Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Openen Lima Hondekop door Ronald69
Vandaag om 12:23:42
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 12:01:05
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 11:43:26
Einde Koemo ballast ??? door Frank 123
Vandaag om 11:33:48
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 10:49:27
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:18:14
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:49:14
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
  

Auteur Topic: Fietskamperend naar Kopenhagen vv  (gelezen 2158 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Fietskamperend naar Kopenhagen vv
« Reactie #15 Gepost op: 21 juli 2023, 13:29:32 »
Een vakantie-ervaring met het verkeer zegt niks over de gewoonte van het land. Da's toevallig jullie ervaring in die paar weken dat je er was. Je woont jaren in Nederland, dus maakt ook veel meer mee.

Toch kan de mening van tijdelijke bezoekers wel verfrissend zijn. Klagen over de eigen infrastructuur is universele folklore. Is in alle landen hetzelfde. Mogelijk omdat de positieve kanten vanzelfsprekend zijn en negatieve ervaringen meer beklijven. Veel bezoekers aan Nederland zijn positief verrast door de fietsinfrastructuur of het OV.

Bij mijn weten staan Nederlandse automobilisten ook bij buitenlandse bezoekers erom bekend dat ze fietsers krap passeren. Ik denk omdat Nederlandse automobilisten meer gewend zijn aan fietsers en weten wat wel en niet kan. Die wettelijke 1,5 meter in Frankrijk is eigenlijk een zwaktebod. Agressie, zoals in sommige andere landen, is het meestal niet. De meeste automobilisten zijn hier op een ander moment fietser.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re: Fietskamperend naar Kopenhagen vv
« Reactie #16 Gepost op: 21 juli 2023, 13:39:09 »
Klagen over de eigen infrastructuur is universele folklore.
Of over de infrastructuur van de buren. Zo merk ik nog steeds dat mensen een vooroordeel hebben over de slechte staat van de Belgische wegen. Maar vooral in Vlaanderen zijn ze al 20 jaar bezig met een enorme inhaalslag. Elk jaar ontdek ik daar fietspaden die er een jaar eerder nog niet waren. Een mooi voorbeeld zijn de F-wegen, langeafstandsroutes voor fietsers die grotendeels parallel aan spoorlijnen lopen.

Ferry As

  • Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • Berichten: 1767
  • **
Re: Fietskamperend naar Kopenhagen vv
« Reactie #17 Gepost op: 21 juli 2023, 13:42:20 »
Hm, of de slechte staat van de Belgische wegen een vooroordeel is....  ::)

Ik rij regelmatig vanaf de E34 naar de Liefkenshoektunnel en daar is het slalommen om de gaten te vermijden..  ::)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Fietskamperend naar Kopenhagen vv
« Reactie #18 Gepost op: 21 juli 2023, 15:32:11 »
Bij mijn weten staan Nederlandse automobilisten ook bij buitenlandse bezoekers erom bekend dat ze fietsers krap passeren. Ik denk omdat Nederlandse automobilisten meer gewend zijn aan fietsers en weten wat wel en niet kan.
Daar zeg je zowat. Ik denk dat dat ook geldt voor de fietsers. Ik vind namelijk die Engelsen vaak met een onnodig grote boog om mij heen gaan. Of blijven langzaam achter me rijden terwijl ze er al lang makkelijk langs hadden kunnen gaan. Voel ik me weer schuldig dat ik het verkeer ophoud. Ze moeten volgens de wet net zoveel afstand houden als dat ze een auto geven, anders kunnen ze een bekeuring krijgen. Er is een filmpje op het Internet van een fanatieke fietsers die met camera's op zijn fiets automobilisten erbij probeert te lappen. Rij je volgens hem te dichtbij, rapporteert hij je bij de politie. Maar op het filmpje hield de auto een afstand waar we ons in NL niet druk over maken. Mafkees.

Citaat
Rules of the road say motorists should give cyclists at least the same space as vehicles when overtaking. Anyone encroaching inside that safe passing distance - widely considered to be a minimum of 1.5 metres - runs the risk of being prosecuted for driving without due care and attention.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Fietskamperend naar Kopenhagen vv
« Reactie #19 Gepost op: 21 juli 2023, 16:38:49 »
Klopt. In Nederland is de plek op de weg van fietsers ook vanzelfsprekend. Vooral in Angelsaksische landen is het meer automobilisten (die meestal nooit fietsen) versus fietsers (die soms bloedfanatiek zijn). Was vorige maand in de VS en zag een fietser die compleet uit zijn plaat ging, omdat een automobilist iets gevaarlijks zou hebben gedaan. Best link, want je hebt daar echte antifiets-types en je weet daar nooit wat iemand in het handschoenenvakje heeft liggen.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2425
  • Aachenau West
Re: Fietskamperend naar Kopenhagen vv
« Reactie #20 Gepost op: 21 juli 2023, 16:56:54 »
Ik denk dat je het goed hebt gezien! Het kan best een gekoppelde combinatie van een driedelige diesel IC3 en een vierdelige elektrische IR4 geweest kunnen zijn. Er kunnen er in totaal dacht ik vijf sets gekoppeld worden (meer dan 1000 zitplaatsen). Koppelen kan ook met de tweedelige diesel IC2.
Een staaltje van technisch kunnen om zo'n combinatie aan te sturen, lijkt mij!

Groet, Bas

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Fietskamperend naar Kopenhagen vv
« Reactie #21 Gepost op: 23 juli 2023, 23:02:44 »
@ wob: dat niet alleen, ook de machinisten, mogelijk geholpen door techniek zijn in Denemarken echt vakmensen naar mijn mening (ik gok dat het nog zo is althans): toen ik er - uit m'n hoofd - in 1998 op vakantie was, in drie verschillende plaatsen, ik was 10, was een bezoek aan een van de plaatselijke treinstations natuurlijk verplichte kost.

Een van de drukkere stations deed mijn pa en ik de wenkbrauwen fronsen: ik wist dat de o met een streepje erdoor (ik ga het karakter niet opzoeken) als 'eu' uitgesproken werd.
Op het perron waren grote banden geschilderd, onderbroken door witte vlakken met daarop in rode letters 'IC-DEUR'. Jahaha, dachten mijn pa en ik, dat lukt ze nooit! Nou, echt, elke trein die daar aan kwam, wist de deuren daar met grootse precisie uit te laten komen: het scheelde soms 60 centimeter, maar de meesten wisten hun trein fenomenaal precies te 'parkeren'. Je kon het ook aan de reizigers zien, die dat gewend waren: men stelde zich naast die vlakken op het perron op waardoor uitstappers alle ruimte hadden.

Kom daar hier eens om in Nederland... op Schiphol hebben ze een tijdje boven het perron een enorm LED-scherm de deurposities laten markeren vlak voor een trein aankwam, maar dat heeft men al weer jaren uitgeschakeld... geen idee waarom.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2425
  • Aachenau West
Re: Fietskamperend naar Kopenhagen vv
« Reactie #22 Gepost op: 24 juli 2023, 11:39:36 »
Dat de treinsamenstelling op de perrons wordt aangegeven, is ook heel prettig. Zeker als je fietsen bij je hebt.
Of dat overal in Denemarken gebeurt weet ik niet.
Maar bij ons ritje Køge-Kopenhagen vv in ieder geval wel.

Groet, Bas

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 929
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Fietskamperend naar Kopenhagen vv
« Reactie #23 Gepost op: 24 juli 2023, 15:36:16 »
Zelfs afwisselend met Deense en Engelse teksten. Dit is het bord te Tinglev, gezien op 19 juli j.l.

De 6 min rechtsboven geeft de tijd aan tot aankomst van de trein. De verticale rode streep waar je staat, als de trein eenmaal langs het perron staat. Erg handig! Het plaatje van de trein klopte niet helemaal, er stopten 2 Deense "rubberen neuzen". De 'neus' van de trein op het scherm gaf wel de richting aan (voorzijde dus in deel A). Ook station Padborg heeft dergelijke schermen hangen.

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re: Fietskamperend naar Kopenhagen vv
« Reactie #24 Gepost op: 24 juli 2023, 15:48:59 »
Wat je hier beschrijft hebben we in Nederland ook al. Misschien niet overal, maar in 's-Hertogenbosch heb ik het gezien.