Wat zijn we aan het bouwen? > Trams en smalspoor

Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer

(1/83) > >>

gdh:
Als inwoner van Lemmer ben ik altijd geïnteresseerd in de geschiedenis van mijn woonplaats.

Een onderdeel van deze geschiedenis is de NTM tramlijn van Joure naar Lemmer (en andersom). 

In Lemmer was vroeger de mogelijkheid om vanaf het perron gelijk over te stappen op de Lemmerboot welke over de Zuiderzee van en naar Amsterdam voer.

Vanaf vrijwel na de oorlog is er tot 1964 er op deze lijn alleen nog gereden met een Sik (234) met goederen.






Tegenwoordig herinneren alleen nog enkele straatnamen aan de tramhistorie.
Verder is de tramdijk nog vanaf de Zijlroede tot Joure terug te vinden in het landschap.
Zelf heb ik nog wel het remise gebouw gekend dat toen gebruikt werd voor de gemeentewerken.
Ook dit gebouw is inmiddels gesloopt en hier staat tegenwoordig een supermarkten complex. 





Zo liep ik begin jaren negentig als 13/14 jarige het gemeentehuis van de gemeente Lemsterland binnen.
Destijds kon men gewoon het gemeentehuis binnen lopen en bij de balie werd gezegd dat je de trap op moest lopen en naar het kantoor van bouwkundige zaken kon.

Hier was een vriendelijke ambtenaar die mij wel wou helpen aan tekeningen van het tramstation Lemmer.
Zonder te hoeven zoeken liep hij naar een grote archiefkast waar de tekening in hing. 

Hij maakte een aantal A3 kopieën voor mij en daarmee kon ik beginnen te bouwen. 




Hoewel mijn knutsel- en tekenvaardigheden toen wel redelijk waren is het gebouw nooit helemaal geworden zoals ik mij dat voorstelde.
Het was low-budget gemaakt van Faller steentjeskarton in halfsteensverband en het dak van (veel te grof) golfkarton. 

Zoals het bij iedereen wel bekend voor komt ging zo rond de 15e/16e jaar de treinspullen naar zolder i.v.m. andere interesses.
De tekeningen heb ik al die jaren goed bewaard.



Zo’n tien jaar terug heb ik de treinenhobby weer opgepakt en ben op dit moment met een baan bezig gesitueerd aan de Noordzee in Duitsland.
Echter bleef het idee bouwen van het tramstation lemmer altijd nog in mijn achterhoofd.

Intussen al wat tekentechnische, knutsel en bouwkundige vaardigheden rijker ben ik als tussendoor-project begonnen aan het NTM stationsgebouw van Lemmer.
Wat nu ook helpt is dat ik inmiddels meer tools tot mijn beschikking heb zoals CAD, een snijplotter en 3D printer.
Veel info is te vinden op het internet en als je iets nodig bent bestel je het online.
Op een beurs had ik inmiddels al wat Kibri muurplaten gekocht. Styreenplaten en profielen zijn zijn in de loop der jaren ook wel verzameld en overgebleven van andere projectjes.

Wat ik er mee ga doen wanneer het gebouw gereed is weet ik nog niet. Wellicht eens een module bouwen.

Inmiddels ben ik wat verder met het gebouw. Maar vond het wel aardig om een bouwverslag vanaf het begin te plaatsen.
Ik zal hier zo nu en dan een stap van het bouwproces plaatsen.

Piet Groot:
Geert, een leuk onderwerp!

MathynK:
Wat een ongelofelijk leuk onderwerp. Heel veel succes met onderzoeken en bouwen!

Gr, Mathyn

Edsko Hekman:
Fantastisch leuk dit!!!

gdh:
bedankt voor de reacties. Ik heb wel een paar onderzoekjes moeten doen, deze komen nog wel aan de orde.

Laat ik dan de eerste stap maar vast plaatsen:

voorbereidingen

Tegenwoordig zijn er tekeningen van o.a. het stationsgebouw terug te vinden op Tresoar.nl: http://collections.tresoar.nl/digital/collection/trlkaarten22
Deze tekeningen zijn volgens mij schetsontwerpen. De tekeningen die ik destijds bij de gemeente heb gekregen zijn gedetailleerder en op een paar punten anders.
De tekeningen zijn ook voorzien van maatvoering welke zo overgenomen kan worden. De rest wordt ingemeten en 1:1 in CAD per gevel uitgetekend.




De gevels worden vervolgens 1:87 op papier uitgeprint.



Gevels
 deel 1
De gevels worden met een stukje schilderstape op het baksteenplaat geplaatst (zo goed mogelijk gepositioneerd op het metselwerkverband) 

De kozijnsparingen worden uitgesneden. Bij het snijden van de kozijnsparingen wordt er een kruis in gesneden zodat deze om te vouwen zijn.
Ook heb ik hierbij de Dremel af en toe bij gebruikt wanneer het mij niet snel genoeg ging. 


Het reliëf in het gevelmetselwerk komt later.



Basisconstructie
De metselwerkplaatjes bleken niet mooi vlak te zijn. Om hier het gebouw van te bouwen leek mij geen optie.
Er moest een goede stevige basis komen waar de gevels later tegenaan geplakt kunnen worden.

Met carbonpapier werd de bodemplaat en verdiepingsplaat overgaat op 4mm dik MDF.
De contouren hiervan passen binnen de buitenwanden.
De beide platen worden met wat schotjes op de juiste hoogte t.ov. elkaar geplaatst met houtlijm en goed haaks gehouden.
De schotjes worden zo geplaatst dat er voldoende stevigheid in komt maar ook dat het qua binnenverlichting en ruimte verdeling logisch is.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie