Vraag en antwoord > Elektronica en analoog

Analoge blokbesturing van Fleischmann

(1/6) > >>

Bas den Burger:
Heeft iemand ervaring met het inbouwen van de een remweerstand Fleischmann 6954  bij gebruik van blokschakelsysteem Fleischmann 6957 en heeft daarvan een aansluitschema?

Ik heb van beide de gebruiksaanwijzing.


jerrytrein:
Lijkt mij dat de rem vertrager tussen de draad van de blokkastje naar de rails komt om te werken, of tussen de trafo en de blok kast,maar dan werkt deze op alle kastjes op het zelfde moment,dus ook als je wilt doorrijden in een blok

VvKan:
De blokmodules schakelen aan (rood/stoppen)  of uit (groen/doorrijden).
Dan is dus de vraag wat de bedoeling is van de vertrager, wat wil je er mee bereiken ?   Waar wil je die plaatsen ?
(Als een volgend baanvak bezet is, staat het voorgaande op rood, dus heeft het geen zin om daar een vertrager in te bouwen, want er staat geen spanning.)

bask185:

--- Citaat ---Dan is dus de vraag wat de bedoeling is van de vertrager, wat wil je er mee bereiken ?
--- Einde van citaat ---
TS wilt dat een trein langzaam op een rood sein af komt rijden voordat hij spanningsloos wordt gezet. Dit had mij niet duidelijker kunnen zijn.

@andere Bas
Ik moest me even in de materie verdiepen, want ik kende dat hele systeem niet. Wat jij wilt, kan volgens mij wel maar je moet er een monostabiel relais tussen knutselen.


Als je wilt dat treinen langzaam een rood sein benaderen, moet de remweerstand worden aangesloten op de rem sectie voor de stop sectie . Alleen als het sein al op groen staat, moet de trein niet remmen. In dat geval moet je de rem weerstand overbruggen met een relais.

Zelf zou ik een monostabiel relais gebruiken en de relaisspoel direct aansluiten tussen de linker rail (de ongeschakelde) en de rechter rail van de stop sectie. Als de stop sectie spanning heeft (groen sein) dan wordt het relais bekrachtigt waardoor de weerstand wordt overbrugd en de trein ongehinderd door kan crossen.

Als de stop sectie spanningsloos is, valt het relais ook af waardoor de rem weerstand weer zijn werk doet en de trein langzaam laat rijden totdat hij uitvalt op de stop sectie.

Mvg,

Bas

VvKan:

--- Citaat van: bask185 op 23 november 2022, 10:31:31 ---TS wilt dat een trein langzaam op een rood sein af komt rijden voordat hij spanningsloos wordt gezet. Dit had mij niet duidelijker kunnen zijn.

--- Einde van citaat ---
Dat snap ik ook wel, daar dient dit apparaatje voor.    Maar wat niet gezegd is:  waar wil je dit plaatsen, oftewel voor welk stopstuk ?
Bovendien:  een stopstuk is tevens een baanvak, en in dit systeem is niet voorzien om een baanvak in twee secties op te delen.

Dat is ook wat er in jouw (bask185) oplossing misgaat, voor zover ik kan overzien.
Als het baanvak rechts (buiten beeld) onbezet (groen) is, dan zal jouw opzet inderdaad de remweerstand overbruggen.  Op het moment, dat rechts bezet is, zal het "" stopstuk" geen spanning meer voeren en het relais afvallen, zodat de remweerstand in werking treedt.
Tot zover in orde.
Wat er echter misgaat, is, dat het stuk "langzaam" geen deel meer uitmaakt van het bloksysteem.  Met als gevolg, dat als een trein de remsectie inrijdt, het voorgaande blok geen melding "bezet" krijgt, dus niet op rood gaat.  Dat gaat pas op rood als het "blok" bezet is, in dit geval dus het stopstuk.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie