Vraag en antwoord > Elektronica en analoog

Ringleiding Gesloten of Open...?

(1/12) > >>

Ap-Albert:
Hallo...

Mijn vraag is of het beter is een ringleiding gesloten (waar de uiteinde aan elkaar komen) te maken of gewoon een open (waar de uiteinde los van elkaar zijn ) ringleiding...?

Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel... ;D

Ik heb er al op gezocht op het forum maar kan het niet vinden of niet goed gezocht dat kan natuurlijk ook.... ;D

Mvg.... Albert...

henk:
Breek ons de bek niet open.  ;D

Mijn samenvatting van de discussies.
De vorm van de centrale voedingsleiding wordt bepaald door de vorm van je baan.
Mocht dat ringvormig worden, dan maakt het niet uit of de ring wordt gesloten of niet. Het is extra werk, dus waarom zou je dat doen?
Bij een andere vorm, zoals een telkens aftakkende voedingsleiding, is die vraag natuurlijk helemaal niet aan de orde.
Het is vooral van belang dat voldoende dik draad wordt gebruikt. Zeg 1,5 of 2.5 mm2 dik.

R.C.Grootveld:
In de laatste RailMagazine staat een heel artikel over het E-Netwerk, hierin wordt een 'ring' afgeraden en wordt een zg 'ster' gepropageerd.

henk:
Ja, dat is ook ook hier door de autuer Martin Domburg gepropageerd en werd dan een van de discussiepunten. Mijn samenvatting: bij voldoende dik draad doet de vorm van de leiding er op de doorsnee zolderbaan niet toe.

R.C.Grootveld:

--- Citaat van: henk op 16 november 2022, 13:47:26 ---Het is vooral van belang dat voldoende dik draad wordt gebruikt. Zeg 1,5 of 2.5 mm2 dik.
--- Einde van citaat ---
Sorry, maar 1.5 vind ik al overdreven.
M-Track gebruikt als norm 0.75, dat heeft een Imax van ca 8A, bijna het 3-voudige van wat een gemiddelde trafo/booster kan (mag...) leveren .....

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie