Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Bouw van een volmodel motorlogger op de helling  (gelezen 1491 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12298
    • sleutelspoor
Bouw van een volmodel motorlogger op de helling
« Gepost op: 30 september 2022, 14:49:33 »
Na de bouw van een zeillogger en de ombouw van deze logger naar een stoomfiets gerealiseerd te hebben, trekken we de lijn door en verbouwen we deze stoomfiets naar een motorlogger met de potentie om evt later weer verbouwd te (kunnen)worden tot een motortrawler. De dieselmotor is betrouwbaarder en bedrijfszekerder geworden, is schoner, sterker en in gebruik en onderhoud goedkoper dan de stoomfiets. Diesel vraagt minder personeel op de stookplaat en daar kan door de reder op personeel bespaard worden. Het tijdperk van de door stoom aangedreven fietsen loopt langzaamaan ten einde.


001 Twee van mijn eerder gebouwde scheepjes die Vlieringen als thuishaven hebben. De logger is een zgn Vlaardingsche stoomfiets en zal als voorbeeld dienen voor een nieuw te bouwen volmodel van een motorlogger 1e generatie. Ik heb bewust gekozen voor de voor de VL 151 daar dit visserij nummer nimmer vergeven is.


002 Motorlogger VL 14, nog zonder buiskap, op volle zee. Ook deze is een inspiratie voor de ombouw


003 De VL 89 op de reparatie helling in Vlaardingen. Het verschil met de door mij te bouwen logger zit hem o.a. in het gegeven dat de 89 zalings in de masten heeft, de Geestrollen hier naar binnen zijn gedraaid, Gaffel en Giek afgenomen zijn en rusten naast de mast en de reddingsboot heeft hier geen bootbedekking. De VL 89 heeft wel een buiskap en (nog geen) galgen en dat is een pre.


004 Tekening van een algemeen plan van een motorlogger zonder buiskap maar wel met hulp zeilen.


005 Gekozen is voor een volmodel om plaats te nemen op een van de Vlieringsche werven. De eerste aanzet tot het volmodel van de motorlogger. De spanten zaadhout en kielbalk met schroefraam komen van een papieren bouwplaat die ik van Thonis van der Weel gekregen heb. Klein beetje verschalen en Whala dan heb je ook wat!


006. De spanten van de buiskap worden net zo als de romp, opgevuld met piepschuim en afgewerkt met stroken papier. Na droging van het pier kan de kap uitgehold worden. Zoals hier te zien ligt ons werk of visdek net even wat hoger als op de tekening aangegeven


007 De ruimtes tussen de spanten zijn opgevuld met piepschuim en later bijgesneden. De vorm word er verder ingebracht door de huid te bekleden  met horizontaal aangebrachte stroken papier die de huidgangen moeten voorstellen. De zichtbare oranje lijn ,t.h.v het berghout, is het hoofddek volgens de bouwplaat. De verschansing van spantjes voorzien maar het Potdeksel moet nog aangebracht worden.


008 De uitgeholde buiskap aan de bovenzijde voorzien van een waterkering en bolders. Oder de kap is de toegang tot vrondel zichtbaar. In de verschansing zijn de eerste waterloos poorten zichtbaar geworden en heeft de ex 13 zijn nummer VL151 gekregen.


009 Clipper kontje met schroefraam. Schroef en roer komen in een later stadium aan bod.


010 Voor als de helling en werf aan bod komen.!


011 Het visdek afgewerkt met houten delen. Deze planken, en al die anderen, zijn gesneden uit een plaatje dun balsahout. Enkele visluiken zijn hier open gemaakt om de ruimen te inspecteren. Komt nog een ladder in te staan.


012 Het potdeksel op de kont en de kont zelf wat verder gemoduleerd. De broodwagen op zijn plek gezet en de achterbolders met de Panamakluisen geplaatst. Ook hier wordt het dek van “teakhout” voorzien. Op de achtergrond is nog net het stuurhuis. te zien


013 Dek voorzien van “Teak” en klossen voor de berging van de reddingsboot.


014 Tijdelijke ophanging van het roer met vingerlingen.


015 Voorzichtig begonnen met plaatsing van hekwerk en Mast.


016 Opbouw accommodatie en MK. De daglichtdoorlaatluiken met de schoorsteen zijn een overblijfsel van een Artitec stoomsleepboot. Het houtenstuurhuis is voorzien van een kaartenkamer annex schippersverblijf en het dek is voorzien van beplanking.


017 Overzicht van het “commandodek” Tussen het achterschot en de MK-kap kunnen we de accukist vinden. Hierin zitten de (nood)batterijen voor de communicatie, navigatie en de noodverlichting. Zie de plaatsing van kaapstander, winchkoppen en de bijboot.


« Laatst bewerkt op: 04 oktober 2022, 12:00:40 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

thonis

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re: Bouw van een motorlogger
« Reactie #1 Gepost op: 30 september 2022, 18:44:00 »
Een mooi skoitje, zouden ze op Zandvoort zeggen. (y) Voor het Duitse blad Modelleisenbahner heb ik ook weer wat gebouwd volgens de bouwplaatmethode.


Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12298
    • sleutelspoor
Re: Bouw van een volmodel motorlogger op de helling
« Reactie #2 Gepost op: 04 oktober 2022, 12:00:00 »


018  Schip op de helling. De voor en achtermast zijn gemaakt van afgekeurde penselen. Kleur is nog niet definitief en het stuurhuisdak vraagt nog om enkele handelingen


019 De BuitenBoord kleuren van huid en buiskap wat opgehaald. Visserijnummer wat duidelijker op de kop gezet en gelijk de topstukken van de masten wit gemaakt.


020 De een weinig naar buiten gedraaide Geestrollen zijn gemaakt van opmaat gezaagde IKEA potloden.


021 De achter accommodatie verder afgewerkt met ladders, trappen , jackstay en stagen aan de bezaansmast.


022   gezien uit een ander perspectief


23  De stagen lopen over het ezelshoofd en staan met spanschroeven aan de opbouw vast. De bevestigingsogen aan de opbouw zijn gemaakt van afgestript schakeldraad. Dit is over een rondstaafje getwist en in een voorgeboord gaatje vast gelijmd


024 Masttop met stroppen en bindsels.

« Laatst bewerkt op: 04 oktober 2022, 12:10:18 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12298
    • sleutelspoor
Re: Bouw van een volmodel motorlogger op de helling
« Reactie #3 Gepost op: 05 oktober 2022, 15:47:00 »







Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2274
  • Bnlx treinendokter.
Re: Bouw van een volmodel motorlogger op de helling
« Reactie #4 Gepost op: 05 oktober 2022, 22:12:38 »
Weten we gelijk waar Hans woont...  :)

"Hern Johannes ..."

Overigens ziet de helling en schip er aardig uit. Zou zomaar kunnen gefotografeerd bij Hoekman scheepswerf op Urk ....

Jan-Peter
« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2022, 22:14:56 door Jan-Peter »
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4569
Re: Bouw van een volmodel motorlogger op de helling
« Reactie #5 Gepost op: 05 oktober 2022, 22:18:30 »
Mooi stuk zelfbouw  (y) (y)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12298
    • sleutelspoor
Re: Bouw van een volmodel motorlogger op de helling
« Reactie #6 Gepost op: 08 oktober 2022, 12:30:17 »
027 7 De helling versmald (er is een hellingbaan afgezaagd) en wat aangepast aan de nieuwe locatie.


028 Nadeel van de nieuwe helling opstelling  is dat de VL.151 maar van een kant bewonderd kan worden!



Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12298
    • sleutelspoor
Re: Bouw van een volmodel motorlogger op de helling
« Reactie #7 Gepost op: 22 oktober 2022, 14:25:22 »

029 Ik ben hier begonnen met het plaatsen van de voorste stagen en het waterstag. In een later stadium zal het gat of stuurzeiltje weer verdwijnen.


030 Ook bij de voormast lopen de stagen over het ezelshoofd en worden daar bijgebonden tot een strop


031  De stagen worden beneden vast gezet in spanschroeven die op hun beurt weer aan het dek vast zitten. De spanschroeven worden bekleed met jutte en dan dik in de lapzalf gezet.


032 De zij Stagen, nu nog zonder wijflijntjes, van boven naar beneden gezien. Let op de stroppen bij het ezelshoofd.


033 De poop of achterdek met Giek en Gaffel in de ruststand. Het gatzeiltje is tijdens de werfwerkzaamheden afgenomen er ter reparatie aan de zeilmakerij aangeboden. De geien van de giek moeten nog van 3e handjes voorzien worden,


034 Er zijn vaar en vislichten aan de mast geplaatst en er staat een Standaard/stuurkompas op het stuurhuis. Tussen de masten is de knikstag geplaatst en er kan vis de winch weer geladen en gelost worden.


035 De VL 151 droog over SB ingezien. Er valt nog genoeg te doen zoals o.a. het plaatsen van de Schroef, koproer, ankerdavid en anker plaatsen. Het onderwaterschip kan ook nog wel een kwastje tjet gebruiken. (meestal is dat Koolteer),


036 Hier aan BB zijde word ook nog druk gewerkt.


 037 Op het stuurhuis komt nog een hekwerkje om het kompas (is veiliger bij een kompaspeiling nemen) en de RRZ moet nog zijn ringantenne krijgen. Ondertussen hebben de geestrollen weer een fris kleurtje gekregen.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.