Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: V160 de meest kloppende/mooiste  (gelezen 3056 keer)

Jeroen Trainz

  • Offline Offline
  • Berichten: 68
V160 de meest kloppende/mooiste
« Gepost op: 08 augustus 2022, 19:34:22 »
Veel merken hebben de V160 uit gebracht onder andere Marklin, Fleischmann, Roco, ESU, Brawa, Piko ben ik er nog een vergeten?
Mijn vraag is welke is de meest kloppende qua maat en detail?
Welke is digitaal voor bereidt?
Welke heeft wisselende frontseinen en sluitseinen
Welke heeft een zichtbare interieur in de cabine, zoals sommig Roco hebben en ook weer niet
Waarom dit topic omdat ik deze wil aanschaffen en door de bomen het bos niet meer zie.

Vriendelijk bedankt

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: V160 de meest kloppende/mooiste
« Reactie #1 Gepost op: 08 augustus 2022, 20:13:42 »
Hoi,

Kijk eens naar http://lolkebijlsma.com/v160_model.html en dan specifiek naar de verschillende pagina's per model (bijv: http://lolkebijlsma.com/baureihe_216_model.html), allemaal te vinden in het linker menu.

De V160 familie is een grote familie van locomotieven en er zijn best wel grote verschillen tussen de diverse series. Even een snelle (incomplete) reactie per model:
- 210: best model is van Roco
- 215: Ook hier is Roco met de laatste generatie helemaal bij de tijd. Sommige modellen zijn nog onder de Fleischmann naam uitgebracht. De nieuwe Roco modellen zitten in de 7xxxx catno reeks. De oudere Roco 215 modellen zijn van een hele andere generatie (nog jaren zeventig). Eerst hadden die inderdaad geen vrije cabine, later wel een beetje. Het verschil is goed te zien op mijn 215 pagina.
- 216: Piko heeft nog een hele mooi model op de markt gebracht maar het Brawa model mag er ook zien. Ook de ESU loc's zijn prachtig.
- 217: Matrix heeft een redelijk model hier. Het Liliput model is qua rooster/raam indeling niet helemaal correct.
- 218: Hier ook Roco weer goed bezig. De ESU loc's zijn ook best leuk maar een stuk duurder. Fleischmann maakte vroeger best wel een redelijk model.
- 219: Alleen door Liliput op de markt gebracht en een mooi model.

Alle loc's hebben wel wisselende front- en sluitseinen. Zelfs de oude loc's van Roco uit de jaren zeventig hebben dat.
Alle recente loc's zijn digitaal voorbereidt. De Roco en Piko loc's hebben een PLUX22 stekker en dat is lekker makkelijk. Op mijn website heb ik een paar voorbeelden waarbij ik een analoge versie ombouw naar Digitaal.
Piko 216: http://lolkebijlsma.com/piko_216177_loksound.html
Roco 218: http://lolkebijlsma.com/roco_218_loksound.html
Fleischmann 218: http://lolkebijlsma.com/fleischmann_218_dcc.html

Hopelijk helpt dit om wat duidelijkheid te krijgen.

Groeten,
Lolke

Jeroen Trainz

  • Offline Offline
  • Berichten: 68
Re: V160 de meest kloppende/mooiste
« Reactie #2 Gepost op: 08 augustus 2022, 20:36:34 »
Lolke, heel erg bedankt
Zelf ben ik redelijk gecharmeerd van Roco onder andere door de cardanaandrijving.
Brawa heeft hem in metaal  :P

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1160
Re: V160 de meest kloppende/mooiste
« Reactie #3 Gepost op: 08 augustus 2022, 21:06:20 »
Tja Brawa is wel mooi maar beste prijs/kwaliteit verhouding toch Roco of Piko. Ik hoor wel wat problemen met digitaal rijden van Piko locs of met sound problemen maar dat gebruik ik toch niet.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: V160 de meest kloppende/mooiste
« Reactie #4 Gepost op: 08 augustus 2022, 21:14:48 »
hoi,

Mijn vraag is welke is de meest kloppende qua maat en detail?
Welke is digitaal voor bereidt?
Welke heeft wisselende frontseinen en sluitseinen
Welke heeft een zichtbare interieur in de cabine, zoals sommig Roco hebben en ook weer niet
Waarom dit topic omdat ik deze wil aanschaffen en door de bomen het bos niet meer zie.

De vraag is waar ga je zelf voor? En rijd je 3rail of 2rail? Alles is te digitaliseren. Wisselende front en sluitseinen zijn ook zo te maken. Dat zijn niet de moeilijkste dingen. Dus waar ga je zelf voor? Wat is voor jou belangrijk? Iedereen zal mogelijk iets anders belangrijk vinden. Hier heb ik een aantal verschillenden V160's van verschillende merken staan. De een is mogelijk wat meer gedetailleerde dan de andere. De BraWa die ik heb loopt ontzettend mooi. Ook de sound is geweldig. Goed, dat is dan ook achteraf ingebouwd. Deze is ook zo ingesteld dat hij ontzettend realistisch rijdt. Op volle vaart heeft het ding een uitloop van een paar meter. Deze dus een paar keer met een sleep op de BNLS-module baan uitgelaten. Ook een Esu staan. Ook geweldig. En een Fleischmann met het een en ander omgebouwd. De Tourisk-uitvoering is daarbij de bijzonderheid.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

DBCargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 388
Re: V160 de meest kloppende/mooiste
« Reactie #5 Gepost op: 08 augustus 2022, 21:16:17 »
Sorry, maar dat domme geklets over Brawa is duur, of prijs kwaliteit gezemel, vind ik onzin. Mensen vinden het blijkbaar moeilijk om zich bij de feiten te houden.

Hier een Brawa v160 voor een vergelijkbaar bedrag als een Roco.

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: V160 de meest kloppende/mooiste
« Reactie #6 Gepost op: 08 augustus 2022, 21:22:54 »
Zelf ben ik redelijk gecharmeerd van Roco onder andere door de cardanaandrijving.
Brawa heeft hem in metaal  :P

Cardanaandrijving is standaard tegenwoordig. Alleen als je naar oudere modellen van Fleischmann of Marklin/Trix kijkt is het een ander verhaal.

Ik snap nooit waarom de metalen kap zo belangrijk is. Klein detailwerk is beter in plastic dan in metaal.

Verder is het belangrijk wat je zoekt. Want de V160 familie is een grote familie en er is een groot verschil tussen een 216 en een 218. Ook de 218 heeft grote deelseries met veel verschlllen (dakopbouw, draaistellen etc).

Lolke

Jeroen Trainz

  • Offline Offline
  • Berichten: 68
Re: V160 de meest kloppende/mooiste
« Reactie #7 Gepost op: 08 augustus 2022, 22:18:48 »
hoi,

De vraag is waar ga je zelf voor? En rijd je 3rail of 2rail? Alles is te digitaliseren. Wisselende front en sluitseinen zijn ook zo te maken. Dat zijn niet de moeilijkste dingen. Dus waar ga je zelf voor? Wat is voor jou belangrijk? Iedereen zal mogelijk iets anders belangrijk vinden. Hier heb ik een aantal verschillenden V160's van verschillende merken staan. De een is mogelijk wat meer gedetailleerde dan de andere. De BraWa die ik heb loopt ontzettend mooi. Ook de sound is geweldig. Goed, dat is dan ook achteraf ingebouwd. Deze is ook zo ingesteld dat hij ontzettend realistisch rijdt. Op volle vaart heeft het ding een uitloop van een paar meter. Deze dus een paar keer met een sleep op de BNLS-module baan uitgelaten. Ook een Esu staan. Ook geweldig. En een Fleischmann met het een en ander omgebouwd. De Tourisk-uitvoering is daarbij de bijzonderheid.

Groet Ronald.

Sowieso digitaal, wisselende frontseinen (graag led) en een beetje cabine (inkijk).
Ga liever voor de Roco, bij nader inzien kloppen de raampartijen van de Brawa niet kijk maar goed te smal en niet mooi ingezet zoals Roco dat kan.
Tja, metaal heeft wel wat.
Ik ben het eens dat je daardoor voor minder detail kiest

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: V160 de meest kloppende/mooiste
« Reactie #8 Gepost op: 08 augustus 2022, 22:36:49 »
« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2022, 22:38:39 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1532
Re: V160 de meest kloppende/mooiste
« Reactie #9 Gepost op: 08 augustus 2022, 23:04:46 »
Alle merken hebben hun minpunten.
De mooiste van vorm is de marklin/trix. Is ook het scherpst gegraveerd, maar in de details weer wat grof. Ramen van de machineruimte zijn donker zodat er niks van de binnenkant hier te zien is. Persoonlijk geen moeite mee. Geen kortkoppelmechaniek.
Piko heeft de vorm er ook goed inzitten, maar een “raar” cabine interieur en te ronde raampjes in het rooster gedeelte. Wel mooi is het machineruim interieur.
De roco is te hoog en helaas zit dit teveel aan hoogte boven de knik in de neus. Trapjes zijn aan de kap aangegoten en breken gemakkelijk bij een aanrijding/ontsporing. Machine interieur is een lelijke grijze plaat.
Brawa heeft ook een redelijk gelijkende kap, maar deze wordt vaak met teveel verf “dichtgesmeerd. Oudere modellen hebben gloeilampjes.
Van brawa komt er een nieuw model.

Andere merken Vallen wat mij betreft af wegens  te slechte weergave van het voorbeeld (liliput/esu; kopvorm te hoekig) of verouderd (fleischmann, roco hobby, marklin 216 en röwa).

Overigens...alleen piko en brawa hebben een v160 in de aanbieding. Andere merken een 210 (marklin, trix, roco), 215/225 (esu, liliput, fleischmann/roco), 217 (marklin/trix), 218(marklin/trix, roco, esu).
Keuze genoeg dus.....neem de piko of de trix.

Bart

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 299
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: V160 de meest kloppende/mooiste
« Reactie #10 Gepost op: 08 augustus 2022, 23:10:34 »
Kan het zijn dat Lima hier ook een model van had?
Ik kan me herinneren dat op mijn eerste ovaaltje zo'n soort loc reed. Ik weet zeker dat het een Lima was en een Duitse rode diesel met die vorm...

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1532
Re: V160 de meest kloppende/mooiste
« Reactie #11 Gepost op: 08 augustus 2022, 23:14:16 »
Ja, lima had in principe een 219 achtig iets. Op zich een niet erg verkeerd model :angel:
Piko heeft ook nog een hobby 218 en mehano heeft ook nog iets gehad. Meen een lollo, 210 en ook een 219. Niet echt goed gelijkende modellen overigens.

Bart

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: V160 de meest kloppende/mooiste
« Reactie #12 Gepost op: 08 augustus 2022, 23:18:07 »
De roco is te hoog en helaas zit dit teveel aan hoogte boven de knik in de neus. Trapjes zijn aan de kap aangegoten en breken gemakkelijk bij een aanrijding/ontsporing. Machine interieur is een lelijke grijze plaat.

Volgens mij heb je het oude model voor ogen, niet de laatste oplage.... ?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1532
Re: V160 de meest kloppende/mooiste
« Reactie #13 Gepost op: 08 augustus 2022, 23:49:34 »
Nee hoor.
Gewoon de nieuwe. ;)

Bart

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: V160 de meest kloppende/mooiste
« Reactie #14 Gepost op: 09 augustus 2022, 08:16:47 »
Die trappetjes aan de kap vind ik juist wel geslaagd, aangezien dit 1:1 ook zo is. En zo zijn er meer minder en meer geslaagde details..  Ben het overigens met Lolke eens; een 216 is geen 218 of gasturbine lok.

Voor de 218, ben ik fan van het roco model; uiteraard de recente oplage :) dus met het gevaar dat ik hierna mijn 218's wellicht afzichtelijk ga vinden: wat is er met die hoogte en knik dan...?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn