Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 01-08-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door wob
Vandaag om 16:49:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:48:54
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:33:27
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing. door Spoor010
Vandaag om 16:25:04
Flikkeren/kleur van Ledbatten 4000K door Nullem
Vandaag om 15:52:46
Vullen zelflosser Fleischmann door piksov
Vandaag om 15:51:28
rookgenerator door Rolf S
Vandaag om 15:48:20
Bouw van een volmodel motorlogger op de helling door Hans Reints
Vandaag om 15:47:00
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:45:06
HENCKENS Modelspoortoebehoren (persbericht) door bellejt
Vandaag om 15:43:04
Heen, En en Weer door Huup
Vandaag om 15:31:08
Heen, En en Weer: de tram. door RobK
Vandaag om 14:58:48
Nieuw type beveiliging door BrightonBelle
Vandaag om 14:29:29
Oneindige Overslag 0e RC door Marc tramt
Vandaag om 14:25:30
ESU lopi v5 jumpstart. door RikM
Vandaag om 13:41:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 13:33:27
Welke titels zijn er allemaal uitgegeven in de "oranje serie"? door Eric B
Vandaag om 13:22:52
Nieuwe fabrikant: YAMoRC: Yet another Model Railroad Company door Karst Drenth
Vandaag om 13:00:14
Ermehuizen anno 1974 door Mispoes
Vandaag om 12:48:04
TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie" door Martin Welberg
Vandaag om 12:12:57
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 12:09:58
Zwederbaan door Hans GJ
Vandaag om 12:06:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Kronefan
Vandaag om 12:04:50
Station Baarn, in Z door RieX
Vandaag om 11:39:16
Nederlandse afzet bakken en trailers op Trailstar wagons. door Wil uit Drenthe
Vandaag om 11:19:47
PIKO 2022, nieuws van de fabrikant. door Eric B
Vandaag om 11:18:20
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Chris
Vandaag om 10:33:11
Rivarossi Breuertje digitaliseren door Duikeend
Vandaag om 10:22:53
Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant. door VAM65
Vandaag om 10:21:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:13:26
  

Auteur Topic: Bouw van een zeillogger  (gelezen 844 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11735
    • sleutelspoor
Bouw van een zeillogger
« Gepost op: 17 augustus 2022, 12:36:31 »

260 Als je een museumhaven in de planning heb staan, dan moeten daar ook de benodigde historische schepen in afmeren. Ik heb wel wat van die stuf, maar absoluut niet genoeg om een haven te vullen! In afwachting van enige tekeningen uit Oostenrijk en Valkenburg alvast begonnen met het in elkaar knutselen van een zeillogger naar model van de VL92 Balder.. Foto Roger van der Kraan (Mslb Elbe)


261 De logger maakte als vissersschip in 1865 officieel zijn entree in Nederland. De niet-Scheveninger A.E. Maas was de man die dit type schip hier introduceerde. Het werd hem niet in dank afgenomen; in het oerconservatieve wereldje van de zeevisserij zat men niet te wachten op nieuwlichters. Toch zou deze logger ruim honderd jaar aan de haringvissers dienstbaar blijven.
De kiel van de zeillogger Balder is gelegd op 15 maart 1912. Op 15 mei 1912 is het schip op de Vlaardingse werf van A.de Jong te water gelaten. De opdrachtgever tot de bouw was de Visserij Maatschappij Mercurius. Van 1912 tot 1921 was de Balder een van de honderden zeilende loggers die zich bezig hielden met de haringvisserij. In 1922 werd de Balder, door het economisch voordeel dat behaald kon worden met de ingetreden motor-logger, opgelegd. In 1929 is zij verkocht aan rederij A.van der Zwan in Scheveningen, hetgeen tevens het einde van de zeilende periode betekende. Door de nieuwe reder werd het schip verlengd, gemotoriseerd en herdoopt tot Oceaan- Tot 1941 is er dus met het schip actief deelgenomen aan de haringvisserij. Zoals vele schepen in die tijd is ook deze logger in de oorlogsjaren gevorderd door de bezetter, maar in september 1945 gelukkig weer naar Nederland teruggekeerd om kort hierna weer aan de haringvangst te gaan deelnemen. Na deze periode is de Balder verkocht aan de N.V. Sleephelling Maatschappij Scheveningen en doorverkocht aan de Vereniging Beroepsonderwijs in Den Haag, herdoopt tot Zeearend en geschikt gemaakt voor de opleiding in zowel de trawler als vleet visserij. De functies aan boord waren als volgt ;1. Schipper, 2. Stuurman, 3. Matroos, 4. Matroos, 5. Matroos, 6. Lichtmatroos, 7. kok in het ruim, 8. Kok, 9. Oudste, 10. Oudste, 12 jongste, 13 reepschieter, 14 afhouwer
Van deze 13 personen waren de nummers 9 t/m 13 jongens. De afhouwer was de jongste aan boord. In de jaren rond de Eerste Wereldoorlog meestal 12 jaar oud. Vaak werd de lagere school niet afgemaakt. In de oorlogsjaren monsterden gemiddeld per jaar 100 analfabeten aan. De kok kon een jongen van 12- 16 jaar oud zijn, maar die functie werd ook weleens vervuld door een oude matroos, "die voor matrozen werk te oud (is en) voor totaal versleten te jong (is)" De schipper en de stuurman zeilden het schip, voor de navigatie steunend op beperkte navigatie middelen en een eeuwenoude, via traditie doorgegeven, ervaring. Op die ervaring werd ook de plaats bepaald om “het net te schieten”. Daarbij werd gebruik gemaakt van “het lood' , een dieplood, waarin wat talkvet gedaan werd. Als het lood naar boven kwam en er schelpen aan kleefden, zat er waarschijnlijk geen haring. Zat er zand aan het lood, dan proefde de schipper er aan en dan besloot hij of het net gezet moest worden. (Het schieten)

Hier onder een verklarende Woordenlijst van de gebruikte begrippen
Afhouwer is de jongste aan boord van de logger die bij het inhalen van de vleet de reep om de spil leidt en aan geeft in het reepruim
Bakboord is de linkerkant van het schip
Balie is een half vaatje
Beug: Lange lijn met op bepaalde afstanden zij- lijnen met haken, gebruikt om kabeljauw en schelvis te vangen.
Bomschuit is de voorloper van de haringlogger; vierkant schip met platbodem, dat op het strand kon vastlopen.
Breels of Tonnetjes, die de vleet drijvend moesten houden.
Bultzak: diende als matras: zak gevuld met haverdoppen, vlooien en luizen
Bun: is de natte ruimte in een schip, die in open verbinding staat met het buitenwater. Diende om de gevangen vis in te bewaren
Deinzen doet een schip als het als het  onbedoeld achteruit vaart of drijft
Donkey is een kleine stoommachine, die het spil of winch aandreef
Drifter is een stoomlogger die ontworpen was voor de drijfnetvisserij
Drijfnet:  zie vleet, Fiets en Stoomlogger
Bezaanzeil:is het kleine zeil aan de achtermast
Gellen: zijn de Ingewanden en de  gal van de haring.
Geesten zijn de rollen boven de krebbe waar het net over geschoten en binnengehaald werd
Halen is het naar binnen trekken van de vleet
Helmstok Stuurgerij aan het roer
Joon is een drijver met vlaggenstok en eigendomsmerk op ieder kwart van Vleet
Kaken is het verwijderen van de ingewanden en de galblaas van de haring. Dit doe met een speciaal kaakmesje.
Kaapstander, ook wel windas genoemd, is een verticale lier die gebruikt wordt om meertrossen te hieuwen. Moderne kaapstanders worden elektrisch, hydraulisch of pneumatisch aangedreven.
Koksrol zat de In de zeiltijd tussen de twee krebben in. Het was een lange houten rol die gebruikt werd om zowel de netten in als uit het netten ruim te halen. In de “moderne” tijd werd de koksrol alleen maar gebruikt bij het inhalen van de vleet toen ging het uitzetten van de vleet niet meer via de krebben maar via de geestrol.
Krebben zijn vakken aan dek, Waarin de gevangen haring viel , die uit de netten geschud was
Kuipen is de haring in tonnen doen en de tonnen dichtmaken en controleren op lekkage
Leutelen Roeren Muizen dit zijn de namen van de merken op de reep waar de seizings en de breeltonnen bevestigd moesten worden
Praaien is het aanroepen van een ander schip
Reepschieter is de  op een na jongste aan boord, die bij het al inhalen van de vleet de reep opschiet
Reep is de tros, waaraan de vleet hangt
Schieten is het in zee brengen van de netten
Seizings zijn de lijnen, die de netten met de reep verbinden.
Stampen (zeer vervelend) is het op en neer gaan van het schip in de lengte richting tijdens slecht weer.
Steken is het achter de vleet blijven liggen in geval van storm, het schip gebruikt dan als het ware aan de reep als zee anker
Steuren is het licht zouten van onbekaakte haring t.b.v de rokerijen. (bokking, Hardewijker)
Stopperskistje is een klein kistje voor de persoonlijke bezittingen van de bemanningsleden.
Stuurboord is de rechterkant van het schip
Trawlvisserij is vissen met een kuilnet, dat wordt open- gehouden met uitscherende borden.
Vleet is een/het Haringdrijfnet
Warbak is een houtenbak waarin de gekaakte haring gezouten werd
’t Zand is een andere vissersnaam voor de Doggersbank
Zeekaak of scheepsbeschuit is een keihard noodrandsoen. Werd ook wel aangeduid als “hard brood”(niet te vreten)
Zwing is het stuk van de reep, dat tussen de vleet en het schip zit



262 Wat was die toenmalige logger voor een schip en hoe kreeg hij zijn plaats binnen de Hollandse haringvisserij? Eeuwenlang waren de platboomde pinken – later bomschuiten genaamd – de enige vissersschepen die men bij de Noordzeedorpen van Holland in gebruik had. Door het ontbreken van een haven moest hun vloot vanaf het strand in zee steken; na terugkeer van zee landden de schepen op het strand weer aan. Hun aangevoerde vis, en in mindere mate haring, werd op het strand bij het dorp gelost. Alleen vissers op de schepen van haringsteden als Vlaardingen, Maassluis, Delfshaven en Rotterdam kaakten hun haring; de kustdorpers voerden de haring vers of gezouten (gesteurd) aan. Vervolgens werd deze aan de wal bij plaatselijke rokerijen verwerkt tot bokking en ook wel gedroogd. Van het laatste is verder weinig bekend. In 1857 kregen de kustdorpen bij wetswijziging eveneens het recht om de haring te mogen kaken.



263 Na de maten naar h0 omgerekend te hebben begonnen met de bouw van een logger. Het lichaam, of de romp, bestaat uit piepschuim bekleed met ordinair kopieerpapier. cocktailprikkers doen als imitatie  spanten goede zaken.


264 De creatie is net van de helling gelopen.


265 Voor het zicht zijn de hoofd en banaanmast geplaatst. Zoals in die tijd gewoon was, staat de werk/reddingsboot dwars achter op de kont boven de broodwagen.


266 Tijd om het potdeksel en de geesten aan te brengen.


267 Overzichtje van de toekomstige scheepswerf met sleephelling



268. Mocht er verandering in het denken komen, de karren staan er al klaar voor. Inbouw is een fluitje van een cent.



269 Zo lieten we de Vl.. achter met een te lang kluifhout, kaal dek en kisten die luiken en ingangen markering.


270 Vandaag weer wat meer kunnen doen daar de postduiven uit Oostenrijk nog steeds niet gevallen zijn. Ik heb aan de Postduiven vereniging gevraagd of dat de duiven Überhaupt wel gelost zijn. Duurt wel erg lang. De kluiverboom wat ingekort en van de nodige ondersteuningen voorzien. Houtenvoordek, ballenbak voor de breels en de ingang naar het "Vrondel" gemaakt.


271 Achterschip een breder potdeksel gegeven en provisorische steunen voor de bijboot gemaakt. Onder de bijboot moet nog een broodwagen komen.


272  De plaats van de natte en droge visruimen aangegeven. De ruimen lopen door tot onder de geesten half weg schip.


273 Overzichtsplaatje.


274 Nogmaals het bewerkte voorschip met aan BB de Krebbe voor de Breels (ook wel schotse blazen genoemd), de toegang (koekoek) tot het bemanningsverblijf, het z.g.n. "Vrondel" of vooronder. 6 weken lang zonder uit de kleren te komen sliepen, kookten, aten en leefden 12 man in deze bekrompen en bedompte ruimte van krap 14 m3. Alleen de stuurman en de schipper verbleven achter in het Kajuit en hadden daar iets meer prive dan de bemanning voor de mast in het Vrondel.


275 Op het voordek of de bak, vinden we aan BB de “krebbe” voor de opslag van de breels, later vervangen door de veel handzamere Schotseblazen.
Deze breels diende om de reep, via aangebonden seizings, strak boven de stalen reep te houden waaraan dan weer her want of netten waren verbonden.







276-2 Staande want zoals dat later op o.a. de stoomfietsen van Vlaardingen gebruikt werd. Allebei de methodes hebben tot doel om zoveel mogelijk haring te vangen.


276 Duidelijk zijn de natte ruimen te zien waar op de heenreis de lege kantjes en de met zout gevulde tonnen opgeslagen werden. Tijdens de teelt worden de lege kantjes aan dek gehaald en gevuld met de gevangen en gekaakte haring. Gemiddeld gebruikt men 1 kantje zout op 4 kantjes haring.


277 Om een beetje bij de les te blijven komt er regelmatig spoorweggerelateerd spul voor bij de lens.


278  Ik heb eens een poging gewaagd om de “Lougre”, dat was de originele naam van dit type schip, en is door de Vlaardingers “verbasterd tot “Logger” van een onderwaterschip te voorzien zodat het ook de helling op kan.


279 plaatje in styl!!!!


290 Ook de zeillogger maakt enige progressie. Er is een begingemaakt met het aanbrengen van het houten visdek, de viskeeen, geesten en houtenluiken. Plaats van de voor of fokkemast is bepaald.


291 Op de helling met afgetopte Fokke en bazaanmast

292 Luiken en dek van balsahout gemaakt
292 Luiken en dek van balsahout gemaakt


293 Combinatie van inventiviteit. Papier, karton, hout en plastics. Alles is en kan gebruikt worden om een goed resultaat te krijgen
« Laatst bewerkt op: 23 augustus 2022, 13:32:03 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11735
    • sleutelspoor
Re: Bouw van een zeillogger en een stoomdrifter.
« Reactie #1 Gepost op: 17 augustus 2022, 14:17:59 »




308 Met haring uit Vlaaring in het land, dan gaat de dokter aan de kant!! en daar bouwen we voor!


309 Wim Pronk bij Cafe Vlaardingen-oost toen de overweg in de Schiedanschedijk nog in operationele dienst was. Let je even op de prijs van de "Groene"Haring!!!


315 En deze omdat er nog zoveel werk aan zit…

Tot de volgende.

« Laatst bewerkt op: 23 augustus 2022, 22:40:05 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5429
Re: Bouw van een zeillogger en een stoomdrifter.
« Reactie #2 Gepost op: 17 augustus 2022, 15:43:46 »
 (y)
Dit lees ik graag

thonis

  • Offline Offline
  • Berichten: 405
Re: Bouw van een zeillogger en een stoomdrifter.
« Reactie #3 Gepost op: 17 augustus 2022, 19:35:15 »
Leuk, skuitjes, Hans! Ik bouw op het ogenblik een stoomschip voor een Duits blad.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5429
Re: Bouw van een zeillogger en een stoomdrifter.
« Reactie #4 Gepost op: 17 augustus 2022, 19:55:32 »
Ik zie dat de haring kar een kenteken heeft
Ben niet zo oud dat ik dat meemaakte(of was te jong om daar op te letten)

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Bouw van een zeillogger en een stoomdrifter.
« Reactie #5 Gepost op: 18 augustus 2022, 12:59:02 »
Ik heb voor mijn module nog een bouwpakket van een binnenvaartschuit van Faller liggen maar dit is toch veel leuker om zelf een schip te bouwen!
Mooie duidelijke handleiding Hans.
Zeer waardevol en nuttig.  (y) (y)
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11735
    • sleutelspoor
Re: Bouw van een zeillogger en een stoomdrifter.
« Reactie #6 Gepost op: 18 augustus 2022, 15:44:13 »

318. Aan boord van de logger waren tierruimen(tonnenruimen)reepruim en netten ruimen. Aan dek stonden aan stuur en bakboord de zgn “krebbes” om de gevangen haring in op te vangen. Om de netten bij halen en schieten goed te kunnen begeleiden zat er op de verschansing een rolletje en waren buitenboord, aan weerszijde tegen de verschansing, twee geesten geschroefd. Geesten zijn dus balkjes met rollen die aan weerszijde van een krebbe aan de buitenkant tegen de verschansing geschroefd waren. Hier zijn de krebbes, koksrol en Geesten in aanbouw


326 Achterschip met roerkoning en helmstok, krebbes en Geesten. Alles gemaakt in zelfbouw, behalve her standaard stuurkompas.


327 Voorschip met kluiverboom, ingang Vrondel en bak voor de breels. Het verfwerk is wat dik opgezet want voor afwerking hadden de mannen echt geen tijd!!





329 Wat ik op deze plaatjes wil laten zien zijn de materialen die gebruikt zijn om de zeillogger te maken. De romp bestaat uit piepschuim welke bekleed is met gewoon kopieerpapier wat dik in de houtlijm is ingesmeerd. Na droging is deze methode keihard en kan gewoon (voorzichtig) geschuurd worden. Het houten dek is bekleed met in reepjes gesneden balsahout van 1 mm dik. De geest, koksrollen en de kaapstander zijn gemaakt van houten deuvels die in de boormachine wat bijgewerkt zijn. De masten zijn gemaakt van chopstick van de chinees. Lange lucifers waren net niet sterk genoeg. Verder zijn er veel wattenstokjes gebruik voor zichtbare en onzichtbare geleidingen. De witte wattenkopjes dienen voor vulling van de breelsbak op het voorschip. De netten die over de geestrollen lopen naar de nettenwagen, zijn gemaakt van stukjes gewassen zwarte panty’s.


330 Aan de Westhavenkade, recht voor de panden van Hofleverancier Warmelo en van der Drift, reders en Haringhandelaren, ligt de VL 1 onttakeld klaar voor het winteronderhoud.


332 De waterstag, dat is de verbinding tussen de waterlijn aan de boeg naar de top van het kluifhout, is geleverd door de HEMA. De Jijn of 3e handje is gemaakt met behulp uit kleine ronde schijfjes die gesneden zijn van zo’n goedkoop wattenstaafje. Ik heb maar een paar doosjes op voorraad genomen daar deze stokjes ook door de drammers in de ban zijn gedaan. Maar dat is geheel of topic



337 Proefje gemaakt met de hoofd stagen. Ben niet tevreden, moet anders worden.


340 De mast voorzien van een verjonging, versierselen en de juiste manier om de stagen te beleggen. In de stagen moeten nog weeflijntjes worden aangebracht. (Hoe moet je anders snel naar boven?)



341 Bij nadere bestudering blijkt dat veel loggers geen of een hele kleine nagelbank hebben. Bij mijn logger heb ik ze voor een gedeelte weggehaald. Onderin, tussen de nagelbank en het stag, ook wel staande werk genoemd, imitatie jufferblokken aangebracht.


342 Zicht op het waterstag, voorstag en het staande werk. Op de mast is nog te lezen wie de maker van dit fraais is geweest


343 Overzichtje over Bakboordszij genomen.


344 In plaatje 340 heb ik het over o.a. de “weeflijnen” Weeflijnen zijn de dwars gespannen lijntjes in het staande werk, de stagen, welke door het wal volk oneerbiedig voor Touwladders worden uitgescholden! Deze weeflijnen dienen om de matrozen een snelle opgang naar boven te geven om daar onklaar geraakt touwwerk, het lopend want, en zeilen te kunnen klaren. Hier zie je een gedeelte van de geknoopte weeflijnen in Stuurboordstaandewant.


345 Voor het zicht heb ik hier de (te dikke)reep over het dek laten lopen. Nu kan je  zien dat een en ander niet geheel conform is aan de een op een situatie. De toegang naar het vrondel had ietsje meer naar bb en wat lager gemoeten.


346 De weeflijnen in de maak. Bij een volgende sessie zal ik de jufferblokken wat meer voor het voetlicht halen.


347 De reddingsboot, want dat is het, op de stoelen gezet.


348 ik ben benieuwd hoe het scheepje er met zeiltjes uit zou zien.
Eerst een gaffel voor de grote mast gemaakt en daarna uit gewoon kopieerpapier een grootzeil geknipt. Dit Grootzeil met gewoon naaigaren rond de mast en gaffel benaaid. Eigenlijk moeten er lijken in het zeil genaaid worden, maar daar wachten we maar mee tot het definitieve zeil genaaid wordt


349 Volgens het zelfde principe heb ik een Stagfok en een Gaffeltopzeil gemaakt. Het Gaffeltopzeil word ook wel een als vlieger uitgescholden.


350 Ziet er veelbelovend uit al zal er nooit zo in de haven of nauw vaarwater gemanoeuvreerd worden. Let ook even op de jonen aan dek.


442 Grootzeil, zonder reeflijnen, een kleurtje gegeven.


443 3e handje of stuurtalie gefabriceerd. Met een stuurtalie sturen was dan wel niet zo nauwkeurig, maar het was wel een stukmakkelijker. Zeker tijdens het vissen en/of slecht weer.

444  Babboord voor de breesbak gevuld met de afgeknipte kopjes van de “cotton Buds”


445 Een echte Vlaardingse wantwagen.

Het begrip kantje en harington
Het kantje is een oude vissersbenaming voor een houten harington. De door een logger gevangen haring werd aan boord gekaakt, gezouten en in een ton geschept. Een dergelijke met haring gevulde ton werd een kantje genoemd. Aangevoerd aan de wal werd de haring vanuit het kantje veelal overgepakt in een nieuwe ton. Vanaf dat moment gold voor een ton niet meer de benaming kantje. Deze aanduiding bleef voorbehouden aan de houten vaten die aan boord van het vissersschip werden meegevoerd en daar werden gevuld met haring. Vlaardingse vissersschepen vormden hierop een uitzondering. De eerder gevulde tonnen werden nog tijdens de visreis voor zover mogelijk weer bovendeks gehaald. De in de tonnen gepakte haring was inmiddels geslonken waardoor het kantje niet meer geheel was gevuld. Het kantje werd met haring bijgevuld. Daarbij verloor het zijn aanduiding 'kantje' en kreeg de benaming 'gepakte ton'. Tegenover vijf eerdere kantjes stonden in zo'n geval vier gepakte tonnen. Wanneer de vissers hun dagelijkse vangsten radiografisch aan hun reders meldden, werden deze opgegeven in aantallen kantjes. De totale vangst van een schip aan het eind van een teelt werd uitgedrukt in aantallen lasten. Een last omvatte voor Scheveningen en Katwijk 17 kantjes. Vlaardingen week door het aan boord overpakken daarin af; het ging in dat geval over 14 gepakte tonnen per last. Na het verdwijnen van de logger als vissersschip, en na het einde van de vleetvisserij op haring, golden deze eenheden als 'last' en 'kantje' niet meer.

« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2022, 19:41:03 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.