Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 13:59:14
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
  

Auteur Topic: MTB MP1 beweegt uit zichzelf  (gelezen 1130 keer)

DBCargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 388
MTB MP1 beweegt uit zichzelf
« Gepost op: 21 november 2022, 22:24:04 »
Hoi,

Ik ben bezig met het bouwen van mijn schaduwstation mbv peco wissels, mtb mp1 & een yamorc yd8116. Voor de bediening gebruik ik even een DR5000, totdat de centrale van yamorc uit komt, of ik wat anders ga kopen. De voeding is dus momenteel ook even doorgelust, gewoon om even te testen. Er hangen momenteel dus 3 mtb mp1s aan de yamorc.

Ik heb het zo aangesloten;


Ik heb momenteel 3 wissels aangesloten. Maar één van de wisselbedieningen gaat uit zichzelf bewegen nadat de power van het hele systeem is geweest. Twee wisselbedieningen hebben dit probleem niet.

Wat heb ik geprobeerd?

  • kabels opnieuw in de terminals schroeven
  • andere poort op de yd8116 gebruiken (twee stuks geprobeerd)
  • 4 verschillende mtb mp1's gebruikt

Niks helpt.

De posities van de wissels voordat ik de stroom afdoe is zo;



Zet ik de stroom weer aan, dan gaat wissel 604 uit zichzelf naar de rechtdoor stand.

Wat raar is, is als ik de wissel daarna weer bedien, de software weet dat de wissel al in de rechtdoor stand staat, dus er gebeurd niks. Als ik de wissel na het bedienen naar de rechtdoor stand weer in afslaan zet, dan gaat de wisselbediening weer werken.

Iemand nog suggesties?

Alvast bedankt!

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: MTB MP1 beweegt uit zichzelf
« Reactie #1 Gepost op: 21 november 2022, 22:35:43 »
Heb zelf ook een redelijk aantal MTBs, aangesloten op een andere module dan de YD8116.

Kan het zijn dat de uitgang konstant aan staat?
Bij mij staat deze op 1 seconden of zoiets, zodat de MTB 1 seconde de tijd heeft om te switchen, daarna valt de spanning weg.
Blijft de spanning aanstaan, dan heb je de kans dat hij niet afschakeld en blijft lopen.


DBCargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 388
Re: MTB MP1 beweegt uit zichzelf
« Reactie #2 Gepost op: 21 november 2022, 22:43:32 »
Heb zelf ook een redelijk aantal MTBs, aangesloten op een andere module dan de YD8116.

Kan het zijn dat de uitgang konstant aan staat?
Bij mij staat deze op 1 seconden of zoiets, zodat de MTB 1 seconde de tijd heeft om te switchen, daarna valt de spanning weg.
Blijft de spanning aanstaan, dan heb je de kans dat hij niet afschakeld en blijft lopen.

De spanning blijft inderdaad op de MTB staan. Volgens mij schakelt deze zelf intern af. Als ik de power weer aanzet krijgt de MTB opeens op de andere - pool power.

EDIT

Ik denk dat het hiermee te maken heeft;




je moet vermoedelijk in de interface instellen dat het gaat om een MTB MP1. Dit kan momenteel niet, omdat de hardware hiervoor niet te koop is...
« Laatst bewerkt op: 21 november 2022, 22:53:01 door DBCargo »

VvKan

  • Gast
Re: MTB MP1 beweegt uit zichzelf
« Reactie #3 Gepost op: 21 november 2022, 22:47:07 »
Voeding AC / DC met signal input ?

En hoeveel spanning staat jouw DR5000 af te geven ?   Als je het DCC signaal als wisselspanning ziet mag die in ieder geval niet boven de 16V uitkomen.
Deze manier van aansluiten staat in ieder geval niet zo in de handleiding.  Dus of dat wel mag ?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: MTB MP1 beweegt uit zichzelf
« Reactie #4 Gepost op: 21 november 2022, 22:57:35 »
De spanning blijft inderdaad op de MTB staan. Volgens mij schakelt deze zelf intern af.
Niet alleen volgens jou, ook in het echt. De hoofdas, die via een excentriek de schuif heen en weer schuift, draait altijd dezelfde kant op. Op die as zitten twee nokken.
De eerste nok bedient een microswitch die omschakelt tussen ingang Poz1 en Poz2.
Als je op de ene ingang spanning zet, draait de as een halve slag tot de microswitch wordt ingedrukt. Zet je dan spanning op de andere ingang, dan draait hij weer een halve slag tot de nok de microswitch weer loslaat.

Je moet dus niet te kort spanning op een ingang zetten, die spanning moet minstens blijven staan tot de aandrijving de microswitch heeft omgeschakeld. Anders is hij niet voorbereid voor de andere richting.

De tweede nok bedient de tweede microswitch, die vormt het extra contact waarmee je b.v. het puntstuk kunt ompolen.

DBCargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 388
Re: MTB MP1 beweegt uit zichzelf
« Reactie #5 Gepost op: 21 november 2022, 22:58:50 »
En hoeveel spanning staat jouw DR5000 af te geven?
De voeding van de digikeijs staat op 15V
Citaat
Deze manier van aansluiten staat in ieder geval niet zo in de handleiding.  Dus of dat wel mag?
Het plaatje qua aansluitvoorbeeld komt letterlijk uit de handleiding van de yd8116...

YaMoRC

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
    • Yet another Model Railroad Company
Re: MTB MP1 beweegt uit zichzelf
« Reactie #6 Gepost op: 22 november 2022, 08:35:49 »
Goede Morgen allemaal :)

Het verschijnsel dat Matthijs ziet/ondervindt ligt in de aard der beestjes

1) De MP1 heeft, zoals Klaas beschrijft, een constante spanning nodig. Tenminste voor de duur van het omlopen.
2) De YD8116 staat af fabriek op 8x rood-groen seinen. Dus is na "power-on" de "rode" lamp aan.

==> Bij opstart zal de MP1, als die al niet in de "default" stand staat daarnaartoe bewegen.

Nu, verandert er iets als je de YD8116 anders configureerd ? B.v. met de vanaf deze week verkrijgbare YD9100 ? ==> Niet echt. Het enige dat je mogelijk verandert, is dat bij het instellen van de wissel pre-define is, dat de uitgang niet zal "faden". Ook daar geldt echter, dat bij het opstarten 1 van de twee uitgangen actief zal zijn. Wel kun je eventueel een gewenste stand instellen.

Dus alles wat Matthijs bemerkt, is quasi normaal. Althans het werkt zoals beide aparaten bedacht en gemaakt zijn ;)


Groet,
YaMoRC

P.S. De Z21 App zou bij opstart de stand van de wissels bij de DR5000 moeten opvragen. En deze heeft bij opstart ook alle wissels in de default "rechtuit stand" liggen ;)
Yet another ModelRailroad Company

Een merk van DD&C

VvKan

  • Gast
Re: MTB MP1 beweegt uit zichzelf
« Reactie #7 Gepost op: 22 november 2022, 09:14:07 »
De voeding van de digikeijs staat op 15VHet plaatje qua aansluitvoorbeeld komt letterlijk uit de handleiding van de yd8116...
Nu ook gezien, excuus.
Maar het staat NIET in de specificaties geschreven, pas daaronder.  Misschien iets voor Karst om dat alsnog op te geven cq. de handleiding aan te passen  ???