Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het betere bochtenwerk door Ronald Halma
Vandaag om 17:24:01
h0 diorama USA “The Paintshops” door Ronald Halma
Vandaag om 17:22:08
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Daan de leeuw
Vandaag om 17:20:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 17:17:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 17:12:45
US diorama in H0 door Bert55
Vandaag om 16:57:54
Bisonkit verdunner door Pauldg
Vandaag om 16:48:33
Doornvliet door Daan de leeuw
Vandaag om 16:41:21
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door MaraNCS
Vandaag om 16:27:22
Titel aangepastL Sik problemen! door Ronald69
Vandaag om 16:16:55
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
Vandaag om 16:07:36
Een kantoorbaan in schaal N door bord4kop
Vandaag om 15:57:06
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:54:49
Foamplaten door basjuh1981
Vandaag om 15:28:53
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door San-Markos
Vandaag om 15:13:49
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 13:34:22
20 en 21 april MobExpo door bollen neus
Vandaag om 13:32:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 13:29:10
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 13:29:09
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door bollen neus
Vandaag om 13:27:19
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Mudhen
Vandaag om 13:26:49
Starten met messing kits door Tomasso
Vandaag om 13:11:19
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door basjuh1981
Vandaag om 13:02:22
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door MarkSpoor
Vandaag om 13:01:24
Laag-Baarlo door basjuh1981
Vandaag om 12:59:58
Station Baarn HIJSM door MaraNCS
Vandaag om 12:38:55
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 12:03:03
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:57:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ric
Vandaag om 10:50:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:12:38
  

Auteur Topic: Modelbaan verlichting. Wat raden jullie aan?  (gelezen 3192 keer)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3737
Re: Modelbaan verlichting. Wat raden jullie aan?
« Reactie #15 Gepost op: 02 november 2022, 19:05:16 »
O, nu moeten we allemaal terug naar de TL?  ::)
Ik ben blij dat ik ben overgestapt op de 6000 K LEDs, die vooral bij het priegelwerk ongekend licht op de zaak werpen.  8)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Modelbaan verlichting. Wat raden jullie aan?
« Reactie #16 Gepost op: 02 november 2022, 19:09:32 »
Ik heb ondertussen al 2 jaar een ledpaneel boven mijn baan hangen
en ik heb nog geen hinder ondervonden bij het filmen etc.

Ik heb deze recent nogmaals besteld bij Led24, geen aandelen hoor!
Type; PAN-RGBCCT-30x120
Het enige extra dat je nodig bent is een Mi-Light led afstandsbediening
om de leddriver aan te sturen.

Ik ben hier zeer tevreden over, mooi egaal licht en eigenlijk geen
schaduwvorming meer op de achterwand.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1140
  • Carpe diem
Re: Modelbaan verlichting. Wat raden jullie aan?
« Reactie #17 Gepost op: 02 november 2022, 19:14:28 »
bericht verwijderd:

Waarschijnlijk als grapje bedoelt, maar met de hoofdletters, vetgedrukt en de afbeelding stoort het in de technische inhoudelijke discussie

team moderators
« Laatst bewerkt op: 03 november 2022, 19:29:43 door Duikeend »
Carpe Diem

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 683
Re: Modelbaan verlichting. Wat raden jullie aan?
« Reactie #18 Gepost op: 02 november 2022, 21:36:08 »
Daglicht TL buizen zijn 4000K, terwijl echt daglicht meer naar de 6000K gaat. Persoonlijk verkies ik 4000K, 6000K vind ik net wat te wit. Maar om te fotograferen is 6000K juist weer beter. Kijk maar naar de mensen die op tentoonstellingen foto's voor tijdschriften maken, die werken bijna allemaal met 6000K ledpanelen.


Sorry Klaas maar nu kom je op een gebied waar ik wat expertise heb. Voor fotografie en filmen is de kleurtemperatuur (tegenwoordig) niet meer echt van belang, echter de kleurechtheid wel (cri waarde) wel. Deze bepaald nl of kleuren waarheidsgetrouw worden weergegeven. Led scoort nog steeds niet geweldig op dit gebied omdat er meestal wat golflengten ontbreken in het spectrum dat ze uitzenden. Gloeilampen (zeker halogeen) hebben een volledig spectrum, net als flitslicht. Voor TL's moet je gaan voor "truelight" die een cri van 96 of hoger hebben. In de tijd van chemische fotografie was het anders...

grtz rob

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25279
    • Pagina van klaas
Re: Modelbaan verlichting. Wat raden jullie aan?
« Reactie #19 Gepost op: 02 november 2022, 22:14:12 »
Rob, wil je daarmee dan beweren dat die fotografen met hun ledbakken verkeerd bezig zijn?

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1140
  • Carpe diem
Re: Modelbaan verlichting. Wat raden jullie aan?
« Reactie #20 Gepost op: 03 november 2022, 13:31:06 »

Die conclusie trek je zelf.
Niet geheel onterecht moet ik je meegeven.
« Laatst bewerkt op: 03 november 2022, 19:31:43 door Duikeend. Reden: Overbodig citaat verwijderd, svp "reageer" knop gebruiken ipv "citaat" knop »
Carpe Diem

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25279
    • Pagina van klaas
Re: Modelbaan verlichting. Wat raden jullie aan?
« Reactie #21 Gepost op: 03 november 2022, 15:02:52 »
Die conclusie trek ik uit de opmerking van Rob:

"Led scoort nog steeds niet geweldig op dit gebied omdat er meestal wat golflengten ontbreken in het spectrum dat ze uitzenden. "

Ik heb wat zitten zoeken naar die ledbakken voor fotografie. In de specificaties wordt de CRI niet altijd aangegeven, maar bij degenen die dat wel doen zie ik overal CRI = 95. Rob zegt dat het minstens 96 moet zijn. Dus net 1 puntje te weinig. Maar ik denk dat je echt een expert moet zijn om dat verschil te zien en zelfs dan vraag ik me af of die het kunnen zien.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2099
Re: Modelbaan verlichting. Wat raden jullie aan?
« Reactie #22 Gepost op: 03 november 2022, 15:37:02 »
Klaas

Een CRI van 95 is prima voor fotografie werk. Waarom zouden anders beroepsfotografen niet massaal overgestapt zijn?

Over "Led scoort nog steeds niet geweldig op dit gebied omdat er meestal wat golflengten ontbreken in het spectrum dat ze uitzenden. "
Dat geldt op de zelfde wijze ook voor TL buizen. Er zit namelijk geen verschil tussen TL buizen en witte leds, beide werken op de zelfde wijze. Beide gebruiken UV licht dat door fosfors omgezet wordt in wit licht. De keuze van de fosfors bepaalt de kleurtemperatuur en de CRI. Simpele buizen hebben 3 fosfors (rood, groen en blauw). De betere hebben meer fosfors toegevoegd om beter een continue spectrum te benaderen.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 03 november 2022, 15:40:38 door meino »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 683
Re: Modelbaan verlichting. Wat raden jullie aan?
« Reactie #23 Gepost op: 03 november 2022, 19:03:10 »
Daarom had ik het ook over 'truelight' mbt tot tl, en blijkbaar zijn er tegenwoordig ook led lichten met vergelijkbare specs. Dat is echter zeker niet standaard, ook niet in de fotografiewereld, laat staan bij de video gasten... Die zgn 'professionele' fotografen zijn professioneel omdat ze hun poen ermee verdienen, niet omdat ze nou persé zo veel verstand van de materie hebben. Ben overigens wel benieuwd waar Klaas al die ledpanelen met cri 95 ziet, ik zou er graag een paar hebben voor een mooi prijsje.

grtz rob

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2099
Re: Modelbaan verlichting. Wat raden jullie aan?
« Reactie #24 Gepost op: 03 november 2022, 19:33:24 »
Het is nog geen CRI 95, maar beter dan CRI 90. Dat is voor verlichtingsdoeleinden prima.
Ledstrip CRI +90

Overigens zie ik veel portretwerk gemaakt met Led panels, bijv. Video lamp Met de kleurweergave van dat werk is niks mis mee. Ik zie dan ook dat veel (amateur)fotografen in mijn omgeving overgeschakeld zijn op dit soort led verlichting.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 683
Re: Modelbaan verlichting. Wat raden jullie aan?
« Reactie #25 Gepost op: 03 november 2022, 19:58:39 »
Portretwerk, je zegt het al, niet echt het soort werk waar kleurechtheid het belangrijkste is...

grtz rob

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25279
    • Pagina van klaas
Re: Modelbaan verlichting. Wat raden jullie aan?
« Reactie #26 Gepost op: 03 november 2022, 21:14:31 »
Ben overigens wel benieuwd waar Klaas al die ledpanelen met cri 95 ziet, ik zou er graag een paar hebben voor een mooi prijsje.
Hier bijvoorbeeld.Wel een stukje naar beneden scrollen voor de kenmerken.
Of het prijsje mooi genoeg is moet je zelf maar beoordelen.
« Laatst bewerkt op: 03 november 2022, 21:16:04 door Klaas Zondervan »

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 683
Re: Modelbaan verlichting. Wat raden jullie aan?
« Reactie #27 Gepost op: 03 november 2022, 21:33:00 »
Ik ga er maar van uit dat het een drukfoutje is Klaas, (ze zullen toch niet jokken ???) , ik geloof er nl weinig van, ook al omdat je de kleurtemperatuur kunt wijzigen...wellicht dat Meino kan uitleggen hoe dat dan zou werken.

grtz rob

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2099
Re: Modelbaan verlichting. Wat raden jullie aan?
« Reactie #28 Gepost op: 03 november 2022, 21:47:39 »
Portretwerk, je zegt het al, niet echt het soort werk waar kleurechtheid het belangrijkste is...

Ik denk dat de topic eigenaar hier niets mee opschiet als dit een ping-pong van meningen wordt. Verder de topic eigenaar heeft alleen een vraag over de verlichting van zijn module. Daarvoor zijn er genoeg mogelijkheden, ook in Ledvorm, mits de CRI hoog genoeg is.
   
Ik hobby al te lang met de fotografie, lang geleden volledig analoog, de laatste 20 jaar digitaal met inkjet printers, om te weten dat absolute kleurechtheid een illusie is. Er zijn te veel factoren die daar invloed op hebben, spectrale gevoeligheid van film- en papier emulsies, tegenwoordig de spectrale eigenschappen van de bayer filters voor de sensors, de gebruikte printers (zelfs mijn huidige Epson SC-P900 heeft moeite met bepaalde kleuren), de gekozen kleurruimte om in te werken, de papier soort waarop afgedrukt wordt, enz.
Ja mijn workflow is volledig geprofileerd, van monitor tot printer en ik heb ook alle apparatuur om zelf profielen te maken. En dan heb ik het nog niet over wat er gebeurt met een foto die in een publicatie wordt afgedrukt. Nu weet ik wel dat een belichtingsbron een grote invloed heeft, maar bij CRI's boven de 80-90 verdwijnt dat in de afwijkingen die elders in de workflow op treden.

Mijn baan heeft een verlichting met ledstrips. Helaas destijds niet op de CRI daarvan gelet, die is te laag, maar dat is tot nu toe nog bij niemand opgevallen. Ik weet het omdat ik in de nabewerking van foto's gemaakt op Kranenberg, het een en ander moet aanpassen, vooral het Berlijns blauw van Roco materiaal geeft problemen (loopt naar paars), dat heeft vermoedelijk met de pigmenten in de verf te maken en de sensor van de Nikon die ik meestal gebruik.

Ok genoeg geleuterd.

Groet Meino

Ps, ik kan me wel voorstellen hoe ze dat doen. De helft van de leds in het paneel zijn 3000 graden kelvin, de andere helft 6000 graden kelvin. Beide typen leds een hoge CRI (>90) en dan gewoon mengen met PWM. Dat lijkt me niet zo moeilijk.
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25279
    • Pagina van klaas
Re: Modelbaan verlichting. Wat raden jullie aan?
« Reactie #29 Gepost op: 03 november 2022, 21:50:29 »
Rob, waarom zou dat een drukfoutje zijn? Ik heb er meer gezien met een CRI van 95, maar kan ze zo gauw niet meer allemaal terugvinden.
Ik heb geen idee hoe ze dat voor elkaar krijgen, maar ik vermoed dat ze verschillende typen led naast elkaar gebruiken in zo'n paneel. Kleurtemperatuur wijzigen lijkt me ook niet zo'n groot probleem. Kwestie van bepaalde spectrumkleuren sterker of zwakker maken. Als je maar zorgt dat je een gesloten spectrum houdt met zo weinig mogelijk gaten.

Ik heb wel eens het idee gehad om een prisma aan te schaffen om te zien hoe het spectrum van mijn baanverlichting er uit ziet. Maar daar is het nog niet van gekomen.

@meino: het is kelvin, zonder graden.
« Laatst bewerkt op: 03 november 2022, 21:54:12 door Klaas Zondervan »