Wat zijn we aan het bouwen? > Baanplannen

Leiden Centraal op N schaal

(1/9) > >>

Besselspoor:
Met mijn Fleischmann Retrobaan project in pauzestand tot er meer ruimte beschikbaar is om het naar m'n zin te bouwen, ben ik aan een autobiografisch stukje begonnen: het oude station Leiden.
Dit lelijke, vuile, krappe, rommelige maar zo karakteristieke stuk beton is de plaats waar ik een groot deel van mijn jeugd doorbracht om naar de treinen te kijken.
En waar ik bij een bezoek aan het GWK het meisje voor het eerst ontmoette wat later mijn vrouw zou worden. En wat ons vertrekpunt was voor alle trips naar de binnenstad, diverse bus- en treinreizen.. Genoeg jeugdsentimenteel geleuterd, nu aan het werk.

 
Deze aanblik vanuit de richting Steenstraat is voor vele Leidenaren jarenlang een vertrouwd beeld geweest. Mijn uitgangspunt wordt de periode waar ik zelf actieve herinneringen aan heb, dus de hele jaren '80 tot mijn vertrek uit Leiden in '93. Daarna werd op die plaats toch een afzichtelijke meccanostellage gebouwd, daar wil ik het niet over hebben.
Door persoonlijke omstandigheden heb ik momenteel niet de hele hobbyruimte tot mijn beschikking, daarom ga ik eens een maatje kleiner bouwen: het station wordt 1:160. Er is inmiddels een vrachtje styreen gearriveerd voor de bouw.


Met nog beschikbare materialen even een proefstukje gemaakt om te kijken of de beoogde constructiemethode me bevalt. Dit zijn HO baksteentjes maar inmiddels is beter spul binnen.
Inspiratie was deze foto, gemaakt vóór het spoor 1 werd aangelegd wat op een verhoging doorliep tot voor de zijvleugel van het station. Dat geeft de gelegenheid de later onzichtbare basisconstructie correct uit te voeren, want in het Utrechts Archief heb ik niet de juiste tekeningen kunnen vinden.



Ik heb inmiddels de meeste internetfoto's wel opgeslagen ter aanvulling van mijn eigen geheugen, maar mocht iemand beschikken over persoonlijk beeldmateriaal wat relevant is voor de bouw en voor persoonlijk gebruik gedeeld mag worden dan hou ik mij van harte aanbevolen.

Wordt vervolgd, hier en in het draadje nieuwe aanwinsten want er moet natuurlijk ook allerlei N spoor materieel verzameld gaan worden...

Jelmer:
Leuk project.

Het huidige station bezoek ik ongeveer een keer of 6 per week (heen en terug), maar de foto's die je laat zien lijken in niets op de huidige omgeving.
Mooie nostalgie zo te zien, die tijd heb ik niet meegemaakt.

Ik ga het volgen.
Groeten,
Jelmer

Besselspoor:
Ja, de omgeving is echt totaal veranderd. Het station zelf natuurlijk, maar ook de directe omgeving: het oude stationsplein is omgespit om er een tunnel in te leggen, achter het station is de meeste bebouwing totaal veranderd, het NZH kantoortje tegen spoor 1 aan is afgebroken, en zo'n beetje alle bebouwing die je zag wanneer je aan de voorzijde uit het station kwam is veranderd of er bijgebouwd.
Op zich natuurlijk terecht dat er vernieuwd is, het oude station had 1 nauwe, grauwe, donkere muffe tunnelbuis naar de perrons en was toen de Schiphollijn af was al niet toereikend meer.
Maar dat geldt wel voor meer jeugdsentimenten ;D


Al die betonnen gezelligheid..


Indrukwekkende instructies om vooral géén fietsen rond het station te deponeren...Leidser wordt het niet ;D



BrightonBelle:

--- Citaat van: Besselspoor op 22 juli 2022, 08:50:35 ---het oude station Leiden.
Dit lelijke, vuile, krappe, rommelige maar zo karakteristieke stuk beton is de plaats waar ik een groot deel van mijn jeugd doorbracht om naar de treinen te kijken.
Daarna werd op die plaats toch een afzichtelijke meccanostellage gebouwd, daar wil ik het niet over hebben.

--- Einde van citaat ---

Ik had het niet beter kunnen formuleren; elke keer als ik de stad uit mijn jeugd bezoek vraag ik me weer af welke uitvoering lelijker is/was……
Maar ga het volgen!

Grtz Gerard

PS op je een na laatste foto, waar die twee mannen staan, heeft tijdenlang een spoorboekje ter inzage gelegen; niet 'geknipte' kaartjes werden daar ook neergelegd ter hergebruik. Jeugdsentiment.... ;D

Forever Rocofan:
Hoi Bessel,

Ik ga dit uitstapje in N spoor natuurlijk volgen. Ik ken jouw prachtige bouwsels in H0 en ben reuzebenieuwd wat je in 1:160 gaat presteren  ;D

Vriendelijke groet Ruud B.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie