Vraag en antwoord > Elektronica en analoog

MTB MP1 beweegt uit zichzelf

(1/2) > >>

DBCargo:
Hoi,

Ik ben bezig met het bouwen van mijn schaduwstation mbv peco wissels, mtb mp1 & een yamorc yd8116. Voor de bediening gebruik ik even een DR5000, totdat de centrale van yamorc uit komt, of ik wat anders ga kopen. De voeding is dus momenteel ook even doorgelust, gewoon om even te testen. Er hangen momenteel dus 3 mtb mp1s aan de yamorc.

Ik heb het zo aangesloten;


Ik heb momenteel 3 wissels aangesloten. Maar één van de wisselbedieningen gaat uit zichzelf bewegen nadat de power van het hele systeem is geweest. Twee wisselbedieningen hebben dit probleem niet.

Wat heb ik geprobeerd?


* kabels opnieuw in de terminals schroeven
* andere poort op de yd8116 gebruiken (twee stuks geprobeerd)
* 4 verschillende mtb mp1's gebruikt
Niks helpt.

De posities van de wissels voordat ik de stroom afdoe is zo;



Zet ik de stroom weer aan, dan gaat wissel 604 uit zichzelf naar de rechtdoor stand.

Wat raar is, is als ik de wissel daarna weer bedien, de software weet dat de wissel al in de rechtdoor stand staat, dus er gebeurd niks. Als ik de wissel na het bedienen naar de rechtdoor stand weer in afslaan zet, dan gaat de wisselbediening weer werken.

Iemand nog suggesties?

Alvast bedankt!

AndrevdG:
Heb zelf ook een redelijk aantal MTBs, aangesloten op een andere module dan de YD8116.

Kan het zijn dat de uitgang konstant aan staat?
Bij mij staat deze op 1 seconden of zoiets, zodat de MTB 1 seconde de tijd heeft om te switchen, daarna valt de spanning weg.
Blijft de spanning aanstaan, dan heb je de kans dat hij niet afschakeld en blijft lopen.

DBCargo:

--- Citaat van: AndrevdG op 21 november 2022, 22:35:43 ---Heb zelf ook een redelijk aantal MTBs, aangesloten op een andere module dan de YD8116.

Kan het zijn dat de uitgang konstant aan staat?
Bij mij staat deze op 1 seconden of zoiets, zodat de MTB 1 seconde de tijd heeft om te switchen, daarna valt de spanning weg.
Blijft de spanning aanstaan, dan heb je de kans dat hij niet afschakeld en blijft lopen.

--- Einde van citaat ---

De spanning blijft inderdaad op de MTB staan. Volgens mij schakelt deze zelf intern af. Als ik de power weer aanzet krijgt de MTB opeens op de andere - pool power.

EDIT

Ik denk dat het hiermee te maken heeft;




je moet vermoedelijk in de interface instellen dat het gaat om een MTB MP1. Dit kan momenteel niet, omdat de hardware hiervoor niet te koop is...

VvKan:
Voeding AC / DC met signal input ?

En hoeveel spanning staat jouw DR5000 af te geven ?   Als je het DCC signaal als wisselspanning ziet mag die in ieder geval niet boven de 16V uitkomen.
Deze manier van aansluiten staat in ieder geval niet zo in de handleiding.  Dus of dat wel mag ?

Klaas Zondervan:

--- Citaat van: DBCargo op 21 november 2022, 22:43:32 ---De spanning blijft inderdaad op de MTB staan. Volgens mij schakelt deze zelf intern af.
--- Einde van citaat ---
Niet alleen volgens jou, ook in het echt. De hoofdas, die via een excentriek de schuif heen en weer schuift, draait altijd dezelfde kant op. Op die as zitten twee nokken.
De eerste nok bedient een microswitch die omschakelt tussen ingang Poz1 en Poz2.
Als je op de ene ingang spanning zet, draait de as een halve slag tot de microswitch wordt ingedrukt. Zet je dan spanning op de andere ingang, dan draait hij weer een halve slag tot de nok de microswitch weer loslaat.

Je moet dus niet te kort spanning op een ingang zetten, die spanning moet minstens blijven staan tot de aandrijving de microswitch heeft omgeschakeld. Anders is hij niet voorbereid voor de andere richting.

De tweede nok bedient de tweede microswitch, die vormt het extra contact waarmee je b.v. het puntstuk kunt ompolen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie