Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door sncf231e
Vandaag om 09:49:28
Zee. Land. door BartvD
Vandaag om 09:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Martin Welberg
Vandaag om 09:29:33
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:29:34
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: Awe Viaduct  (gelezen 13903 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: Awe Viaduct
« Reactie #90 Gepost op: 10 augustus 2022, 22:24:07 »
Vanavond nog een beetje geknutseld met van alles en nog wat. Ik heb echter niet veel nieuwe dingen.

Ik begon met de nieuwe railbakken. Ik weet nog van de vorige keer dat het best lastig was om die houten strip netjes op het triplex te lijmen. Uiteindelijk loste ik dat op door ze tijdelijk te fixeren met plakband. Dat nu wetende, was het een fluitje van een cent.





Ik heb plaatjes gemaakt wat het fixeren redelijk duidelijk maakt.




Een bak hangt over de pijler met een H balk. Er loopt ook nog een klein stukje H-balk in de lengte richting om de bak zijdelings op z'n plek te houden.

De 3D printer heeft moeite om een pijler te printen. De onderkanten zijn eh... ernstig. Om dat op te lossen, leg ik de pijler op zijn kant en print ik ze in twee helften. Dat lijkt aanzienlijk beter te gaan en ik kan ze straks met seconde lijm aan elkaar lijmen.


De girder die ik gemaakt heb, miste nog iets en dat was de bredere rand er om heen. Van 1mm karton (lag voor de hand) heb ik een 8mm strook gesneden. Ik ben nog in dubio of er misschien 10mm van moet maken.







Maar ik vind hem verder wel goed smoelen. Nu nog van styreen maken. Ik dacht aan 0.5mm? Dat lijkt mij schappelijk, dat is dikker dan de rest van de brugdelen.

Ik heb vandaag ook eindelijk m'n pizzames binnen gekregen.


Ik heb er een beetje mee gespeeld, maar ik ben nog niet onder de indruk. Op karton werkt het in ieder geval niet, dun styreen werkt wel. Foto's komen nog wel. Ik vind het ook lastig om er een rechte lijn mee te trekken. Nu moet ik nog oefenen en technieken proberen. Ik wed dat ik met snijliniaal ver kom.

En ik had nog een foto gemaakt van mijn 'H-balk zaagmal'. Toch wel handig zo'n low budget printertje  ;D


 Ik wil morgen wat H-balk en dingetjes bijhalen. Dan kan ik de 2e girder assembleren. En ik kan een begin maken met de buitenste rand (die ene van karton een paar foto's terug).

Ik heb trouwens bedacht om het dunne randje met klink nagels ehhh..... ik pak ff een foto er bij..
.... deze strip t maken


Ik wil eigenlijk heel simpel een styreenstrip van klinknagels voorzien, die opsnijden met 45 graden hoeken en dat tussen de kruisen plakken. Dat klinkt.. mogelijk in mijn oren.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: Awe Viaduct
« Reactie #91 Gepost op: 11 augustus 2022, 10:09:52 »
Nog een beetje voorbereidend werk verricht voor de uitbreidingsmodules. Voor over.... tijd..

De echte brug heeft zes girders, maar mijn basis modules hebben er drie. Ik mis er dus drie. Erg vervelend, want ik heb liever even aantallen  ::)

Voor de goede orde, ik heb  de pijlers in de 3D tekening aangepast conform de goede maten.



De brug met drie uitbreidingen van elk 33cm zou er dan ongeveer zo uit komen te zien. Omdat ik er dus drie en geen vier of twee girders nodig heb, wil ik er ook drie modules van maken.

Drie modules zijn samen 99cm lang. Ik had bedacht om deze modules meer 'vlees' (10cm hout) te geven en ze met dezelfde L profielen te verbinden. De drie modules krijgen dan hun eigen vier poten. En de basis bakken kunnen dan hier op rusten aan een kant. Het geheel heeft dan acht poten.





Voor transport zou ik, denk ik, zoiets maken. Een doosje van 66x40x30cm



Ik had nog iets leuks bedacht om dit ooit te maken. Om de bakken te fabrieken, wilde ik eigenlijk 1 bak maken, van 99cm + 2 zaagsnedes lang. Dan wil ik een Bosch cirkelzaag aanschaffen met hetzelfde accu systeem als op mijn andere Bosch apparaten. En dan de grote bak in drie delen zagen  ;D, Heb ik eindelijk rede om zo'n cirkelzaag aan te schaffen  ;D



Maar aan de andere hand, de bouwmarkten zagen ze ook netjes en zo'n cirkelzaag kost weer geld   ::)

Ik heb in ieder geval nog even om te sparen.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: Awe Viaduct
« Reactie #92 Gepost op: 11 augustus 2022, 13:24:49 »
Ik zat nog na te denken, het is eigenlijk onzin om drie modules te maken, daar 2 volstaan...
Toen dacht ik om er 1 van 66cm te maken en de 2e van 33cm te maken, maar dat... is ook onzin.

Ik kan twee gelijke delen maken, alleen om te voorkomen dat ik twee halve pijlers krijg, moet ik de brug in zijn geheel een cm of ~4 opschuiven zoals Werner voorstelde in post #42.



Is het toch maar goed dat ik een beetje vooruit plan  :police:

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1417
    • sleutelspoor
Re: Awe Viaduct
« Reactie #93 Gepost op: 11 augustus 2022, 13:38:13 »

Ik wil eigenlijk heel simpel een styreenstrip van klinknagels voorzien, die opsnijden met 45 graden hoeken en dat tussen de kruisen plakken. Dat klinkt.. mogelijk in mijn oren.


Met plotter kan je makkelijk klinknagel strips maken. Dikte wel 0.5 mm

als je belangstelling hebt stuur maar een PBtje

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: Awe Viaduct
« Reactie #94 Gepost op: 11 augustus 2022, 13:49:13 »
Dat ziet er zeker mooi uit, maar wat is 'plotter' voor iets?

Bas

EDIT:
Na wat onderzoek verricht te hebben, heb ik ontdekt dat Gerko het over een Cameo snijplotter. Ik wist niet dat je daarmee ook klinknagels kon zetten.

Ik wil eerst nog wat oefenen met styreen. Ik las dat ik met 0.25mm styreen succes kan hebben.
« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2022, 14:13:49 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
    • Midland
Re: Awe Viaduct
« Reactie #95 Gepost op: 11 augustus 2022, 22:08:25 »
Als je dan een zaag wilt aanschaffen.
Neem dan een tafelzaag.
Dan kun je plaatwerk afkorten en in de lengte zagen.
Bv bij "Tools.nl"
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: Awe Viaduct
« Reactie #96 Gepost op: 14 augustus 2022, 20:09:03 »
Een kleine update vandaag. Ik heb vanwege de hitte en mijn geluk dat ik precies donderdag avond verkouden werd voor mijn 3-daagse weekend  :-\ niet veel gedaan. Dit alleen al tikken, laat me het zweet uitbreiden.

De brugdelen
Ik heb verder nog even gespeeld met 0.25 styreen plaat. Het is niet echt een succes nog.. wel een beetje

Het pizzames maakt opzich goede klinknagels, maarrrr het is verrekte moeilijk om die recht te maken. Dit heb ik gedaan met een metalen snijlineaal. Ik vermoed dat ik tijdens de bewerking de plaat onder de lineaal beweeg..

Verder buigt het spul tamelijk veel..






Ik ga nog wel een beetje oefenen voordat ik dit opgeef. Ik denk ook dat 0.25mm wel erg dun is. Ik zou dit al op een ander stuk moeten lijmen om een dikkere wand te krijgen.

De railsbakken
Ik heb nog een lichtelijk ongemak met de railsbakken. Dat triplex is niet recht  :(. Ik heb nu een strookje onder een gereedschapskar gelegd om te kijken of deze platter wordt of niet. Maar degene die ik al gemaakt, daar zit dus een kleine wokkel in.



Er is verder niet veel kracht nodig om dit ding recht te buigen, maar aangezien ik een losse oplegging heb, voorzie ik hier problemen in. Ik kwam wel met het idee om de rails overgang met lasjes te doen. Dat doet én de rails naadloos verbinden én de stroom wordt doorgevoerd. Dan hoef ik ook niet te spelen met losse draadjes en stekkertjes. Als ik dan ga opbouwen leg ik de brugdelen er in van links naar rechts. Bij de rechter uiteinde zou ik dan een schuiflasje toe kunnen passen.

Ik zat er ook aan te denken om een bak van 2mm karton te maken, maar met karton ben ik erg bang dat het teveel gaat werken. Dat ballasten met verdunde houtlijm, lijkt me dan ook niet slim. Ik zou dan de bak insmeren met houtlijm, rails er op lijmen en ballast er over heen gieten.

Ik heb volgens mij 25 yard van die rails, dus ik kan wel een beetje experimenteren met de huidige rail bakken. Het zou zomaar kunnen zijn dat de lasjes de bakken prima in positie houden. Anders moet ik toch iets nieuws verzinnen, strip aluminium er onder ofzo? kwenie  ???.

De pijlers
Op RMweb waar ik sinds kort ook wat updates doe, kreeg ik nog als tip om het gebruikelijke klei te vervangen door:


Het is wel duur spul. Ik heb het bij bol gekocht omdat.. geen verzendkosten. Maar zo'n pakje is toch al 10 euro. Er zitten 2 rollen in met dezelfde kleur. Ik moet van beide rollen 2 gelijke delen afsnijden dat niet 6, niet 8 maar 7 minuten samen kneden en dan toepassen. Met iets van 3 tot 4 uur moet het dan rock solid zijn. Het schijnt ook wat lastiger in elkaar te zetten zijn als in dit blijft waarschijnlijk meer plakken aan m'n roller.

Als dat nou ook niet gaat lijden tot een gewenste brugpijler, dan ga ik die slaters plasticards proberen (Slaters 0424, dressed stone h0)


Overig nieuws
Ik heb desondanks de omstandigheden een gereedschapskar gebouwd.






Dat heb ik nou altijd al willen hebben  ;D.

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: Awe Viaduct
« Reactie #97 Gepost op: 14 augustus 2022, 21:21:09 »
Ik zat er ook aan te denken om een bak van 2mm karton te maken, maar met karton ben ik erg bang dat het teveel gaat werken. Dat ballasten met verdunde houtlijm, lijkt me dan ook niet slim. Ik zou dan de bak insmeren met houtlijm, rails er op lijmen en ballast er over heen gieten.

Wellicht kan je iets met foamboard of forex?

Als dat nou ook niet gaat lijden tot een gewenste brugpijler, dan ga ik die slaters plasticards proberen (Slaters 0424, dressed stone h0)


Of gewoon van die NOCH brugpijlers?

Mooi karretje!

Groeten,
Werner

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Awe Viaduct
« Reactie #98 Gepost op: 14 augustus 2022, 22:33:40 »
Leuke gereedschapskar! Lekker zelfbouwding.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5534
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Awe Viaduct
« Reactie #99 Gepost op: 15 augustus 2022, 08:04:57 »


Waarom je brug niet een stukje uit het midden te plaatsen, de loop je ook niet de kans dat je pijlers elkaar raken tijdens transport, of gereedmaken voor transport.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: Awe Viaduct
« Reactie #100 Gepost op: 15 augustus 2022, 08:19:26 »
Richard,

Ik was je een stapje voor  ;), als je die post er na leest, kan je zien wat nu de bedoeling is. Het worden nu twee modules van elk 49.5cm. Eentje krijg twee pijlers de ander eentje. En tijdens transport komen de pijlers niet bij elkaar in de buurt.



Citaat
Leuke gereedschapskar!
Het is nog makkelijk ook. Je laat de bouwmarkt op voorhand alles op maat zagen en dan schroef je het zo in elkaar.  ;D

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5534
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Awe Viaduct
« Reactie #101 Gepost op: 15 augustus 2022, 08:25:38 »
Om een of andere reden worden niet alle foto`s op m`n bedrijfsklapdoos weergegeven.  :(
Zal wel iets met netwerk te maken hebben.

Maar met het transport van modulebakken met omhoog staande pijlers heb ik zelf ook ervaring.
Vandaar de suggestie.

Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: Awe Viaduct
« Reactie #102 Gepost op: 15 augustus 2022, 09:31:24 »
Beter teveel en dubbel advies dan te weinig  ;)
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6109
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Awe Viaduct
« Reactie #103 Gepost op: 15 augustus 2022, 10:23:17 »
Citaat
Je laat de bouwmarkt op voorhand alles op maat zagen en dan schroef je het zo in elkaar.
  (y) (y) (y)

Nog eentje toevoegen aan mijn andere adviezen:

Ik zou twee scharnieren opnemen per deur van je gereedschapskastje. :angel:

Per slot hebben alle deuren bij jou thuis er ook minimaal twee.  (y)
En dat is niet voor niets zo.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Awe Viaduct
« Reactie #104 Gepost op: 15 augustus 2022, 13:02:43 »
Ronald, weet je wel hoe duur scharnieren zijn? ;D