Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 11:28:45
US diorama in H0 door MaraNCS
Vandaag om 11:27:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Noorderspoor  (gelezen 2053 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Noorderspoor
« Gepost op: 07 augustus 2022, 10:59:18 »
Voor u gelezen in Sikkom.nl en door mij bewerkt. :)


Een impressie van de nieuwe Friesenbrücke (Afbeelding: Architectenbureau ARGE)

Een kaartje laat zien hoe ver je kan komen met vijf uur treinen.  Het maakt visueel wat een groot probleem is in Groningen en eigenlijk heel Nederland: we tellen qua internationaal treinverkeer nauwelijks mee.

Terwijl Nederland vol ligt met snelwegen en het hele land destijds in rep en roer was over een snelheidsverlaging op de weg, speelt er zich op het spoor al jaren een echt snelheidsdrama af. Het binnenlandse treinverkeer wordt steeds beter, met om de tien minuten een trein tussen Arnhem en Rotterdam, maar het is nog steeds belachelijk ingewikkeld om snel met de trein over de grens te reizen.
Hoe ingewikkeld dat is ervoer de schrijver onlangs zelf toen hij van Polen terug naar Groningen treinde. Er ging veel mis en uiteindelijk moet hij met de stoptrein via Zevenaar of all places weer binnen de landsgrenzen van ons koninkrijk geraken. Het bijwonen van de oefenwedstrijd die FC Groningen laatst in Osnabrück speelde was met de elektrische bolide in een uurtje of twee rijden gefikst. Met de trein zou je minimaal vier uur onderweg zijn, waarbij het afwachten was of de snelbus Groningen – Leer, voor één keer wel op tijd zou zijn.




Treinvervangendvervoer

Nu Leer toch valt. Het is het ultieme voorbeeld van de absolute desinteresse van overheden (een enkele gedeputeerde uitgezonderd) in grensoverschrijdend treinverkeer. Vorig jaar werd bijna zes jaar na de aanvaring van de Friesenbrücke, begonnen met de sloop. Het gesteggel tussen Nederland en Duitsland is nog lang niet voorbij en de droom van OV-bestuurders dat er een doorgaande trein van (bijvoorbeeld) Harlingen naar Hamburg komt is voorlopig een utopie. Wie een beetje geoefend heeft met buitenlandse treinplanners en uiteindelijk door de spoorbomen het bos heeft gevonden stuit op een volgend probleem: het kopen van een kaartje. De systemen zijn nog altijd niet goed op elkaar aangesloten en je kan bij NS International vaker niet dan wel een ticket aanschaffen voor een reis iets ingewikkelder dan naar Antwerpen.
Stockholm
De roep om niet weg te zakken in Calimero-gedrag klinkt luid bij de nobele voorvechters van de snelle verbinding tussen Noord-Nederland en Amsterdam. Is een sterke internationale verbinding met Noord-Duitsland (Wunderline) niet wenselijker dan een met de Randstad.?


Later dit jaar gaat de nachttrein Stockholm-Hamburg dagelijks rijden. Een verbinding met de Zweedse hoofdstad is dus dichterbij dan je denkt. (Afbeelding: SJ)

Het zou economisch wel eens veel handiger kunnen zijn om de oude Hanzehandelsroute in ere te herstellen via het spoor. De blik op steden als Oldenburg, Bremen, Hamburg en Kopenhagen en inderdaad, in het verlengde daarvan, Stockholm. Een groot deel van de Lelylijn gaat door dunbevolkt gebied, waar tienduizenden huizen moeten worden gebouwd. Door wie vraag ik mij dan af. We hebben te weinig bouwers en een gevolg van de stikstofcrisis is dat bouwprojecten stilgelegd of geschrapt worden.
Een Lelylijn had absoluut een boost kunnen zijn voor de wens om de spoormobiliteit tussen Groningen en Duitsland te versterken. Den Haag weigert echter de benodigde centjes op tafel te leggen, waarmee ze een duidelijk signaal afgeeft: we gaan dit niet doen. En misschien is dat maar goed ook. Beter investeer je in het huidige spoor zodat de maximale snelheid omhoog kan, want er zal nog een nadeel kleven aan de Lelylijn: aangezien het aantal reizigers tussen Groningen en Zwolle dan sterk zal afnemen gaat daar de materieelinzet en treinfrequentie flink naar beneden. Vervelend is natuurlijk wel dat bij sores op het spoor, bijvoorbeeld bij Meppel, ‘we’ afgesneden blijven van de rest van het land. Zo’n bottleneck kent Limburg trouwens ook. Het is niet anders. Belangrijker zijn de waterstofprojecten tussen Groningen en onze Oosterburen, samenwerkingen tussen de RUG en de Carl von Ossietzky Universiteit in Oldenburg en vervoer van zowel personen als goederen van en naar de havens(teden) in Noord-Nederland en Duitsland. Het is evident dat betere mobiliteit een belangrijke pijler is onder succesvolle innovatieve ontwikkelingen op het gebied van onder meer duurzaamheid en economische samenwerking. Ondertussen loopt het zoveelste onderzoek naar de mogelijkheden voor een directe treindienst tussen Groningen en Bremen die aansluit op het trans-Europese netwerk. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn, maar het zou, nu die verruckte Friesenbrucke eindelijk vervangen wordt wel eens kans van slagen kunnen hebben. U merkt het. Ik hoop het. Laat die Lelylijn dan maar zitten en investeer een deel dat geld maar in een spoorverbinding waar we écht iets aan hebben.
« Laatst bewerkt op: 07 augustus 2022, 11:31:05 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
Re: Noorderspoor
« Reactie #1 Gepost op: 07 augustus 2022, 11:12:31 »
Wat een onzin! Als dagelijks treinreiziger die inderdaad de bottleneck Meppel moet passeren juich ik de aanleg van de Lelylijn toe, evenals de meer oostelijk gelegen ontsluiting via Emmen. Dat er vervolgens verder geïnvesteerd kan worden in een doorgaande verbinding via Groningen- Leer is dan voor mij vanzelfsprekend.
Fijn dat je hier jouw mening als een soort wetenschap neerschrijft maar een incidentele gebeurtenis als maatstaf nemen wat er allemaal  mis is in dit land en in ons buurland, zoek daarvoor eens een andere plek.

G-J

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Groeten Joop, machinist Lls

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: Noorderspoor
« Reactie #3 Gepost op: 07 augustus 2022, 11:33:46 »
Hans, volgens mij heb je gelijk, maar een tweede treinverbinding met het centrum van ons kikkerlandje is ook bepaald geen luxe.

Door de Haagse "Heren" wordt helaas het Noorden duidelijk al jaren alleen als wingewest gezien.
« Laatst bewerkt op: 07 augustus 2022, 12:12:15 door Piet Groot »

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2918
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Noorderspoor
« Reactie #4 Gepost op: 07 augustus 2022, 15:47:08 »
De laatste keer dat ik met de trein naar Amsterdam reisde heb ik mij voorgenomen dat NOOIT weer te doen vanwege de REISTIJD en de kosten.
De Lelylijn die er al had moeten liggen. Zou dat met gemak in 2/3 van de tijd kunnen doen. Wat ik zie als een enorm pluspunt. 
Minder verkeer op de A7 pluspunt. Goedkoper dan met de auto pluspunt.
Wat ik nog het ergste vindt. Is dat met de huidige brandstof prijzen met mijn 25 jaar oude auto, het nog goedkoper kan doen dan met de trein en dan ook nog sneller ben..

Die Lelylijn moeten ze alleen doortrekken tot in Duitsland.
Dus meteen dubbelsporig, elektrische en hogesnelheid. (wat de bedoeling is..)
Dat er dan minder treinen vanaf Zwolle naar de randstad gaan dat zal mij daar toch een G....... zorg zijn.
Wij zijn in het Noorden als het om dit soort dingen gaat altijd het achtergestelde kindje!!
Zolang de gaskraan maar open staat....
 
« Laatst bewerkt op: 07 augustus 2022, 15:58:43 door DJV »
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Noorderspoor
« Reactie #5 Gepost op: 08 augustus 2022, 02:05:41 »
Achwelja je noemt een investeringsverhaal op van enkele tientallen miljarden op de manier wat jij noemt, zonder je ook maar af te vragen of dat ook daadwerkelijk afvraagd of het afweegt tot het gebruik wat er van gemaakt zal worden.

En dat Groningen achter gesteld is en alleen maar om het gas draait voor de rest van Nederland, dat zielige verhaaltje kennen we nu wel... Treinen rijden omdat er vervoerspotentie is, en niet om vreemde argumenten die puur uit emotie voortkomen...

« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2022, 02:09:15 door Thom »

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 792
Re: Noorderspoor
« Reactie #6 Gepost op: 08 augustus 2022, 08:23:33 »

Ga je eerst eens verdiepen in de materie, voordat je gaat roeptoeteren. De voormalige directeur van ProRail heeft zich zeer lovend uitgelaten over het oorspronkelijke plan van de Lelylijn. Dit geldt ook voor Henk Nijboer van de PvdA. Het oorspronkelijke plan levert niet alleen voor het Noorden, maar ook voor de rest van Nederland behoorlijk wat op. Denk alleen maar aan de reistijdverkorting van 30 minuten tussen Almere Centraal en Utrecht Centraal. Wat er nu ligt is pure geldverspilling en draagt bij aan de verslechtering van de bereikbaarheid van het Noorden, omdat in de gekozen oplossing wordt uitgegaan van versnippering van de reizigersstromen. Versnippering heeft een lage bezettingsgraad tot gevolg, een laag frequente dienstregeling en versnippering van OV knooppunten. Het grote probleem is echter dat VNO-NCW en de initiatiefgroep Lelylijn de discussie hebben gekaapt. Zij hebben hierbij de expertise ingeroepen van mensen zonder enige kennis op het gebied van OV infrastructuur. Het oorspronkelijke plan is afgestemd met ervaren consultants die gepokt en gemazeld zijn in het OV (denk aan Arcadis). Met één van de portefeuillehouders in de 2e kamer van een politieke partij zijn al afspraken gemaakt om expertise in te brengen in de lopende discussie. 
« Laatst bewerkt op: 11 september 2022, 10:53:25 door Duikeend. Reden: Overbodig citaat verwijderd, svp "reageer" knop gebruiken ipv "citaat" knop »

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Noorderspoor
« Reactie #7 Gepost op: 08 augustus 2022, 09:32:22 »
Investeren in "onzinnig" dure projecten.....
Kunnen we nog wel meer aanhalen.

Valt de Betuwe Lijn daaronder?
Nu de schepen niet veel meer kunnen laden wordt er toch echt wel meer overheen gereden. (y)

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
  • Southern....de oude dan
Re: Noorderspoor
« Reactie #8 Gepost op: 08 augustus 2022, 10:25:37 »
De in het artikel genoemde interactieve kaart
https://chronotrains-eu.vercel.app
is trouwens echt leuk, knap gedaan en heel inzichtelijk!
Thx for sharing Hans!

Grtz Gerard
« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2022, 10:27:46 door BrightonBelle. Reden: verduidelijking »

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1783
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Noorderspoor
« Reactie #9 Gepost op: 10 september 2022, 12:08:24 »
Voor u gelezen in Sikkom.nl en door mij bewerkt. :)

Sikkom / Suksawat zijn de jongerenplatforms voor Groningen en Friesland. Met een goede afwisseling tussen zin en onzin proberen zij studenten en jongeren tussen 18 en 35 jaar aan zich te binden. 

De lokale Huis aan Huis blaadjes en websites scoren zelfs 10x beter onder de jongeren!

Kortom: Vermakelijke stations blaadjes cq websites, die je vooral niet al te serieus moet nemen  ;)

Gr. Menno1846
« Laatst bewerkt op: 11 september 2022, 10:54:19 door Duikeend. Reden: ter verduidelijking citaat ingevoegd »
Er gaat niets boven een Eminent 310 🎹🎶

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Noorderspoor
« Reactie #10 Gepost op: 10 september 2022, 12:56:01 »
En dat Groningen achter gesteld is en alleen maar om het gas draait voor de rest van Nederland, dat zielige verhaaltje kennen we nu wel...

De Donald Duck is niet geschikt als bron voor wereldoriëntatie. De samenleving zit in het echt ietsje ingewikkelder in elkaar. Maar dat leer je misschien later nog wel eens.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Noorderspoor
« Reactie #11 Gepost op: 10 september 2022, 18:09:55 »
De Donald Duck is niet geschikt als bron voor wereldoriëntatie.

Nu ga je te ver!
Menig levensles werd mij geschonken door de avonturen van die niet al te nozele en lichtontvlambare eend.
Menige bron van nieuws of juice kan er een voirbeeld aan nemen...

Kwaak
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Noorderspoor
« Reactie #12 Gepost op: 10 september 2022, 19:08:03 »
Ik was vanmiddag op de treintjesclub. Een boeiende conversatie met leeftijdsgenoten (andere oude mannen). Na drie biertjes besloten we dat het spirituele leven van mensen in de derde dimensie voortkomt uit de voorziening. (Ik zelf was toen inhoudelijk al afgehaakt.)
We besloten dat iemand daar verantwoordelijk voor moet zijn en kwamen uit bij......? Donald Duck!!  Dat kan haast geen toeval meer zijn.

Dagobert

Ps: ik vroeg nog hoe het kan dat ik geen actieve herinneringen heb aan mijn vorige levens. Men bezwoer me dat dat komt omdat ik nog maar in mijn eerste leven zit. Dat vond ik een bemoedigende mededeling.

Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2313
Re: Noorderspoor
« Reactie #13 Gepost op: 11 september 2022, 10:52:34 »
Gezien de bron van dit stukje en de reacties er op is dit topic naar het stationsplein verhuisd
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop