Overige spoorzaken > Treinsamenstellingen

ÖBB Nightjet in Nederland

(1/8) > >>

W. Dagevos:
Hallo allemaal,

Nu er al even zo'n vette NS vectron uit is, zou ik graag een Nightjet willen samenstellen. Zo goed als mogelijk als deze ook in Nederland rijd.
Nu vind ik een hoop informatie op internet, gedetailleerd met wagon type etc..
Alleen als ik dan dat model opzoek van LS Models, krijg ik vaak rijtuigen van een ander type? Dubbeldeks bijvoorbeeld. Behoorlijk verwarrend. Wie zou kunnen helpen met de beste samenstelling in H0?

Meppelspoor:
Gewoon even wachten op de excusieve set van menzels-lokschuppen.de, heb je een complete set met de vectron en 5 rijtuigen

Fritsprt:
Ik heb er geen verstand van en weet niet hoe natuurgetrouw de volgende 2 sets zijn maar de indruk wordt gewekt dat deze in NL rijdt
MW2117 en MW2118

W. Dagevos:
Deze sets had ik inderdaad beide al gezien, ik had gezien dat die ergens eind 2021 al uit zouden komen. Ik ga ze dan toch maar beide reserveren. Is altijd nog voordeliger dan oude sets op ebay e.d.

Arjen B.:
Je kunt de Nightjet van Nederland naar Wien/Innsbruck ook samenstellen uit diverse 'losse' sets die eerder al verschenen zijn, dus modellen zonder wagennummers en koersaanduidingen achter de deurramen.

De Nightjet van Amsterdam naar Wien/Innsbruck bestaat uit twee stammen van vijf rijtuigen. Direct achter de loc bevinden zich de vijf rijtuigen naar Wien Hbf.

De eerste twee rijtuigen zijn van het type Bmz 21-91.1. Deze zijn los uitgebracht in de sets LSM 97024-2/3, LSM 97025-2, LSM 97026-2 of MB 24210-1 (ACME, speciaaluitgave Memoba). En als #loveyourplanet uit set Pirata PI 9719-3.

Het rijtuig daarna is een WLABmz 72-90.0. Dit is alleen zonder koersaanduidingen verkrijgbaar in de #loveyourplanet-uitvoering: Pirata PI 9719-1/2.

Dan volgt een Bvcmbz 59-90.0. Dit rijtuig is verkrijgbaar in set LSM 97025-1 (standaarduitvoering) en LSM 97206-1/2 (met SBB-logo).

Tenslotte is daar een Bcmz 59-91.2. Die is te vinden in set LSM 97028-1/2 (speciaaluitgave Memoba).

Al met al heb je dan genoeg rijtuigen om de volledige Nightjet naar Wenen èn Innsbruck mee samenstellen, als je deze sets al in huis hebt natuurlijk. Anders is het beslist goedkoper om de hierboven genoemde sets van Models World aan te schaffen.

Als je een paar keer zelf naar deze Nightjet gaat kijken, bijvoorbeeld 's avonds op Utrecht Centraal, dan zul je zien dat er ook regelmatig variaties op de standaard samenstelling zijn. Dan zit er ineens een rood/grijs rijtuig in, of hele andere types.


Groeten,
Arjen

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie