Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 21:56:33
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 21:42:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
Vandaag om 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
Vandaag om 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
  

Auteur Topic: Vraagje over bedrading voor digitale baan  (gelezen 1752 keer)

Graddy

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Vraagje over bedrading voor digitale baan
« Gepost op: 07 augustus 2022, 12:55:26 »
Ik ga beginnen met een digitale baan> Een kleintje is al gelukt. Nu nog blokken etc. Mijn baan word 1 met massadetectie.
Nu wilde ik graag draad gaan bestellen maar vraag me af hoeveel en kleuren. De diktes weet ik al of regel ik via mijn club.
Baan word 3.50 bij 1.20.
Hoeveel ringleidingen. 1 voor rails en 1 voor verlichting en wissels. Nog meer voor de intellibox ?? En dan de bedrading naar de bezetmelders en wisselmelders.
Het liefst wil ik graag met kleuren erbij. Ik zie door de bomen het bos niet meer. En ik wil in Houten straks draad gaan kopen.
Het hoeft niet precies hoor. Ik mag graag wat extra meters hebben.
Ik zoek eigenlijk een soort schema (eenvoudig)
« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2022, 09:32:15 door Reinout van Rees. Reden: Titel iets verduidelijkt »

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8677
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Vraagje over digitale baan
« Reactie #1 Gepost op: 07 augustus 2022, 16:11:23 »
Ik ga beginnen met een digitale baan> Een kleintje is al gelukt.  Nu nog blokken etc. Mijn baan word 1 met massadetectie.

Nee, je gaat je baan automatiseren. Als je nu al een Intellibox gebruikt rij je al digitaal. Dit is de meest gebruikte fout in benamingen.

Hoeveel ringleidingen. 1 voor rails en 1 voor verlichting en wissels. Nog meer voor de intellibox ?? En dan de bedrading naar de bezetmelders en wisselmelders. Het liefst wil ik graag met kleuren erbij. Ik zie door de bomen het bos niet meer. En ik wil in Houten straks draad gaan kopen.  Het hoeft niet precies hoor. Ik mag graag wat extra meters hebben. Ik zoek eigenlijk een soort schema (eenvoudig)

Nou .... kijk eens Ringleiding / Centrale voedingsleiding. In de encyclopedie kan je nog wel meer interessante informatie vinden. Goed draad kan je gewoon bij de goede electro grootvakhandel halen. Meestal goedkoper dan het dunne vliegerdraad wat bij de treintjeswinkel te krijgen is.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
Re: Vraagje over digitale baan
« Reactie #2 Gepost op: 07 augustus 2022, 16:21:12 »
Hallo,

Via internet is draad in alle vormen en maten te koop. bv bij conrad maar ook genoeg andere aanbieders met soms grote prijsverschillen
succes

jandcargo

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Vraagje over digitale baan
« Reactie #3 Gepost op: 07 augustus 2022, 16:31:04 »
Ik gebruik dit draad: klik Niet dat dunne apenhaar wat ze op modelbouwbeurzen verkopen. En alleen maar grijs. Heb geen zin om meerdere kleuren op voorraad te houden. Ik houd ze uit elkaar doordat elke draad een eigen nummer krijgt.

Bij een baan die maar 1,20 breed is hoef je de voedingsleiding niet in een ring te leggen. Een rechte stamleiding over de hele lengte van de baan kan ook.

Graddy

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Vraagje over digitale baan
« Reactie #4 Gepost op: 07 augustus 2022, 21:19:40 »
Oke, mijn vraag ging niet over welke kwaliteit kabel en de aanbieders ken ik ook wel. Maar een paar goede tips en verwijzing. Ga morgen eens lezen. En de tip van Klaas neem ik mee.  1.20 is niet zo breed maar meer ruimte heb ik niet. Een rechte stamleiding zou goed kunnen.
Bedankt voor alle hulp maar eer.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21676
Re: Vraagje over digitale baan
« Reactie #5 Gepost op: 08 augustus 2022, 09:05:15 »
Voor de treinen kan je een vieraderige ringleiding plaatsen. Twee draden aangesloten op de centrale  en twee op een trafo/voeding voor de aparte voeding van de wissel- en seindecoders, zodat de wissels de centrale niet nodeloos belasten. Of je kleuren gebruikt en welke bepaal je zelf. Ik heb rood en zwart voor de centrale en bruin en blauw voor de trafo. Een vaste kleurcode voor ringleidingen bestaat niet. Onderweg sluit je dan de rails aan, al of niet via de bezetmelders. Een wisseldecoder heeft tegenwoordig twee aansluitpunten. Een signaalingang voor aansluiting op de centrale en een stroomingang voor aansluiting op de aparte voeding,

Verder zal je de bezetmelders onderling moeten verbinden. Dat gebeurt met aparte signaalkabels. Moet je ook nog bedenken of je de bezetmelders bij elkaar zet of juist verspreid over de baan. De meningen daarover lopen nogal uiteen.  :) Op mijn baan staan ze verspreid over de baan. Dat betekent langere signaalkabels tussen de melders, maar kortere aansluitingen naar de rails.

De voeding van de verlichting is weer apart.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Graddy

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Vraagje over bedrading voor digitale baan
« Reactie #6 Gepost op: 20 augustus 2022, 13:05:31 »
Oke bedankt. Duidelijke verhaal.
Welke kabeldikte gebruik je. De ringleiding zelf gebruik ik installatiedraad maar de rest vind ik nogal eens verwarrend.
Het is me al vaker verteld maar dan ben ik het weer kwijt. Ik zit daar ook niet zo in. Had ook een heel ander beroep voor mijn pensioen.
Alvast bedankt

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8677
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Vraagje over bedrading voor digitale baan
« Reactie #7 Gepost op: 20 augustus 2022, 13:18:18 »
Naar de baan voor de voeding van de rails: 0,50mm2. Signalen: 0,25mm2. (dat kan je gebruiken voor de terugmelding van je massadetectie) Met signalen ook de draden naar de wisseldecoders en andere decoders onder de baan voor het digitale signaal. De voeding kan eventueel wat dikker. O ja: houd alle kleuren goed. Dus als je de puko's bijvoorbeeld rood doet. Blijf die rood houden. Doe je de spoorstaven zwart: Houd die zwart. Ga niet wisselen.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21676
Re: Vraagje over bedrading voor digitale baan
« Reactie #8 Gepost op: 20 augustus 2022, 13:38:34 »
Voor de aansluiting van rails en wissels heb ik dacht ik 0,2 mm2 draad gebruikt. Als gezegd staan mijn bezetmelders en wisseldecoders verspreid over de baan, zodat de draden naar de rails of de wissels zelden langer dan 50 cm zijn.

Het onderling verbinden van de S88-melders gaat met kan en klaar kabel. Bij S88-n is dat cat5 netwerkkabel. Kan je er meestal gewoon bijkopen.

Wat Ronald zegt is ook goed hoor. Zelf vind ik dikker draad wat lastiger aansluiten.
« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2022, 18:18:28 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4677
Re: Vraagje over bedrading voor digitale baan
« Reactie #9 Gepost op: 20 augustus 2022, 14:01:49 »
Ik heb gewoon 0,14 mm2 draad gebruikt voor aansluiten van mijn rails (vanaf ringleiding en naar bezetmelders). Heb de R&D afdeling op mijn werk eens wat draaddiameters later doormeten (op 1 amp stroom 16volt spanning) en op basis van hun advies voor de 0,14 gekozen voor aansluiten van mijn rails.
Wel de opmerking hierbij dat bij mij elk railstuk gevoed is.

Voor de ringleiding ( loopt vanaf de centrale/boosters die in midden van baan staan in 4 aftakkingen langs de rand van de baan) heb 1,5 mm2 draad gebruikt.  Voedingen naar (servo) decoders en bezetmelders heb ik in 0,75 mm2 gemaakt (mede omdat dit langere lengtes zijn en bezetmelders kunnen tegelijk vanuit verschillende blokken aangesproken worden.