Wat zijn we aan het bouwen? > Interessegroepen (IG's)

Bovenleidings betonvoeten in 3D

(1/3) > >>

Joran:
Het baantje waar ik op dit moment aan werk moet bovenleiding gaan krijgen. Nu heb ik al eens wat masten gefabriekt uit messing profielen. Waar ik e.e.a van kan hergebruiken. De staanders van de bovenleidingsportalen zijn van 3mm en voor (enkelspoors)masten 2,5mm. Op deze masten soldeer ik een messing m3 boutje. Zouden ik de masten met een moertje vast kan zetten onder de baan.

De voetjes maak ik tot nu toe van laagjes styreen (zie https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=71627.msg3221997725#msg3221997725), zodat de m3 bout hier mooi in valt. Vervolgens dienen ze nog geplamuurd te worden. Het rond maken en plamuren is een pokke klus en dat moet makkelijker kunnen. Dus ben ik eens wat gaan tekenen in Onshape met dit als resultaat:



De maat van de bovenzijde heb ik gemeten bij een mast hier in de buurt. Nu is 3mm omgerekend iets breder dan in het echt. Dus heb ik de voet hierop aangepast. Nu zou ik dit graag willen gaan printen, alleen heb ik geen 3D printer. Nu kan ik dit volgens mij bij Shapeways doen, maar hier heb ik geen handigheid in. Ga je bijvoorbeeld per stuk laten printen? Of maak je een nieuw bestand waarin meerdere voetjes, eventueel in een soort raamwerk, te gelijk geprint worden?

Ik zie bij de te kiezen materialen bij Shapeways iets anders staan, dan als ik bijvoorbeeld de spullen van SpoorObjecten op zoek de Marketplace.

bask185:
3 adviezen

- Ik zou zelf dat shapeways links laten liggen, volgens kan je daar hoofdzakelijk zakken met geld naar toe brengen.
- koop een 3D printer... en serieus. Ik heb zelf dit ding gekocht voor €175,-. Dat ding komt klaar uit de doos en je bent up en running binnen 30 minuten.  Ik moet er wel bij vertellen dat deze dan alleen met 0,4mm nozzle kan printen. Mijn punt, zo duur zijn 3D printers niet meer.
- plaats hier een oproep of iemand die dingen voor je wilt printen. In het ergste geval ben je een hele postzegel kwijt  ;D

Mvg,

Bas

schipcas:
Goed advies van Bas(k),

Maar kijk dan ook eens naar een resin printer, wel een hogere prijs, maar daar staat tegenover dat het resultaat veel beter is. Een PLA (draadjes) printer bouwt met een hoogte van 0,15 mm, een resin printer (vloeistof) bouwt met een hoogte van 0,01 mm. Een zichtbaar verschil in eindresultaat. Ook kan je meerdere objecten gelijktijdig printen, dus tijdsbesparing.
Wel meer werk met een resin printer, maar dan heb je ook wat.
Groet

Henk

Joran:
Het zijn een handvol voetjes die ik wil laten printen, dus de kosten bij shapeways zullen wel meevallen lijkt me.  ???

Ik zit er wel aan te denken om misschien een 3D printer aan te schaffen, maar dan zal ik me eerst meer op het tekenen moeten focussen, iets waar ik de komende periode geen tijd voor heb.

Eric B:
Als tussenoplossing is wellicht contact zoeken met een FabLab in je omgeving een optie ...

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie