Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 06-02-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Daz door NS264
Vandaag om 08:41:31
Marklin/Trix koploper door Daan de leeuw
Vandaag om 08:21:44
Schwarzburg door tuurtje
Vandaag om 08:15:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Remunj
Vandaag om 08:02:47
Solderen wil maar niet (goed) lukken door Remunj
Vandaag om 07:59:23
Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide? door RBlok
Vandaag om 06:49:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Lolke Bijlsma
Vandaag om 05:49:26
Houten op Rail(s) 10-11 februari 2023 door Martin Domburg
Vandaag om 02:09:00
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door eemstede
07 februari 2023, 23:18:40
19 Toen door GerardvV
07 februari 2023, 23:11:15
NTM Veewagen. Messing Spoor-1 door FritsT
07 februari 2023, 22:57:18
Nieuwe baan epoche 2 door Stefan88
07 februari 2023, 22:40:32
The Summer of 69 door tuurtje
07 februari 2023, 22:38:16
LIMA ICR-'s veranderen naar FYRA-rijtuigen in H0 door StefanNL_Plays
07 februari 2023, 22:21:37
MRDIRECT op 'moderne' PC door Hans1963
07 februari 2023, 22:16:33
Arlbergbahn.. ? door T.Spat
07 februari 2023, 22:14:33
Heen, En en Weer: de tram. door Huup
07 februari 2023, 21:44:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
07 februari 2023, 21:22:24
Rheinburg, TP V/VI door basjuh1981
07 februari 2023, 21:18:32
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door Wim Vink
07 februari 2023, 21:14:42
On traXS 2023 17 t/m 19 maart Spoorwegmuseum. door Reinout van Rees
07 februari 2023, 20:55:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door VictorPM
07 februari 2023, 20:02:10
Rotterdam CS: Tijdelijke winkel met spullen uit NS-materieel, 6 t/m 11 februari door Reinout van Rees
07 februari 2023, 19:32:05
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 0 door sncf231e
07 februari 2023, 19:22:35
KM1 2023 door FritsT
07 februari 2023, 19:20:20
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door VvKan
07 februari 2023, 19:14:52
Bauarbeiten im gange door 741230
07 februari 2023, 17:55:23
Dieselstadt door V200-G2000
07 februari 2023, 17:48:42
Roco 1600 (1611'/1627 e.d.) schokt met ESU decoders door Ben
07 februari 2023, 16:39:47
Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker door everh003
07 februari 2023, 16:10:26
  

Auteur Topic: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.  (gelezen 16636 keer)

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 868
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #210 Gepost op: 24 september 2022, 19:45:30 »
Zie link: https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/302689/tennet-schade-aan-hoogspanningsnet-loopt-in-miljoenen

Laatste alinea is weer discussie voer voor Tramfan  ;D

Mvg, Johan.

P.s. lijkt mijn niet "of" maar "dat" op zijn plaats

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 868
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #211 Gepost op: 27 oktober 2022, 12:02:52 »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 23598
    • Pagina van klaas
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #212 Gepost op: 08 december 2022, 22:02:15 »
Volgens de nieuwste berichten gaan ze a.s. zondag, bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling, weer rijden.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1567
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #213 Gepost op: 08 december 2022, 23:08:27 »
Vrijdag (10:00 - 14:00), zaterdag (01:00 - 05:00) en zondag (02:00 - 04:30) gaat men testritten rijden op De Hanzelijn.
Groeten Joop, machinist Lls

momfer

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #214 Gepost op: 11 december 2022, 12:26:04 »
De Stentor:

‘Alles was zwartgeblakerd’: zwaar beschadigde Hanzelijn is na drie maanden hersteld en klaar voor de reiziger

Drie maanden geleden alweer trof Erwin de Boer van ProRail ontzettend veel zwartgeblakerde apparatuur aan langs het spoor in Flevoland. Een hoogspanningskabel belandde op de bovenleiding van de Hanzelijn. Nu is de herstelklus geklaard en rijdt de trein zondag weer. ,,Drie maanden, dat is best knap te noemen, denk ik’’, zegt de bouwmanager.


Lees verder: https://www.destentor.nl/dronten/alles-was-zwartgeblakerd-zwaar-beschadigde-hanzelijn-is-na-drie-maanden-hersteld-en-klaar-voor-de-reiziger~acd2898f/
Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-EX | Arduino Mega + Motorshield + WiFi bridge
Besturing: EX-RAIL | Engine Driver | Traintastic | Rocrail | DecoderPro (JMRI)
Bouwbeschrijving van mijn Kerstbaantje

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
  • Een uit de hand gelopen ovaaltje
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #215 Gepost op: 15 december 2022, 16:11:07 »
Beste reiziger,
De intercity uit Zwolle naar Den Haag Centraal heeft een vertraging van ongeveer 388800 minuten. Plan uw reis in de app.  ;D

Onze jongste zoon werkt bij een van de grote spoorwegbouwers en hij had grote moeite om het materiaal te krijgen.
Maar een knap staaltje dat dit is gelukt om te leveren en te repareren. Als we bij gelegenheid langs de Hanzelijn reden, zagen we bij het terreintje van de aannemer altijd bezigheid, ook 's avonds laat.
De vraag is wie dit zal betalen. De managers van de verzekeringsmaatschappijen gaan en masse hun schoenen strikken als de vraag op hen af komt.

Hartelijke groet,
Joop
Joop ter Laak

Geef een modelspoorder de ruimte

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 6784
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #216 Gepost op: 15 december 2022, 16:37:16 »
Driewerf Hulde!

Voor de noeste werkers die het spul weer gemaakt hebben.

Groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 6203
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in h0
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #217 Gepost op: 15 december 2022, 16:42:13 »
Helemaal mee eens  (y)

Hier zullen heel wat extra diensten gedraaid en overuren voor gemaakt zijn.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
    • Spoor en Staal
N-spoor, HCC!m aansturing. aan het switchen naar een z21 Start.

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 6203
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in h0
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #219 Gepost op: 22 december 2022, 15:52:29 »
Citaat
22 december 2022 ∙ Op 02 september dit jaar deed zich een vrijwel unieke calamiteit voor in de 150 kV-verbinding tussen Lelystad en Hattem, ter hoogte van het nieuwe trafostation Olsterpad. Vandaag heeft Tennet een verklaring vrijgegeven over hoe deze unieke storing (met een minutenlang staande vlamboog in de openlucht) kon optreden. Hoewel het uiteindelijke rapport pas in januari zal verschijnen geeft de reconstructie ook nu al inzicht in wat er is gebeurd.

[Schade op Olsterpad na grote storing (foto door forumlid PJK, zie ons forum voor meer beelden)] Rokende hoogspanningsdraden die zo heet werden dat ze uitzetten totdat ze bijna op de grond hingen en ze een spoorwegbovenleiding raakten, waarna de stroom alsnog niet werd uitgeschakeld doordat er reeds voor dat contactmoment al sprake was van een ongecontroleerde foutsituatie. 300.000 aansluitingen zaten tot een uur zonder stroom en door een moment van overspanning is her en der ook schade opgetreden. Tennet, Liander en DNV hebben gezamenlijk onderzocht hoe misschien wel de meest iconische storing van de afgelopen jaren tot stand heeft kunnen komen en de NOS heeft er een item over geschreven.

Zoals bij elke storing van enig formaat wordt onderzocht hoe het heeft kunnen komen, zodat ervan kan worden geleerd en de kans op herkaling kan worden verkleind. Het blijkt volgens de reconstructie dat er wel drie dingen achter elkaar mis zijn gegaan voordat daadwerkelijk de ongecontroleerde en niet afgeschakelde kortsluiting kon ontstaan. Het begon ermee dat het splinternieuwe trafostation Olsterpad, een dag eerder opgeleverd, nog niet helemaal voltooid was. Er waren nog steeds werkzaamheden aan de gang en die vereisten dat een van de inkomende verbindingen, onbevestigd maar vermoederlijk Lely – Olsterpad Paars, aan het einde van de dag niet zomaar kon worden geaard omdat deze al was ingeschakeld. Normaal heb je dan per ongeluk een aardfout, waarna de verbinding automatisch wordt afgeschakeld (en je alsnog een rapportje moet opstellen, maar verder is er dan niet zoveel aan de hand).

Maar die automatische afschakeling was niet actief omdat die juist vanwege dezelfde werkzaamheden op 'lokaal' was gezet, zodat wordt voorkomen dat een schakelhandeling op afstand problemen of gevaar kan opleveren. En volgens de NOS het laatste dominosteentje, een backupsysteem dat juist dit soort uitzonderlijke dingen alsnog moet ondervangen, weigerde. Met opgeteld viermaal "pech" kon niets meer gedaan worden. Er was geen beveiliging meer over en er ontstond ongecontroleerd een kortsluiting. De rest van het net in de polder is een 150 kV-net met behoorlijk wat sjeu, en daardoor zagen beveiligingen op andere stations en in andere circuits in eerste instantie geen onraad omdat de kortsluiting dezelfde karakteristieken had als een zware belasting. Niets kon nog gedaan worden, behalve wachten tot er fysiek iets doorbrandde of totdat alsnog beveiligingen op omliggende stations wakker zouden worden en het vermogen zouden afschakelen. Doordat het een sterk net betreft in de polder duurde het bijna vier minuten voordat dat uiteindelijk zover was.

Het gevolg was dat het 150 kV-circuit Lely – Olsterpad Paars gedurende vier minuten een vermogen te verwerken kreeg dat de ontwerpcapaciteit meerdere malen moet hebben overtroffen. De draden werden een paar honderd graden en rekten daardoor zover uit dat de bovenleiding van de spoorbaan tussen Dronten en Lelystad werd aangeraakt. Alles dat elektrisch contact maakte werd geroosterd. De gepeperde rekening van Prorail is nog niet binnen in Arnhem, net als de rekening van getroffen aansluitingen met schades, maar de interne schade aan twee schakelvelden en de 20 kilometer tussenliggend 150 kV-circuit (volledig Lely – Olsterpad Paars is eruit gebakken) wordt reeds op ruim tien miljoen euro geraamd. Verder wordt er versneld werk gemaakt van het controleren van soortgelijke backup- en beveiligingssystemen als welke op Lelystad en/of Olsterpad de laatste lijn van verdediging hadden moeten vormen. Voorlopig is het laatste woord over deze storing nog lang niet gezegd.

Bron
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
  • Een uit de hand gelopen ovaaltje
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #220 Gepost op: 22 december 2022, 17:36:02 »
De stroom viel bij ons de polder slechts een paar minuten uit, althans waar ik woon. Wel was de hele modelbaan zonder stroom gekomen zodat de hele treinenloop van slag was.
Gekukkig zijn er voor zover bekend geen slachtoffers gevallen, alleen maar een hoop geld kwijt.
Hartelijke groet,
Joop
Joop ter Laak

Geef een modelspoorder de ruimte

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1066
  • Spoor N
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #221 Gepost op: 22 december 2022, 17:41:37 »
Wel was de hele modelbaan zonder stroom gekomen zodat de hele treinenloop van slag was.
Dat was dus realistisch (y)

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 868
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #222 Gepost op: 22 december 2022, 17:46:15 »
Tsja modelbaan in alle opzichten (hoop het nooit mee te maken  :-X)
Sterkte Joop  met de schade!

Mvg, Johan

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
  • Een uit de hand gelopen ovaaltje
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #223 Gepost op: 23 december 2022, 16:31:13 »
Tsja modelbaan in alle opzichten (hoop het nooit mee te maken  :-X)
Sterkte Joop  met de schade!

Mvg, Johan

Nou de enige schade die ik leed was tijd. Het programma iTrain werd abrupt afgebroken zodat na de herstart alles weer stond zoals ik die middag was begonnen. Posities van de treinen in het programma en op de baan stemden niet meer overeen. Dat was even puzzelen en schuiven.
Wellicht toch maar zo's UPS (of hoe heet zo'n ding) aanschaffen zodat je alles netjes kunt afsluiten  :-\
Hartelijke groet,
Joop
Joop ter Laak

Geef een modelspoorder de ruimte

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
  • Een uit de hand gelopen ovaaltje
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #224 Gepost op: 23 december 2022, 16:32:44 »

Gekukkig zijn er voor zover bekend geen slachtoffers gevallen, alleen maar een hoop geld kwijt.
Hartelijke groet,
Joop

Dat geldt natuurlijk voor Prorail en Tennet......
Joop ter Laak

Geef een modelspoorder de ruimte