Dat denk ik ook. En daarna door de hitte de bovenleiding doorgesmolten.Bart
Niet in dit geval. De pantograaf is van de lok getrokken en dat kan niet als de brand halverwege de trein is. Ook ga ik er vanuit dat de trein reed, en dan smelt de bovenleiding niet zo heel snel als hij niet lang op één plek verhit wordt.
Ik las op de NOS dat het hybride auto's waren. ik vraag me af of ze juist daardoor in de fik gegaan zijn. Wellicht was de 1500 volt met iets meer vermogen toch wat teveel voor de accupack en elektronica. Maar dat is een proefballonnetje van mij. Er zijn hier genoeg experts die er wat zinnigs over kunnen zeggen
Vrijdag stond er in de papieren krant ook een zeer uitgebreid artikel over de mogelijke oorzaken van deze wel heel uitzonderlijke brand, omdat normaal een draadbreuk niet deze gevolgen heeft.Het vermoeden van Prorail is dat de val van de rijdraad op de auto’s kortsluiting in de accu’s heeft veroorzaakt.
Zal mijn achtergrond bij een elektriciteitsbedrijf zijn. Officieel heb je gelijk, laagspanning loopt volgens de NEN1010 tot 1000V. Dus strikt genomen is 1800V hoogspanning. Maar bij ons spraken we pas over hoogspanning vanaf 3kV.Overigens is het Nederlandse bovenleidingstelsel geïsoleerd voor 3kV. Kijk maar eens naar het stuk tussen de spanningssluis bij Roosendaal en de Belgische grens. De isolatoren daar zijn precies hetzelfde als in Nederland.Maar ik blijf erbij dat die 1800V over een autoband niet zomaar overslaat. Daarvoor is de afstand te groot.