Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
Vandaag om 11:11:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 10:59:07
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Dave.......
Vandaag om 10:49:12
7 april De Karel on tour door Rick
Vandaag om 10:39:15
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 10:21:50
De (3d) knutsels van Ronald. door Johan Schalken
Vandaag om 10:12:14
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
  

Auteur Topic: Electrische aandrijving Modulebaan  (gelezen 792 keer)

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Electrische aandrijving Modulebaan
« Gepost op: 06 januari 2023, 20:13:12 »
Beste mensen,

De hobby gaat langzaam, na veel jaren heb ik nu één module in de basis klaar liggen, het plan ligt ook klaar en de rails is besteld (code 40).
Maar ik blijf tobben met de elektrische aansluiting die ik voor de baan wil gaan gebruiken.
Wat ik weet is dat ik eigenlijk graag analoog wil.
Maar ik wil eigenlijk ook dat de seinen reageren bij de schakelingen van de baan (sein omlaag bij 'baan bezet' etc.).

Dit is het plan: De baan gaat bestaan uit diverse modules, die allemaal verwisselbaar aan elkaar geschakeld kunnen worden (120x60mm) en tijdens het rijden moeten de baandelen op elkaar reageren.
Een station (de grotere) bestaan meestal uit 2 modules die ik eigenlijk plaatselijk wil besturen.

Het gebied is Ierland (misschien handig om te weten ivm seintypes ed.) en tijdsperiode 1910-1920.

Gezien het inwisselbare karakter van de diverse modules welk systeem zou het meest geschikt zijn voor de besturing van de baan én seinen?
Ik heb zelf al diverse tekeningen opgesteld, systemen nagezocht, maar kom er niet uit.

Met vriendelijke groet,
Arbhin



Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Electrische aandrijving Modulebaan
« Reactie #1 Gepost op: 06 januari 2023, 20:59:05 »
Hallo Arbhin,

Citaat
Maar ik wil eigenlijk ook dat de seinen reageren bij de schakelingen van de baan (sein omlaag bij 'baan bezet' etc.).
Vraag #1. Die seinen, hoe bedien je die? Hebben ze intern al een aandrijving? Of wil je dat met een servo doen? of met een elektromagneet?
Vraag #2. Je specificeert alleen mee hobbelende seinen, maar wil je ook een functioneel bloksysteem?
Vraag #3. Aanvullend op 2, kan je leven met een bloksysteem waarbij je met relais blokken uitschakelt waarop je rijdende analoge treinen dan stilvallen? Of wil je dat treinen langzaam afremmen en optrekken.

Een 'taylor built' bloksysteem kan ik voor je ontwerpen. Per toeval was er recent iemand die iets soortgelijks wilde, waar ik nu printen voor heb ontworpen. Die gaan eerdaags zijn kant op.

Als je perse een analoog functioneel bloksysteem wilt, met langzaam optrekken/afremmen en seinen. Dan kan je alleen met Dinamo uit de voeten. Die printen kan je dan zelf voorzien van een makkelijk stekker systeem om je wisselende modules op aan te sluiten. Maar Dinamo betekent wel dat je perse een computer er bij moet hebben met iTrain of koploper en je moet een volledig bloksysteem hebben, zo moet ook je station er in zitten. Hoewel het een schitterend systeem is, kan het ook een beetje omslachtig zijn voor diegene die iets simpelers (en goedkopers  :-X ) voor ogen hebben.

Gezien deze tekst...
Citaat
Een station (de grotere) bestaan meestal uit 2 modules die ik eigenlijk plaatselijk wil besturen.
...betwijfel ik of dit 'de' oplossing voor je is.

Fleischmann heeft ook wat mooie ouwe dingetjes fabriekt waarmee je met o.a. reedcontactjes een functioneel bloksysteem kan maken. Alleen dit is wel met uitvallen van treinen op spanningsloze secties enzo. En dan hadden ze als aanvulling ook nog de EVA, waarmee je wel kon optrekken en afremmen. https://www.jagermodelspoor.nl/a-56886649/toebehoren/fleischmann-6960-eva-in-ovp/#description.

Uiteraard kan ik een soortgelijk dingen maken, wat aan al je eisen doet. Ik werk nu nog non-profit  :P

Met meer informatie over je seinen en wel of niet functioneel bloksysteem, kan ik je beter op weg helpen  ;).

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Electrische aandrijving Modulebaan
« Reactie #2 Gepost op: 06 januari 2023, 22:21:49 »
Hoi Bas,

Ik heb tijdens Houten gekeken naar het iTrain-systeem, maar dit was het net niet, omdat mijn modules wisselend opgezet kunnen worden, er kan zo in een opzet de trein van Banagher naar Galway en visaversa rijden en in een andere opstelling van Banagher naar Youghal, of vanuit Banagher via Galway naar Youghal of anders. Een enkele opzet van alleen Banagher is eventueel ook mogelijk (rangeer-opstelling).

Je vragen:
#1 Seinen: De bediening ben ik nog niet uit, servo, of electromagneet zijn beiden mogelijk. Mijn idee was om een stroomschema op te stellen dat wanneer een stuk rails wordt omgepoold, of stroomloos wordt gezet dat het sein dan automatisch op 'onveilig' komt.
Maar daar had ik geen 'bezet melding' bij gerekend, waarbij rekening gehouden moet worden met een verminderde stroomafname of zoiets.
2# Bloksysteem: nog geen rekening mee gehouden. Ik dacht aan een ouderwets 'bezet melding'. Zoals dat vroeger ging: Als een trein het station verlaat, wordt bij het volgende station het uitgaande spoor 'bezet gemeld'.
3# Relais zijn voor mij geen problemen. Maar ik zat te denken aan een stroomschema met diodes, weerstanden en condensatoren voor een realistisch rij-beeld. Zelf ben ik bekend met stroomschakelingen, alleen werd na een paar keer tekenen het schema steeds ingewikkelder.

Ondertussen heb ik verder gekeken en ik heb nu een idee met 'computerstekkers' om de verschillende modules met elkaar te kunnen verbinden. Maar of dit ook werkelijk werkzaam gaat zijn weet ik nog niet.

Groet,
Arbhin
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Electrische aandrijving Modulebaan
« Reactie #3 Gepost op: 06 januari 2023, 23:49:26 »
Citaat
Ik heb tijdens Houten gekeken naar het iTrain-systeem, maar dit was het net niet, omdat mijn modules wisselend opgezet kunnen worden, er kan zo in een opzet de trein van Banagher naar Galway en visaversa rijden en in een andere opstelling van Banagher naar Youghal, of vanuit Banagher via Galway naar Youghal of anders. Een enkele opzet van alleen Banagher is eventueel ook mogelijk (rangeer-opstelling).
Je kan voor elke combinatie aparte iTrain projecten maken  :police:. Maar laten we je niet op kosten jagen nu  :-X

Zelf vind ik die 6 polige RJ12 kabels (Xnet, Lnet) erg fijn. Die klikken makkelijk en je kan ze makkelijk zelf fabrieken.

Ik kan printjes maken met programmeerbare chips (die ik dan voor programmeer). Dat geeft je meteen 'toegang' tot servo's en makkelijke communicatie tussen printen. Zo kunnen ze elkaar bezetmeldinformatie toesturen bijvoorbeeld. Een module kan dan ook door de afwezigheid van een module weten dat hij de laatste module is. Dat is bijvoorbeeld handig voor een inrijsein. De module laat dan geen trein door totdat jij zelf op een knopje drukt.

Een ander ding wat ik kan en al gedaan heb, is een analoge trein laten afremmen met PWM en weer laten optrekken. De printen kunnen dan ook meteen hun baansignalen (= PWM) synchroniseren.

In grote lijnen ziet er dan zo uit. We hebben het over een print van.. pak en beet ~3x5cm. Die je met de gemiddelde rj12 kabels kan doorvoeren. Dan hoef je tussen bakken alleen nog maar een rj12 kabel door te voeren per richting. (ik zou dan de 2 kabels aan elkaar vastmaken met tiewraps).



Wat doet zo'n print dan?

Als een trein de remmelder bereikt, dan remt hij de trein af tot 0 (mits het sein rood is  ;)). Als hij de stopmelder bereikt, remt hij sneller af. Als al je treinen ongeveer hetzelfde gedrag hebben, kan je hem weglaten. Die buffersecties zijn er voor om een duwende locomotief eerst op het schakelbare deel te krijgen voordat de print afremt. Rijd je altijd met de loc voor op, kan je hem weglaten.

Als een trein de rem/stop melder voorbij is, dan zet de print het sein op rood. Dit communiceert de print ook naar de vorige print toe. Een sein wordt pas weer groen, als het volgende vlok een trein heeft door gegeven. Of als je op een knopje drukt bij een inrijsein  :P

En weet dat alles wat jij wilt, gewoon mogelijk is. Als jij perse die 'computer connectoren' wilt ( :'(). En een 2in1 print (dus 2 blokken, 1 voor elke richting) is allemaal mogelijk.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)