22 december 2022 ∙ Op 02 september dit jaar deed zich een vrijwel unieke calamiteit voor in de 150 kV-verbinding tussen Lelystad en Hattem, ter hoogte van het nieuwe trafostation Olsterpad. Vandaag heeft Tennet een verklaring vrijgegeven over hoe deze unieke storing (met een minutenlang staande vlamboog in de openlucht) kon optreden. Hoewel het uiteindelijke rapport pas in januari zal verschijnen geeft de reconstructie ook nu al inzicht in wat er is gebeurd.[Schade op Olsterpad na grote storing (foto door forumlid PJK, zie ons forum voor meer beelden)] Rokende hoogspanningsdraden die zo heet werden dat ze uitzetten totdat ze bijna op de grond hingen en ze een spoorwegbovenleiding raakten, waarna de stroom alsnog niet werd uitgeschakeld doordat er reeds voor dat contactmoment al sprake was van een ongecontroleerde foutsituatie. 300.000 aansluitingen zaten tot een uur zonder stroom en door een moment van overspanning is her en der ook schade opgetreden. Tennet, Liander en DNV hebben gezamenlijk onderzocht hoe misschien wel de meest iconische storing van de afgelopen jaren tot stand heeft kunnen komen en de NOS heeft er een item over geschreven.Zoals bij elke storing van enig formaat wordt onderzocht hoe het heeft kunnen komen, zodat ervan kan worden geleerd en de kans op herkaling kan worden verkleind. Het blijkt volgens de reconstructie dat er wel drie dingen achter elkaar mis zijn gegaan voordat daadwerkelijk de ongecontroleerde en niet afgeschakelde kortsluiting kon ontstaan. Het begon ermee dat het splinternieuwe trafostation Olsterpad, een dag eerder opgeleverd, nog niet helemaal voltooid was. Er waren nog steeds werkzaamheden aan de gang en die vereisten dat een van de inkomende verbindingen, onbevestigd maar vermoederlijk Lely – Olsterpad Paars, aan het einde van de dag niet zomaar kon worden geaard omdat deze al was ingeschakeld. Normaal heb je dan per ongeluk een aardfout, waarna de verbinding automatisch wordt afgeschakeld (en je alsnog een rapportje moet opstellen, maar verder is er dan niet zoveel aan de hand). Maar die automatische afschakeling was niet actief omdat die juist vanwege dezelfde werkzaamheden op 'lokaal' was gezet, zodat wordt voorkomen dat een schakelhandeling op afstand problemen of gevaar kan opleveren. En volgens de NOS het laatste dominosteentje, een backupsysteem dat juist dit soort uitzonderlijke dingen alsnog moet ondervangen, weigerde. Met opgeteld viermaal "pech" kon niets meer gedaan worden. Er was geen beveiliging meer over en er ontstond ongecontroleerd een kortsluiting. De rest van het net in de polder is een 150 kV-net met behoorlijk wat sjeu, en daardoor zagen beveiligingen op andere stations en in andere circuits in eerste instantie geen onraad omdat de kortsluiting dezelfde karakteristieken had als een zware belasting. Niets kon nog gedaan worden, behalve wachten tot er fysiek iets doorbrandde of totdat alsnog beveiligingen op omliggende stations wakker zouden worden en het vermogen zouden afschakelen. Doordat het een sterk net betreft in de polder duurde het bijna vier minuten voordat dat uiteindelijk zover was.Het gevolg was dat het 150 kV-circuit Lely – Olsterpad Paars gedurende vier minuten een vermogen te verwerken kreeg dat de ontwerpcapaciteit meerdere malen moet hebben overtroffen. De draden werden een paar honderd graden en rekten daardoor zover uit dat de bovenleiding van de spoorbaan tussen Dronten en Lelystad werd aangeraakt. Alles dat elektrisch contact maakte werd geroosterd. De gepeperde rekening van Prorail is nog niet binnen in Arnhem, net als de rekening van getroffen aansluitingen met schades, maar de interne schade aan twee schakelvelden en de 20 kilometer tussenliggend 150 kV-circuit (volledig Lely – Olsterpad Paars is eruit gebakken) wordt reeds op ruim tien miljoen euro geraamd. Verder wordt er versneld werk gemaakt van het controleren van soortgelijke backup- en beveiligingssystemen als welke op Lelystad en/of Olsterpad de laatste lijn van verdediging hadden moeten vormen. Voorlopig is het laatste woord over deze storing nog lang niet gezegd.
Wel was de hele modelbaan zonder stroom gekomen zodat de hele treinenloop van slag was.
Tsja modelbaan in alle opzichten (hoop het nooit mee te maken )Sterkte Joop met de schade!Mvg, Johan
Gekukkig zijn er voor zover bekend geen slachtoffers gevallen, alleen maar een hoop geld kwijt.Hartelijke groet,Joop