Wat zijn we aan het bouwen? > Baanplannen

HO Profigleis 2m60 x 1m40 Rijpend baanplan

(1/5) > >>

PatjeP:
Hoi Beste leden,

ondertussen aan mijn 24e versie bezig van mijn baanplan... En stilaan het gevoel aan het krijgen dat het concreter wordt en uitvoerbaar naar wens.
Mijn ruimte is krap, klein kamertje in L vorm van amper 3m30 op z'n langst , bij 2m80 op z'n breedst, waarbij een hap eruit is door de door toegang (Vooruitstekend)
De ruimte vanaf de inspringende deur naar de muur is 1m40. Vooraan en rechts kan er rond de baan gelopen worden (Toegang tot ingemaakte kasten en berging onder schuin gedeelte.)
Ik ga Profi gleis 2 rail gebruiken omdat ik daar al een hoop van liggen heb, de rest aanvullen met 2ehands aankopen.
Mijn baanplan is dus 1m40 bij 2m60 waarbij ik via een frame hoop de baan vanonder goed te kunnen bereiken aan de achterkant.
Het plan ligt redelijk vol, maar het zichtbare gedeelte valt nog mee. Mijn focus ligt niet op realisme, maar wel op rij and speel plezier (Rangeren)
Ik ga digitaal aansturen (DR5000 reeds in bezit) samen met RocRail of koploper of ... voor de automatisatie en aansturing van de wissels, maar met de mogelijkheid om ook manueel te gaan rijden / rangeren.
Thema is een nevenbaantje met aansluiting naar industrie terrein(tje) + dorp
Baanontwerp maak ik met Wintrack (laatste versie) maar ik heb niet alle libraries (Scenery), vandaar dat de gebouwen eerder symbolisch zijn naar hun functie.

Genoeg gepraat, hier zijn alvast enkele indrukken:



Het baanplan zelf:
Met schaduwstation nog verborgen omwille van duidelijkheid...


Schaduwstation & aansluitingen + Paradespoor (Keuze tussen ofwel naar schaduwstation ofwel naar paradespoor ):

PatjeP:
Graag zie ik jullie opmerkingen tegemoet...

Even erbij vermelden qua hoogtes...
Schaduw station ligt 12cm lager dan parade spoor (referentiehoogte 0)
Station ligt op +10cm en industrie terrein ligt op + 17cm
Minimum hoogte boven schaduw station is 17cm to max 29cm

Hendrik Jan:
Lekker Old School gevoel roept dit op.

-Probeer de rails zo min mogelijk parallel aan de randen te leggen.
-Heb je voldoende rangeermogelijkheden naar je eigen zin?
- probeer te vermijden dat het landschap de vorm krijgt van de beruchte "cookie cutter". Zorg in je landschap niet enkel voor horizontale en verticale vlakken maar geeft het deels ook natuurlijke schuine en ronde vormen.

Zomaar uit de losse pils enkele gedachten.

Groeten
Hendrik Jan

PatjeP:

--- Citaat van: Hendrik Jan op 21 november 2022, 16:39:25 ---Lekker Old School gevoel roept dit op.

-Probeer de rails zo min mogelijk parallel aan de randen te leggen.
-Heb je voldoende rangeermogelijkheden naar je eigen zin?
- probeer te vermijden dat het landschap de vorm krijgt van de beruchte "cookie cutter". Zorg in je landschap niet enkel voor horizontale en verticale vlakken maar geeft het deels ook natuurlijke schuine en ronde vormen.

Zomaar uit de losse pils enkele gedachten.

Groeten
Hendrik Jan

--- Einde van citaat ---

Hoi Hendrik Jan,
alvast bedankt voor de input !
Probleem bij zo'n beperkte ruimte is dat de minste wijziging onmiddellijk overal impact heeft.
Scenary ben ik zeker nog niet uit.
Dit is slechts een schematische voorstelling van hoe het er zou kunnen uitzien en waar ik zelf wat ideetjes heb qua thema, maar zeker geen eind zicht.
(Heb ook niet de gewenste libraries en kennis om de scenery tamelijk precies te gaan nabootsen.
Maar ik neem het zeker mee , jouw suggesties !
Bedankt

VvKan:
Heb je de hellingen in het spoor ook voor ogen ?  Ik kan uit het sporenplan niet opmaken hoe alles precies loopt.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie