op: 29 november 2022, 14:25:34 »
Is dat op groot spoor ook niet zo? Als een trein stilstaat voor een sein, kan het dan gebeuren dat de achterkant nog voorbij het voorgaande sein staat? Of in een wissel?

Bij mijn weten komt dat vooral op emplacementen zeker wel voor. En de doorsnee modelbaan met zijn vele wissels en sporen heeft nu eenmaal meer weg van een emplacement dan van de vrije baan.  :)

Inderdaad iedereen moet doen wat hij wil. In mijn beleving zou ik me teveel beperkingen opleggen als de langste trein altijd in het kortste blok moet passen. En de programma's bevatten tegenwoordig alle mogelijkheden om een trein in meerdere blokken prima te beveiligen.
« Laatst bewerkt op: 29 november 2022, 14:31:20 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: blokken en melders
« Reactie #27 Gepost op: 29 november 2022, 15:07:39 »
Is dat op groot spoor ook niet zo? Als een trein stilstaat voor een sein, kan het dan gebeuren dat de achterkant nog voorbij het voorgaande sein staat? Of in een wissel?
Als de trein met zijn achterkant nog voor het voorgaande sein staat is dat geen probleem. Als je totale stroomdetectie toepast en ook de laatste wagen stroom laat afnemen, dan wordt het voorgaande blok ook bezet gehouden. Dat is ook de reden dat ik bij voorkeur stroomdetectie gebruik. Bij puntdetectie zoals bij reedcontacten is dat een stuk lastiger.

Bij wissels is het een ander verhaal. In het grootbedrijf laten ze een trein ook liever niet op een wissel stoppen. Maar zelfs als dat wel zou gebeuren, dan kan er geen aanrijding plaatsvinden, want de andere trein mag helemaal het wissel niet op omdat de zaak daar bezet is.