Vraag en antwoord > (Her)beginners

m'n gras, m'n gras!

(1/18) > >>

Theo Mol:
Ik ben al een tijdje aan het (her)beginnen. Meer dan tien jaar geleden was mijn vorige start en hoe gaat dat, toen kwamen er allerlei lastige dingen in de familie zodat ik mijn spullen maar op een heel hoge plank heb neergezet.

Maar goed, ik ben weer voorzichtig begonnen heb nu een spoorweg van een meter bij vijftien centimeter. Er is een werkend wissel, het spoor is geballast en nu ga ik gras aanbrengen. Tussen de oude spullen heb ik ook een Noch gras-master van de eerste versie en op een stukje hout uit de rommelhoek zet die de sprietjes netjes neer. Tot zover alles goed, maar de kleur van de ondergrond komt er erg doorheen. Ik heb ook een stukje begrast met groene verf in plaats van houtlijm als ondergrond en het verschil is goed zichtbaar maar dat doet ook niet natuurlijk aan.

Ik denk eraan om een basislaag te maken, met wat zaagsel erin om het niet al te glad te maken, en dan aan de gang te gaan met gras.
Na deze lange inleiding mijn vraag: wat is een goede kleur om als ondergrond te gebruiken? En welk materiaal is handig: verf of lijm of een mengsel?

Simplex:
Ral 8022, vers gebakken grond, wat grit en zand,
hier en daar wat fine turf olijfgroen en iets wat
tussen beige en groen in ligt. Maar nooit groen
als ondergrond. Eerst 2mm vezel in dotten met
een oude ronde kwast hier en daar, daarna met
4,5mm hetzelfde recept. Niet alles in één laag
erop blaffen. En vergeet de houtlijm, Modpodge
droog doorzichtig op, dus geen grijze waas.

Er zullen vast reacties komen van de allerlei
reageerders over boekbinders rommel of andere
Miep Kraak middeltjes. Maar bovenstaande is
zoals je een goed en realistiese grasmat krijgt.
En vergeel de onkruiden van Lars op 't Hof niet.
Das om het af te maken.





Edsko Hekman:
Tsjs, bovenstaande meneer weet wel wat hij zegt en doet....

Klaas Zondervan:
Groen als ondergrond is inderdaad geen goed idee.
Ik heb gewone grijze grondverf gebruikt. Het resultaat blijkt wel dat het groen donkerder oogt dan toen het nog in het zakje zat. Dus de volgende keer ga ik wat lichter groen gebruiken, of wat lichter grijs.
En ik gebruik gewoon houtlijm, de problemen die daarbij volgens zeggen optreden heb ik nog niet meegemaakt.

Frank 123:
Helemaal eens met de uitleg van Steef. Alleen die vers gebakken grond vindt ik te veel werk dus ik hoe bij aantal tinten fijne turf. En inderdaad veel lagen……

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie