Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 01-08-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelspoorbeurs Houten 27 augustus. De voor- en nabeschouwing door Falcon10
Vandaag om 10:27:09
€2 Rommelmarkt Pola Station B655 opknappen. door Duikeend
Vandaag om 10:23:28
Heen, En en Weer: de tram. door Huup
Vandaag om 10:18:13
Lasersnijden/graveren met diode laser door PhantomRC
Vandaag om 10:12:38
m'n gras, m'n gras! door Huup
Vandaag om 10:10:16
Awe Viaduct door bask185
Vandaag om 09:53:18
Museumdepot Beekbergen in H0 door Jozz
Vandaag om 09:47:43
Liliput BR 45 wil niet rijden. door jans
Vandaag om 09:25:13
V160 de meest kloppende/mooiste door Bahn-AG
Vandaag om 09:12:59
Leiden Centraal op N schaal door Mitchell
Vandaag om 09:05:51
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 09:03:40
Dat overkomt mij niet. door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:48:42
ssn 01 1075 naar en van duitsland over de betuwe lijn door Floris
Vandaag om 07:32:55
Van DAF FM1600 naar DAF FM1600 DF - Defensie Lijndienst door Danny77
Vandaag om 06:42:15
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:13:02
BoB: diorama/minibaan annex programmeerspoor op boekenplank (H0, 75x25) door Peter J K
Vandaag om 00:12:28
Waar zou je een 3D printpen voor kunnen gebruiken? door MOVisser
Vandaag om 00:05:34
Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS door Rob Ellerman
08 augustus 2022, 23:14:49
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing. door ad.M
08 augustus 2022, 23:11:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeronimos
08 augustus 2022, 21:43:52
Kranenberg, een exercitie in code 70 door NS264
08 augustus 2022, 21:38:34
wissels dcc vriendelijk. door meino
08 augustus 2022, 21:28:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NS1220
08 augustus 2022, 21:07:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door NS1220
08 augustus 2022, 20:56:59
Frans loodsje et cetera door tothebeach
08 augustus 2022, 20:38:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Marco1044
08 augustus 2022, 19:06:31
Groot Bruntendijk ontmanteld, Leve Klein Bruntendijk. door Eric B
08 augustus 2022, 17:59:40
Russische pantsertrein in Oekraïne video door bask185
08 augustus 2022, 17:54:10
Update: baan in de tropen door Eric v C
08 augustus 2022, 17:03:22
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
08 augustus 2022, 15:40:02
  

Auteur Topic: Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS  (gelezen 1911 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 3504
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Gepost op: 31 juli 2022, 19:27:15 »
In oktober 2021 kwam ik in dit draadje https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=100080.0 een toen voor mij onbekende 4-assige kolenwagen van de NS tegen. Ook hier https://www.seinarm.nl/Goederen/Kolentransport wordt dit type wagon niet vermeld.
Later kwam ik nog dit draadje van mijn naamgenoot tegen https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7003.0

Ik vond dat deze wagen niet in mijn tijdperk 3 kolentrein mocht ontbreken, en met dank aan Carel Ruysink voor de scans van de Railhobby, en aangemoedigd door meester Ed van onze club, heb ik de stoute schonen aangetrokken, en ben begonnen met er zelf eentje te bouwen. Mijn ervaring met zelfbouw van materieel tot dat moment was exact 0. De komende weken kunnen jullie hier het verloop van de bouw volgen.



Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 10953
    • Mijn fotoarchief
Re: Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #1 Gepost op: 31 juli 2022, 21:16:10 »
Ga je twee van die twee-assige bakkies aan elkaar plakken? Ik volg, staat ook op mijn wensenlijstje  :)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 5435
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in h0
Re: Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #2 Gepost op: 31 juli 2022, 22:45:53 »
Ik gluur ook mee  :)
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

odaoda

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #3 Gepost op: 01 augustus 2022, 10:59:05 »
Uit HUA: NCS/NS



odaoda

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #4 Gepost op: 01 augustus 2022, 11:03:10 »
en de volgende ook uit HUA:

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 3504
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #5 Gepost op: 01 augustus 2022, 17:20:11 »
Die tekeningen kende ik nog niet, dank! Hoe dan ook, ze zouden nu toch al te laat zijn. Ik heb het namelijk welllicht niet helemaal goed uitgelegd in het openingsbericht, de wagon is reeds af. Omdat ik zoals gezegd 0 ervaring had, zou het jammer voor zowel jullie als mij zijn geweest als ik het wel "live" had gedaan, en dat het faliekant mis was gegaan. Het wordt dus een bouwverslag met een happy end.

Ik heb destijds voor de versie zonder remmershuis gekozen. Dat leek me namelijk wat gemakkelijker. Stap 1: 2 donoren scoren.



En als je die dan op de tekening legt, dan heb je voor je gevoel een goed vertrekpunt. Eelco had het dus goed geraden ;)



To be continued...
 

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 3504
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #6 Gepost op: 02 augustus 2022, 20:21:46 »
Stap 2: Uit beide wagons moet een zijwand verwijderd worden. Dat heb ik gedaan door eerst met een klein boortje een flink aantal gaatjes te boren. Hierdoor krijg je een soort afscheurrandje wat ook in een een postzegelvelletje zit. En vergeet daarna de buffers en de opstaptreden aan die zelfde zijden niet te verwijderen.









Het kiert nog flink, maar dat lossen we hierna wel op.

To be continued...

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 3504
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #7 Gepost op: 05 augustus 2022, 13:45:56 »
Stap 3: vijlen







Stap 4: plakken




Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 3964
  • Modelspoor is emotie...
Re: Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #8 Gepost op: 05 augustus 2022, 16:29:47 »
Ik zit naar je lijmpunt te kijken en ik kan me niet onttrekken aan de gedachte dat die samengelijmde verticale profielen in het midden van je nieuwe bak veel te breed zijn….

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6298
  • Spaar ze allemaal.
Re: Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #9 Gepost op: 05 augustus 2022, 18:00:55 »
Even een stuk schuurpapier met dubbelzijdige (tapijt)tape op iets vlaks (glasplaat o.i.d.) plakken en bij beide wagentjes de profielen tot de helft wegschuren en dan tegen elkaar plakken.

Stephan.

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 5636
Re: Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #10 Gepost op: 05 augustus 2022, 20:13:13 »
Spannend!

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2122
Re: Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #11 Gepost op: 05 augustus 2022, 20:29:45 »
Dit is een leuk projectje!
Bij twijfel kijk ik graag naar de tekeningen van het origineel. Die tekening is ook maatgevend voor de lengte van je aan elkaar geplakte bakken.
In reactie 3 is te zien dat op de aansluiting net zo’n staand profiel moet komen als op de andere verticale vaste delen. Als ik mocht kiezen: (1) de wagenbak op de juiste maat brengen door al een stuk van je hoekprofielen af te vijlen, (2) de rest van het buiten de wand liggende profiel wegvijlen, en (3) op de naad een gewoon staand profiel reconstrueren uit bijvoorbeeld Evergreenstrip.
Het zal dan bijna niet opvallen dat de wagenbak bestaat uit twee delen.

Evengoed waardeer ik dat je de foto’s plaatst nadat je de wagen hebt gebouwd.

Wolter
De (spoor)weg is het doel. En dat in brede zin.

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1031
Re: Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #12 Gepost op: 05 augustus 2022, 20:32:54 »
Mijn methode in dit soort klusje is met wet and dry schuurpapier op een vrij dikke glasplaat. Als je het s hurpapier aan beide kante nat maakt hoef je niets vast te plakken. Het verschuift niet en jewerkstuk blijft koel zolang het papier vochtig is.


Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 3504
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #13 Gepost op: 06 augustus 2022, 13:53:44 »
Wat ik al eerder schreef, mijn ervaring toen ik ermee begon was 0. Inderdaad is het middenprofiel te dik geworden, maar als ik die had moeten versmallen dan was dat een helse klus geweest. Het plastic vijl je zo weg, maar Fleischmann heeft in de bodem een plaat zitten van gehard staal (die is in een volgende fase nog een keer te zien), die er niet zo even uit te halen is/was. Dat werd me te lastig om die in te korten zonder verdere beschadigingen. Vandaar dat ik de breedte destijds voor lief heb genomen. Misschien bouw ik er nog een keer eentje, en dan gaat de lat hoger  ;)

Stap 5: de kopse kant aanpakken.
De 2 donoren waren voorzien van een gebogen kopse kant. Daar moest dus ook de vijl overheen.




En daarna een stripje Evergreen eroverheen plakken en een klein beetje plamuren:







To be continued...

Gert Arkema

  • Online Online
  • Berichten: 4004
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #14 Gepost op: 07 augustus 2022, 00:33:37 »
Dat vind ik een merkwaardig uitgangspunt. Sowieso moet je bak van onderstel scheiden, want de stelbalk van de wagen ligt niet flink terug ( zoals normaal) maar bijna gelijk met de wand van de opbouw. Zie de tekening van Odaoda dd 1 augustus. Zodra je beide scheidt valt het stuk ijzer er tussenuit, dus die kan dan ook niet in de weg zitten.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.