Doel:€250.00
Donaties:€178.00

Per saldo:€-72.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 25-01-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

On traXS 2023 17 t/m 19 maart Spoorwegmuseum. door Noordpool
Vandaag om 08:02:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Patrick1975
Vandaag om 07:30:41
IR-treinen Berlijn-Schiphol (blauw/grijs/wit) door ES44C4
Vandaag om 06:17:42
Helaas geen EUROSPOOR2023 door Hirschsprung
Vandaag om 06:16:33
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door FreekH
Vandaag om 00:28:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:22:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Robkop
Vandaag om 00:16:29
Een messing dak walsen, maatje groter door roadster36
Vandaag om 00:06:44
Spoor op industrieterrein Lage Weide door ErikvanR
27 januari 2023, 23:55:30
Brawa 2023, nieuws fabrikant (H0) door Markoes
27 januari 2023, 23:36:36
D&H functiedecoder FH05B door joespoor
27 januari 2023, 23:30:21
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Benelux795
27 januari 2023, 23:20:26
Berna-bahn, een klein speelbaantje in N door Bert V
27 januari 2023, 23:06:29
(BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen door St00mboy
27 januari 2023, 23:00:16
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
27 januari 2023, 22:52:30
Rangeersein door sneek
27 januari 2023, 22:40:42
2023 BEMO Nieuws door R.C.Grootveld
27 januari 2023, 22:33:29
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Ferdinand Bogman
27 januari 2023, 22:26:09
Mijn rijdend materieel door Carl
27 januari 2023, 22:24:32
Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm. door bask185
27 januari 2023, 22:17:49
Onderdelenlijst Kato 37-1309 door RonaldEU-AM
27 januari 2023, 22:12:47
Een "werkende"sluis door jan_vm
27 januari 2023, 21:59:13
TILLIG H0, nieuws van de fabrikant. door ES44C4
27 januari 2023, 21:24:29
Flikkerende bezetmelding in Koploper met xTreme keerlus door Frank 123
27 januari 2023, 21:22:30
US dieselmaterieel H0 door HJ
27 januari 2023, 21:14:56
De fabriek - Spoor 0 door RonaldEU-AM
27 januari 2023, 21:13:14
Ermehuizen anno 1974 door Huup
27 januari 2023, 21:09:40
Hornby International 2023 door DBCargo
27 januari 2023, 21:07:24
NS700/ Nedtrain door Edsko Hekman
27 januari 2023, 20:34:17
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Peter Kleton
27 januari 2023, 20:07:18
  

Auteur Topic: PB speculaas...  (gelezen 27474 keer)

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3240
    • Flickr
Re: PB speculaas...
« Reactie #195 Gepost op: 02 december 2022, 11:20:38 »
Toch geef ik IRM nog steeds een goede kans:

1. In het buitenland gebouwd (en misschien ook ontworpen?);

2. Hier is ook genoeg werk van gemaakt en er zijn vele varianten van te maken;

3. Je hebt de K(r)oningstrein van B(eatrix) naar A(lexander) en er heeft ook nog eens een stel reclame voor The Lion King gemaakt, plus diverse Oranje (Olympische) varianten;

4. Doelt misschien op de "vliegende" introductie van de OV-chipkaart, waar ook een versie van was....?

Verder heeft Chris wel eens aangegeven meerdere malen bij LimaRossi voor een (liefst -> 1:87) update van de IRM gelobbyd te hebben. Maar aangezien deze lobby vooralsnog aan dovemans oren gericht lijkt en er (naar mijn idee) nog steeds wel veel vraag naar dit treinstel is, en er nog steeds geen 1:87 lengteschaal is, lijkt mij dit een goede keuze om op in te springen.

Natuurlijk zou de VIRM een gat in de markt zijn voor de Nederlandse liefhebber, maar het probleem met dit materieel is dat er zoveel flinke verschillen tussen de deelseries zitten dat je ontzettend vele mallen en onderdelen moet ontwikkelen voor materieel waar uiteindelijk de (kleur)verschillen weer niet zo uitgebreid van zijn dat daar de markt groot genoeg voor is. Of je zou moeten kiezen één segment van de serie te maken en de rest niet (zoals Roco met de Plan V), maar dan blijf je toch weer zitten met dat je maar een deel van dat gat in de markt vult.
Wat dat betreft is de GTW of de Flirt volgens mij hetzelfde. Als ze allemaal hetzelfde zouden zijn ideaal voor al die leuke varianten, maar ze zijn allemaal anders..... en des te beter je het wil doen des te groter dat probleem wordt
NS, NMBS, DB, SNCF, CFL, IR en BR

PBModels

  • Offline Offline
  • Berichten: 219
    • PBModels.nl
Re: PB speculaas...
« Reactie #196 Gepost op: 02 december 2022, 11:24:04 »
Citaat
Verder heeft Chris wel eens aangegeven meerdere malen bij LimaRossi voor een (liefst -> 1:87) update van de IRM gelobbyd te hebben. Maar aangezien deze lobby vooralsnog aan dovemans oren gericht lijkt en er (naar mijn idee) nog steeds wel veel vraag naar dit treinstel is, en er nog steeds geen 1:87 lengteschaal is, lijkt mij dit een goede keuze om op in te springen.

Die Chris moet eens leren zijn mond te houden  >:(

metresil

  • Offline Offline
  • Berichten: 337
Re: PB speculaas...
« Reactie #197 Gepost op: 02 december 2022, 11:26:08 »
Marklin, Trix, PBmodels en nog eentje?

Koen

LS models  , de plaag in de modeltreinwereld..... ;D ;D
metresil     ook op youtube

VulcanRaven

  • Offline Offline
  • Berichten: 130
  • NS 1960 - heden
Re: PB speculaas...
« Reactie #198 Gepost op: 02 december 2022, 11:35:24 »
Toch geef ik IRM nog steeds een goede kans:

Die zie ik ook ooit nog wel eens verschijnen maar de vraag is of dat nu is. Beetje hetzelfde als met de Koplopers, gaan voor giga bedragen van hand op MP e.d.

Verschil is dat de MaTrix Koploper ondanks de tekortkomingen gewoon een heel mooi model is en de IRM van Lima / Rivarossi meer van speelgoed weg heeft.

Mensen die dus al een MaTrix Koploper hebben zie ik minder snel overstappen naar een nieuwe model dan mensen die een LimaRossi IRM hebben.

Beide modellen zijn meer dan welkom hier in de collectie  ;D

edit: Wellicht krijgen we in die nieuwsbrief wel een dubbele aankondiging, geheel nieuw model en uitbreiding van het ICR gamma met het Koninklijk rijtuig en de ICRm..
« Laatst bewerkt op: 02 december 2022, 11:44:54 door VulcanRaven »
Groet,

Martijn

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3106
Re: PB speculaas...
« Reactie #199 Gepost op: 02 december 2022, 11:40:49 »
Die Chris moet eens leren zijn mond te houden  >:(

 ;D
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 7525
  • Spoor N
Re: PB speculaas...
« Reactie #200 Gepost op: 02 december 2022, 11:47:56 »
Natuurlijk zou de VIRM een gat in de markt zijn voor de Nederlandse liefhebber, maar het probleem met dit materieel is dat er zoveel flinke verschillen tussen de deelseries zitten dat je ontzettend vele mallen en onderdelen moet ontwikkelen voor materieel waar uiteindelijk de (kleur)verschillen weer niet zo uitgebreid van zijn dat daar de markt groot genoeg voor is. Of je zou moeten kiezen één segment van de serie te maken en de rest niet (zoals Roco met de Plan V), maar dan blijf je toch weer zitten met dat je maar een deel van dat gat in de markt vult.
Wat dat betreft is de GTW of de Flirt volgens mij hetzelfde. Als ze allemaal hetzelfde zouden zijn ideaal voor al die leuke varianten, maar ze zijn allemaal anders..... en des te beter je het wil doen des te groter dat probleem wordt
Dat valt wel mee toch, als je een stel uit de serie 9501 - 9525 kiest heb je opvallendste kleurvarianten (Olympisch, OV, Koninklijk, geel/blauw, Lekker lezen, Flow) en kan je een bijpassend zesje maken. Ik weet niet of de latere series nog uiterlijk verschillen van deze maar ik denk dat dat de meeste modelspoorders niet opvalt.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1021
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: PB speculaas...
« Reactie #201 Gepost op: 02 december 2022, 11:49:41 »
wel.... PB models heeft zich verraden:

https://pbmodels.nl/koploper

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3240
    • Flickr
Re: PB speculaas...
« Reactie #202 Gepost op: 02 december 2022, 12:00:40 »
Dat valt wel mee toch, als je een stel uit de serie 9501 - 9525 kiest heb je opvallendste kleurvarianten (Olympisch, OV, Koninklijk, geel/blauw, Lekker lezen, Flow) en kan je een bijpassend zesje maken. Ik weet niet of de latere series nog uiterlijk verschillen van deze maar ik denk dat dat de meeste modelspoorders niet opvalt.
Ja dat kán wel, maar dan hou je toch dat je alle andere varianten (de DD-IRM 3 en 4, de VIRM-1 en -4 en alle zesdelig) dus niet maakt, er zijn fabrikanten die dat soort keuzes maken, maar niet elke
NS, NMBS, DB, SNCF, CFL, IR en BR

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 20884
Re: PB speculaas...
« Reactie #203 Gepost op: 02 december 2022, 12:05:35 »
Denk dat IRM en VIRM dan aparte projecten worden. Niet alles hoeft in één keer. Denk ook dat VIRM momenteel nogal een hijs zou zijn voor een beginnend bedrijf.
Maar wordt het toch VIRM, dan ga ik een standbeeld van het team voor op de modelbaan boetseren.  ;D
« Laatst bewerkt op: 02 december 2022, 12:08:07 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Harold34

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re: PB speculaas...
« Reactie #204 Gepost op: 02 december 2022, 12:17:01 »
marklin/Trix komt in 2023 met een 3-delige koploper

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 6222
Re: PB speculaas...
« Reactie #205 Gepost op: 02 december 2022, 12:22:26 »
wel.... PB models heeft zich verraden:

https://pbmodels.nl/koploper
Dat heeft meer van 'wie weet, maar nu ff niet'

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 7525
  • Spoor N
Re: PB speculaas...
« Reactie #206 Gepost op: 02 december 2022, 12:31:31 »
Ja dat kán wel, maar dan hou je toch dat je alle andere varianten (de DD-IRM 3 en 4, de VIRM-1 en -4 en alle zesdelig) dus niet maakt, er zijn fabrikanten die dat soort keuzes maken, maar niet elke
Huh, VIRM-2 heeft ook zesdelige stellen. Daarin zitten toch geen andere bakken dan in de viertjes? De nummerkeuze is wat beperkt maar in principe heb je wel alle varianten. DD-IRM en afgeleiden wordt het dan inderdaad niet maar die zijn er deels toch al in model. Blijft alleen VIRM-4 over, ik weet niet waarin die nog verschillen van de -2 en -3.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Chrisjantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
  • I'm always keep TRAINing!!
Re: PB speculaas...
« Reactie #207 Gepost op: 02 december 2022, 12:33:24 »
Voor elk model is wel markt voor. Hoeveel V200, 1200, BR103 etc. modellen zijn er al niet uitgebracht. Je zou verwachten dat die markt allang is verzadigd, maar nee hoor. Het gaat er ook om hoe het model eruit ziet en welke snufjes het heeft. Kijk naar ESU modellen.

BR78 van Piko is ook al het zoveelste model van deze lok en toch zal er vraag naar zijn. Ik had een Trix Koploper, heb hem goed verkocht omdat ik eigenlijk wel van mening was dat er ooit een nieuw en nog mooier model zou komen, wellicht van Piko. De aandrijving in de Trix was ook niet je van het en de verlichting liep niet in het hele treinstel door. Op den duur dus de knoop maar doorgehakt en verkocht. LS Models ICR idem dito. Goed verkocht om af te wachten wat er zou komen. En kijk nu, 4 merken (Matrix uitgezonderd) die er mee komen of reeds zijn.

Er wordt ook altijd nog geroepen om een Hondekop tweetjes. Die zijn er al van Piko, maar toch wil men dan de kwaliteit van Artitec. Dus er is markt voor hoewel er al modellen zijn.
TEE wordt ook vaak genoemd, geen idee waarom. De bestaande modellen zijn prima qua afwerking en nog goed te verkrijgen.

Koploper, IRM of wat dan ook, er zal altijd wel markt voor zijn. Het enigste wat voor een fabrikant spijtig is, is dat het allemaal tegelijk komt. Maar daar kan een fabrikant niets aan doen helaas.
« Laatst bewerkt op: 02 december 2022, 12:39:22 door Chrisjantje »
Als ik vroeger wist wat ik nu weet, had ik liever vroeger geleefd!!

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3240
    • Flickr
Re: PB speculaas...
« Reactie #208 Gepost op: 02 december 2022, 12:40:38 »
Huh, VIRM-2 heeft ook zesdelige stellen. Daarin zitten toch geen andere bakken dan in de viertjes? De nummerkeuze is wat beperkt maar in principe heb je wel alle varianten. DD-IRM en afgeleiden wordt het dan inderdaad niet maar die zijn er deels toch al in model. Blijft alleen VIRM-4 over, ik weet niet waarin die nog verschillen van de -2 en -3.

In de zesdelige VIRM-2/3 zit een ABv6 en, belangrijker, een mBv7
Het zou makkelijker zijn als er gewoon dubbele bakken in zouden zitten, maar als dingen zo zouden bij VIRM werken zou ik mijn eerdere opmerking dus niet gemaakt hebben  ;D

VIRM-4 heeft buiten een ander interieur (en ja, ook dat moet gewoon ontworpen en gemaakt worden) andere trappartijen door het vervallen van de railtender. Hiermee is de boel eigenlijk opnieuw ingericht. Er is nog meer, maar ik interesseer me er niet genoeg voor om dat uit het hoofd te weten

VIRM-1 is behoorlijk anders dan VIRM-2/3 voor wat betreft de indeling van alles. En den heb je dus nog complete VIRM-2/3's en VIRM-1's met middenbakken 2/3

Dan moet je er ook nog aan denken dat je voor de gerenoveerde VIRM-1 en 2/3 wéér een nieuw interieur moet gaan maken

En dan ben ik dus nog niet eens bezig over DD-IRM
« Laatst bewerkt op: 02 december 2022, 12:48:05 door Sicco Dierdorp »
NS, NMBS, DB, SNCF, CFL, IR en BR

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3009
    • nederlof.net
Re: PB speculaas...
« Reactie #209 Gepost op: 02 december 2022, 12:58:40 »
(...) maar ik denk dat dat de meeste modelspoorders niet opvalt.
Dat is een hele gevaarlijke uitspraak, dat is wel duidelijk uit dit draadje  ;D

Koen
« Laatst bewerkt op: 02 december 2022, 13:01:21 door KNed »
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch