Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Ik loop vast, maar er zit beweging in  (gelezen 14709 keer)

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 785
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Ik loop vast
« Reactie #30 Gepost op: 28 november 2022, 07:26:08 »
Je zou een rondlopende H0e of H0m baan incl. een emplacement, met een pendel in H0 kunnen combineren.

Ik hoop in de toekomst wat meer ruimte te hebben en dan lijkt mij een Buschbaantje ertussen erg leuk

Wil je C rails met Tillig combineren ???

What's in a name? De c-rails ga ik gebruiken voor mijn testbaan. Op deze wil ik wel automatisch gaan rijden. Mijn 'vaste' baan wordt 2L en dan net als Ben met Piko-A 'down under en Tillig Elite on top.

Gezien je ruimte zou ik grote lijnen deze vorm aanhouden.
Daar waar die 'brug' loopt, zou dus makkelijk een half groot station kunnen zijn.  Zoals die nu is, is die 227cm lang.

Je moet hier wel iets van toegang hebben tot de moeilijk bereikbare delen. Niemand kan 1,50m diep met zijn armen. Dus mangaten, modulaire opbouw met uitneembare delen.. dat soort dingen.

Bas, dank voor je idee. Het kan zomaar een goed uitgangspunt worden. (y)
Een station gaat er echt niet komen. Ik loop allang met het idee van een combinatie landschappelijk/industrieel. Het voordeel hiervan is, dat materieel uit verschillende tijdvakken eigenlijk altijd kan.
De tafel 'hangt op 1100 mm. Omdat er geen poten zijn kan ik gemakkelijk overal onder. Ik had in gedachten om z'n garage ligkar (let even niet op de prijs!  :-[) te kopen, die je ook in zitstand kunt zetten. Bovenop kan altijd met een trappetje/opstapje.

....en dan is er uiteraard ook schaal TT. Zit tussen N en H0 in.

I know, maar voor mijn handjes, die minder soepel worden...

Mijn vaste baan kom ik de komende nog niet aan toe. Eerst de testbaan verder bouwen. Maar ik wil wel een stip op de horizon hebben voor de vaste baan. Vandaar, dat ik nu al wel stappen wil nemen. Ik heb nog een hoop 3L materieel, waar ik ook over na moet gaan denken. Maar alles is te vermarkten, dus een oplossing komt daar wel voor.
Mvg.

Cor

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Ik loop vast
« Reactie #31 Gepost op: 28 november 2022, 17:09:00 »
Ah, op die fiets.

Eea wordt duidelijk.

Wat je noemt is goed mogelijk.
Als ook niet onmogelijk is met een railbus rond te rijden op deze baan kun je toch nog een perronnetje aanleggen.
Miss ligt de industrie aan de rand van de stad of iets erbuiten.

In NS stijl is men al gauw geneigd een perron aan te leggen voor comfortabel in en uitstappen.
Er zijn natuurlijk wel eenvoudige NS stations.
In omliggende landen kun je al gauw volstaan met een stuk gravelpad waarbij men via de tred.en vd Railbus in en uit stapt (waar ik dat nou toch vandaan haal, blabla)

In samenhang met 1 grote fabriek en een klein depot of onderhoudsplaats moet/mag je toch een aardig baantje kunnen bouwen.

Zou dan voor lichtheuvelachtig landschap gaan zodat je nog wat sporen kan wegwerken of om kan laten lopen.

't zijn maar suggesties.

Gr Koen.



« Laatst bewerkt op: 28 november 2022, 17:11:27 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1190
Re: Ik loop vast
« Reactie #32 Gepost op: 28 november 2022, 17:28:19 »
HALLO,

Even doorgelezen en kom tot de conclusie dat je idd vastloopt in je gedachten. Er zijn geen duidelijke definities wat je wil uitbeelden.  Wil je dorp, soort industrie, soort landschap enz.  Probeer te denken als het echt. Wat zijn de vervoersstromen in personen en goederen die je wil uitbeelden.
Daar volgt een aantal treinen uit. daaruit volgt een railplan wat daar voor nodig is. Het materieel wat je nodig hebt en een dienstregelingsplan.
Als je in deze volgorde werkt komt er vanzelf wat moois uit.

succes jandcargo

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 785
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Ik loop vast
« Reactie #33 Gepost op: 28 november 2022, 18:03:06 »
@ jandcargo: Zoals al gezegd: landschappelijk/industrieel. Dus geen dorp. Landschap mag glooiend, geen bergen. Ook al gezegd alleen goederen.

Mijn laatste ontwerp was op het zichtbare:



.. en onder:



Hiervan beviel mij het rangeren niet. Te korte sporen.
Mvg.

Cor

VvKan

  • Gast
Re: Ik loop vast
« Reactie #34 Gepost op: 28 november 2022, 19:43:04 »
Als ik het goed zie heb je bovenop eigenlijk 2 rangeerterreinen, die ook nog eens met elkaar verbonden zijn.  Dan snap ik wel, dat je korte sporen krijgt.
Ik bedoel, dat als je van links het terrein oprijdt, je via de engelse wissel meteen de 3 meest linkse sporen hebt, en rechtdoor op het "andere" stuk komt.  En daar ligt dan ook nog weer een verbinding tussen. Om naar achteren weer te vertrekken, heb je daardoor weer allerlei constructies nodig, die een veelvoud aan wissels eisen, waarvan een aantal ook nog eens eenzelfde functie vervullen, oftewel dubbel uitgevoerd zijn.  Maar dat kan ik niet goed overzien, omdat jouw getoonde plaatje daarvoor veel te onduidelijk is.  Gewoon een spoorplan geven is veel beter.
Een herbezinning is zeker op zijn plaats, maar daar was je zelf ook al op gekomen. Bovendien:  met zoveel rails, waar wil je je industrie plaatsen ?

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Ik loop vast
« Reactie #35 Gepost op: 28 november 2022, 20:24:04 »
De basis van je idee: Je wil rangeren...

Dan heb je ook industrie nodig waar je wagens naar toe wil brengen en vandaan halen.
Korte treinen die die wagens rondbrengen en verzamelen op een iets groter 'rangeerterrrein'.
Vandaar met een bloktrein (gelijksoortige wagens) of een gemengde trein vertrekken naar 'ergensnaartoe'.
Een andere trein komt van 'ergensnaartoe' en levert een stam wagens af op je rangeer terrein.
Een rangeerder trekt de boel uit elkaar en de korte treintjes verdelen weer naar je industrie.

Dan moet je eerst bepalen waar 'ergensnaartoe' ligt. dat kan een schaduwstation zijn, in een donker hoekje op je baan of er onder.
Ook moet je even gaan definiëren welk soort industrieën je wil hebben.
Je mag ergens centraal vooraan een rangeerterrein voorzien dat aansluit op een rondlopend spoor van en naar 'ergensnaartoe'.
Vanuit het centraal rangeerterrein vertrekken dan de gekoppelde lijntjes naar je diverse industrieën. Je optimaliseert het verkeer natuurlijk zo veel mogelijk.

In de buurt van je industrie kan je een lokaal perronnetje voorzien om werkvolk te laten pendelen. Die heb je ook nodig in je industrieën. Je kan natuurlijk ook een bus laten rond rijden die langs alle industrieën komt om het werkvolk af te zetten.

Dus eerste werk is even in grote vlekken denken van wat je waar wil hebben.
Dan wat lijnen trekken tussen die vlekken om een ietwat logisch treinverkeer te hebben.
Daarna kan je het sporenverloop verder gaan detailleren, rekening houden met het feit dat elke wissel geld kost en onderhoud nodig heeft, dus zo weinig mogelijk.
Dan loop je ook virtueel eens door je plan alsof je zelf machinist bent en je begint te vloeken op de keren dat je jezelf vast rijdt en niet kan omlopen...

Het proces dat te volgen is om een baan te ontwerpen.
« Laatst bewerkt op: 28 november 2022, 20:26:06 door Frans Peeters »
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1190
Re: Ik loop vast
« Reactie #36 Gepost op: 29 november 2022, 00:04:20 »
Hallo,
Ik vind het veel rail en zonder duidelijk doel. Heeft weinig met een zinvol sporenplan te maken.
Maar het is jouw baan en jij moet er plezier aan beleven.
Succes
Jandcargo

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 785
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Ik loop vast
« Reactie #37 Gepost op: 29 november 2022, 05:56:38 »
@ jandcargo: klopt helemaal. Waarom denk je dan ook, dat ik vastloop?

@ Frans: Jouw beredenering kan ik wel volgen en heb ik ook wel gedaan. Doet niet onverlet, dat de beschikbare ruimte mij parten speelt.

@VvKan: In dit ontwerp zat rechtsboven een draaischijf en was het rechter rangeergedeelte bedoeld voor een BW.

Nu heb ik de beslissing genomen 2L te gaan rijden en Nederlands en wil ik niet echt meer de nadruk op stoomlocomotieven leggen. Ik ben erg blij met jullie meedenken, maar merk, dat ik nog niet echt los kom. Ik ben ook bezig geweest met het idee van Bas, maar ik vind het teveel kijken naar buitenbochten.
Lastig, lastig, lastig. 
Mvg.

Cor

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Ik loop vast
« Reactie #38 Gepost op: 29 november 2022, 07:49:54 »
Wellicht kun je onderstaand idee als basis gebruiken.



Groet,
Andere Bas

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ik loop vast
« Reactie #39 Gepost op: 29 november 2022, 09:20:22 »
Wat dacht je van een klein havengebiedje met een paar lokale bedieningen en een kort perronnetje voor wat reizigersmaterieel in de vorm van een DE-1, DE-2 of DE-3 of moderner met DH-1, DH-2 of GTW. Elektrischkan ook met Mat'46 of Mat'64 bijvoorbeeld.

Ik zou op deze wat kleinere oppervlakte niet teveel plannen. Maar een kort eilandperron voor de reizigerstreintjes en een paar kadesporen voor goederen en 1 of 2 bedieiningen iets verderop, kan al heel erg leuk worden.

Denk hierbij eens aan het oude Harlingen Haven. Één van de bedieningen zou zelfs een korte VAM-trein kunnen zijn.

Jeroen 
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

VvKan

  • Gast
Re: Ik loop vast
« Reactie #40 Gepost op: 29 november 2022, 09:35:58 »

Met excuus dat ik geen tekening kan maken, dus alleen in woorden.

Pak alleen de onderste boog.  Waar nu een brug getekend is maak je juist een verdwijntunnel naar een schaduwstation met (om)keerlus.

Met alleen die onderste boog kom je aan de rechterkant, onderin, uit en heb je dus bijna de gehele ruimte ter beschikking om je industrie-sporenplan te maken.  Meer ruimte kun je niet hebben lijkt mij  :)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Ik loop vast
« Reactie #41 Gepost op: 29 november 2022, 11:40:40 »
Een krabbel op een bierviltje kan ook tot grootse ideeën leiden >:(
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1190
Re: Ik loop vast
« Reactie #42 Gepost op: 29 november 2022, 16:08:16 »
hallo Cor,

Probeer eerst concreet vast te leggen wat je wil en werk zoals ik hiervoor noemde.
Ik heb het idee dat je achterstevoren begint.
Je legt een boel rails en gaat dan bedenken wat je er mee kunt.
Dat is naar mijn idee niet hoe het in de ecchie gaat.
Wat wil je precies uitbeelden en dat verder uitwerken en dan verder.

succes maar weer jandcargo

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 785
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Ik loop vast
« Reactie #43 Gepost op: 29 november 2022, 16:32:33 »
@ Andere Bas ;D: Dit idee staat mij meer aan, dan van 'eerste Bas'  ;D

@ Jeroen: Zoals al eerder vermeld, een station gaat er niet komen. Vervoer is goederen. Ook bovenleiding materieel ga ik niet doen. Daar vind ik de beschikbare ruimte domweg te klein voor.
    Een haven zou kunnen, maar heeft weer als probleem, dat het in de plaats moet komen van mijn programmeerspoor en die geef ik liever niet op.
    Ik ben het met je eens om niet teveel te plannen. Daar heb ik met eerdere plannen wel van geleerd. Ooit lag er 134 m rails.  ??? ::)

@ Veroniek: Dank voor je aanvulling op het idee van Andere Bas. Ik ga daar eens mee stoeien.

@ Koen: Een whisky-drinker gebruikt geen bierviltjes  :o

Maar even ordening van de gedachten:
Wel:
- landschappelijk
- industrie
- goederen
- rangeermogelijkheid
- in voorbereiding automatisch rijden
- 2L
- voornamelijk dieselmaterieel periode IIIb - VI
- aansluiting voor Train Safe
- Tillig Elite on top
- Piko-A down under

Niet:
- passagiersvervoer
- dorp/stad
- pendelbaan
- station/perron

Nu maar even Anyrail aanslingeren en het idee van Andere Bas en Veroniek eens gaan leggen. Een TBC-gevalletje* dus.

* To be continued  :angel:

Mvg.

Cor

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Ik loop vast
« Reactie #44 Gepost op: 29 november 2022, 18:18:24 »
Cor,

In post 21 beken je dat je LGB heb voor in de grote tuin.
Voor over 4 jaar, als je met pensioen bent...

Waarom start je er nu niet mee?
Kan je je zinnen verzetten en wie weet komt er in de tussentijd toch een baan in de door "de directie" ter beschikking gestelde kamer.

Succes

Ronald

Ps: heb je al eerder een modelbaan gehad, zo ja is het ook een idee die opnieuw op te bouwen?!
Groet,
      Ronald