Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: 'n Eigenwijs baantje in N schaal  (gelezen 1465 keer)

wke

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
'n Eigenwijs baantje in N schaal
« Gepost op: 30 oktober 2022, 22:17:50 »
Dus, aangezien mijn plannen voor mij H0 schaal baan wat uitgebreid zijn, merk ik dat ik het wat jammer vind dat het behoorlijk lang gaat duren voordat ik leuk met treintjes kan rijden. Met dat idee in het achterhoofd begon er een plannetje te vormen om een klein N schaal baantje te maken. Daarvan heb ik het idee dat ik het wat vlotter kan afronden en zo eens goed kan oefenen voor de grote baan.

Daarmee kwamen er gelijk wat speerpunten voor het uiteindelijk plan naar voren:
  • klein oppervlak, 120x60 cm (nou ja, 122x61 cm, omdat we om een of andere reden inches en feet gebruiken voor standaard maten van hout werk...)
  • pendel baan, twee kleine stationnetjes waar tussen kleine treintje heen en weer pendelen
  • analoge aansturing, in ieder geval initeel aangezien digitaliseren nogal wat geld kost en ik er met dit baantje waarschijnlijk weinig mee zal kunnen
  • geen specifiek land/gebied/tijdperk, gewoon rijden wat ik mooie treinen vind

Na wat spelen in Scarm ben ik tot het onderstaande plan gekomen. Wel wat vals gespeeld (alle hellingen zijn 5%, al een snel proefje gedaan en het lokje dat ik heb lijkt het te kunnen trekken met een aantal wagens erachter).
3D beeld:

Niveau 1:

Niveau 2:

Niveau 3 in totaal baanplan:


Een pendel tussen twee stationnetjes (initieel 1 trein, later 3) en een simpel ovaaltje waar een goederentrein rondjes rijdt (om wat variatie te creeëren). Ik weet het niet zeker of ik het kleine schaduw stationnetje echt nodig ga hebben. Wellicht is het opstel spoortje (linker top) al voldoende om een andere trein op de baan te krijgen...

Voorlopig zal ik het baantje bij het bouwen aansturen met een analoge controller die ik zelf in elkaar ga knutselen. "Echte" modeltrein controllers/trafo's zijn schandalig duur (zelfs tweedehands) voor iets dat ik waarschijnlijk maar tijdelijk ga gebruiken. Misschien dat ik in de toekomst voor een doe-het-zelf DCC oplossing ga (ook leuk om in elkaar te hacken). Voor nu wil ik een analoge pendel module toepassen. Het extra spoor op het tweede niveau ga ik los aansturen (op een of andere manier). Ik heb op het moment deze twee op het oog:
  • Tams Helios-dc
  • BlockSignalling pts1

Heeft iemand ervaringen met een of beide modules? Ik vind het lastig om te kiezen (en ze zijn niet zo goedkoop dat ik ze maar op goed geluk wil aanschaffen), dus alle input is welkom. :)
Groeten, Wouter.

bigboynl

  • Offline Offline
  • Berichten: 367
Re: 'n Eigenwijs baantje in N schaal
« Reactie #1 Gepost op: 01 november 2022, 11:00:31 »
als ik naar dit baantje kijk zou ik de volgende wijzigingen aanbrengen:
  • overloopwissels tussen klim/daalspoor en ovaal voor goederentreinen zou ik aanpassen: de wisselparen zou ik verwisselen. Hiermee voorkom je slingers en je klim/daal sporen worden net iets langer. Misschien geen 5% helling maar 4,5%
  • in beide stationnetjes kun je meer wissels aanbrengen. Een wissel zodat je een omloopspoor creeert. Dan hoef je niet alleen met treinstellen te werken. En een wissel er bij voor een opstelspoor. Dan heeft je goederentrein ook een bestemming
  • geen kopsporen maar doorgaande sporen als schaduwstation

Succes er mee. En ga je nu voor spoor N of spoor h0?
Met vriendelijke groet
Hans

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: 'n Eigenwijs baantje in N schaal
« Reactie #2 Gepost op: 01 november 2022, 11:57:43 »
In plaats van in de stations om te lopen, kan je ook kijken naar een spoor voor een evt overneem lok.

Onderin de berg zou je misschien met meegebogen wissels de kopsporen minder 'koppig' kunnen maken. Dan kunnen rondrijtreinen elkaar passeren in het ovaal.

Verder vind ik het goed sporenplan. Het ziet er in ieder geval goed doordacht uit. Die 5% vind ik wel spannend voor N treintjes. Met name in hellingen kan dat tegenvallen.

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1122
  • Spoor N
Re: 'n Eigenwijs baantje in N schaal
« Reactie #3 Gepost op: 01 november 2022, 12:32:10 »
5% gaat veel materiaal niet trekken, denk, zeker ook gezien de krappe boven.

wke

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: 'n Eigenwijs baantje in N schaal
« Reactie #4 Gepost op: 02 november 2022, 13:02:50 »
Goede tips allemaal! Bedankt hiervoor. Het wordt een N-baantje, trouwens.

Ik ga eens wat verder spelen met het plan. Sowieso de overloopwissels wisselen ga ik toepassen.

Ik had eerlijk gezegd nog helemaal niet nagedacht over de mogelijkheid van het toevoegen van opstel spoortjes voor overneem lokjes. Gezien de krapte had ik me gelijk (geheel tevreden, overigens) neergelegd bij het enkel pendelen met kleine treinstelletjes; Desiro, GTW, van dat spul. Zonder echt een ambitie om een grote vloot aan N schaal treinen aan te schaffen. Uiteindelijk is H0 wel mijn voorkeur schaal, maar ik vind de uitdaging van een simpeler N baantje juist ook wel een leuke afwisseling. Maar meer mogelijkheden is altijd een goed iets! En ik heb een zwak voor veel wissels en sporen. ;)

In ieder geval wat extra inspiratie opgedaan. Nu nog even tijd vinden om wat te krassen in Scarm... :)
« Laatst bewerkt op: 02 november 2022, 13:22:32 door wke »
Groeten, Wouter.

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1122
  • Spoor N
Re: 'n Eigenwijs baantje in N schaal
« Reactie #5 Gepost op: 02 november 2022, 14:09:36 »
Op niveau 3 zou ik de rechts wissel vervangen door een links wissel, en direct laten aansluiten op de rechte rails.

Je kunt bij beide stationnetjes nog wat ruimte creëeren voor een omloopwissel door de wissels direct na de bocht te leggen. Dat kan als de wissel in dezelfde richting buigt als de boog. Dat heb ik ook op een paar sporen in mijn schaduwstation en leidt niet tot problemen.

wke

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: 'n Eigenwijs baantje in N schaal
« Reactie #6 Gepost op: 26 november 2022, 21:25:02 »
Zo, eindelijk eens een update van het baanplan kunnen doen. Ik moet zeggen dat ik vind dat de kleine aanpassingen en toevoegingen een verrassend groot verschil maken. Twee suggesties heb ik niet meer toegepast.

Voor de omloop wissels bij de stations had ik het idee dat er te weinig ruimte over zou blijven voor trein. Ik denk dat het alternatief van opstel sporen voor lok wissels ook erg goed werkt (en wat leuker zal zijn om zelf na te spelen... :))

Een industrie voor de goederen trein heb ik ook niet meer gedaan. Mijn doel met deze baan is eigenlijk het pendelen van klein personen vervoer. De goederen trein die op het ovaal op het tweede niveau rijdt is slechts voor visuele variatie. Eventueel zou ik daar ook een langere personen trein (die niet op de kleine stationnetjes zou stoppen) kunnen laten rijden om een zelfde effect te krijgen.

Zie hieronder het (eind?) resultaat. Ik ben er nu erg tevreden over en ga hier denk ik mee aan de slag.

Nogmaals dank voor de suggesties!

Groeten, Wouter.