Wat zijn we aan het bouwen? > Trams en smalspoor

Smalspoor Formaat Locomotief En Wagonnetjes...

(1/4) > >>

Ap-Albert:
Hallo.

Ik heb een locomtiefje in H0e en die is 22mm breed en 40mm hoog inclusief de stoompijp...
Nu zou ik graag weten i.v.m. het bouwen van perrons of alle locomotiefjes net zo breed en hoog zijn als die ik heb en zijn de wagonnetjes net zo breed...?

Dus mijn vraag is hoe breed en hoog zijn de locomotiefjes in H0e zijn die allemaal even breed of zit er daadwerkelijk verschil in breedte en hoogte...?
En de wagonnetjes hoe breed zijn die in H0e en zijn die allemaal even breed of zit daar verschil in...?

Het is namelijk een beetje lullig als je een perron heb gemaakt en een treeplankje van een locje of wagonnetje loopt tegen het perron aan of een gapend gat tussen trein en perron is ook geen gezicht...?

Mvg... Albert...

Lucien:
Kort antwoord: nee, ze zijn niet allemaal even breed en hoog.
En dat komt dan weer doordat er heel veel verschillende vrije-ruimte-profielen waren oo smalspoorgebied.
Ik vrees dat het toch een beetje zoeken wordt welke modellen je voorkeur hebben.
Als je voor het grootste profiel wil gaan kun je een Bemo wagen kopen, die zijn vrij groot voor smalspoor. Al het nadere zou passen.
Daarnaast is er ook een NEM norm voor smalspoor, NEM 104, misschien moet je die een zoeken op internet.

Klaas Zondervan:
NEM 104: https://morop.org/downloads/nem/de/nem104_d.pdf

Ap-Albert:

--- Citaat van: Lucien op 04 november 2022, 14:43:08 ---Kort antwoord: nee, ze zijn niet allemaal even breed en hoog.

--- Einde van citaat ---


Oke dat is dus best vervelend...
Dan moet ik eigenlijk eerst alle locomotieven en wagonnetjes die ik wil hebben gaan kopen voordat ik eigenlijk pas goed een perron kan plaatsen... :o

Mvg... Albert...

Ap-Albert:

--- Citaat van: Klaas Zondervan op 04 november 2022, 14:48:20 ---NEM 104: https://morop.org/downloads/nem/de/nem104_d.pdf

--- Einde van citaat ---

Begrijp ik het goed dat een loc of wagon 36mm breed kan zijn in H0e...?
Als ik dat dan vergelijk met het locje wat ik heb scheelt dat 14mm. dat is nogal een gapend gat naast het perron...
Dan moet ik een loopplank neerleggen... ;D

Mvg... Albert...

 

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie