Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
US diorama in H0
door
defender
Vandaag
om 18:15:00
Openen Lima Hondekop
door
Mispoes
Vandaag
om 17:59:32
Jeugdsentiment (show je oude treintjes)
door
Robkop
Vandaag
om 17:54:42
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Ben
Vandaag
om 17:53:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Daan!
Vandaag
om 16:44:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
Vandaag
om 16:43:58
Haandrecht materieel
door
AB 7216
Vandaag
om 16:41:36
Einde Koemo ballast ???
door
Frank 123
Vandaag
om 16:37:43
La Fabrique (1:87, 0,16m2)
door
tothebeach
Vandaag
om 16:35:01
LS Models 2024
door
Daan!
Vandaag
om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen?
door
LMX
Vandaag
om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?)
door
Ben
Vandaag
om 16:14:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ)
door
sdz1976
Vandaag
om 16:08:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
dh3201
Vandaag
om 15:30:48
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen
door
Falkenberg
Vandaag
om 14:43:38
ACME 2024 met NS ICNG!
door
Daan!
Vandaag
om 14:09:36
"Nederlandse" modellen
door
ArjanB
Vandaag
om 14:07:20
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 13:41:33
Stationsplein Baden Baden
door
Dion
Vandaag
om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant
door
JeroenM.
Vandaag
om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken.......
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 10:02:44
25 jaar geleden
door
Willem1951
Vandaag
om 09:43:30
Baan in Los Angeles
door
Jelmer
Vandaag
om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Jelmer
Vandaag
om 08:48:06
NS 8400 van Werps
door
Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner
door
Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source)
door
reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Bouw van een volmodel motorlogger op de helling
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Bouw van een volmodel motorlogger op de helling (gelezen 1512 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12320
Bouw van een volmodel motorlogger op de helling
«
Gepost op:
30 september 2022, 14:49:33 »
Na de bouw van een zeillogger en de ombouw van deze logger naar een stoomfiets gerealiseerd te hebben, trekken we de lijn door en verbouwen we deze stoomfiets naar een motorlogger met de potentie om evt later weer verbouwd te (kunnen)worden tot een motortrawler. De dieselmotor is betrouwbaarder en bedrijfszekerder geworden, is schoner, sterker en in gebruik en onderhoud goedkoper dan de stoomfiets. Diesel vraagt minder personeel op de stookplaat en daar kan door de reder op personeel bespaard worden. Het tijdperk van de door stoom aangedreven fietsen loopt langzaamaan ten einde.
001 Twee van mijn eerder gebouwde scheepjes die Vlieringen als thuishaven hebben. De logger is een zgn Vlaardingsche stoomfiets en zal als voorbeeld dienen voor een nieuw te bouwen volmodel van een motorlogger 1e generatie. Ik heb bewust gekozen voor de voor de VL 151 daar dit visserij nummer nimmer vergeven is.
002 Motorlogger VL 14, nog zonder buiskap, op volle zee. Ook deze is een inspiratie voor de ombouw
003 De VL 89 op de reparatie helling in Vlaardingen. Het verschil met de door mij te bouwen logger zit hem o.a. in het gegeven dat de 89 zalings in de masten heeft, de Geestrollen hier naar binnen zijn gedraaid, Gaffel en Giek afgenomen zijn en rusten naast de mast en de reddingsboot heeft hier geen bootbedekking. De VL 89 heeft wel een buiskap en (nog geen) galgen en dat is een pre.
004 Tekening van een algemeen plan van een motorlogger zonder buiskap maar wel met hulp zeilen.
005 Gekozen is voor een volmodel om plaats te nemen op een van de Vlieringsche werven. De eerste aanzet tot het volmodel van de motorlogger. De spanten zaadhout en kielbalk met schroefraam komen van een papieren bouwplaat die ik van Thonis van der Weel gekregen heb. Klein beetje verschalen en Whala dan heb je ook wat!
006. De spanten van de buiskap worden net zo als de romp, opgevuld met piepschuim en afgewerkt met stroken papier. Na droging van het pier kan de kap uitgehold worden. Zoals hier te zien ligt ons werk of visdek net even wat hoger als op de tekening aangegeven
007 De ruimtes tussen de spanten zijn opgevuld met piepschuim en later bijgesneden. De vorm word er verder ingebracht door de huid te bekleden met horizontaal aangebrachte stroken papier die de huidgangen moeten voorstellen. De zichtbare oranje lijn ,t.h.v het berghout, is het hoofddek volgens de bouwplaat. De verschansing van spantjes voorzien maar het Potdeksel moet nog aangebracht worden.
008 De uitgeholde buiskap aan de bovenzijde voorzien van een waterkering en bolders. Oder de kap is de toegang tot vrondel zichtbaar. In de verschansing zijn de eerste waterloos poorten zichtbaar geworden en heeft de ex 13 zijn nummer VL151 gekregen.
009 Clipper kontje met schroefraam. Schroef en roer komen in een later stadium aan bod.
010 Voor als de helling en werf aan bod komen.!
011 Het visdek afgewerkt met houten delen. Deze planken, en al die anderen, zijn gesneden uit een plaatje dun balsahout. Enkele visluiken zijn hier open gemaakt om de ruimen te inspecteren. Komt nog een ladder in te staan.
012 Het potdeksel op de kont en de kont zelf wat verder gemoduleerd. De broodwagen op zijn plek gezet en de achterbolders met de Panamakluisen geplaatst. Ook hier wordt het dek van “teakhout” voorzien. Op de achtergrond is nog net het stuurhuis. te zien
013 Dek voorzien van “Teak” en klossen voor de berging van de reddingsboot.
014 Tijdelijke ophanging van het roer met vingerlingen.
015 Voorzichtig begonnen met plaatsing van hekwerk en Mast.
016 Opbouw accommodatie en MK. De daglichtdoorlaatluiken met de schoorsteen zijn een overblijfsel van een Artitec stoomsleepboot. Het houtenstuurhuis is voorzien van een kaartenkamer annex schippersverblijf en het dek is voorzien van beplanking.
017 Overzicht van het “commandodek” Tussen het achterschot en de MK-kap kunnen we de accukist vinden. Hierin zitten de (nood)batterijen voor de communicatie, navigatie en de noodverlichting. Zie de plaatsing van kaapstander, winchkoppen en de bijboot.
«
Laatst bewerkt op: 04 oktober 2022, 12:00:40 door Hans Reints
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
thonis
Offline
Berichten: 444
Re: Bouw van een motorlogger
«
Reactie #1 Gepost op:
30 september 2022, 18:44:00 »
Een mooi skoitje, zouden ze op Zandvoort zeggen.
Voor het Duitse blad Modelleisenbahner heb ik ook weer wat gebouwd volgens de bouwplaatmethode.
Gelogd
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12320
Re: Bouw van een volmodel motorlogger op de helling
«
Reactie #2 Gepost op:
04 oktober 2022, 12:00:00 »
018 Schip op de helling. De voor en achtermast zijn gemaakt van afgekeurde penselen. Kleur is nog niet definitief en het stuurhuisdak vraagt nog om enkele handelingen
019 De BuitenBoord kleuren van huid en buiskap wat opgehaald. Visserijnummer wat duidelijker op de kop gezet en gelijk de topstukken van de masten wit gemaakt.
020 De een weinig naar buiten gedraaide Geestrollen zijn gemaakt van opmaat gezaagde IKEA potloden.
021 De achter accommodatie verder afgewerkt met ladders, trappen , jackstay en stagen aan de bezaansmast.
022 gezien uit een ander perspectief
23 De stagen lopen over het ezelshoofd en staan met spanschroeven aan de opbouw vast. De bevestigingsogen aan de opbouw zijn gemaakt van afgestript schakeldraad. Dit is over een rondstaafje getwist en in een voorgeboord gaatje vast gelijmd
024 Masttop met stroppen en bindsels.
«
Laatst bewerkt op: 04 oktober 2022, 12:10:18 door Hans Reints
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12320
Re: Bouw van een volmodel motorlogger op de helling
«
Reactie #3 Gepost op:
05 oktober 2022, 15:47:00 »
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Jan-Peter
Offline
Berichten: 2283
Bnlx treinendokter.
Re: Bouw van een volmodel motorlogger op de helling
«
Reactie #4 Gepost op:
05 oktober 2022, 22:12:38 »
Weten we gelijk waar Hans woont...
"Hern Johannes ..."
Overigens ziet de helling en schip er aardig uit. Zou zomaar kunnen gefotografeerd
bij Hoekman scheepswerf op Urk
....
Jan-Peter
«
Laatst bewerkt op: 05 oktober 2022, 22:14:56 door Jan-Peter
»
Gelogd
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.
Frank 123
Offline
Berichten: 4662
Re: Bouw van een volmodel motorlogger op de helling
«
Reactie #5 Gepost op:
05 oktober 2022, 22:18:30 »
Mooi stuk zelfbouw
Gelogd
Mijn banen in aanbouw:
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12320
Re: Bouw van een volmodel motorlogger op de helling
«
Reactie #6 Gepost op:
08 oktober 2022, 12:30:17 »
027
7 De helling versmald (er is een hellingbaan afgezaagd) en wat aangepast aan de nieuwe locatie.
028 Nadeel van de nieuwe helling opstelling is dat de VL.151 maar van een kant bewonderd kan worden!
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12320
Re: Bouw van een volmodel motorlogger op de helling
«
Reactie #7 Gepost op:
22 oktober 2022, 14:25:22 »
029 Ik ben hier begonnen met het plaatsen van de voorste stagen en het waterstag. In een later stadium zal het gat of stuurzeiltje weer verdwijnen.
030 Ook bij de voormast lopen de stagen over het ezelshoofd en worden daar bijgebonden tot een strop
031 De stagen worden beneden vast gezet in spanschroeven die op hun beurt weer aan het dek vast zitten. De spanschroeven worden bekleed met jutte en dan dik in de lapzalf gezet.
032 De zij Stagen, nu nog zonder wijflijntjes, van boven naar beneden gezien. Let op de stroppen bij het ezelshoofd.
033 De poop of achterdek met Giek en Gaffel in de ruststand. Het gatzeiltje is tijdens de werfwerkzaamheden afgenomen er ter reparatie aan de zeilmakerij aangeboden. De geien van de giek moeten nog van 3e handjes voorzien worden,
034 Er zijn vaar en vislichten aan de mast geplaatst en er staat een Standaard/stuurkompas op het stuurhuis. Tussen de masten is de knikstag geplaatst en er kan vis de winch weer geladen en gelost worden.
035 De VL 151 droog over SB ingezien. Er valt nog genoeg te doen zoals o.a. het plaatsen van de Schroef, koproer, ankerdavid en anker plaatsen. Het onderwaterschip kan ook nog wel een kwastje tjet gebruiken. (meestal is dat Koolteer),
036 Hier aan BB zijde word ook nog druk gewerkt.
037 Op het stuurhuis komt nog een hekwerkje om het kompas (is veiliger bij een kompaspeiling nemen) en de RRZ moet nog zijn ringantenne krijgen. Ondertussen hebben de geestrollen weer een fris kleurtje gekregen.
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Bouw van een volmodel motorlogger op de helling