Wat zijn we aan het bouwen? > Trams en smalspoor

Vraagjes over tramspoor e.d.

(1/2) > >>

Nez Cassé:
Beste allemaal,

Ik ben een "leer"diorama aan het plannen en ik neig steeds meer om wat met een tram te gaan doen. Nu heb ik mij de afgelopen week eens goed ingelezen ( ook op dit forum ) en las dat de H0 trammetjes conform werkelijkheid redelijk kleine boogstralen kunnen berijden.'

Nu komt bij mij meteen de vraag naar boven, welk ( fabricaat ) rails worden hiervoor gebruikt? Zelfde voor de wissels..

Ik hoor graag van jullie!

Alvast bedankt,

Bart

hrp:
Bart,

Gebruik gewoon 16,5 mm rails, bv Fleischmann of Roco.
Voor gelede trams is de straal van 25 cm goed bruikbaar.
Mbt kruisingen en wissels: idem dito.
Houdt wel rekening met de snelheid van je trams. Vaak rijden ze op videos met snelheden die me aan autoracebanen uit de jaren 60 doen denken.

Zie ook topic "Tramrails in de straat aanleggen?"

Succes.
Ronald

Ps: ik schreef eerder straal van 50 cm. Dat was de diameter, de straal is dan 25cm. Excuus.

wimk:
Op mijn baan gebruik ik Piko-A flexrails. Die zijn tot iedere (kleine) boogstraal te buigen. Met mijn tweeassige trammetre  (Weense tram van Halling) lukte op een testbaantje een straal van 20 cm nog goed. Om problemen op langere termijn toch tegen te gaan heb ik 25 cm aangehouden. Rijdt daar zonder problemen doorheen. Bedenk bij de aanleg wel, dat raillassen problemen gaan geven, de flexrail wil zich weer recht buigen. Goed vastzetten, of nog beter, geen raillas in dergelijke bochten.

Wim K

Nez Cassé:
Dank beide!

eemstede:
En doordat de flenzen van de tramwielen een stuk kleiner zijn dan die van treinen, zijn die gevoeliger oneffenheden, en dus ook raillassen zoals boven genoemd.  Geldt ook bij het aanleggen van spoor in een straat. Een heel kleine hobbel kan al voor problemen zorgen.

Groetjes, Frank

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie