Doel:€250.00
Donaties:€160.00

Per saldo:€-90.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 07-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 19:03:20
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 18:47:38
WV Kalender 2025 met donatie BeneluxForum. door MOVisser
Vandaag om 18:42:51
Klimspiraal met 3 sporen, hoe te bereken met Excel door MOVisser
Vandaag om 18:41:40
De modeltreinen van Spoorijzer door Biessendorf
Vandaag om 18:37:12
5 oktober Modelspoorbeurs Houten, HCC kennisdag door Biessendorf
Vandaag om 18:32:57
Tape voor hele smalle belijning. Bestaat dat nog? door puntenglijder
Vandaag om 18:28:47
Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029 door Pauldg
Vandaag om 18:25:48
Intellibox IR met druk- en draaiknop kuren door Bahn-AG
Vandaag om 18:23:15
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 18:21:38
Wohnzimmer Rbf materieelshow door 1200blauw
Vandaag om 18:20:34
Roco NS Sik Pimpen, kleur groen gezocht. door klusser
Vandaag om 18:03:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:25:02
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
Vandaag om 17:11:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Eelco Storm
Vandaag om 17:06:01
hoe MS2 updaten naar nieuwe versie door Ronald Halma
Vandaag om 16:42:00
Intellibox (1) gebruiken als 'slave controler'op YaMOrC YD7001 door Karst Drenth
Vandaag om 16:39:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:57:19
Hulp gezocht: Het smalspoor dat ooit bij Papierfabriek van Gelder lag door Ronald Halma
Vandaag om 15:33:21
NS6000 voor Kranenberg door meino
Vandaag om 15:20:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:11:00
241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat door FritsT
Vandaag om 14:24:48
6400 boetes voor doorrijden bij gesloten spoorwegovergang... door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:55:18
DJH NS 5000, de grote verbouwing door Met een sik
Vandaag om 13:53:16
openen Liliput(?) rijtuigen door Dick55
Vandaag om 13:29:21
NS 4300 (in spoor 0) door FritsT
Vandaag om 13:10:04
EifelBurgenBahn door jerrytrein
Vandaag om 12:40:47
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Biessendorf
Vandaag om 12:08:37
Overstap naar HTM? door Jan Bennink
Vandaag om 12:02:28
Roco kraan 41290 door RBlok
Vandaag om 11:59:38

Auteur Topic: De bouw van 'Ommelanden' (H0)  (gelezen 19383 keer)

Dave.......

• Offline Offline
Re: De bouw van 'Ommelanden' (H0)
« Reactie #90 Gepost op: 02 September 2023, 12:16:03 »
Zo’n klein kiertje zou ik me niet druk om maken.
Als je alles  helemaal naadloos tegen elkaar zet kan je in de zomer nog wel is spoorspatting krijgen.
Goh hoe zou ik dat weten  :D
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Ferdinand Bogman

• Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Klaar voor vertrek
« Reactie #91 Gepost op: 02 September 2023, 14:27:14 »
Goed punt, eerlijk gezegd, ik had er ook al eens last van:

(Klik op het plaatje voor een toelichting op de oorzaak.)
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Jan Pieter

• Offline Offline
« Reactie #92 Gepost op: 08 September 2023, 16:24:21 »
Ik ben eens begonnen met het zelf ballast aanbrengen op mijn Roco Line rails. Voordat ik het op de baan ga doen doe ik het eerst op een test stuk
en dat is maar goed uit. Valt toch nog wel wat tegen om te doen.

Het volgende heb ik uitgeprobeerd.

- Bruin verven van de rails met Koemo roller. Eerst in de zwarte grondverf en daarna verven met roestbruin. (Verf is ook van koemo).
- Ballasten van de rails met Woodland Scenics medium ballast gray.
- Ballasten van alle koemo ballast kleuren om te bepalen wat ik het mooiste vind.

Hieronder de foto's van het resultaat.

Het kan allemaal nog wel wat beter. Ik ben wel tevreden over de kleur van de rails. De foto's vertekenen wel wat, in het echt is het net iets anders.
Wat heb ik geleerd hiervan?

- Het verven van de rails met de koemo roller gaat op zich goed, alleen kom je vrij snel naast de rails. Dan moet je de verf wat op de biels komt meteen weghalen en niet laten zitten.
- Het lijmen van de ballast heb ik gedaan met 1 deel boekbinderslijm en 2 a 3 delen water plus beetje afwasmiddel, dan met pipet er tussen doen. Ik denk dat ik de volgende keer de verhouding ietsje anders doe, iets meer lijm en iets minder water. Hier en daar ligt de ballast toch wat los.
- Voor dat je de lijm er op doet eerst nat spuiten met een plantenspuit. Hier zit water in en een drupje afwasmiddel. Deze stap is heel belangrijk, en je moet zorgen dat je het goed nat spuit. Ik had dit op elke plek goed gedaan waardoor het snel wat gaat klonteren en waardoor steentjes op op de bielsen of op de rails komen te zitten. Dus eerst echt goed nat maken voordat je met de pipet de lijm er op gaat doen.

Ik ben er nog niet helemaal uit welke kleur ik nu kies voor de baan. De woodland valt af, deze vind ik niet mooi. Ik twijfel tussen de R15 en R10 van koemo die is wel echt mooi.
Ook de W10 van koemo is mooi. Met deze kleur lijkt het dan net de rails net opnieuw is aangelegd, wellicht dat ik een gedeelte van de baan hiermee doe. Zodat het net lijkt of dat stuk net opnieuw gelegd is.

Ik schrijf mijn bevindingen even op zodat ik het zelf beter onthou maar ik hoop dat andere mensen er ook iets aan hebben als ze voor het eerst gaan ballasten.  ;D
Mocht iemand nog tips hebben, dan hoor ik het graag.  ;D

basjuh1981

• Offline Offline
  • DB Tijdperk III
« Reactie #93 Gepost op: 08 September 2023, 22:01:17 »
Voor het verven van de rails heb ik de airbrush gebruikt. De bielzen heb ik ook geverfd, maar met zwart poeder en matte blanke lak van Vallejo en deze verdund met water. Dit heb ik gedaan voor het ballasten.

Na het ballasten heb ik de railschoenen voorzien van een roest wash van Vallejo.

Hier kun je het een beetje zien:

Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Jan Pieter

• Offline Offline
« Reactie #94 Gepost op: 09 September 2023, 19:41:12 »
Bij jou ziet het er erg netjes uit moet ik zeggen.
Helaas heb ik geen airbrush. Dus ik kan dat niet gaan proberen nu. Misschien dat ik ooit nog eentje haal

Sent from my iPhone using Tapatalk

GertMeering

• Offline Offline
« Reactie #95 Gepost op: 09 September 2023, 20:15:52 »
Ik gebruik de DD en de R10.. Bevalt mij het goed.

phdirk

• Online Online
« Reactie #96 Gepost op: 09 September 2023, 20:30:18 »
Hallo Jan Pieter,

Ik heb wel een airbrush, maar het verven van de rails doe ik met een kwastje. Ik vind dat makkelijker werken, vooral bij wissels, al dan niet Engels). Resultaat kun je zien in de Puttense Treinkelder (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=72169.msg3222375218#msg3222375218)
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Jan Pieter

• Offline Offline
« Reactie #97 Gepost op: 10 September 2023, 12:55:11 »

@phdirk: Bedankt voor je reactie. Een kwast zat ik ook aan te denken alleen lijkt me dat zulk monniken werk. Ik zag een filmpje op YouTube van marklin of Sweden die het verven
ook met een kwast doet, kost best wat tijd lijkt me. Maar misschien moet ik het een keer proberen. Doe je dat verven dan met revell verf?

Jan Pieter

• Offline Offline
« Reactie #98 Gepost op: 10 September 2023, 13:03:39 »
Afgelopen weken toch een aantal zaken weer gedaan. Tijd voor een baan-update.

De kruiswissel zit erin en is voorzien van mtb mp1 wisselmotoren en hij is gepolariseerd. Ook de bocht in de hoek is gemaakt en de rails tot aan de bocht zit er in.
Ook onder de baan zijn weer wat zaken rondom bedrading en het plaatsen van een dr4018 geregeld.
Stroom heb ik opgedeeld in 2 aparte takken. Draden rood en zwart zijn de DCC signaaldraden, deze zitten aan de Z21 centrale vast. Een tweede aparte tak is alleen stroom,
die zijn bruin en rood. Deze geven alleen stroom en knoop ik aan alles wat stroom nodig heeft behalve de rails. Op deze manier blijft er zoveel mogelijk stroom van de centrale over
voor het rijden van de treinen. De Z21 geeft 3A.
Ook heb ik toch besloten niveau 0 en niveau 1 qua stroom van elkaar te scheiden. Op deze manier kan ik later altijd eenvoudig een booster toevoegen mocht dat nodig zijn.

Hieronder nog wat plaatjes. Mocht iemand nog wijze woorden hebben dan hoor ik dat natuurlijk graag.  ;D

phdirk

• Online Online
« Reactie #99 Gepost op: 10 September 2023, 17:05:15 »
Hallo Jan Pieter,

Ik heb een kwastje dat in één streek de zijkant kan bedekken. Ik gebruik matbruine acrylverf van de kunstschilderwinkel. Die kost ongeveer € 7 per tube van 150 ml. Je hebt dan voldoende voor de hele baan. Ik doe het altijd twee keer. Met een uurtje werk heb je al heel wat rails laten verroesten.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

einte

• Tijdperk II - III
  • Offline Offline
    • Modelspoorblog
« Reactie #100 Gepost op: 10 September 2023, 19:39:57 »
Hallo Jan Pieter,

Mooie strakke opbouw ben je aan het maken, ziet er netjes uit.
Groeten Einte

Marklin M rails, besturing 6021 en 3x 6035.
Wissels en seinen op de ouderwetse manier met blokken.

Mijn draadje

Jan Pieter

• Offline Offline
« Reactie #101 Gepost op: 24 September 2023, 11:24:03 »

@Einte,

Dankjewel voor het compliment.

Jan Pieter

• Offline Offline
« Reactie #102 Gepost op: 24 September 2023, 11:31:14 »
Ik heb de laatste tijd wat nagedacht over welke brug ik nu in mijn baan wilde zetten. Ik dacht eerst een brug kopen maar zit nu meer op het spoor van zelf een brug maken.
Ik heb me wat laten inspireren op de oude spoorbrug (1932) bij Zuidhorn (die is nu weg). Deze brug lag ook bij Groningen waar nu de walfridus spoorbrug ligt over het Van Starkenborgh-kanaal.
Ik wil toch eens kijken of het me lukt om deze wat na te maken. Gaat niet helemaal lukken omdat beide genoemde bruggen enkelsporig waren en ik de brug leg op een stuk dubbelspoor in mijn baan.
Maar dat mag de pret niet drukken denk ik zo.

Ik heb even wat zitten rekenen en tekenen en dan kom ik ongeveer op dit. De lengtes zijn in centimeters en in schaal 1:87.

Om een beeld te krijgen van de oude brug, hier een link naar een plaatje van de brug bij Zuidhorn: https://www.beeldbankgroningen.nl/beelden/detail/072755a0-2ebb-47a8-3a37-ada59bc84390

Ik vraag me alleen af welke kleur deze brug nu is.

DJV

• Offline Offline
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
« Reactie #103 Gepost op: 24 September 2023, 15:25:33 »
Deze brug ligt er al bijna 10 jaar niet meer. De nieuwe is wit. En is van 10.km afstand te zien.
De oude had een soort van Legergroen kleurtje.
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Jan Pieter

• Offline Offline
« Reactie #104 Gepost op: 08 October 2023, 12:09:46 »
Tijd voor een update.  :)

De eerste bocht na de kruiswissel is nu ook gereed. De bochten zijn banked. Dat wil zeggen ietsjes schuin. Ik heb dat met reepjes
van baslahout van 1mm dik gedaan. Het is subtiel maar de bochten liggen er nu een klein beetje 'scheef' in wat hopelijk een mooi effect geeft
als een trein daar doorheen gaat.
Ook ben ik begonnen aan de andere kant van de baan bij de andere helix. Hier ligt nu ook een inmiddels werkende wissel. Ook de bochten zijn
bijna klaar, alleen nog stroom en detectie op de rails solderen en de bedrading regelen en uitsluiten op de juiste kastjes.
Zoals op de foto's te zien is komen beide gedeeltes van het zichtbare gedeelte al behoorlijk dichtbij elkaar. Nog even en we kunnen een complete ronde
rijden op de Ommelanden  ;D dat zou gaaf zijn. Wat hier nog moet is een brug, hier moet ik nog over nadenken en kijken hoe dat precies moet. Deze brug gaat over een kanaal heen, hier moet
ook rekening mee gehouden worden.

Hier een aantal foto's van de voortgang.