Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Eindelijk aan de slag. Mijn eerste eigen zolderbaan.  (gelezen 2385 keer)

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
Eindelijk aan de slag. Mijn eerste eigen zolderbaan.
« Gepost op: 28 oktober 2022, 13:46:40 »
Beste allen,

Sinds enige tijd ben ik bezig met mijn eerste eigen baan. De onderbouw is momenteel zo goed als klaar en ik heb in het verleden meerdere topics geopend met specifieke vragen. Om het forum in de toekomst niet verder te hoeven vervuilen met mijn verschillende specifieke vragen per topic en al jullie gegeven nuttige feedback makkelijk terug te kunnen vinden heb ik besloten om een topic te openen voor mijn eigen baan. Voor eventuele geinteresseerden is het natuurlijk ook prettig om mijn vorderingen op een eenvoudige manier te kunnen blijven volgen.

De baan is momenteel uitgelegd voor proef. Ik ga ervanuit dat ik een keerlus heb in mijn baan en dat ik dus een keerlusmodule moet aansluiten. Nu ben ik alleen aan het bedenken van waar tot waar de keerlus loopt.

Allereerst de bovenste laag van mijn huidige baanplan:


Zelf zat ik te denken dat de keerlus zo loopt:


Een overzicht van de huidige uitgelegde situatie:


Echter zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik voorzie hier ook problemen met het opstelspoor linksvoor en wellicht het station rechts.

Kan ik de keerlus anders laten verlopen of moet ik toch mijn baanplan aanpassen?

Ik hoor graag van jullie.

Ik maak verder gebruik van:
Digikeijs DR5000
DR4024 servodecoders
Wlan multimaus
iTrain 5.1
Bezetmelders (welke nog aangeschaft moeten worden, ik moet mij nog gaan verdiepen in welke types dit gaan worden).
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2022, 21:02:39 door San-Markos »
Groet,

Mark

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Eindelijk aan de slag. Mijn eerste eigen zolderbaan.
« Reactie #1 Gepost op: 28 oktober 2022, 15:37:39 »
Hoi Mark,

Links heb je inderdaad een keerlus. Gewoon het stuk tussen de wissels aanhouden (ik heb het even geel gearceerd)



Alleen een vraag: waar gaan die 2 sporen rechts naar toe? (Of zijn dit ook kopsporen)

Gr Frank

Hans GJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Eindelijk aan de slag. Mijn eerste eigen zolderbaan.
« Reactie #2 Gepost op: 28 oktober 2022, 16:34:53 »
Altijd leuk om nieuwe banen te zien groeien.

Veel succes!
Hans

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 482
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Eindelijk aan de slag. Mijn eerste eigen zolderbaan.
« Reactie #3 Gepost op: 28 oktober 2022, 16:58:24 »
Hallo Mark,
Goede voorbereiding is het halve werk, goed dat je dit planmatig doet.
Wat betreft de keerlus, deze moet langer zijn dan de langste trein, maar als ik kijk naar jouw tekening komt dat wel goed.
Ik ga ervan uit dat je digitaal gaat rijden, in zo'n geval kun je natuurlijk een dure keerlusmodule aanschaffen, of indien je met Uhlenbrock rijdt, kan dat ook nog via een booster. Een goedkopere oplossing is de Xtreme keerlus van Rosoft, maar ik heb begrepen dat Wim Ros er om begrijpelijke redenen mee gestopt is. Wellicht kunt je ook werken met een infrarode lichtsluis van Huib Maasdam (https://www.floodland.nl/aim/info_lichtsluis_1.htm). Let er dan wel op dat je dit op een recht stuk rails doet, in bochten is het altijd gehannes met die "lichtbundels".
Indien je analoog werkt, dan weet ik niet precies hoe een analoge loc reageert op de plotselinge ompoling door een lichtsluis.
Hartelijke groet,
Joop
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Eindelijk aan de slag. Mijn eerste eigen zolderbaan.
« Reactie #4 Gepost op: 28 oktober 2022, 17:50:55 »
Domburg Train Support heeft ook een hele betaalbare keerlus module.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4004
Re: Eindelijk aan de slag. Mijn eerste eigen zolderbaan.
« Reactie #5 Gepost op: 28 oktober 2022, 20:38:43 »
Zo'n lichtsluis met relais zoals je bovenstaande website aantreft is de enige betaalbare manier.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re: Eindelijk aan de slag. Mijn eerste eigen zolderbaan.
« Reactie #6 Gepost op: 28 oktober 2022, 20:48:55 »
Floodland ( Avontuur in miniatuur ) is van Huib Maaskant. Wel een beetje op blijven letten hoor  ;D

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 479
Re: Eindelijk aan de slag. Mijn eerste eigen zolderbaan.
« Reactie #7 Gepost op: 28 oktober 2022, 20:54:55 »
Zo'n lichtsluis met relais zoals je bovenstaande website aantreft is de enige betaalbare manier.
Wanneer is iets betaalbaar? Ik gebruik tot volle tevredenheid de keerslusmodule van Etecmo en die vond ik zeer betaalbaar.
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
Re: Eindelijk aan de slag. Mijn eerste eigen zolderbaan.
« Reactie #8 Gepost op: 28 oktober 2022, 20:59:52 »
Beste allen,

Super bedankt voor alle (snelle) reacties. Erg fijn dat het probleem minder groot blijkt te zijn dan ik van tevoren had gedacht (en dus niet mijn halve baanplan hoef aan te passen). Ik zag even niet tot aan waar de keerlus zou lopen.

Waarschijnlijk ga ik voor een reguliere keerlusmodule. Ik zal mij even gaan verdiepen in verschillende keerlusmodules, eentje van Digikeijs of de door jullie genoemde keerlusmodule van Domburg Train Support liggen hierbij denk ik voor de hand. Andere kenmerken dan de prijs voor de keerlusmodule zijn voor mij wat belangrijker, installatiegemak/gebruiksgemak heeft hierbij prioriteit.

Ik was even vergeten om verdere belangrijke details te vermelden. Ik maak gebruik van:
Digikeijs DR5000
DR4024 servodecoders
Wlan multimaus
iTrain 5.1
Bezetmelders (welke nog aangeschaft moeten worden, ik moet mij nog gaan verdiepen in welke types dit gaan worden).
Groet,

Mark

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 479
Re: Eindelijk aan de slag. Mijn eerste eigen zolderbaan.
« Reactie #9 Gepost op: 28 oktober 2022, 22:11:10 »
Gebruiksgemak is voor mij ook heel belangrijk. Ik heb geen ervaring met de andere oplossingen, maar de door mij gebruikte heb ik als zeer gemakkelijk te installeren ervaren. Tot nu toe werkt hij ook probleemloos. Hij heeft ook 2 uitgangen voor terugmelding, maar die gebruik ik niet.

Ik verwacht, dat dat voor de andere modellen ook geldt. Alleen de installatie van een lichtsluis vraagt wat meer aandacht, is mijn ervaring.
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2022, 22:12:52 door Peter J K »
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
Re: Eindelijk aan de slag. Mijn eerste eigen zolderbaan.
« Reactie #10 Gepost op: 16 mei 2023, 21:15:16 »
Het is helaas al veel te lang geleden dat ik in dit topic wat gepost heb. Toch is het niet zo dat het project stil is komen te liggen. Hoewel er niet dagelijks aan gewerkt wordt, gaat de bouw gestaag door.

Zo is er sinds de vorige keer kurk geplaatst en is het spoor definitief met boekbinderslijm vastgezet nadat op de juiste locaties de sporen zijn geïsoleerd en gaten zijn geboord op de juiste plaatsen onder de wissels voor de servo-aandrijvingen. Op de bakovergangen is gebruik gemaakt van Midi-bielzen waarna de sporen zijn doorgezaagd. Vanaf dat moment waren de bakken weer los van elkaar te halen waardoor het eenvoudiger werd om de bekabeling aan het spoor te solderen.

Ook is er aan de onderzijde de bakken begonnen aan het aanleggen van de verschillende (ring)leidingen.

Om de bakken aan elkaar te verbinden komen er verschillende stekkers. Voor het verbinden van de ringleidingen wordt er gebruik gemaakt van 7 polige stekkers welke in China zijn besteld. Echter zijn deze zonder bekabeling.

Ik ben dus nog op zoek naar 7 polige kabels voor het verbinden van de verschillende ringleidingen. Heeft iemand hier een goed advies voor ? Zelf dacht ik er aan om wellicht gebruik te maken van een kabel welke gebruikt worden voor het aansluiten van een aanhanger maar wellicht hebben jullie wel een veel beter idee.









Ik kan in ieder geval niet wachten tot er hier eindelijk de eerste locomotief zijn testrondje kan maken.
Groet,

Mark

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
Re: Eindelijk aan de slag. Mijn eerste eigen zolderbaan.
« Reactie #11 Gepost op: 04 juni 2023, 20:18:08 »
Vorig weekend met het schaduwstation bezig geweest. Het spoor zit momenteel met grotere schroeven vastgezet. Dit is een tijdelijke oplossing.

Als de bovenste bakken er op liggen is de baan nu "rond". Dit is wel bevredigend.

Er zijn gleuven uit de kurk gesneden voor de doorvoer van kabels.


Groet,

Mark

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
Re: Eindelijk aan de slag. Mijn eerste eigen zolderbaan.
« Reactie #12 Gepost op: 01 september 2023, 11:21:30 »
Beste allen,

Ondanks dat ik niet wekelijks iets post in dit topic gaan de vorderingen gestaag door.

Momenteel heb ik eindelijk bereikt dat ik op de schaduwlaag en klimspiraal kan rijden. Alle servo's zijn aangesloten en ook de terugmelders zijn werkend (zo ver als ik dat nu kan zien).

Ik ben nu bezig met het vervangen van de grote schroeven voor kleine (van Piko) ter bevestiging van het spoor. Ik ben er van op de hoogte dat dit een negatief effect heeft op het dempende effect van de kurk, maar dit neem ik voor lief. Een beetje rijgeluid is ook geen probleem voor mij.

Binnenkort beginnen met het aansluiten van de modulebakken aan de bovenzijde.

Wordt vervolgd.


Groet,

Mark

Stieven76

  • Offline Offline
  • Berichten: 101
Re: Eindelijk aan de slag. Mijn eerste eigen zolderbaan.
« Reactie #13 Gepost op: 01 september 2023, 12:18:12 »
Netjes strak gelegd  ;D

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Eindelijk aan de slag. Mijn eerste eigen zolderbaan.
« Reactie #14 Gepost op: 01 september 2023, 12:38:06 »
Ik ben nu bezig met het vervangen van de grote schroeven voor kleine (van Piko) ter bevestiging van het spoor.
Zijn die schroeven de enige bevestiging? Als je de sporen vastlijmt kunnen  die schroeven er toch uit?
Ik gebruik ook schroeven met ringen, maar alleen tijdens het drogen van de lijm.